Datorn startar inte efter att installerat i7 processor

Permalänk

Datorn startar inte efter att installerat i7 processor

Hej!
Igår tog jag och byte ut min intel i5 mot en i7 men när jag skulle koppla ihop allt igen och trycker på på/av knappen så lyser den upp i ca. 1 sekund och stängs av.
Jag öppnade sidoluckan på chassit, för att kolla vad som "startar" när jag ska sätta på den och ser att grafikkortsfläkten sätter igång.

Överväger om det är min PSU som kan ha gett upp. Har testad med en annan strömkabel vilket gav samma resultat.

Jag har kontrollerat ca. 3-5 gånger att processor chipet ligger korrekt samt att den ska vara kompatibel med mitt moderkort(LGA1151).
Min dator är en Acer GX-781 https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-dator/ACDTB88EQ011/acer-aspire-gx-781-stationar-dator-gaming

Har en gammal burk hemma som jag ska testa om det är chipet eller PSUn som spökar.

Tyvärr får jag inga pip från moderkortet som kan hjälpa mig att se vad problemet ligger :/

Om någon kan tipsa eller tror vad som är felet så tackar jag enormt mycket för den inputen!

Permalänk
Medlem

Har du nollat bios efter bytet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken processor har du bytt till? Det kan vara så att ditt moderkort inte har stöd för processorn och det kan krävas en BIOS-uppdatering för att det ska fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

@Shrudder: Intel Core i7-9700K Processor, hur nollar jag eller uppdaterar man BIOS om datorn inte startar igång? den hinner inte boota upp överhuvudtaget utan stängs av i princip direkt efter att den försöker starta :/ har bara installerat processor en gång innan så är relativt okunnig när det kommer till processorer :/

Permalänk
Medlem

Du råkade inte böja någon pinne i sockeln va?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabbelino:

@Shrudder: Intel Core i7-9700K Processor, hur nollar jag eller uppdaterar man BIOS om datorn inte startar igång? den hinner inte boota upp överhuvudtaget utan stängs av i princip direkt efter att den försöker starta :/ har bara installerat processor en gång innan så är relativt okunnig när det kommer till processorer :/

Tyvärr så kommer det aldrig att fungera med den processorn då ditt moderkort endast har stöd för sjunde generationens Intel-processorer. Så du måste antingen köpa ett nytt moderkort eller lämna tillbaka processorn och köpa en Intel i7 7700.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Vet inte var du hittade att Intel H110 chipset är kompatibel med 9th Generation Intel processorer.

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/90590/in...

Edit: Tvåa på bollen

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

@Shrudder: jaha tack iaf då vet jag åtminstone att jag inte trashat burken åt fanders, får man fråga om tips på moderkort eller vad jag ska kolla efter vid köp av nytt moderkort? ska eventuellt när jag kommer hem kolla på mitt moderkort i den andra burken(vann nämnligen acer datorn vilket hade bättre grafikkort samt SSD så var lat o körde på den).

Permalänk
Medlem

Du vill ha en moderkort med chipset Z390, då du har skaffat en K-processor som går att överklocka. Du kan även köra med B360 som är lite billigare men då kan du inte överklocka. Det du ska kika på när du väljer moderkort är de funktioner du vill ha. Hur många SATA-anslutningar behöver du, räcker det med en M.2 eller vill du ha möjligheten att stoppa dit två? Ska det finnas stöd för RAID, SLI, eller Crossfire? Ska det inbyggda ljudkortet vara av en bättre modell? Sedan tar du och kikar på vilka alternativ som finns med dina preferenser och tar det som passar din plånbok.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Shrudder:

Du vill ha en moderkort med chipset Z390, då du har skaffat en K-processor som går att överklocka. Du kan även köra med B360 som är lite billigare men då kan du inte överklocka. Det du ska kika på när du väljer moderkort är de funktioner du vill ha. Hur många SATA-anslutningar behöver du, räcker det med en M.2 eller vill du ha möjligheten att stoppa dit två? Ska det finnas stöd för RAID, SLI, eller Crossfire? Ska det inbyggda ljudkortet vara av en bättre modell? Sedan tar du och kikar på vilka alternativ som finns med dina preferenser och tar det som passar din plånbok.

Jäkla superhjälte tack!

Permalänk
Medlem

Du bör även kolla om ett ATX moderkort har rum i burken eller om det måste vara ett mATX moderkort. Annars kan du bli tvungen att köpa ett nytt chassi också.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Ska du inte klocka duger nästan vilket som helst. Ska du klocka får du betala runt 2000kr för ett okej kort, vill du kräma ut det sista får du ge runt 4500.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

En del märkesburkar har inte mATX eller ATX i sina chassi. Sambon skaffade (tyvärr) en Acer och det visade sig vara ett speciellt DTX-kort som bara passar i just det chassit.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Jag vill inte starta bråk, men vad trött jag blir när jag läser ”nej, du har den CPU:n och då fungerar det inte med det där moderkortet”

Nästa jag läser är ”du kan köpa ett B360, men då kan du inte överklocka”.

Intel är så konsumentfientliga med sina artificiella låsningar.

När Ryzen 3000 kom så köpte jag bara ny CPU och släppte ner den i mitt snart 3 år gamla moderkort och det fungerade direkt. Minnen går i full kareta också (3600MHz).

Med AMD’s grejer kan man överklocka på alla moderkort; oavsett om man köper highend, midrange eller low budget.
Man kan dessutom överklocka samtliga processorer. Inga eländiga K-prefix.

Gör sig själv en tjänst och lämna tillbaka den där CPU:n och satsa på en Ryzen 3600 eller dylikt.
Para det med ett moderkort med t.ex. B450-chipset så blir det inte en så dyr historia.

Oavsett vad du väljer: Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.