5700XT Spel kraschar efter 2-15 minuter. Datorn startas om.

Permalänk

Med AMD-drivare 20.1.1 (senaste just nu) fick jag nyss svart skärm efter cirka en timme spelande av LEGO Batman 3 med grabben. Ljudet fortsatte i bakgrunden, men kunde inte göra något med datorn så var tvungen att tvångsomstarta. Detta med alla AMD-drivartrix (lägre ”input lag” och mindre ”tearing” m.m.) avstänga för spelet. Suck…

RX 5700 XT Random Black Screens When Gaming fortsätter alltså.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av star-affinity:

Med AMD-drivare 20.1.1 (senaste just nu) fick jag nyss svart skärm efter cirka en timme spelande av LEGO Batman 3 med grabben. Ljudet fortsatte i bakgrunden, men kunde inte göra något med datorn så var tvungen att tvångsomstarta. Detta med alla AMD-drivartrix (lägre ”input lag” och mindre ”tearing” m.m.) avstänga för spelet. Suck…

RX 5700 XT Random Black Screens When Gaming fortsätter alltså.

Testa Shift-Ctrl.Win B nästa gång det skall starta om drivrutinerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Testa Shift-Ctrl.Win B nästa gång det skall starta om drivrutinerna.

Tack, men har testat och det hjälper inte. Caps-lock lyser inte upp heller – datorn verkar helt apatisk gällande inmatning från tangentbordet.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av star-affinity:

Tack, men har testat och det hjälper inte. Caps-lock lyser inte upp heller – datorn verkar helt apatisk gällande inmatning från tangentbordet.

Alltså mer än grafiken som kraschar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Alltså mer än grafiken som kraschar.

Ja, verkar så. Någon gång har datorn också startat om sig av sig själv efter någon minut.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av star-affinity:

Ja, verkar så. Någon gång har datorn också startat om sig av sig själv efter någon minut.

Hm kanske 19.11.2, för de som har stora problem.
Ingen ideal lösning som sagt, men de flesta med problem vill nog helst ha någon form av lösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

När jag läser tråden är jag sååå tacksam att mitt förstånd sa köp ett Gigabyte 2070 Super OC ist för ett 5700xt. Funkat 100% från fösta dagen oavsett drivuppdateringar. Överklockar bombsäkert dessutom....Easy life

Permalänk
Medlem

@eliasnordstrom: Testa att ta bort grafikkortshållaren helt, och om möjligt (om det inte sitter klistermärken ovanpå) skruva fast dom 4 skruvarna som sitter runt GPU på baksidan av kortet, för att öka trycket.

Det kan fungera, ibland kan hållaren göra så att det (motsatt intuitivt) minskar kontakten mellan värmetejp och minnen ex.

Att det går en viss tid antyder att det har med temperatur att göra.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

@eliasnordstrom: Testa att ta bort grafikkortshållaren helt, och om möjligt (om det inte sitter klistermärken ovanpå) skruva fast dom 4 skruvarna som sitter runt GPU på baksidan av kortet, för att öka trycket.

Det kan fungera, ibland kan hållaren göra så att det (motsatt intuitivt) minskar kontakten mellan värmetejp och minnen ex.

Att det går en viss tid antyder att det har med temperatur att göra.

Mvh

Förstår att du vill hjälpa, men skulle säga att mycket tyder på att det är ett drivrutinsproblem: RX 5700 XT Random Black Screens When Gaming

Även AMD-personal på deras forum hänvisar till tråden ovan, som exempelvis här: https://community.amd.com/thread/244491

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Förstår att du vill hjälpa, men skulle säga att mycket tyder på att det är ett drivrutinsproblem: RX 5700 XT Random Black Screens When Gaming

Även AMD-personal på deras forum hänvisar till tråden ovan, som exempelvis här: https://community.amd.com/thread/244491

AMD försöker lösa problemet, som verkar vara lite svårt att hitta då de ber om feedback. Är inte ens säkert att det drabbar alla. Om de bara har kort och mjukvara som fungerar som den ska, så lär det vara svårt att hitta problemet.

Permalänk
Medlem

För de som missat och fortfarande envisas med Strix-korten: https://www.youtube.com/watch?v=H7lnBCFnBok

Ingen av deras fixar är fixar, inget BIOS fixar problemen då de är fysiska, det är redan bekräftat att det händer på i stort sett alla Retail-kort och det blir bara värre med tiden då kortet väger ett ton och böjer och därmed ökar glipan.

Bör alltså reklameras om man själv inte vill pilla i plastbrickor och andra skruvar som inte är för långa.

MSI's Evoke har liknande problem men inte lika grova, helt otroligt hur man släpper dessa kort från AIB-fabriken.

Enda säkra valen verkar vara Gigabyte Gaming OC och valfritt Sapphire Nitro, sen kan det vara en del drivrutinsproblem men svårt att veta när det är major hårdvarufel pga lathet/slarv hos tredjepart.

Permalänk
Medlem

Har också sett en del svarta skärmar med 20.x drivarna i BF V. "Löste" det genom att backa några versionen på drivern, och sedan har det funkat. Har ett referenskort.

Såg detta i senaste release notesen:
"Some Radeon RX 5700 series graphics users may intermittently experience a black screen while gaming or on desktop. A potential temporary workaround is disabling hardware acceleration in applications running in the background such as web browsers or Discord."

Kanske kan vara värt att testa att stänga av saker, men jag väntar med att uppgradera drivern då det verkar funka bra för mig nu.

Permalänk

Till @cyan69 och andra som har bytt från 5700 till RTX. Fick mitt 2060 Super idag och har kört en timme spel utan krasch. Det brukade krascha efter bara någon minut med 5700an. Hoppas att det håller sig stabilt för jag är trött på att felsöka mer.

Permalänk
Medlem

Fliker in med en positiv kommentator om Powercolor Red Devil. Fungerar ypperligt, inga BS eller lagg, kör med nästan allt ”lull-lull” aktiverat och det flyter faktiskt makalöst bra, har inte haft en enda krasch i något spel (CS, RoE, Rage 2, Borderlands 2/3, BF V m.m m.m).

Efter sista uppdateringen sänktes till och med temp plus att jag klockade kortet lite så det är otroligt individuellt om det funkar eller inte. Bra fps per krona för de som lyckas få korten att fungera, hoppas det löser sig för alla och AMD 👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk

Det är alltså ett känt fel:

Some Radeon RX 5700 series graphics users may intermittently experience a black screen while gaming or on desktop. A potential temporary workaround is disabling hardware acceleration in applications running in the background such as web browsers or Discord.

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-20...

"A potential temporary workaround..." Jajo...

Redigering:
Ny variant: hade Firefox uppe (YouTube) och avslutade Steam från "system tray" och då hängde sig datorn (muspekaren frös, caps-lock lyser inte upp vid nedtryckning) men denna gången var alltså bilden kvar på skärmen och blev ej svart. Hade en stund tidigare laddat ned och installerat 20.1.2-drivaren.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

När jag läser tråden är jag sååå tacksam att mitt förstånd sa köp ett Gigabyte 2070 Super OC ist för ett 5700xt. Funkat 100% från fösta dagen oavsett drivuppdateringar. Överklockar bombsäkert dessutom....Easy life

Höll på med mitt Sapphire Pulse i 2 dagar utan att få bort alla problem.
Jag skicka tillbaka det och beställde ett 2070 Super.
Hoppas på mindre strul nu

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Höll på med mitt Sapphire Pulse i 2 dagar utan att få bort alla problem.
Jag skicka tillbaka det och beställde ett 2070 Super.
Hoppas på mindre strul nu

Har ett MSI 2070S på väg hem istället för RX5700an. Hoppas och ser fram emot ett strulfritt datorliv....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helmsman:

Har ett MSI 2070S på väg hem istället för RX5700an. Hoppas och ser fram emot ett strulfritt datorliv....

Skickades från m.sweclockers.com

Amen

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Vilket fabrikat beställde du PFall? Det skiljer ju 1000-1500 mellan leverantörerna (rätt mycket av totalen!), men fick ingen riktig kläm på varför annat än 2-3 fläktar och bling dioder. Då förutsätter jag att alla vet hur man får till kylning, och tuning/oc möjligheter behöver jag inte. Kanske jag är helt fel på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helmsman:

Vilket fabrikat beställde du PFall? Det skiljer ju 1000-1500 mellan leverantörerna (rätt mycket av totalen!), men fick ingen riktig kläm på varför annat än 2-3 fläktar och bling dioder. Då förutsätter jag att alla vet hur man får till kylning, och tuning/oc möjligheter behöver jag inte. Kanske jag är helt fel på det?

Köpte ett ASUS GeForce RTX 2070 SUPER DUAL EVO för 4900:- ex moms, inte det värsta men funkar nog bra till mig

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

Köpte ett ASUS GeForce RTX 2070 SUPER DUAL EVO för 4900:- ex moms, inte det värsta men funkar nog bra till mig

Fick hem min dator med MSI 2070 Super monterat istället för 5700an. Installerade W10 och BF4, slog allt på max och körde en timme, utan strul...wow vad skönt! Ps. Upplevelsen blev inte sämre av att jag bytte från Cooler Master 120 till Corsair H60 - mustyst!

Permalänk
Medlem

Har installerat mitt msi rx 5600 xt och det funka bra när jag spela red dead redemption 2 men när jag skulle lira cs go fick jag inte alls samma känsla som med mitt gamla 1060. Var inget flyt och det hackar till lite då och då när jag göra snabba musrörelser. Vad är problemet tror ni? Orkar inte klydds med skiten, kommer lämna tillbaka det annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimbo040:

Har installerat mitt msi rx 5600 xt och det funka bra när jag spela red dead redemption 2 men när jag skulle lira cs go fick jag inte alls samma känsla som med mitt gamla 1060. Var inget flyt och det hackar till lite då och då när jag göra snabba musrörelser. Vad är problemet tror ni? Orkar inte klydds med skiten, kommer lämna tillbaka det annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Upplevde samma problem med mitt RX5700 i csgo, hacka till typ 1-2 gånger i minuten. Även andra spel hackade. Provade ändra inställningar och mecka i fyra dagar. Orkade heller inte och köpte ett 2070 super.. Vipps alla problem borta

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Upplevde samma problem med mitt RX5700 i csgo, hacka till typ 1-2 gånger i minuten. Även andra spel hackade. Provade ändra inställningar och mecka i fyra dagar. Orkade heller inte och köpte ett 2070 super.. Vipps alla problem borta

Faan de va inte de svaret jag ville ha...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimbo040:

Faan de va inte de svaret jag ville ha...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag var heller inte sugen att hålla på och lämna tillbaka kortet och köpa ett nytt så jag försökte verkligen få det att fungera. Men det var kombinationen av lagg och att läsa på andra forum där andra personer gjort precis samma byte som fick mig till det. Spelar ganska mycket csgo och jag blev galen av fps dropsen där.

Droppen var när jag hade konstanta fps drops i Pummel Party, om du inte vet vad det är för spel så googla det. Tror till och med mitt Gameboy Yellow hade kunnat köra det spelet problemfritt.

Ett 2070 Super kostar kanske 1000-1500 kr mer, men billigt pris att betala för att bli av med problemen.

Permalänk
Medlem

Välkommen till AMD. Är du inom öppet köp, grattis, annars beklagar.

Hade som dig köpt ett 5700 XT, prestandan för kronan var fin men vågade inte riskera att behöva dras med dessa problem.. specifikt då nedklockingen när man spelar spel som inte är speciellt krävande men där man vill pusha FPSen.

Hade köpt ett Sapphire Pulse och för 800 spänn mer fick jag ett 2070SU även det med AM kylare, prestandavinsten och den högre OC headroomen i mitt fall ger ett likvärdigt om inte nästan bättre prestanda per krona.. och att det "bara fungerar" är ju nästan värt en tusenlapp i sig.

Värt att notera är att dessa problem varit kända sedan release och så vitt jag vet har AMD inte ens tillkännagivit sig problemen med nedklock - något som borde vara OTROLIGT enkelt att fixa.

Det är väldigt fint att folk kommer med fixes och att communityt verkligen försöker fixa detta, men någonstans har AMD followingen blivit något av en sekt i mitt tycke. Skruva om skruvar, dra på ny kylpasta, stänga av funktioner, stänga av indexering av windows kataloger, dra ner refreshrate på skärmen, köra på flera månader gamla drivers, stänga av PCIe4, trixa med minnen, sätta upp en drömfångare över datorn osv osv

Det roligaste jag läst var när folk rekommenderade en att lämna gpu intensiva tasks på i bakgrunden för att grafikkortet inte skulle klocka ner sig för att slipa stutter.... hahaha

För att väga upp allt negativt måste jag säga att min AMD Ryzen prolle är dunder och big ups till AMD och deras CPU dep,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimbo040:

Har installerat mitt msi rx 5600 xt och det funka bra när jag spela red dead redemption 2 men när jag skulle lira cs go fick jag inte alls samma känsla som med mitt gamla 1060. Var inget flyt och det hackar till lite då och då när jag göra snabba musrörelser. Vad är problemet tror ni? Orkar inte klydds med skiten, kommer lämna tillbaka det annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Sluta rackla de är inte lönt. Lämna tillbaka eländet medan tid finns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimbo040:

Har installerat mitt msi rx 5600 xt och det funka bra när jag spela red dead redemption 2 men när jag skulle lira cs go fick jag inte alls samma känsla som med mitt gamla 1060. Var inget flyt och det hackar till lite då och då när jag göra snabba musrörelser. Vad är problemet tror ni? Orkar inte klydds med skiten, kommer lämna tillbaka det annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade ett 5700xt Pulse och exakt samma här. Csgo var ospelbart, även Fortnite var laggfest.
2070super och allt rullar felfritt.
Kör även jag Ryzen och prollen är kanon 👍🏻

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB