Hur stor kommer 8K filmer vara i framtiden?

@OldComputer: vilken sorts svenska?

Det betyder att 4K inte räcker till i upplösning för att vi ska undvika klassiska "digitala" problem som gör att vi uppfattar bilden som en mosaik av pixlar. Att en diagonal linje ser ut som trappsteg i 4K och som en linje i 8K är ett exempel. Ett annat exempel är filmkornen där 8K i mycket högre grad kan behålla filmkornets form jämfört med 4K och framför allt 2K där filmkorn är svårt att skilja från brus.

Med andra ord: typiska kvantifieringsfenomen när det inte finns nog med information för att beskriva innehållet.

Skrivet av Petterk:

Biografer hos Svenska Bio (ägs av Filmstaden och AMC Theatres ägare till 100 %), Folkets Hus & Parker och en rad andra fristående.

Jaha? Vad var det för svar...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av OldComputer:

Vilket på svenska betyder?

Det innebär att information som annars orsakar bildmässiga problem, såsom bristfällig kantutjämning och svåra skalningsalgoritmer, kan undvikas i större grad. Här är ett extremt exempel: https://caps-a-holic.com/c.php?go=1&a=0&d1=12961&d2=12963&s1=...

Ursprungligen gjord på Super16 och har sina begränsningar, men jämför du hur UHD-BD (när du har muspekaren på bilden) har en mycket tätare kornighet än ordinarie Blu-Rayutgåva. Definitionen i fråga blir då mycket högre, samtidigt som skärpan i fråga inte ökar i någon nämnvärd grad annat än att små detaljer såsom ögonbryn och hårstrån under näsan blir något tydligare. Även till vänster om näsan kan man se hur kvantiseringen blir bättre i den högre upplösningen eftersom det är så mycket bildinformation som försvinner vilket får luminansen att stiga lite, medan den blir intakt på UHD-BD.

Och innan någon säger till mig att bilden i fråga är skit vill jag påpeka klart och tydligt att det är sådan produktionen är. Med tanke på förutsättningarna som finns hos Super16 (och 16mm i allmänhet, även om det är ett lite underskattat format enligt mig) så har de lyckats klart bra och med den högre upplösningen undviker man de ytterligare felen som finns på ordinarie Blu-Ray. Kanske inget som gemene man märker i första taget men definitivt något som vi i filmbranschen vill ta vara på. Sedan är jag ingen direkt förespråkare av pixelrace vid filmscanning. Det finns så mycket mer som påverkar det slutgiltiga resultatet än antalet pixlar som scannern kan leverera. Men 4K vid 16mm är baserat på min erfarenhet absolut inte overkill, om materialet i fråga är bra.

Skrivet av Laxpudding:

Den diskussion jag har fått snappa upp bland företag som arbetar med H.266/VVC för 8K är att du inte vill gå under en bitrate på 85 Mbps och helst en god bit över 100 Mbps. Det betyder att dagens UHD BD på 82-128 Mbps beroende på antal lager skulle kunna vara adekvat.

Jag har vid samma tillfälle fått möjligheten att jämföra Samsungs 65-tums 4K och 8K-modeller med testbilder. Beroende på testbild – särskilt aliasing/trappstegseffekter – kunde jag se skillnad på 4K och 8K på ungefär tio meters håll. Detta då med Samsungs paneler som inte anses hålla måttet riktigt för 8K. Det är några år sedan jag kollade min syn, 2011 efter en LASIK, så jag är nog inte helt säker på min förmåga.

8K på TV-apparater är inte en fråga om att "se detaljer" utan om att "sluta se artefakter" från en pixelstruktur. Det är ur filmsammanhang en fördel då 8K i mycket högre grad kan kvantifiera sådant som filmkorn utan just artefakter.

Spännande, jag har inte tänkt i de banorna. Frågan är om man märker någon skillnad vid film och inte bara statiska testbilder. En bild från en 100 Mbit bitrate film blir ju en bra bit under 1 Mbyte i storlek så ifall det var sådana testbilder där i 4k vs 8k kan jag tänka mig att man ser tydligare skillnad.

För en stillbild som man visar i 4k/8k visar man väl normalt sett utan allt för extrema komprimeringsförluster. T.ex. bilder från en systemkamera på 5-30 Mbyte för en enda bild.

Skrivet av HenrikM:

Jaha? Vad var det för svar...

Det finns fler biografer än Filmstaden. Det finns fler än fyra biografer med 4K-projektor i Sverige och film produceras för hela världen.

Skrivet av Laxpudding:

Ett annat exempel är filmkornen där 8K i mycket högre grad kan behålla filmkornets form jämfört med 4K och framför allt 2K där filmkorn är svårt att skilja från brus.

En rätt jobbig knepig detalj med filmscanning i 2K är att många äldre maskiner hade flertalet "bildförbättrare" inbyggd i mjukvaran likt en NLE. Av dem var skärpereglaget i princip aldrig nollställt ens vid 0, utan man var tvungen att gå ner till negativa värden för att få bort de adderade konturerna. Den luringen orsakade att många HDCAM-överföringar och 2K DIs från 00-talet framstod antingen som väldigt brusiga med överskärpt bild eller kraftigt brusfiltrerade i efterhand, då många försökte få bort den överdrivna kornbilden genom att applicera extra mycket brusreducering.

Även Scanity från 2009 har det problemet, vilket är synd på en i övrigt så fin apparat.

Sedan ska man komma ihåg att det är väldigt stor skillnad på olika filmsorter och laborationsprocess, som även det har mycket stor påverkan på hur mycket du kan vinna genom att scanna i högre upplösning. Även vid kameranegativ av god sort (typ Eastman 100T, exponerad och framkallad på korrekt vis) kommer du ofta rätt långt med i 4K. Det känns tacksamt.

Skrivet av Petterk:

Det finns fler biografer än Filmstaden. Det finns fler än fyra biografer med 4K-projektor i Sverige och film produceras för hela världen.

Vi pratade om Sverige och inte om hela värden. Du svarade också tvärsäkert att massor av biografer kör 4k.
Men du verkar själv inte ha nått svar på vart det finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av HenrikM:

Rigoletto, göta, sickla och scandinavia. Vilka mer av filmstadens biografer har 4k menar du?

Inte filmstaden men finns på andra biografer som ett exempel: http://filmpalatset.se/biografen-idag/
Piskar filmstaden på fingrarna alla dagar i veckan

Skrivet av HenrikM:

Vi pratade om Sverige och inte om hela värden. Du svarade också tvärsäkert att massor av biografer kör 4k.
Men du verkar själv inte ha nått svar på vart det finns.

Nej? Jag har inte använt ordet massor ens. Det var bara du som tog upp Sverige och där hittar du definitivt mer än fyra biografer med 4K-projektor.

Enda jag pratat om är biovärlden internationellt, och där finns litet intresse för mer än 4K. För Sveriges del finns det mycket färre 70 mm-projektorer än 4K-projektorer exempelvis.

Skrivet av Laxpudding:

Kan hålla med om att välproducerat 4K på Netflix verkligen överträffar Blu-ray ganska så tydligt. Inte minst på Netflix egna produktioner där man kan sitta och gotta sig i tygstrukturen på folks kläder och liknande.

Hör också samma mantra om Netflix 4K-oduglighet om och om igen att det för för låg bitrate "sämre än Blu-ray" och så vidare. Gissar på det gamla vanliga fenomenet om första intryck. Att man sett tidiga 4K-exempel från 2014 och 2015 med just diskutabel kvalitet. Men håller kvar denna första upplevelse som en slags universal sanning flera år senare.

Precis. Många verkar anse att antingen är det UHD BR eller så är det ingen idé liksom. Streaming ger god kvalitet, i många fall väldigt god, inte lika bra som en UD BR kanske men ändå bland det bästa man kan se på en TV och utbudet är ju både större och mer varierat.

Japanska NHK sänder redan 4K och 8K-kanaler sedan 1 dec 2018 över kabel-tv och satellit, och 8K-kanalen har en bitrate på 100 Mbps med HEVC och 22.2 ljud. Det sänds via formatet ISDB-S3 (ISDB är deras version av DVB).

De har bland annat en 8K remaster av 2001: A Space Oddysey som de sänder. Enligt NHK själva måste filmen vara 70mm för att ha någon effekt med 8K, om det inte är en native 8K-kamera såklart.

https://www.nhk.or.jp/corporateinfo/english/press/pdf/2018112...

@Nissling: Det där med överskärpning redan i skannern, följt av smetig brusreducering efteråt är rätt beskrivande för hur det sett ut många gånger. Verkar också finnas någon slags konsensus bland det branschfolk jag möter så är det att 8K blir nivån där vi "kvantifierar oss förbi" den problematiken. Man kan behålla originalets form och karaktär inklusive dess skavanker.

@Nissling: kubric är grym. Men kubric har bara 3 filmer jämfört med nolans 5 filmer på top 100 imdb. Tycker själv det säger sigsjälvt här om vilken regissör folk i allmänhet föredrar mestg

Skrivet av JeanC:

15K bitrate på en 4K stream när bluray full HD har 25K... nej tack

Intresseklubben antecknar.

Skrivet av rippmaster13:

@Nissling: kubric är grym. Men kubric har bara 3 filmer jämfört med nolans 5 filmer på top 100 imdb. Tycker själv det säger sigsjälvt här om vilken regissör folk i allmänhet föredrar mestg

Du kanske borde kolla upp listan innan du ser det som din bibel? Om Nolan nu har fem filmer på top 100 så är det ju färre än Kubrick (Shining, 2001, Clockwork Orange, Dr. Strangelove, Full Metal Jacket och Ärans Väg).

Inte många rätt i dina resonemang.

Det har gått lite inflation på imdb, så nyare filmer, och främst serier, får betyg de inte riktigt kan leva upp till.

Jag vet inte om vi ser fler filmer idag än förr, trots det stora utbudet, det känns som att många lägger mycket mer tid på serier. Men många ser filmer hemma på stora 4k-skärmar med interpolering som mjukar upp panoreringar etc. Jag tror att dessa kommer att få allt svårare att se 24fps på bio. Folk har varit vana med mono, svartvitt, 30 och 60fps i spel, förr eller senare kommer vi nog att få 48fps åtminstone. Om detta dessutom inte helt enkelt kan visas på hemmabion har biografer här dessutom ett försäljningsargument till varför man ska gå på bio. Framtiden får utvisa. Jag tror verkligen att detta är viktigare än 8k.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken upplösning spelas filmer in i? Jag tänker att om 30 år skulle det ju vara tufft att kolla på lite äldre filmer i riktigt hög upplösning!

@Chromatic: Det är väldigt, väldigt olika men om vi utgår ifrån produktioner gjorda med digitala kameror så brukar det ofta vara något i stil med...

Sony - 3.4-5K
Arri - 4-6,5K
Red - 6-8K
BMD - 2-4.6K

Detta avser då endast råfilerna, inte den slutgiltiga mastern (som oftast är 2K eller 4K). Man ska inte stirra sig blint på upplösningarna heller.

Sedan är arbetsflödena idag väldigt annorlunda mot för 12-15 år sedan även om man kanske inte tror det. Arbetsledet var oftast något i stil med Telecine -> LTO-band -> Grade -> DPX (DI) -> HDCAM -> Projektfiler -> Blu-Ray/HD-DVD/DVD och det var vanligt förekommande att man i stegen från och med HDCAM applicerade lågpassfiltreringar, skalning etc för att allt skulle klaffa bra med komprimeringen och den lägre upplösningen. Idag är masterfiler vanligtvis ProRes, vilka även kan tas fram från äldre DI med rätt hyggligt resultat. Det finns förstås variabler.

Och ja, det är riktigt häftigt när man kan få fram en film i mycket högre upplösning än vad den vanligtvis visas i. Har själv jobbat med en del filmer som tidigare bara funnits på sunkiga VHS-utgåvor från förr med katastrofal bild, varav de nya 4K-mastrarna håller tillräckligt hög kvalité för att visas på stora biografer utan problem.

Skrivet av Nissling:

@Chromatic: Det är väldigt, väldigt olika men om vi utgår ifrån produktioner gjorda med digitala kameror så brukar det ofta vara något i stil med...

Sony - 3.4-5K
Arri - 4-6,5K
Red - 6-8K
BMD - 2-4.6K

Detta avser då endast råfilerna, inte den slutgiltiga mastern (som oftast är 2K eller 4K). Man ska inte stirra sig blint på upplösningarna heller.

Sedan är arbetsflödena idag väldigt annorlunda mot för 12-15 år sedan även om man kanske inte tror det. Arbetsledet var oftast något i stil med Telecine -> LTO-band -> Grade -> DPX (DI) -> HDCAM -> Projektfiler -> Blu-Ray/HD-DVD/DVD och det var vanligt förekommande att man i stegen från och med HDCAM applicerade lågpassfiltreringar, skalning etc för att allt skulle klaffa bra med komprimeringen och den lägre upplösningen. Idag är masterfiler vanligtvis ProRes, vilka även kan tas fram från äldre DI med rätt hyggligt resultat. Det finns förstås variabler.

Och ja, det är riktigt häftigt när man kan få fram en film i mycket högre upplösning än vad den vanligtvis visas i. Har själv jobbat med en del filmer som tidigare bara funnits på sunkiga VHS-utgåvor från förr med katastrofal bild, varav de nya 4K-mastrarna håller tillräckligt hög kvalité för att visas på stora biografer utan problem.

Tack för grymt svar