Samsungs flip-telefon Galaxy Z är vikbar skyddad av glas

Permalänk
Melding Plague

Samsungs flip-telefon Galaxy Z är vikbar skyddad av glas

Nästa vikbara telefon från Samsung är en så kallad flip-telefon, där AMOLED-skärmen skyddas av en glasskiva.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Intressant pris hmmmm

Permalänk

12 000kr inte alls farligt. Däremot så är det ju en skör produkt, men min lust att köpa en dyr oldPhone känns nu mindre.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig lägga såna pengar på en telefon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag att det börjar likna någonting!

  • Hyfsat bra prissättning.

  • Tåligare.

  • Användbart - går väl hand i hand med att de är tåligare. Att kunna behandla en böjbar telefon som en vanlig telefon gör den mer användbar

Blir de någon tusenlapp, ytterligare, billigare blir det ett givet köp vid nästa byte av mobiltelefon Mest för att jag tycker att 12000 för en telefon är mycket.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

@EntenS: Kan du inte utveckla lite? Varför tycker du inte denna är värd så mycket pengar jämfört med andra telefoner i samma prisklass? Eller var det ett generellt "Jag skulle aldrig betala sådana summor för en telefon"? I sådana fall, varför? Beror det på ekonomin, en "principsak", behovsrelaterat? etc etc.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

Tjae, hur kan man se på det här egentligen.

Om man antar att man har telefonen i två år så är 500:- per månad inte en superenorm kostnad på en modedetalj. Telefonen tillför egentligen inget större funktionsmässigt, utom att den möjligen passar bättre i vissa fickor.
Förutsatt att den har lika bra processor och batteritid som en klosstelefon för runt 8000:- så låter det inte helt orimligt.
Finns folk som lägger långt större summor per månad bara på att inte ha en äldre bil än fem år, just för den status det inger på jobbet och bland grannarna, så en halv till två tredjedelars månadslön för ens främsta personaccessoar låter inte jättekonstigt ändå.

Tror personligen att prisbredden kommer bli mycket större när AR slår igenom mer. Då kommer nog processor, batteritid och sensorer ha ett ganska stort utbud.

Permalänk
Medlem

Feber rapporterade ett pris på 1500 EUR så frågan blir ju vem av er som har rätt

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd

Känns som att vi är tillbaka år 2004.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Första applikation/telefon med "Corning bendable glass"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nice, synd att Samsung fortfarande envisas med hål i skärmen, för en kamera jag personligen aldrig använder.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Zippeer: båda uppgifter är ryktesuppgifter som på intet sätt är bekräftade. Personligen tycker jag att 1500 EUR låter mer sannolikt än 12 000 kronor, men jag har väldigt gärna fel

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Zippeer: båda uppgifter är ryktesuppgifter som på intet sätt är bekräftade. Personligen tycker jag att 1500 EUR låter mer sannolikt än 12 000 kronor, men jag har väldigt gärna fel

Jag vet på ryktesväg att Galaxy Z är fel men mer än så säger jag

Men 12000 låter väl inte helt fel heller. Var väl rykten om att nästa "fold" skulle kosta ungefär hälften så mycket som nuvarande

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Zippeer: "vet" och "ryktesvägen" är väl inte 100 procent kompatibla tänker jag?

Absolut, flertalet rykten anger 1000 USD som prisnivå för Fold 2. Om det stämmer och de lyckas bättre med designen (vilket de bör göra) kan den nog bli vad första modellen borde varit.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ha två vanliga skärmar med glas på? Hela den här idén med att sälja saker som aldrig kan hålla...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför inte bara ha två vanliga skärmar med glas på? Hela den här idén med att sälja saker som aldrig kan hålla...

Skickades från m.sweclockers.com

hur ska dom då tjäna pengar dom tycker nog att telefoner i dagsläge håller alldeles för länge, tyvärr skulle dom nog göra alla produkter riktigt sköra om inte garanti existerade.

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Nice, synd att Samsung fortfarande envisas med hål i skärmen, för en kamera jag personligen aldrig använder.

Menar du frontkameran? Det blir ju svårt att ha videosamtal utan den.

Tror att motorola razr har en spännande lösning för det. De har en riktig skärm på utsidan med. Då kan man ju bara stänga telefonen och ha videosamtal på "utsidan" men det bättre kameran. Kan även ta selfies med riktiga kameran. Det är rätt nice faktiskt. Då behöver man bara en kamera och inget "hål i skärmen".

Denna verkar inte ha lika mkt krut på skärmen på utsidan. Förmodligen behöver man öppna den oftare än man behöver med en motorola razr.

Permalänk
Medlem

Fräckt med fliptelefon. Men för 12 000kr är det inte intressant för eget bruk men det kan ju iaf driva på utvecklingen lite så får vi andra lite mer ekonomiska personer avvakta på lite mer sansade prislappar.

Men det märks att folket börjar vänja sig vid att vissa telefoner har blivit svindyra och börjar acceptera priset mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Menar du frontkameran? Det blir ju svårt att ha videosamtal utan den.

Tror att motorola razr har en spännande lösning för det. De har en riktig skärm på utsidan med. Då kan man ju bara stänga telefonen och ha videosamtal på "utsidan" men det bättre kameran. Kan även ta selfies med riktiga kameran. Det är rätt nice faktiskt. Då behöver man bara en kamera och inget "hål i skärmen".

Denna verkar inte ha lika mkt krut på skärmen på utsidan. Förmodligen behöver man öppna den oftare än man behöver med en motorola razr.

Samma sak kan man göra med t.e.x Zenfone 6, utan att behöva någon vikbar skärm. Den bättre kameran bara roterar så den pekar framåt istället.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Samma sak kan man göra med t.e.x Zenfone 6, utan att behöva någon vikbar skärm. Den bättre kameran bara roterar så den pekar framåt istället.

Det är lite nice. Blir lite mer rörliga delar och saker som kan gå sönder och suga in damm dock.

Det såg rätt smutt ut när unbox theory testade motorola razr och visade hur man kan ta en selfie. Litet och nätt. Kan lätt tänka mig en sån men kommer nog inte hoppa på första generationen. Det får "battle testas" lite först av andra.

(från https://www.youtube.com/watch?v=iBj_4jWAcFM)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nasso:

Det såg rätt smutt ut när unbox theory testade motorola razr och visade hur man kan ta en selfie. Litet och nätt. Kan lätt tänka mig en sån men kommer nog inte hoppa på första generationen. Det får "battle testas" lite först av andra.

https://dl.dropboxusercontent.com/s%2Fiw0mqq87r6nnnqc%2F%25284%2529%2520Motorola%2520Razr%25202019%2520Unboxing%2520-%2520Whoa.%2520-%2520YouTube%2520%25202020-01-29%252016-45-25.png

(från https://www.youtube.com/watch?v=iBj_4jWAcFM)

Såg helt okej ut, kommer ihåg denna när man kunde vrida kameran för att ta på sig själv och likväl åt andra hållet med yttre skärmen: https://www.gsmarena.com/nokia_n90-pictures-1155.php

Permalänk
Medlem

Ser retrony ut, men inget jag är intresserad av. För mig är ett av problemen med vikbara skärmar att formatet blir så konstigt. Bra till att göra en liten telefon som kan få en normal skärm, men för större skärmar blir det konstigt. Kanske en rullbar skärm vore bättre.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Volymen på dessa vikbara telefoner är ju större än vanliga telefoner (gångjärn och annat som tar plats) så de är inte nödvändigtvis uppenbart att de får bättre plats i en ficka. Denna ser ju ganska tjock ut när den är ihopfälld

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tvivlar enormt på att priset stannar på 12 papp. Inte för att jag skulle lägga ens hälften på en telefon och absolut inte en Samsung längre but still.
Men ett steg i rätt riktning är det oavsett.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Tvivlar enormt på att priset stannar på 12 papp. Inte för att jag skulle lägga ens hälften på en telefon och absolut inte en Samsung längre but still.
Men ett steg i rätt riktning är det oavsett.

Är inte Samsung bra länge? Jag tycker tex att s10e verkar lite intressant som efterträdare till min gamla lur.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Är inte Samsung bra länge? Jag tycker tex att s10e verkar lite intressant som efterträdare till min gamla lur.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är fel tråd för att kasta skit och även om det vore det så orkar jag inte just nu Jag har haft problem med kvalitet, de kostar svinmycket jämfört med asiatiska märken som (IMO) erbjuder bättre produkter, och jag håller inte med om varken deras designval eller produktutveckling generellt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd

@talonmas: Det finns ett antal skäl att inte bränna dessa summor på en "telefon" - här kommer mina egna två cent som ett exempel.

En smartphone "telefon" får idag betraktas som en bruksvara som används till att köra diverse appar (BankID, reseappar, shopping och liknande). Då sådant som surfande och annat är tämligen otympligt jämfört med att ha en större skärm (jag skulle inte få för mig att använda en smartphone istället för dator/tablet någon längre tid p.g.a detta) samtidigt som funktionaliteten är starkt begränsad (nyare Androidversioner blir alltmer nedlåsta och iOS är redan rejält nedlåst) finns det ingen direkt logisk anledning att bränna datorpengar på "telefonen". Det finns ingen funktionalitet i en smartphone för 10 000 kronor och över som kan motivera dessa priser när innehållet utgörs av standardkomponenter och konkurrerande enheter med likvärdig hårdvara kan köpas för avsevärt lägre pris. Smartphonen ger ingen datorfunktionalitet utan kan i bästa fall utgöra ett komplement. Att köra appar (BankID, bank, shopping etc) funkar utmärkt bra på en Nokia för 2000 kronor och att lägga fem gånger mer leder inte till att man får "bättre funktionalitet" i ICA-appen eller att betaltjänsten funkar "snabbare".

Hade det däremot funnits smartphones som faktiskt kan dockas till att fungera som dator (dit räknas inte DeX eller "desktop mode" i Android 10 utan nu talar vi om körning av fullständigt Linux eller Windows på enheten) och som således kan ersätta en laptop vore läget ett annat och ett högre pris kunnat motiveras under förutsättning att allting är top notch (d.v.s inte standardkomponenter i en konfiguration som konkurrenterna erbjuder till halva priset).

Vissa inlägg antyder en djup respekt för klassiska teser såsom "priset sätts efter betalningsviljan" och "prisvärdet är subjektivt" parat med olika insinuationer om inkomstnivåer, d.v.s att kritik av prissättning beror på att den/de som kritiserar "inte har råd". Detta är ett ytligt och förenklat tänkande. Man kan ifrågasätta prissättning baserat på tekniska parametrar och global marknadskontroll och även kritisera en produkts pris utan att det beror på ytlighetens "avundsjuka" och "har inte råd".

För egen del är en smartphone en basvara för Bank ID och shopping baserat på den funktionalitet som finns. Således ser jag ingen anledning att betala Surface Pro-priser för att köra dessa appar. Tanken att sitta och surfa på en telefon eller se på film för att inte tala om spel (på pekskärm utan precisionskontroll) finns inte hos mig. Det är enbart frustrerande. Min inställning till smartphones är ungefär som till standardmjölk och bröd: basvaror - jag ser ingen anledning att betala fem gånger mer för att få "UltraDeluxeMilk" jämfört med en alldeles vanlig Arla-dito.

Jag inväntar 3-in-1-produkter som kan dockas och fällas ihop innan jag ser ett värde i en smartphone som överstiger 2000-3000 kronor. Skall man använda "telefonen" till betalningar kan man inte heller ta kontroll över den vilket kan jämföras med att köpa en dator där man inte har möjlighet att utföra någonting som kräver adminrättigheter eftersom tillverkaren låst detta.

TL:DR - Det finns flera skäl att inte se "värdet" i en 10 000-kronorstelefon och där ingår jämförelse av olika märken, teknologisk nivå, funktionalitet och att datorn inte kan ersättas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppLocker:

@talonmas: Det finns ett antal skäl att inte bränna dessa summor på en "telefon" - här kommer mina egna två cent som ett exempel.

En smartphone "telefon" får idag betraktas som en bruksvara som används till att köra diverse appar (BankID, reseappar, shopping och liknande). Då sådant som surfande och annat är tämligen otympligt jämfört med att ha en större skärm (jag skulle inte få för mig att använda en smartphone istället för dator/tablet någon längre tid p.g.a detta) samtidigt som funktionaliteten är starkt begränsad (nyare Androidversioner blir alltmer nedlåsta och iOS är redan rejält nedlåst) finns det ingen direkt logisk anledning att bränna datorpengar på "telefonen". Det finns ingen funktionalitet i en smartphone för 10 000 kronor och över som kan motivera dessa priser när innehållet utgörs av standardkomponenter och konkurrerande enheter med likvärdig hårdvara kan köpas för avsevärt lägre pris. Smartphonen ger ingen datorfunktionalitet utan kan i bästa fall utgöra ett komplement. Att köra appar (BankID, bank, shopping etc) funkar utmärkt bra på en Nokia för 2000 kronor och att lägga fem gånger mer leder inte till att man får "bättre funktionalitet" i ICA-appen eller att betaltjänsten funkar "snabbare".

Hade det däremot funnits smartphones som faktiskt kan dockas till att fungera som dator (dit räknas inte DeX eller "desktop mode" i Android 10 utan nu talar vi om körning av fullständigt Linux eller Windows på enheten) och som således kan ersätta en laptop vore läget ett annat och ett högre pris kunnat motiveras under förutsättning att allting är top notch (d.v.s inte standardkomponenter i en konfiguration som konkurrenterna erbjuder till halva priset).

Vissa inlägg antyder en djup respekt för klassiska teser såsom "priset sätts efter betalningsviljan" och "prisvärdet är subjektivt" parat med olika insinuationer om inkomstnivåer, d.v.s att kritik av prissättning beror på att den/de som kritiserar "inte har råd". Detta är ett ytligt och förenklat tänkande. Man kan ifrågasätta prissättning baserat på tekniska parametrar och global marknadskontroll och även kritisera en produkts pris utan att det beror på ytlighetens "avundsjuka" och "har inte råd".

För egen del är en smartphone en basvara för Bank ID och shopping baserat på den funktionalitet som finns. Således ser jag ingen anledning att betala Surface Pro-priser för att köra dessa appar. Tanken att sitta och surfa på en telefon eller se på film för att inte tala om spel (på pekskärm utan precisionskontroll) finns inte hos mig. Det är enbart frustrerande. Min inställning till smartphones är ungefär som till standardmjölk och bröd: basvaror - jag ser ingen anledning att betala fem gånger mer för att få "UltraDeluxeMilk" jämfört med en alldeles vanlig Arla-dito.

Jag inväntar 3-in-1-produkter som kan dockas och fällas ihop innan jag ser ett värde i en smartphone som överstiger 2000-3000 kronor. Skall man använda "telefonen" till betalningar kan man inte heller ta kontroll över den vilket kan jämföras med att köpa en dator där man inte har möjlighet att utföra någonting som kräver adminrättigheter eftersom tillverkaren låst detta.

TL:DR - Det finns flera skäl att inte se "värdet" i en 10 000-kronorstelefon och där ingår jämförelse av olika märken, teknologisk nivå, funktionalitet och att datorn inte kan ersättas.

Tack för att du tog dig tid att svara på riktigt
Själv har jag slutat surfa på datorn och gör det uteslutande på mobilen. Har börjat läsa mer på mobilen också, även jobbrelaterat. Det jag saknar är det du nämnde, möjlighet att docka till extern skärm o tangentbord. För producera saker på dem är inte optimalt. Men konsumera är de överlägsna på enligt mina behov och jag lägger gärna mycket pengar då jag nyttjar den så många timmar per dag.

Hmm, fast kanske inte så mycket som 12k förstås. Tror 8k är min smärtgräns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd

@talonmas: Jag har mobilsurfat mycket men har gradvis givit upp det och föredrar att konsumera Internet på antingen 10-tumsskärmen eller 24-tummaren. Den lilla skärmen är alldeles för plottrig på desktopsidor vilket är det jag använder även där. I.o.m att jag kör 2-in-1 finns inte behovet av mobilen annat än som digital plånka då allt annat är något jag föredrar större skärm, tangentbord och penna till. Skall jag läsa är det direkt större skärm som gäller (dagens smala mobilskärmar tål jag inte alls eftersom det ger rena brevlåde-effekten när man skall läsa, framförallt i landscapeläge).

Problemet med dagens smartphones är att "lägga mycket pengar" snarare är att bränna upp dem eftersom det tyvärr är så att man inte får vare sig bättre teknik, operativsystem, batteri eller ens hållbarhet bara för att man dubblar eller tredubblar priset. Även om man slår på stort och köper en maxad Samsung Galaxy Note 10 i Plus-version med maxat lagringsutrymme har man inte köpt sig längre livslängd ens batterimässigt och uppdateringarna är som de är.

Det fanns en tid när man faktiskt fick mer för pengarna genom att betala mer (Nokias Communicatorserie är ett utmärkt exempel på detta) men idag är skillnaderna små. Inte ens kvalitetskänslan förbättras genom att gå upp i pris eftersom "premiumbygge" i glas och metall är ytterst vanligt även runt 2000-3000 kronor.

Hårdvaran är också mycket standardiserad med 4-12 GB RAM och Snapdragon 8xx över hela linjen (i olika tillverkares toppmodeller).

Det är inte som med datorer där man går från en i3 med 4 GB RAM till att få en i7 med 12 GB RAM och diskret grafikkort och mycket annat när man går upp i klass, d.v.s att det högre priset också ger mer och förbättrad hårdvara.

Tanken att betala mer än 2-3000 kronor för att köra "appar" på en liten skärm är totalt främmande för min del. Över 3000 kronor vill jag ha kontroll över enheten och köra desktopbrowser med alla tillägg samt mycket annan programvara och ha penna samt tangentbord (skärmtangentbord driver mig till vansinne). För konsumtion är en 2-in-1 perfekt eftersom tabletformatet är utmärkt då man befinner sig på annan plats än vid skrivbordet. Däremot är tanken på att titta på film och läsa tidskrifter på en smal liten mobilskärm närmast skrämmande för mig.

Dockningsbar 2-in-1 med mus, tangentbord och större skärm och som jag kan ta med överallt är min melodi, alternativt små mini-PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Är inte Samsung bra länge? Jag tycker tex att s10e verkar lite intressant som efterträdare till min gamla lur.

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå, tycker serie 10 är riktigt bra. Själv extremt nöjd med min S10+ men och älskar den stora skärmen men måste säga att det nog är sista gången jag lägger så mycket pengar på en telefon (menar att mängden riksdaler är för stor för ändamålet).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9