[Fondrobotar] Vad tycker ni om Lysa?

Permalänk
Medlem

[Fondrobotar] Vad tycker ni om Lysa?

Bloggen rika tillsammans var lyriska över Lysa som de också råkar vara sponsrade av. De säger att de har hälften av sitt sparkapital på fyra miljoner där. Avgiften är max 0,4% (<0,24% Lysas avgift) och det låter ju väldigt bra. Har ni några erfarenheter av detta?

Tråd flyttad till Akademiska ämnen /Mod
Permalänk
Medlem

Sparar inte där själv då jag hellre sköter min egna portfölj, men till alla vänner och bekanta som bara vill ha ett bra sparande utan krångel så rekommenderar jag lysa. Det är väldigt enkelt och de har en bra filosofi gällande sparandet tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Bloggen rika tillsammans var lyriska över Lysa som de också råkar vara sponsrade av. De säger att de har hälften av sitt sparkapital på fyra miljoner där. Avgiften är max 0,4% (<0,24% Lysas avgift) och det låter ju väldigt bra. Har ni några erfarenheter av detta?

Sparar en del av mina pengar där, fungerar bra

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Kan ju aldrig vara fel att ha en diversifierad portfölj av olika indexfonder med låga avgifter. De flesta skulle nog få ett bättre sparande än vad de har idag med Lysa, Avanza Auto, osv.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Relik 📜

Jag kör Lysa. Fungerar bra, smidig och tydlig tjänst.

Skulle gärna sätta mig in i sparande och köra själv, men har inte riktigt tid/energi. Då tycker jag det är ett jättebra alternativ, känns mycket mer rimligt än att laga slantar på konto bara.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kör också lysa och är väldigt nöjd. Försökte sätta mig in i fonder/aktier men insåg snabbt att det var ingenting för mig så kör på med lysa.

Permalänk
Medlem

35% avkastning från 2016 är riktigt dåligt.
Kände inte till Lysa sedan tidigare.

Permalänk
Medlem

Jag har istället satsat på billiga fonder som Avanza Zero och Global. På Avanza har jag ett autospar där en summa dras med autogiro och sedan köps fonderna automatiskt.

Jag har inte kollat upp Lysa närmare, men tvivlar på att de presterar mycket bättre än index, om de ens gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag har istället satsat på billiga fonder som Avanza Zero och Global. På Avanza har jag ett autospar där en summa dras med autogiro och sedan köps fonderna automatiskt.

Jag har inte kollat upp Lysa närmare, men tvivlar på att de presterar mycket bättre än index, om de ens gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Verkar följa index väldigt bra. Med det sagt så är Avanza Zero bättre utan avgift.

Permalänk
Hedersmedlem

Varför köra fond i fond när man kan köpa en billig indexfond direkt istället? Lägre avgifter, presterar ungefär lika.

Är man ointresserad av att sitta och mecka med sitt fondval kommer man långt med en billig passiv global indexfond som t.ex. Avanza Global och Länsförsäkringar Global Indexnära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

35% avkastning från 2016 är riktigt dåligt.
Kände inte till Lysa sedan tidigare.

*42% sedan 2017 (Fonden startade 31 December 2016)

Skrivet av pv2b:

Varför köra fond i fond när man kan köpa en billig indexfond direkt istället? Lägre avgifter, presterar ungefär lika.

Är man ointresserad av att sitta och mecka med sitt fondval kommer man långt med en billig passiv global indexfond som t.ex. Avanza Global och Länsförsäkringar Global Indexnära.

Problemet med globala indexfonder är att över 50% av investeringen hamnar i USA. Sparar man långsiktigt bör man sprida ut sig lite mer. Men att investera i en global indexfond är helt okej det med, men i så fall är en portfölj med fonder även i Sverige och Asien att föredra

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Håller med.
Lysa utgår ifrån globalindex, men viktar mot småbolag, tillväxtmarknad och sverige.

Aktier pro forma
58 %MSCI World Net Dividend
17 %MSCI Sweden Gross Dividend
12 %MSCI Emerging Markets Net Dividend
10 %MSCI World Small Cap Net Dividend
3 %MSCI Sweden Small Cap Gross Dividend

Räntor pro forma
70 %Citi World Govt Bond Index Sweden 1-5Y
20 %Citi WorldBIG EUR Hedged EUR
10 %OMRX Real

https://lysa.se/avkastning/

Permalänk
Medlem

Känns som ett klockrent val om man inte är intresserad och vill sitta å välja ut fonder själv.
När du skapar kontot guidas du fram för att bestämma vilket risk du rekommenderas att ta, sen skapar du upp en månatlig överföring och du är klar.

Med tanke på hur många som sitter å sparar i aktivt förvaltade fonder med höga avgifter så är deras avgift ganska låg. Jämfört med att förvalta en egen fondportfölj som du varje år ombalanserar och ser över så är det såklart dyrare. Dock tror jag att det delvis kompenseras av att Lysa gör stora fondinköp och förhandlar ganska hårt, något man ej kan göra som privatperson.

De verkar även ha en väldigt (enligt mig) sund filosofi när det kommer till investeringar, och siktar på att kunna sänka sina avgifter i takt med att de växer.

Permalänk
Medlem

Har man tid, lust och ork så kan man absolut komma undan billigare än Lysa, om man inte räknar att sin egna tid kostar något.

Att säga att de t.ex. är bättre att bara köpa Avanza Zero så är man ute och cyklar, det går bra just nu, men riskspridningen är obefintlig och skulle sverige gå dåligt tappar man snabbt bra mycket mer värde i sin portfölj än vad man kommer göra hos t.ex. Lysa.

Vill man ha ett svenskt index så är isf SEB Sverige Indexfond bättre då dom följer 300 bolag istället för Zero som har 30. på 5år har Zero gett ca 38% avkastning, SEB har gett 60%.

Men sen får man fråga sig själv, vad är bra? Att enskilda år gå jätte mycket plus för att sedan nåt år gå väldigt mycket minus? Eller att år efter år ha en stabilare portfölj?

jag har länge köpt både aktier och fonder, men förra året när jag satte mig ner och la ner timmar på att utvärdera fonderna frågade jag mig själv, varför? tror jag på riktigt att jag, en sketen it-tekniker kommer kunna göra jobbet bättre än dom som kan det här år efter år?
svaret blev nej, så jag började med lysa istället

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Verkar följa index väldigt bra. Med det sagt så är Avanza Zero bättre utan avgift.

Skilj på index och index. Zero följer OMXS30 som bara består av Stockholmsbörsens 30 största bolag och har gått upp strax under 20% på 12 månader medan OMXSGI gått upp 29% (alla börsens bolag). Även om SEB Sverige Indexfond kostar några tiondels procent har det alltså lönat sig mångfalt att betala den lilla avgiften.

Frågan är snarare vilket index man som investerare vill jämföra sig med? OMXS30? OMXSGI med återinvesterade utdelningar? OMXSPI utan utdelning (24%)? Dow Jones Industrial? S&P 500? MSCI World? MSCI Philippines Small Cap? Eller valfritt branschindex i önskat land?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Vad finns det att tycka?

Det är ett extremt transparent och enkelt koncept tycker jag. Du har två globala fonder, en aktiefond och en mixräntefond, dock båda med övervikt på Sverige. Ställ in önskad fördelning och därmed risk mellan 0 och 100% aktier. Balansering sker automatiskt.

Fördel enligt mig: Enkelheten. De har förhållandevis låga avgifter och fonder som är svåra att köpa annars.

Nackdel enligt mig: Går inte att frångå den geografiska fördelningen, t ex minska på Sverige och öka på Asien.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Lysa fungerar, men om man är lite insatt kan man plocka ihop något som både utpresterar lysa men dessutom till lägre avgift och lägre risk.

Dock vinner lysa markant i att slippa omvikta portföljen manuellt och krav på insatt energi/tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Bra och enkelt, men kass avkastning enligt mig iaf. Jag har mycket bättre avkastning när jag kör på avanza med egenvalda fonder.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

Problemet med globala indexfonder är att över 50% av investeringen hamnar i USA. Sparar man långsiktigt bör man sprida ut sig lite mer. Men att investera i en global indexfond är helt okej det med, men i så fall är en portfölj med fonder även i Sverige och Asien att föredra

Absolut. Jag har själv en portfölj med ungefär 10 fonder enligt vad jag tror med lite geografisk spridning. Plus lite AMD som krydda.

Men nu var ju inte frågan om en globalfond jämfört med en lite mer spridd portfölj, utan globalfond mot Lysa.

Hur sprider Lysa sina investeringar globalt? (Har ingen koll, så detta är en fråga inte ett påstående)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför köra fond i fond när man kan köpa en billig indexfond direkt istället? Lägre avgifter, presterar ungefär lika.

Är man ointresserad av att sitta och mecka med sitt fondval kommer man långt med en billig passiv global indexfond som t.ex. Avanza Global och Länsförsäkringar Global Indexnära.

Värt att tänka på att tex Avanza global är en fond i fond, dock en ren matarform. Lysa har väl lite mer styrning av det iom fördelningen mellan räntefonder och aktiefonder?

Personligen tycker jag att det är intressant koncept med robot-fonder, jag kör själv en slant i avanza auto. Men det är mest för att få perspektiv, trots allt så är min egna placeringar bättre ur avkastningssynpunkt. Indexfonder går ju överlag betydligt bättre, förutom väldigt nischade indexfonder(avanza zero).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Värt att tänka på att tex Avanza global är en fond i fond, dock en ren matarform. Lysa har väl lite mer styrning av det iom fördelningen mellan räntefonder och aktiefonder?

Personligen tycker jag att det är intressant koncept med robot-fonder, jag kör själv en slant i avanza auto. Men det är mest för att få perspektiv, trots allt så är min egna placeringar bättre ur avkastningssynpunkt. Indexfonder går ju överlag betydligt bättre, förutom väldigt nischade indexfonder(avanza zero).

Menar du att Indexfonder går betydligt bättre än fondrobotar? (Som består av indexfonder?)

Skrivet av pv2b:

Absolut. Jag har själv en portfölj med ungefär 10 fonder enligt vad jag tror med lite geografisk spridning. Plus lite AMD som krydda.

Men nu var ju inte frågan om en globalfond jämfört med en lite mer spridd portfölj, utan globalfond mot Lysa.

Hur sprider Lysa sina investeringar globalt? (Har ingen koll, så detta är en fråga inte ett påstående)

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden mellan Lysa och en "bra" spridd portfölj är nästan obefintliga. Skillnaden är bara att det är lite enklare, speciellt om du inte vill investera allt i aktiefonder och man slipper ombalansera

Utspridningen just nu är
58 % Global (Inkl Europa och USA)
17 % Sverige
12 % Tillväxtmarknad
10 % Global småbolag
3 % Svenska småbolag

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på en fondrobot och en vanlig indexfond?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Menar du att Indexfonder går betydligt bättre än fondrobotar? (Som består av indexfonder?)

Nej ville väl egentligen bara påstå att det är ett alternativ. Fondrobotar är en bra introduktion till sparande i fonder. Edit: Mina index fonder går ju bättre än lysa dock, iaf sen deras start. Iaf dom jag jämförde med.

Permalänk
Medlem

Ett billigare alternativ är Avanza Global och Spiltan Räntefond i valfri fördelning. Är väl runt 75% lägre avgift vilket gör en del på lång sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vad är skillnaden på en fondrobot och en vanlig indexfond.
Skickades från m.sweclockers.com

Största skillnaden är att du får en större geografisk spridning. (Eftersom vi nu jämför en fond mot en fondportfölj)

Skrivet av Skrotnisse92:

Nej ville väl egentligen bara påstå att det är ett alternativ. Fondrobotar är en bra introduktion till sparande i fonder. Edit: Mina index fonder går ju bättre än lysa dock, iaf sen deras start. Iaf dom jag jämförde med.

Betvivlar inte men forskningen visar dock att de flesta underpresterar mot Index över längre tid (i synnerhet småsparare). Antar att du kanske har en större andel fonder i utlandet, vilka ha gynnas av den svaga kronan. Detta trots att den svenska börsen faktiskt ha gått bättre än den amerikanska

Skrivet av Ibymafayhas:

Ett billigare alternativ är Avanza Global och Spiltan Räntefond i valfri fördelning. Är väl runt 75% lägre avgift vilket gör en del på lång sikt.

Det kan nog diskuteras. Avanza Global verkar ha sämre växlingsavgifter och beskattning som påverkar avgiften.
Mer om det här https://rikatillsammans.se/vad-ar-bast-lysa-avanza-global-ell...
Båda alternativen är dock fortfarande mycket bra, investerar själv i båda formerna

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vad är skillnaden på en fondrobot och en vanlig indexfond?

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnaden är att fondroboten kombinerar räntefonder (låg risk) och aktiefonder (högre risk) i en mix som är anpassad till dina krav. Sedan ombalanserar lysa automatiskt innehavet mellan dom två så att det hela tiden motsvarar din risknivå. Handlar man fonder själv så måste man själv ombalansera fonderna när dom rör på sig och det kan bli rätt krångligt om man har många olika fonder.

Värt att nämna är också att ”robot” inte riktigt innebär det folk tror att det gör, Lysa själva verkar också undivka den termen.

Permalänk
Medlem

@Hejss @Cenordia
Hur mycket tjänar man egentligen på att ombalansera "hela tiden" vs engång per år, eller aldrig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@henkiii: Du minskar risken, men du tjänar ingen avkastning på det hela utan snarare tvärt om.

Utan ombalansering glider sparandet mot en högre risk
Ombalansering är inte ett sätt att höja avkastningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

@Hejss @Cenordia
Hur mycket tjänar man egentligen på att ombalansera "hela tiden" vs engång per år, eller aldrig?

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror helt och hållet på. Statistisk sätt kommer du faktiskt att förlora på en ombalansering eftersom aktiefonder tenderar att ge en högre avkastning över tid. Men vill du bibehålla din risknivå konstant bör du ombalansera en gång per år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Bra och enkelt, men kass avkastning enligt mig iaf. Jag har mycket bättre avkastning när jag kör på avanza med egenvalda fonder.

Kass? De ligger ett par procent under relevant index (rätt fördelning aktie-/räntefond) och det anses ändå ligga inom felmarginalen (deras egen förklaring är att de var mer exponerade mot Asien och emerging markets som bara gick +18%).

Mycket bättre avkastning? Hur mycket slog du relevant index med ? Dela gärna med dig av din portfölj om du vill. 99,6% av förvaltare slog inte index över en tidsperiod på 30 år.

Men Lysa är nog ändå inte för dig om du gillar att hålla på med aktier och fonder. Jag försökte sätta mig in i det men ju mer jag läste desto mer insåg jag hur lite jag visste. Folk som jobbar med detta på heltid klarar inte av att slå index över 30 år, varför skulle jag då göra det?