Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av twisted_cain:

Okej, jag har nu lyckats sälja in switch lite här i hushållet.
Jag själv kommer plöja pokemonspelen, men vad ska jag leta upp för att få sambon nöjd?

Hon har aldrig varit någon spelmänniska direkt, men jag tänker att lite enklare plattformsspel skulle kunna funka. Har ni några tips?

edit: Skillnaden mellan lite och den vanliga, vilka spel går man miste om? Finns det något enkelt sätt att lista ut vilka spel som inte fungerar på lite?

Rayman legends?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av magma86:

Rayman legends?

Kan funka, jag köpte det till ps4:an för att locka in henne till konsolspel.
Men jag tror inte att hon spelade det så speciellt mycket, men det kanske funkar bättre som bärbart, vem vet.
Men jag har för mig att jag ändå upplevde det som ganska utmanande på vissa banor.

edit: Glömde, ju. Tack för tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twisted_cain:

Kan funka, jag köpte det till ps4:an för att locka in henne till konsolspel.
Men jag tror inte att hon spelade det så speciellt mycket, men det kanske funkar bättre som bärbart, vem vet.
Men jag har för mig att jag ändå upplevde det som ganska utmanande på vissa banor.

edit: Glömde, ju. Tack för tips.

Annars yooka laylee eller ori? Trine-serien är också rätt mysig

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

God kväll alla!

Jag har en liten fråga.... För ett par månader sedan köpte jag en Switch åt min fru som underhållning på tåg, flyg och annat. Jag hade varit skeptisk till konsollen, men hade varit sugen på att testa Breath of the Wild. Ett av årtiondets bästa spel liksom... Men jag tänkte alltid att konsollen sen skulle lämna oanvänd efteråt.

Så efter ett par månader har jag nu själv märkt hur roliga mindre och enklare spel kan vara på switch, men BotW har hittills inte sugit in mig. Jag förstår helt enkelt inte vad som ska vara så bra. Dialogerna känns fast i slutet av 90-talet och striderna är klumpiga, men det största problemet är världen. Den känns så himla trist och tom... Alla områden känns likadana eller liknande, inget har någon vikt eller betydelse och det finns inga mål. Det kan vara okej i en sandbox, men då behövs åtminstone intressanta system att leka med.

BotW känns just nu mest som en spel som handlar om att döda samma mönster om och om igen, för att få tag på samma vapen som går sönder efter fem slag. Det känns som ett jobb att spela, och det hade jag inte väntat mig.

Så någon, vad är det jag missar med BotW? Eller är jag helt enkelt bara inte van med konsolspel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Sando: Hmmm, mål finns ju i form av uppdrag, både sidequests och mainstory.
Områdena skiftar ju ganska drastiskt men det är iofs lite längre in i spelet.

Hur som haver så är och förblir zeldaspelen en “acquired taste”, det passar helt enkelt inte alla. Jag tyckte det var riktigt bra men kanske årtusendets spel som andra tycker

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Har på sistone märkt att både min Switch och Switch Lite verkar ha problem med Super Mario Odyssey. ibland kan man se att den markeras som "aktiv" på startskärmen när man sätter i kortet. Men när man ska börja spela så klagar den på att kortet inte är i och man får ta ur och sätta i ett par gånger innan det går.
Tycker inte jag kan se någon direkt skillnad på detta kort och andra spelkort som fungerar. Verkar vara andra som har samma problem: https://en-americas-support.nintendo.com/app/social/questions...

Har haft spelet sedan mars 2018 så det känns lite surt att eventuellt bli tvungen att köpa spelet på nytt. Har kontaktat butiken jag köpte från, men får nog inget svar förrens på måndag.
Finns det något annat man kan prova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Finns det något annat man kan prova?

På WiiU-tiden så repade barnen en skiva såpass att den inte längre gick att spela. Så jag mailade Bergsala och frågade om det gick att köpa en ersättningsskiva till nedsatt pris. De skickade en skiva utan kostnad.

Jag gissar att detta inte är praxis men prova att skicka ett mail till dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vart tusan är Nintendo Direct? Det var länge sen sist.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

På WiiU-tiden så repade barnen en skiva såpass att den inte längre gick att spela. Så jag mailade Bergsala och frågade om det gick att köpa en ersättningsskiva till nedsatt pris. De skickade en skiva utan kostnad.

Jag gissar att detta inte är praxis men prova att skicka ett mail till dem?

Låter inte som praxis, men ett bra tips. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Vart tusan är Nintendo Direct? Det var länge sen sist.

Ja! Kanske i februari? Så kan de hypa Animal Crossing som väl släpps i mars.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twisted_cain:

Okej, jag har nu lyckats sälja in switch lite här i hushållet.
Jag själv kommer plöja pokemonspelen, men vad ska jag leta upp för att få sambon nöjd?

Hon har aldrig varit någon spelmänniska direkt, men jag tänker att lite enklare plattformsspel skulle kunna funka. Har ni några tips?

edit: Skillnaden mellan lite och den vanliga, vilka spel går man miste om? Finns det något enkelt sätt att lista ut vilka spel som inte fungerar på lite?

Inte plattformsspel men jag gillar att nämna Stardew Valley. Spelet på just Switch blir en härlig kombination av time sink och retroosande farmar"simulator". Brukar vara rätt billigt också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vart kan man hitta bra deals på spel till Switch? Vilka sidor skall man ha lite koll på?

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

@drwlz: Mitt tips är att sätta upp prisjakt bevakning, du kan välja att få notifikationer när produkten går under ett visst pris. "När priset sänks under: 450 kr" t. ex.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

@zorken: Det är ungefär vad jag brukar göra, men det kanske finns utländska sidor (typ Amazon.de) som också kör schyssta reor till och från (som man har mindre koll på).

Vore också trevligt om det fanns återförsäljare av digitala versioner

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av drwlz:

@zorken: Det är ungefär vad jag brukar göra, men det kanske finns utländska sidor (typ Amazon.de) som också kör schyssta reor till och från (som man har mindre koll på).

Vore också trevligt om det fanns återförsäljare av digitala versioner

den här länken använder jag DekuDeals Sjukt bra ida för att tracka pris och liknande

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Skrivet av drwlz:

Vart kan man hitta bra deals på spel till Switch? Vilka sidor skall man ha lite koll på?

https://twitter.com/Wario64

är säkert en del amerikanska deals, men deals över huvud taget, följde ett tag men blev för mycket så avföljt och kollar en tråd med europeiska deals på reseteraforumet ibland. Vissa som tweetas håller väldigt kort tid då det kan vara prisfel (typ spel för i principo ingenting), men säkerligen olika regioner.

Permalänk

"Endast en ö per konsol"

Låter väldigt väldigt väldigt konstigt. Nu är jag obekant med Animal Crossing men man kan alltså bara ha en "sparfil" på en Switch?

https://m.fz.se/nyhet/282178-en-o-per-switch-konsol-i-animal-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Switch + 1440p, funkar det bra?

Tja, länge sen jag läste i tråden, ursäktar om frågan ställts innan.

Jag har blivit lite sugen på att byta skärm till nåt nyare, modernare och bättre än min gamla 22" 1080p BenQ med VA-panel som jag haft i 3-4 år nu. Jag kör i dagsläget samma skärm till datorn, Xboxen och Switchen med hdmi-switch (många switchar, hoppas ni fattar vad jag menar), och vill så klart att nya skärmen också ska funka med konsolerna.

Hur klarar Switch av upplösningar som 2560x1440? Jag vill gärna gå upp på 27", gärna med IPS-panel och gsync, då känns 1080p lite gammaldags. Jag spelar ungefär 50/50 på Switch och PC, ofta dockat med prokontroll när jag är hemma, därför börjar jag höra mig för här innan jag fastnar för nåt som inte funkar med Switch.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Tja, länge sen jag läste i tråden, ursäktar om frågan ställts innan.

Jag har blivit lite sugen på att byta skärm till nåt nyare, modernare och bättre än min gamla 22" 1080p BenQ med VA-panel som jag haft i 3-4 år nu. Jag kör i dagsläget samma skärm till datorn, Xboxen och Switchen med hdmi-switch (många switchar, hoppas ni fattar vad jag menar), och vill så klart att nya skärmen också ska funka med konsolerna.

Hur klarar Switch av upplösningar som 2560x1440? Jag vill gärna gå upp på 27", gärna med IPS-panel och gsync, då känns 1080p lite gammaldags. Jag spelar ungefär 50/50 på Switch och PC, ofta dockat med prokontroll när jag är hemma, därför börjar jag höra mig för här innan jag fastnar för nåt som inte funkar med Switch.

Skickades från m.sweclockers.com

Switchen skickar så vitt jag vet bara en 1080p-signal, som det sedan är upp till skärmen att skala upp. Det är alltså helt upp till hur bra skärmen är på att skala upp 1080p-signalen.

Permalänk
Skrivet av klirre:

Tja, länge sen jag läste i tråden, ursäktar om frågan ställts innan.

Jag har blivit lite sugen på att byta skärm till nåt nyare, modernare och bättre än min gamla 22" 1080p BenQ med VA-panel som jag haft i 3-4 år nu. Jag kör i dagsläget samma skärm till datorn, Xboxen och Switchen med hdmi-switch (många switchar, hoppas ni fattar vad jag menar), och vill så klart att nya skärmen också ska funka med konsolerna.

Hur klarar Switch av upplösningar som 2560x1440? Jag vill gärna gå upp på 27", gärna med IPS-panel och gsync, då känns 1080p lite gammaldags. Jag spelar ungefär 50/50 på Switch och PC, ofta dockat med prokontroll när jag är hemma, därför börjar jag höra mig för här innan jag fastnar för nåt som inte funkar med Switch.

Skickades från m.sweclockers.com

Som tidigare nämnts så klarar switchen bara av att sända 1080p som max. Dock kör jag med en 27" 4K skärm för datorn och switchen och man vänjer sig vid bilden väldigt snabbt. Det blir kanske inte den skarpaste bilden men det är helt klart spelbart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klirre:

Tja, länge sen jag läste i tråden, ursäktar om frågan ställts innan.

Jag har blivit lite sugen på att byta skärm till nåt nyare, modernare och bättre än min gamla 22" 1080p BenQ med VA-panel som jag haft i 3-4 år nu. Jag kör i dagsläget samma skärm till datorn, Xboxen och Switchen med hdmi-switch (många switchar, hoppas ni fattar vad jag menar), och vill så klart att nya skärmen också ska funka med konsolerna.

Hur klarar Switch av upplösningar som 2560x1440? Jag vill gärna gå upp på 27", gärna med IPS-panel och gsync, då känns 1080p lite gammaldags. Jag spelar ungefär 50/50 på Switch och PC, ofta dockat med prokontroll när jag är hemma, därför börjar jag höra mig för här innan jag fastnar för nåt som inte funkar med Switch.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ställa in output upplösningen, väljer du 720p bör det skalas fint på en 2560x1440 skärm.
Inte provat själv dock.

Permalänk
Medlem

@lidodido @RevolutionBruce @anon5930

Tack för de snabba svaren, att switchen maxar på 1080p har jag också listat ut, borde kanske nämnt det i mitt förra inlägg. Det jag sökte var mer erfarenheter från folk som provat, 4k är ju en dubblering av antal pixlar på båda håll så där funkar ju 1080p bra att skala upp. Får kanske testa 720 uppskalat om det blir skärmköp, ska googla lite ikväll för att se om det finns skärmar som sköter skalningen bättre än andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klirre:

@lidodido @RevolutionBruce @anders190

Tack för de snabba svaren, att switchen maxar på 1080p har jag också listat ut, borde kanske nämnt det i mitt förra inlägg. Det jag sökte var mer erfarenheter från folk som provat, 4k är ju en dubblering av antal pixlar på båda håll så där funkar ju 1080p bra att skala upp. Får kanske testa 720 uppskalat om det blir skärmköp, ska googla lite ikväll för att se om det finns skärmar som sköter skalningen bättre än andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Något som ofta glöms är att 1280x720 är delbar med 3840x2160. Skalning från 720 och 1080 bör båda gå fint.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av klirre:

Tja, länge sen jag läste i tråden, ursäktar om frågan ställts innan.

Jag har blivit lite sugen på att byta skärm till nåt nyare, modernare och bättre än min gamla 22" 1080p BenQ med VA-panel som jag haft i 3-4 år nu. Jag kör i dagsläget samma skärm till datorn, Xboxen och Switchen med hdmi-switch (många switchar, hoppas ni fattar vad jag menar), och vill så klart att nya skärmen också ska funka med konsolerna.

Hur klarar Switch av upplösningar som 2560x1440? Jag vill gärna gå upp på 27", gärna med IPS-panel och gsync, då känns 1080p lite gammaldags. Jag spelar ungefär 50/50 på Switch och PC, ofta dockat med prokontroll när jag är hemma, därför börjar jag höra mig för här innan jag fastnar för nåt som inte funkar med Switch.

Har kört på QHD sedan den släpptes inga problem. Kör på 1080p. Jag kan även köra widescreen 21:9 format med på 720p fast då sträcks allt ut lite.

Permalänk
Medlem

@Tiamat: Det låter ju lovande, får se om det blir ny skärm snart eller i framtiden.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv

Någon mer som spelar Tetris 99 idag? Började spela igen i börja av veckan. Spelade mycket när spelet släpptes förra året men blev mindre med tiden. Som ofta, annat kommer emellan. Skönt att vara tillbaks!

Snubblade över dessa videor ikväll, inspiration för någon att hoppa in kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

@lidodido @RevolutionBruce @anders190

Tack för de snabba svaren, att switchen maxar på 1080p har jag också listat ut, borde kanske nämnt det i mitt förra inlägg. Det jag sökte var mer erfarenheter från folk som provat, 4k är ju en dubblering av antal pixlar på båda håll så där funkar ju 1080p bra att skala upp. Får kanske testa 720 uppskalat om det blir skärmköp, ska googla lite ikväll för att se om det finns skärmar som sköter skalningen bättre än andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en 1440p-skärm (Samsung S32D850T) som jag kopplat Switchen (och datorn) till. Som sagt så skalar ju skärmen upp 1080p till 1440p och på min skärm blir det lite oskarpt, speciellt på 32". Med utsignalen låst till 720p så skalar det ju finare till 1440p och man får bättre skärpa, men lägre upplösning generellt. Jag funderar på att byta upp mig till 4K/2160p och köra spelen i 1080p, men eftersom jag mest spelar bärbart så har jag inte tagit tag i det än. Så jag skulle nog rekommendera en 4K-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Jag har en 1440p-skärm (Samsung S32D850T) som jag kopplat Switchen (och datorn) till. Som sagt så skalar ju skärmen upp 1080p till 1440p och på min skärm blir det lite oskarpt, speciellt på 32". Med utsignalen låst till 720p så skalar det ju finare till 1440p och man får bättre skärpa, men lägre upplösning generellt. Jag funderar på att byta upp mig till 4K/2160p och köra spelen i 1080p, men eftersom jag mest spelar bärbart så har jag inte tagit tag i det än. Så jag skulle nog rekommendera en 4K-skärm.

Tanken har slagit mig, men då får jag ju spela på 1080p också. Tror inte mitt stackars GTX 1060 6GB klarar 4k i särskilt många spel :/

För framtiden så är kanske 4k rätt val, får kolla runt lite vad som finns och hur stor prisskillnaden är kontra 2560x1440

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klirre:

Tanken har slagit mig, men då får jag ju spela på 1080p också. Tror inte mitt stackars GTX 1060 6GB klarar 4k i särskilt många spel :/

För framtiden så är kanske 4k rätt val, får kolla runt lite vad som finns och hur stor prisskillnaden är kontra 2560x1440

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju fortfarande ställa in spelen i lägre inställning, och få användning av 4K vid filmtittande t.ex.

Permalänk
Medlem

@GamerGertzy: Precis, så alla krävande spel får rulla i 1080p som idag och då tjänar jag inte spec. mycket på att byta skärm. Som sagt kan det vara en bra framtidssäkring, det kommer ju onekligen en dag när grafikkorten är så pass starka att 4k blir standardupplösning och jag har inte en tendens att byta skärm särskilt ofta.

Tack till alla som svarat på mina inlägg, har definitivt fått mer kött på benen.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850