Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Då förstår jag.

Men min spontana tanke är då att man inte skall ha ett kreditkort om man måste vänta på lönen för att kunna betala hela(eller delar utav skulden för dom som tycker att det på något vis skulle bara lönsamt) av skulden.

Samtidigt så är jag inte helt naiv. Jag förstår att det är så kreditgivarna tjänar sina pengar på riktigt, d.v.s. att folk inte betalar hela skulden senast på förfallodatum. Hade alla betalt in sina 100% utav sina skulder så hade nog bonusarna och även till slut kreditkorten upphört att existera.

Om lönen kommer den 25:e(eller på sista bankdagen före 25:e den veckan) så ser jag inga problem med om t.ex. den 27:e inträffar på en lördag eller söndag, eftersom betaluppdraget kan ju läggas upp att det sker samma dag som lönen kommer in.

Naturligtvis värre om man får sin lön senare, men det lär inte då vara en överraskning och således något som går att planera. Men som skrivet i andra stycket, så bör man kunna betala av hela sin skuld före utbetalning utav lön.

Ett annat scenario: Om man nyttjar ett kreditkort och ej regelbundet betalar hela skulden så kan man fråga sig varför man har ett kreditkort, eftersom det då blir dyrare, p.g.a. räntan, än att köpa kontant/betala via kontokort.

Jag håller med om att man antagligen inte ska ha ett kreditkort då. Personligen har jag inget kreditkort än skall nämnas, men om jag väl skaffar ett så vill jag personligen veta att jag kan betala av räkningen även utan kommande lön.

Dock så kan det ju komma stunder då man eventuellt gör ett större inköp, då kan i alla fall jag tycka att det vore skönt att veta att man har lönen till hands för att täcka den kostnaden om så behövs.

Citat:

Om lönen kommer den 25:e(eller på sista bankdagen före 25:e den veckan) så ser jag inga problem med om t.ex. den 27:e inträffar på en lördag eller söndag, eftersom betaluppdraget kan ju läggas upp att det sker samma dag som lönen kommer in.

Nu är jag inte någon expert på ämnet men även om betalningen läggs den 25:e och 27:e infaller på en helg så hinner väl inte Komplett få in pengarna i tid och därav så har man betalat efter förfallodagen. Eller är det betaldagen som räknas?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Frågor till er som använder Curve:

  1. Synkar appen mellan olika enheter med samma konto? Typ mellan telefon/surfplatta.

  2. Kan man växla direkt mellan bakomliggande kort med Curve-appen?

Funderar lite på att fixa Komplett, Rebilia och Curve som en kombo. Känns dock svårt att utvärdera hur mycket man behöver ge upp i tid och smidighet. Smärtgränsen för vad en maximal cashback på 3k/år är värd är minst sagt subjektiv.

2) Ja.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

Nu är jag inte någon expert på ämnet men även om betalningen läggs den 25:e och 27:e infaller på en helg så hinner väl inte Komplett få in pengarna i tid och därav så har man betalat efter förfallodagen. Eller är det betaldagen som räknas?

Nu kan jag enbart svara för Skandiabanken. Där är beloppet mottagaren tillhanda senast klockan 17 om mottagaren är ett svenskt kontonummer eller svenskt gironummer. Naturligtvis så sker inga externa transaktioner på icke bankdagar inom Sverige, men jag tror att scenariot här är att 27:e är en söndag och lönen kommer in den 25:e och betalningsuppdraget är upplagt utav kontoinnehavaren att genomföras den 25:e.

Skulle det inte synas hos ett bolags "Mina sidor" för kunder, så är det för att mottagaren ej bokfört transaktionen samma dag, men det betyder inte att deras bank inte bokfört beloppet i tid(d.v.s. fått beloppet i tid).

Så i mitt fall så är det betaldagen som räknas.

Gällande specifikt Komplettbank så anger dom bokföringsdatum för alla transaktioner, inte transaktionsdatum. Man ser det på alla köp. Flera dagars differens på när jag gjorde köp(t.ex. i fysisk butik) och datumet som ange hos Komplettbank.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Veni:

Då förstår jag.

Men min spontana tanke är då att man inte skall ha ett kreditkort om man måste vänta på lönen för att kunna betala hela(eller delar utav skulden för dom som tycker att det på något vis skulle bara lönsamt) av skulden.

Samtidigt så är jag inte helt naiv. Jag förstår att det är så kreditgivarna tjänar sina pengar på riktigt, d.v.s. att folk inte betalar hela skulden senast på förfallodatum. Hade alla betalt in sina 100% utav sina skulder så hade nog bonusarna och även till slut kreditkorten upphört att existera.

Om lönen kommer den 25:e(eller på sista bankdagen före 25:e den veckan) så ser jag inga problem med om t.ex. den 27:e inträffar på en lördag eller söndag, eftersom betaluppdraget kan ju läggas upp att det sker samma dag som lönen kommer in.

Naturligtvis värre om man får sin lön senare, men det lär inte då vara en överraskning och således något som går att planera. Men som skrivet i andra stycket, så bör man kunna betala av hela sin skuld före utbetalning utav lön.

Ett annat scenario: Om man nyttjar ett kreditkort och ej regelbundet betalar hela skulden så kan man fråga sig varför man har ett kreditkort, eftersom det då blir dyrare, p.g.a. räntan, än att köpa kontant/betala via kontokort.

Därför att man inte tycker om att spara för senare konsumtion utan föredrar att konsumera nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Veni: Riktigt bra information, tack för det! Jag gör som så att jag dubbelkollar med med min bank samt Komplett och ser vad de säger, återkommer.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Har nu fått svar angående funderingen nedan:

Citat:

Om lönen kommer den 25:e(eller på sista bankdagen före 25:e den veckan) så ser jag inga problem med om t.ex. den 27:e inträffar på en lördag eller söndag, eftersom betaluppdraget kan ju läggas upp att det sker samma dag som lönen kommer in.

Ställde samma fråga till både min bank och komplett och fick följande svar. I min hypotetiska fråga så föll den 25:e på en Fredag och 27:e på en Söndag.

Svar från min bank
Gör du betalningen innan klockan 10.00 på fredagen skickas pengarna till mottagaren samma dag gör du det efter 10.00 skickas pengarna på måndagen istället.

Svar från Komplett
Skulle förfallodagen falla på en söndag, har du t.o.m nästkommande vardag för att få pengarna bokfört och registrerat hos oss.

Så kort och gott så verkar förfallodagen inte vara ett bekymmer för den som vill betala den 25:e.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Föredetting
Skrivet av zorken:

Ställde samma fråga till både min bank och komplett och fick följande svar. I min hypotetiska fråga så föll den 25:e på en Fredag och 27:e på en Söndag.

Det här är praxis gällande alla fakturor i Sverige. Om en förfallodag faller på en söndag har man till och med måndag på sig.

Eftersom ni har koll (misstänker att jag ställt samma fråga tidigare): finns det fortfarande kort med gratis uttag, utan växlingsavgift kvar?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det här är praxis gällande alla fakturor i Sverige. Om en förfallodag faller på en söndag har man till och med måndag på sig.

Eftersom ni har koll (misstänker att jag ställt samma fråga tidigare): finns det fortfarande kort med gratis uttag, utan växlingsavgift kvar?

Jaså det visste jag inte, de säger ju att man lär sig något nytt varje dag!

Utan växlingsavgift känner jag inte till något kreditkort som har, Norwegian tar ingen uttagsavgift men däremot tar de en växlingsavgift på 1.75% i utlandet (vilket inte är så farligt jämfört med andra kreditkort, men inte bättre än debitkort där 1.5-1.75% är det normala)

Har inte superkoll på Revolut men om jag inte är helt ute och cyklar erbjuder de fria uttag upp till 2000kr/månad i utlandet.

Edit: Kompletterar ovan angående Revolut

WITHDRAW MONEY ABROAD
Although ATM withdrawals cost us money, we give you SEK 2,000 a month in international ATM withdrawals for free. Anything over SEK 2,000 attracts a small 2% fee to help us cover our costs.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Föredetting
Skrivet av zorken:

Utan växlingsavgift känner jag inte till något kreditkort som har, Norwegian tar ingen uttagsavgift men däremot tar de en växlingsavgift på 1.75% i utlandet (vilket inte är så farligt jämfört med andra kreditkort, men inte bättre än debitkort där 1.5-1.75% är det normala)

Har inte superkoll på Revolut men om jag inte är helt ute och cyklar erbjuder de fria uttag upp till 2000kr/månad i utlandet.

Collector Easyliving har 0% växlingsavgift men istället hela 3% uttagsavgift, såg jag nu. Kanske ett aningen bättre försäkringspaket än Bank Norwegian som jag har nu också.

Det där glorifierade Cash-kortet som precis kom och sedan bytte namn till Rocker har också fria uttag, men bara upp till 3000:-/månad. Det är inte riktigt tillräckligt för att vara intressant, dessvärre.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Collector Easyliving har 0% växlingsavgift men istället hela 3% uttagsavgift, såg jag nu. Kanske ett aningen bättre försäkringspaket än Bank Norwegian som jag har nu också.

Det där glorifierade Cash-kortet som precis kom och sedan bytte namn till Rocker har också fria uttag, men bara upp till 3000:-/månad. Det är inte riktigt tillräckligt för att vara intressant, dessvärre.

Antar att Collector kortet är förmånligt om man betalar allt med kort, men 3% uttagsavgift lät inte så kul!

P.F.C. verkar ha helt OK villkor You can withdraw up to 3000 SEK/month at no cost, there's a 1.5% fee after that.. 1,5% är ju inte 0 men det är ju ändå inte dyrt. Det kanske var detta kort du menade?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Jag reser en del i jobb och även privat. När jag är utomlands med jobb så använder jag mitt Shellkort med 0,5% cashback när jag gör utlägg som ska till jobbet. Mina privata kostnader som jag betalar med kort tar jag med mitt Klarna då det är 0% växlingsavgift, dock så kan jag inte ta ut cash på det. Hemma så använder jag även mitt Shellkort vid större köp och annars Klarna/betalkort.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meantek:

Collector Easyliving har 0% växlingsavgift men istället hela 3% uttagsavgift, såg jag nu. Kanske ett aningen bättre försäkringspaket än Bank Norwegian som jag har nu också.

Det där glorifierade Cash-kortet som precis kom och sedan bytte namn till Rocker har också fria uttag, men bara upp till 3000:-/månad. Det är inte riktigt tillräckligt för att vara intressant, dessvärre.

Har du tittat på Rebilla? Skulle kunna vara ett alternativ. Ska inte vara några avgifter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Föredetting
Skrivet av anon255772:

Har du tittat på Rebilla? Skulle kunna vara ett alternativ. Ska inte vara några avgifter.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack! Ett kort jag aldrig ens hört talas om. Precis vad jag behöver, förutom att uttagsgränsen är 1000:- per vecka, vilket man inte kommer jättelångt på där jag har för avsikt att röra mig i utlandet. Kanske heller inte så hett att inte ha några försäkringar, men man kan lika gärna fortsätta vara kund hos Bank Norwegian och boka resorna på det kortet.

Tror det blir en ansökan av ett Rebilla.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255772:

Har du tittat på Rebilla? Skulle kunna vara ett alternativ. Ska inte vara några avgifter.

Skickades från m.sweclockers.com

2% cashback låter ju grymt! Men, är det 50 000 per år eller köp upp till 50 000? Har du koll på det?

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Föredetting
Skrivet av archie:

2% cashback låter ju grymt! Men, är det 50 000 per år eller köp upp till 50 000? Har du koll på det?

Det är för köp upp till 50k/år, alltså 1000:- per år i cashback. Står lite tydligare efter att man tryckt "ansök nu".

EDIT: Någon som på rak arm vet vilket kort som erbjuder bäst reseförsäkringar? Tänker om något spöar Bank Norwegian och samtidigt är gratis.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

@Meantek: Tack, det var lite väl lite.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av archie:

@Meantek: Tack, det var lite väl lite.

Min uppfattning är att många som använder kreditkort för Cashback har flera kort som de använder och på så sätt maximerar årlig cashback. Några tusen extra varje år kan vara en semester. Eller sätter du in det i ett sparande kan det växa sig större.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av archie:

@Meantek: Tack, det var lite väl lite.

Men du menar alltså att du handlar för upp mot 2500000 per år och hade därför tänkt dig en årlig cashback på 50000 kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon255772:

Men du menar alltså att du handlar för upp mot 2500000 per år och hade därför tänkt dig en årlig cashback på 50000 kr?

Skickades från m.sweclockers.com

Det var väl köp över 50 000? Inte cashback 50 000.. Men jo jag använder mitt kort både privat och i tjänsten så jag gör ändå åt en del med det per år.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av archie:

Det var väl köp över 50 000? Inte cashback 50 000.. Men jo jag använder mitt kort både privat och i tjänsten så jag gör ändå åt en del med det per år.

Måste ha misstolkat det du skrev.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Fast betaldatum den 27:e är ju i de flesta fall för inköp som hände månaden innan. Mitt Amex och Mastercard har båda bryttid runt 1-3:e och betaldatum runt 27:e (beroende på hur helger faller). Så om man behöver vänta till lönen kommer månaden efter du handlat för att kunna betala så ligger man ju efter och lever på kredit, då rekommenderar jag inte att man har ett kreditkort faktiskt.

Att leva på kredit är ju vad som gör kreditkort så förmånligt rekommenderar verkligen att man inte har en massa pengar som bara ligger på banken.

Direkt efter löning har jag så nära 0 på kontot jag kan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irregular Programming:

Att leva på kredit är ju vad som gör kreditkort så förmånligt rekommenderar verkligen att man inte har en massa pengar som bara ligger på banken.

Direkt efter löning har jag så nära 0 på kontot jag kan.

Har du ett sparande eller lever du på nollgränsen varje månad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon255772:

Har du ett sparande eller lever du på nollgränsen varje månad?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag lever inte på 0 gränsen då jag kan ta ~30000 på kredit utan att mina finanser rubbas. Det är ett gratis lån som jag till och med får betalt för att ta ut i form av cashback.

Men självklart, alla pengar investeras så snart som möjligt, jag har nästan inga kontanter (och lånar extra på avanza för investeringar). Under Januari månad har min förra lön ökat med 4% i värde (vilket nog inte är så jättebra i jämförelse).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Att leva på kredit är ju vad som gör kreditkort så förmånligt rekommenderar verkligen att man inte har en massa pengar som bara ligger på banken.

Direkt efter löning har jag så nära 0 på kontot jag kan.

Samma upplägg.

Alla räkningar är betalda före lönen.

Lägger över nästan hela lönen till sparande.

Lämnar runt 300-500 kronor på kontot.

Handlar enbart med kreditkort. Handlas i ordningen där bonusen är högst för stunden, och sedan neråt i ledet om man skulle råka maxa bonusen den månaden(i mitt fall Komplett bank kreditkort med tak på 500 kr bonus per månad).

Betalar ingen ränta eller avgifter.
Använder olika kort för att uppnå 0% valutaväxlingsavgift(den utav bankerna) eller vid kontantbehov, inga som helst uttagsavgifter.

Har inga kort eller andra tjänster kopplade till mitt eget kapital. Låter kreditkortsföretagen stå för riskerna.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Keeper of Traditions

Hur funkar bonusen på Kompletts kreditkort? Det var lite luddigt på deras hemsida.

Det verkar som att den kan användas för att handla med hos Komplett, för att sänka nästa månads faktura, eller också få den utbetald?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunder:

Hur funkar bonusen på Kompletts kreditkort? Det var lite luddigt på deras hemsida.

Det verkar som att den kan användas för att handla med hos Komplett, för att sänka nästa månads faktura, eller också få den utbetald?

Du kan använda den till att sänka nästa månads faktura, det är allt jag vet och använder den till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Hur funkar bonusen på Kompletts kreditkort? Det var lite luddigt på deras hemsida.

Det verkar som att den kan användas för att handla med hos Komplett, för att sänka nästa månads faktura, eller också få den utbetald?

Den utnyttjas genom att nästa månads fakturabelopp minskar med den summan. Har läst på annat forum att man kan få den utbetald. Men kan inte bekräfta detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Överväger om man borde skaffa ett kreditkort. Men ska förhoppningsvis köpa en lägenhet snart och undrar ifall det finns risk att man får en sämre ränta på bolånet pga. kreditupplysningar och sånt? Borde man vänta med att skaffa kreditkort tills efter lånet på lägenheten är säkrad?

Visa signatur

3200+ Venice | DFI LP Nf4 Ultra-D | 4*512mb | Gainward 6600gt | tot. 490gb | Tagan 430W | + en bärbar
Super pi: 26.875

Permalänk
Medlem
Skrivet av bia:

Överväger om man borde skaffa ett kreditkort. Men ska förhoppningsvis köpa en lägenhet snart och undrar ifall det finns risk att man får en sämre ränta på bolånet pga. kreditupplysningar och sånt? Borde man vänta med att skaffa kreditkort tills efter lånet på lägenheten är säkrad?

Beror väl lite på vilken bank och din ekonomi. Min bankkontakt frågade mest om krediterna och jag sa att jag betalade av dem i sin helhet vid varje räkning, sen var det lugnt.

Permalänk
Skrivet av bia:

Överväger om man borde skaffa ett kreditkort. Men ska förhoppningsvis köpa en lägenhet snart och undrar ifall det finns risk att man får en sämre ränta på bolånet pga. kreditupplysningar och sånt? Borde man vänta med att skaffa kreditkort tills efter lånet på lägenheten är säkrad?

När du tar lån kommer de räkna din kredit mot hur mycket du kan låna i alla fall gör SEB det (vilket är lite korkat), men jag tror inte du kommer få sämre ränta.