Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Json_81: Omöjligt som privatperson, ännu omöjligare som företag med de förutsättningar som nämns.

Tror dig

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag blev hånad i en tråd för att jag varnade att räntehöjningar kommer att bli kännbara och kanske leda till fallande priser och en trolig kris. Här är facit för den första måttliga räntehöjningen. Tre miljarder!
https://omniekonomi.se/ekonom-bolan-nu-3-miljarder-dyrare-det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För den enskilde konsumenten är det ändå en ganska liten skillnad. Har dock fått en lite otrevlig höjning på 25 punkter som jag nu måste diskutera. Inte vidare sugen att byta till Danske bank men det är en märkbar summa att spara varje månad om man gör det som fackmedlem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag blev hånad i en tråd för att jag varnade att räntehöjningar kommer att bli kännbara och kanske leda till fallande priser och en trolig kris. Här är facit för den första måttliga räntehöjningen. Tre miljarder!
https://omniekonomi.se/ekonom-bolan-nu-3-miljarder-dyrare-det...

Skickades från m.sweclockers.com

Givetvis blir det stora summor totalt, men det är rätt marginellt för en enskild låntagare och kan förmodligen förhandlas bort för de flesta.
Samt att nästa höjning ser ännu mer avlägsen ut.

Så det är en bit kvar till kris

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag blev hånad i en tråd för att jag varnade att räntehöjningar kommer att bli kännbara och kanske leda till fallande priser och en trolig kris. Här är facit för den första måttliga räntehöjningen. Tre miljarder!
https://omniekonomi.se/ekonom-bolan-nu-3-miljarder-dyrare-det...

Skickades från m.sweclockers.com

Lite för tidigt att varna för höga räntor. Räntorna kommer att vara fortsatt låga en lång tid framöver enligt min bedömning av riksbankens senaste penningpolitiska rapport.

Det var inte heller alla banker som höjde, men visst kan andra följa efter. Räntan är ändå relativt låg även efter höjningen. 0,16 procentenhets höjning motsvarar 190 kr/mån i ökade lånekostnader vid ett lån på 2 MKr.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Funderar på att binda räntan nu, har fått 1,3% på 3-månaders och erbjudande om 1,25% på 3 år. Tycker själv inte om att binda upp mig men eftersom vi precis flyttat är det väldigt osannolikt att vi gör det igen närmsta 4-5 åren. Den lägre räntan på 3 åringen gör ju ingenting alls men frågan blir ju om jag tror att 3-månaders kommer gå ned igen eller om den kan tänkas öka något under 3 år.

Vad tror ni andra om det?

Angående höjningen så resulterade 25 punkters höjning i att jag fick 40 punkters högre rabatt eftersom det fick mig att sätta hårt mot hårt, så nettot var lägre ränta än innan.

Permalänk
Skrivet av Slaensan:

@kaptenperre: När jag kollade liknande med banken så fick jag som svar: "Klarar du av att betala båda lånen utan hyresinkomst så är det inga problem", du ska alltså klara av månadskostnaden för båda lägenheterna utan hyresgäst

Lite tråkigt att det ska vara så. Vårt nya boende sen något år tillbaka blev betydligt billigare än det gamla. Lever som tidigare men sparar undan ca 5000 kr mer nu per månad. Men enligt bankens beräkningar skulle den här nya lägenheten bli betydligt dyrare istället. Även när jag visade min kalkyl (som stämde med verkligheten) och vad som skulle hända vid räntehöjning och andra tänkbara scenarion så gav de inte med sig och jag fick inte låna så det blev bankbyte den gången. Skönt att det löste sig, och tidigare när jag varit student har jag fått hjälp av borgenär för att få låna men det här husprojektet jag vill göra verkar vara svårare att få till tyvärr.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

@Aktsu: 1,3 på 3-månaders är ändå bra. Belåningsgrad för dig och ungefärlig lånestorlek om du vill dela med dig hade varit intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aktsu: 1,3 på 3-månaders är ändå bra. Belåningsgrad för dig och ungefärlig lånestorlek om du vill dela med dig hade varit intressant.

Ja båda är ju okej, min tanke var dock att låsa in på 1,25% kanske inte vore helt fel. För att det skall bli dyrare med bundet krävs ju att 3-månaders går ner antingen kraftigt eller typ inom 12 månader. Får väl bestämma mig till imorn eller nått.

Vi belåningsgrad runt 70% och lån runt 6 mille, kan ju också vara relevant att vi har en del pengar ”på kontot” i banken så de ser att vi har pengar över vilket minskar risken.

Permalänk
Medlem

Jag och min fru är på jakt efter hus och vi har en funderare gällande pantbrev.

Får man räkna med pantbrevet som en försäkring till banken INNAN man har köpt huset?
dvs att huset har pantbrev för 4 000 000 och jag teoretiskt köper ett hus för 4 100 000. "Räcker" det med att jag då endast behöver 100k? Eller tänker jag fel?

Eller måste man köpa huset och därefter har man 4 000 000 tillgodo?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag och min fru är på jakt efter hus och vi har en funderare gällande pantbrev.

Får man räkna med pantbrevet som en försäkring till banken INNAN man har köpt huset?
dvs att huset har pantbrev för 4 000 000 och jag teoretiskt köper ett hus för 4 100 000. "Räcker" det med att jag då endast behöver 100k? Eller tänker jag fel?

Eller måste man köpa huset och därefter har man 4 000 000 tillgodo?

Det känns som att du har missförstått vad pantbrev är? Pantbrev säger bara hur mycket av en fastighet du kan belåna (pantsätta). Har ett hus uttagna pantbrev på 4 mkr så kan man ha lån på 4 mkr på huset. Behöver du ha lån på 4,1 mkr behöver du ta ytterligare pantbrev på 100k, pantbrev kostar 2% av summan att ta ut. Det kostar alltså 2 000 kr + några hundra i administrativa kostnader att ta ut 100k.

När man ska köpa hus är det bra med mycket uttagna pantbrev, eftersom det enbart styr hur mycket du kan belåna. Köper du huset för 4,1 mkr kan du ha ett lån på max 3 485 000 kr (85%) och då klarar du dig på de befintliga pantbreven.

Permalänk
Medlem

@Thex: Men är det alltså smart att ta lån via pantbrev än att ta ett vanligt bolån?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

@Thex: Men är det alltså smart att ta lån via pantbrev än att ta ett vanligt bolån?

Du kan inte ta ett bolån utan att ta pantbrev. Säg att fastigheten är värd 4 miljoner och du vill låna 2 miljoner. Du måste då se till att ha pantbrev på 2 miljoner kr. Pantbreven är själva "verktyget" för att belåna bostaden.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

@Thex: Men är det alltså smart att ta lån via pantbrev än att ta ett vanligt bolån?

Här är en ganska bra text från wikipedia.

"Ett pantbrev eller bottenpantbrev är ett dokument som används som säkerhet för lån, till exempel bostadslån. Det är utfärdat på ett visst belopp och inom en viss del av det pantsatta objektets totala inteckning (inomläget).

Historia Redigera
Pantbrev är en historisk handling som har levt kvar sedan många år tillbaka. Tidigare var pantbreven fysiska dokument som lämnades in till banken. De lämnades som pant för att få ta lån eftersom det är omöjligt att lämna in själva fastigheten."

Du tar ett lån med huset som säkerhet(dvs det garanterar att du betalar tillbaka lånet) för banken.
Så eftersom du använder en fastighet som säkerhet för att köpa ett boende är det ett bolån.
Men att lämna in fastigheten till banken är inte särskilt praktiskt (tänk vilket jävla lager de skulle behöva ha) samt det skulle ju vara lite tråkigt att köpa en stuga på en liten ö men ändå behöva bo på ett lager för att man var tvungen att låna pengar till att köpa stugan.
Så istället för att lämna in huset så lämnar man in ett dokument som säger att ditt hus faktiskt är värt så mycket du vill låna och att banken kan ha dokumentet som säkerhet(typ de äger huset du har köpt för bankens pengar)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Här är en ganska bra text från wikipedia.

"Ett pantbrev eller bottenpantbrev är ett dokument som används som säkerhet för lån, till exempel bostadslån. Det är utfärdat på ett visst belopp och inom en viss del av det pantsatta objektets totala inteckning (inomläget).

Historia Redigera
Pantbrev är en historisk handling som har levt kvar sedan många år tillbaka. Tidigare var pantbreven fysiska dokument som lämnades in till banken. De lämnades som pant för att få ta lån eftersom det är omöjligt att lämna in själva fastigheten."

Du tar ett lån med huset som säkerhet(dvs det garanterar att du betalar tillbaka lånet) för banken.
Så eftersom du använder en fastighet som säkerhet för att köpa ett boende är det ett bolån.
Men att lämna in fastigheten till banken är inte särskilt praktiskt (tänk vilket jävla lager de skulle behöva ha) samt det skulle ju vara lite tråkigt att köpa en stuga på en liten ö men ändå behöva bo på ett lager för att man var tvungen att låna pengar till att köpa stugan.
Så istället för att lämna in huset så lämnar man in ett dokument som säger att ditt hus faktiskt är värt så mycket du vill låna och att banken kan ha dokumentet som säkerhet(typ de äger huset du har köpt för bankens pengar)

Tack för svar!

Jag är fullt medveten om vad det är, dock är jag bara lite osäker på hur det fungerar i praktiken.

Jag menar på att ifall det finns pantbrev för 4 miljoner och huset kostar 6 miljoner. Har jag endast det alternativet att utöka mitt pantbrev eller kan jag inte "fylla" gapet med ett vanligt bolån? Sorry ifall jag är otydlig.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Tack för svar!

Jag är fullt medveten om vad det är, dock är jag bara lite osäker på hur det fungerar i praktiken.

Jag menar på att ifall det finns pantbrev för 4 miljoner och huset kostar 6 miljoner. Har jag endast det alternativet att utöka mitt pantbrev eller kan jag inte "fylla" gapet med ett vanligt bolån? Sorry ifall jag är otydlig.

Finns det pantbrev på 4mkr så betyder det att tidigare ägare tagit ut lån på 4mkr med huset som säkerhet.
Pantbrev och bolån är olika grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Tack för svar!

Jag är fullt medveten om vad det är, dock är jag bara lite osäker på hur det fungerar i praktiken.

Jag menar på att ifall det finns pantbrev för 4 miljoner och huset kostar 6 miljoner. Har jag endast det alternativet att utöka mitt pantbrev eller kan jag inte "fylla" gapet med ett vanligt bolån? Sorry ifall jag är otydlig.

Du kan inte låna med fastigheten som säkerhet utan att det finns pantbrev. Ett vanligt bolån förutsätter att det finns pantbrev till minst det beloppet som du vill låna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Tack för svar!

Jag är fullt medveten om vad det är, dock är jag bara lite osäker på hur det fungerar i praktiken.

Jag menar på att ifall det finns pantbrev för 4 miljoner och huset kostar 6 miljoner. Har jag endast det alternativet att utöka mitt pantbrev eller kan jag inte "fylla" gapet med ett vanligt bolån? Sorry ifall jag är otydlig.

Om du inte utökar pantbrevet till 6 miljoner så kan du bara låna 4 miljoner för att köpa huset.
Resten måste du betala utan att ta lån.

Pantbrevets storlek anger alltså hur mycket du kan belåna huset.
Du kan utöka pantbrevets storlek men det kostar 2% av storleken du vill utöka det med.
I detta fallet blir kostnaden 2% av 2 miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Tack för svar!

Jag är fullt medveten om vad det är, dock är jag bara lite osäker på hur det fungerar i praktiken.

Jag menar på att ifall det finns pantbrev för 4 miljoner och huset kostar 6 miljoner. Har jag endast det alternativet att utöka mitt pantbrev eller kan jag inte "fylla" gapet med ett vanligt bolån? Sorry ifall jag är otydlig.

Ett bolån kräver pantbrev,
Pantbrevet är mer som ett papper du ger till banken där banken ger dig ett lån tillbaka. Betalar du inte lånet så säger pantbrevet att banken kan sälja huset för att få tillbaka sina pengar. (Förenklat sagt)

Pantbrevet är inte värt några pengar förens du byter det mot ett bolån.
Behöver du ”fylla” ett mellanrum så måste du plocka ut mer pantbrev för att få ett större bolån. Och om du inte kan få större bolån får du antingen spara eller plocka ut ett privatlån som saknar säkerhet (men det brukar bli dyrt).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Tack för svar!

Jag är fullt medveten om vad det är, dock är jag bara lite osäker på hur det fungerar i praktiken.

Jag menar på att ifall det finns pantbrev för 4 miljoner och huset kostar 6 miljoner. Har jag endast det alternativet att utöka mitt pantbrev eller kan jag inte "fylla" gapet med ett vanligt bolån? Sorry ifall jag är otydlig.

Bolån är ett lån med boendet som säkerhet(även känt som pant), säkerheten lämnas genom lämna pantbrev till banken. Dvs du kan inte ta ett "vanligt bolån" utan pantbrev. För utan att pantsätta boendet är det inget bolån. Du kan ta ett lån utan säkerhet även känt som privatlån men du kommer ALDRIG få ett privatlån på 2 miljoner.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Ska ev köpa ut fd sambons del av huset pga separation, och lånebeloppet blir väldigt högt (över vad jag egentligen får låna).

Jag kommer ha en avbetalningsplan på två år till henne och sen betala av restskulden.
Borde man binda räntan på 1-2 år?

Vad händer om 6mån isf om man då vill lösa lånet, åker man på en straffavgift även om 3-mån räntan ligger över den bundna räntan? Är inte säkert att det praktiskt och ekonomiskt är möjligt att bo kvar, och då behöver jag möjligheten till att kunna sälja "när som".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ska ev köpa ut fd sambons del av huset pga separation, och lånebeloppet blir väldigt högt (över vad jag egentligen får låna).

Jag kommer ha en avbetalningsplan på två år till henne och sen betala av restskulden.
Borde man binda räntan på 1-2 år?

Vad händer om 6mån isf om man då vill lösa lånet, åker man på en straffavgift även om 3-mån räntan ligger över den bundna räntan? Är inte säkert att det praktiskt och ekonomiskt är möjligt att bo kvar, och då behöver jag möjligheten till att kunna sälja "när som".

Det beror lite på, du kan antagligen få ändra säkerhet på lånet om du köper något annat utan att betala ersättning (förutsatt att det nya är värt tillräckligt mycket) men ska du bara lösa det kommer du få betala.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Så bäst är egentligen att förhandla 3-mån räntan och köra på den?

Kommer landa på ca 3mkr i lån själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det beror lite på, du kan antagligen få ändra säkerhet på lånet om du köper något annat utan att betala ersättning (förutsatt att det nya är värt tillräckligt mycket) men ska du bara lösa det kommer du få betala.

Det är inte säkert att man kommer få betala, beror på hur ränteläget ligger just då jämfört med när man band.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Ska ev köpa ut fd sambons del av huset pga separation, och lånebeloppet blir väldigt högt (över vad jag egentligen får låna).

Jag kommer ha en avbetalningsplan på två år till henne och sen betala av restskulden.
Borde man binda räntan på 1-2 år?

Vad händer om 6mån isf om man då vill lösa lånet, åker man på en straffavgift även om 3-mån räntan ligger över den bundna räntan? Är inte säkert att det praktiskt och ekonomiskt är möjligt att bo kvar, och då behöver jag möjligheten till att kunna sälja "när som".

Edit: Uppenbarligen har jag fel, borde inte skrivit något med tanke på att jag var osäker.

Ska erkänna att jag inte är 100% säker, men som jag förstår det så fungerar det så här. Binder du ett lån på 1 miljon kronor på 2 år med 2% ränta. Då har du lovat banken att de ska få en viss inkomst i form av ränta för sitt lån. Om du väljer att sedan betala lånet tidigare än 2 år förväntar sig banken fortfarande att få samma inkomst i form av ränta och du kommer få en "slutfaktura" på den ränta de hade förväntat sig att du skulle betala.

Det du kan göra är ju att binda en del av lånet och låta en del vara obunden. Den obundna delen kan du ju betala av i valfri takt utan att bli straffad med att betala "sluträntan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Ska erkänna att jag inte är 100% säker, men som jag förstår det så fungerar det så här. Binder du ett lån på 1 miljon kronor på 2 år med 2% ränta. Då har du lovat banken att de ska få en viss inkomst i form av ränta för sitt lån. Om du väljer att sedan betala lånet tidigare än 2 år förväntar sig banken fortfarande att få samma inkomst i form av ränta och du kommer få en "slutfaktura" på den ränta de hade förväntat sig att du skulle betala.

Det du kan göra är ju att binda en del av lånet och låta en del vara obunden. Den obundna delen kan du ju betala av i valfri takt utan att bli straffad med att betala "sluträntan".

Nej det är inte alls så det fungerar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Ska erkänna att jag inte är 100% säker, men som jag förstår det så fungerar det så här. Binder du ett lån på 1 miljon kronor på 2 år med 2% ränta. Då har du lovat banken att de ska få en viss inkomst i form av ränta för sitt lån. Om du väljer att sedan betala lånet tidigare än 2 år förväntar sig banken fortfarande att få samma inkomst i form av ränta och du kommer få en "slutfaktura" på den ränta de hade förväntat sig att du skulle betala.

Det du kan göra är ju att binda en del av lånet och låta en del vara obunden. Den obundna delen kan du ju betala av i valfri takt utan att bli straffad med att betala "sluträntan".

Banken förväntar sig och har rätt till en ersättning för att du bryter kontraktet, det kallas ränteskillnadsersättning. Det är en krånglig formel med många parametrar, bland annat löptid och statsränta. Fram tills för några år sedan var ränteskillnadsersättningen en ganska stor kostnad men runt 2014 ändrades beräkningsmetoden för att underlätta för konsumenterna.

Ränteskillnadsersättning tas i regel bara ut på lån med löptid över ett år, på rörlig ränta (3-månaders) brukar man kunna amortera eller lösa lånet när som helst. Att lösa ett miljonlån med 2% ränta bundet i två år kostar idag ungefär 17000 kr medan räntan hade varit 20000 kr/år (totalt 40 kkr).

Hos Konsumenternas Bank & Finansbyrå kan man beräkna ersättningen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag landade själv i att binda på 3 år nu, är extremt låg sannolikhet att vi behöver flytta och det enda som skulle kunna utlösa det är mer eller mindre om vi skiljer oss. I det sammanhanget är några tusen förlust oviktigt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Bra att du rättade mig. Som jag skrev så är jag inte 100% säker. Kan i efterhand känna att jag inte borde ha uttryckt mig alls med tanke på detta dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Ett bolån kräver pantbrev,
Pantbrevet är mer som ett papper du ger till banken där banken ger dig ett lån tillbaka. Betalar du inte lånet så säger pantbrevet att banken kan sälja huset för att få tillbaka sina pengar. (Förenklat sagt)

Pantbrevet är inte värt några pengar förens du byter det mot ett bolån.
Behöver du ”fylla” ett mellanrum så måste du plocka ut mer pantbrev för att få ett större bolån. Och om du inte kan få större bolån får du antingen spara eller plocka ut ett privatlån som saknar säkerhet (men det brukar bli dyrt).

Skickades från m.sweclockers.com

Bolån kräver pantbrev på minst motsvarande belopp, om det är en fastighet eller ägarlägenhet som utgör säkerheten. Är det en bostadsrätt krävs inte pantbrev och sådana kan inte heller utfärdas, eftersom det är föreningen som äger fastigheten (eller innehar tomträtten). Vill föreningen själv låna med fastigheten som säkerhet, krävs förstås pantbrev däremot. När det gäller bostadsrätterna ska föreningen i sitt register föra in vilka bostadsrätter som är pantsatta.

Idag utfärdas normalt datapantbrev och bankerna är kopplade mot detta datoriserade register hos Lantmäteriet. Däremot är det inte ovanligt att det finns äldre pantbrev på papper och då gäller det att veta var de håller hus, för annars får man ägna sig åt den tveksamma underhållningen att döda dem. Riktigt gamla pantbrev kan vara lite kul att titta på för då kan det finnas en hel del noteringar på dem. På begäran kan man också omvandla pantbrev på papper till datapantbrev, givet att man vet var de finns förstås.