Permalänk

Dator startar om sig själv?

HeJ!
Jag byggde en dator i början av januari och till början fungerade den bra. Efter ett tag dock så började den starta om sig själv, allting slocknar och börjar lysa igen efter några sekunder och datorn börjar igen. Detta händer ganska ofta, cirka 1-5 ggr i timmen. Oftast när jag spelar men även när jag inte gör det.
Jag misstänker att det kan vara fel på nätaggregatet då kabeln jag fick till moderkortet (har en modulärt PSU) var åt fel håll. Den var i två delar och på det ända sättet jag kunde få in den på så att den skulle låsa ordentligt så var den kortare delen(10 pin) och den långa delen (18 pin) motsatt sida mot hur det var i nätaggregatet.
Annars vet jag inte riktigt.
Specs:
Asus ROG AMD 5700xt
I5 9600k
Asus ROG B360-f Gaming
DDR4 3000MHz CL16 Vengeance RGB PRO (klockade till 2666mhz)
Coolermaster MWE GOLD 750 Full Modular

Visa signatur

SPECS:
I5 9600k, 16 gb ram, MSI ARMOR GTX 1070

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet vore ju att prova med ett annat nätagg om möjligt. Inte omöjligt att någon annan komponent kan vara boven, men högst osannolikt. Koppla ur all extern utrustning, prova med en ram sticka, etc

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk

@kapisch: Har tyvärr inget nätaggregat som är starkt nog. Det hände precis igen och datorn var död mycket längre än vanligt. När jag stänger av datorn i vanliga fall så lyser fortfarande grafikkortet, moderkortet och vattenkylaren men när den startar om sig själv så lyser endast vattenkylaren och grafikkortet och ibland ingenting alls, precis som om jag hade stängt av nätaggregatet. Men kan det vara moderkortet också då det inte lyser tror du?
Har nästan inga extradelar som fungerar med datorn.

Visa signatur

SPECS:
I5 9600k, 16 gb ram, MSI ARMOR GTX 1070

Permalänk
Medlem

@Granskott: Vad menar du med "starkt nog"? Har du en PSU som har rätt standard hade du kunnat testa att bara starta datorn. Du behöver inte så många watt för att ha systemet igång om du inte startar upp några program. Koppla ur allt du inte behöver. Vi vill helst bara testa om något förändras med andra PSU:n så du behöver inte fundera på att datorn ska kunna fungera så som den gör när allt är som det ska. Ibland när man felsöker får man ta till lite fultricks om man inte har tusen extraprylar som ligger och skräpar. Alternativt om du har en kompis som kan låna ut sin PSU en sväng för test.

Du ska inte stirra dig blind på exakt vilka saker som lyser och blinkar när du söker fel på en dator (om du inte har en felindikator på moderkortet, då kan man ge den lite uppmärksamhet ). Får man elektriska problem kan de mest lustiga saker hända. Visst kan saker indikera något men det behöver långt ifrån alltid vara så.

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk

@in2it: denna datorn tror jag krävde lite mer än vad mitt gamla nätaggregat gjorde. Tror inte att jag har en kompis som har lika mycket heller.
Nu börjar den rejält och startar om innan den kommit in där jag ska skriva lösenordet och ibland tar det över en minut innan den startar igen...
Vad menar du med saker jag inte behöver?

Visa signatur

SPECS:
I5 9600k, 16 gb ram, MSI ARMOR GTX 1070

Permalänk
Medlem

@Granskott:
Precis som n2it skriver så behövs inte många watt för att hålla en dator igång (min dator drar te.x endast runt 300W (från vägguttaget) i idle och jag har 2st. nätagg pga. jag har ett större antal mekaniska diskar som är rätt så strömslukande när de startas upp).

Så du kan testa med din gamla PSU för att utesluta PSU, så länge du inte drar igång något tungdrivet som te.x ett spel.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

@Belzader
Kanske kan göra det, men kan inte få tag på nätaggregatet på en veckan. Så om det finns något annat jag kan göra så är det troligen enklare att börja med det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SPECS:
I5 9600k, 16 gb ram, MSI ARMOR GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Granskott:

@Belzader
Kanske kan göra det, men kan inte få tag på nätaggregatet på en veckan. Så om det finns något annat jag kan göra så är det troligen enklare att börja med det

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle sluta försöka använda den tills den är felsökt. Finns det ingen datorfirma du kan lämna in den på?
Sen är det som ovasntående beskriver; du behöver inget monster till nätagg föra att kunna starta och inte ens för att spela med dina specefikationer. Lugnt!

Har du överklockat CPU eller minnen rejält eller nått?

MVH

Permalänk
Skrivet av Granskott:

HeJ!
Jag byggde en dator i början av januari och till början fungerade den bra. Efter ett tag dock så började den starta om sig själv, allting slocknar och börjar lysa igen efter några sekunder och datorn börjar igen. Detta händer ganska ofta, cirka 1-5 ggr i timmen. Oftast när jag spelar men även när jag inte gör det.
Jag misstänker att det kan vara fel på nätaggregatet då kabeln jag fick till moderkortet (har en modulärt PSU) var åt fel håll. Den var i två delar och på det ända sättet jag kunde få in den på så att den skulle låsa ordentligt så var den kortare delen(10 pin) och den långa delen (18 pin) motsatt sida mot hur det var i nätaggregatet.
Annars vet jag inte riktigt.
Specs:
Asus ROG AMD 5700xt
I5 9600k
Asus ROG B360-f Gaming
DDR4 3000MHz CL16 Vengeance RGB PRO (klockade till 2666mhz)
Coolermaster MWE GOLD 750 Full Modular

"Jag misstänker att det kan vara fel på nätaggregatet då kabeln jag fick till moderkortet (har en modulärt PSU) var åt fel håll. Den var i två delar och på det ända sättet jag kunde få in den på så att den skulle låsa ordentligt så var den kortare delen(10 pin) och den långa delen (18 pin) motsatt sida mot hur det var i nätaggregatet. "

Detta fattar jag inte riktigt, har du lyckats klämma in kabeln på fel håll?

Kan du ta en bild på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Granskott:
Precis som n2it skriver så behövs inte många watt för att hålla en dator igång (min dator drar te.x endast runt 300W (från vägguttaget) i idle och jag har 2st. nätagg pga. jag har ett större antal mekaniska diskar som är rätt så strömslukande när de startas upp).

Så du kan testa med din gamla PSU för att utesluta PSU, så länge du inte drar igång något tungdrivet som te.x ett spel.

Har du mätt upp det till 300W? För det låter väldigt högt för att vara i idle.
Fast dina diskar kanske inte "sover" i idle?
Det vore intressant att veta vad typ Sweclockers vinterdator drar i idle, ifall det är typ 50-100W eller på ett ungefär hur mycket det är.

Skrivet av Granskott:

@kapisch: Har tyvärr inget nätaggregat som är starkt nog. Det hände precis igen och datorn var död mycket längre än vanligt. När jag stänger av datorn i vanliga fall så lyser fortfarande grafikkortet, moderkortet och vattenkylaren men när den startar om sig själv så lyser endast vattenkylaren och grafikkortet och ibland ingenting alls, precis som om jag hade stängt av nätaggregatet. Men kan det vara moderkortet också då det inte lyser tror du?
Har nästan inga extradelar som fungerar med datorn.

Du bör nog snarast möjligt prova med ett annat nätaggregat för har du kopplat in kablarna fel så är risken stor att du får permanenta skador på moderkort, psu och andra komponenter om du fortsätter att bruka datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Har du mätt upp det till 300W? För det låter väldigt högt för att vara i idle.
Fast dina diskar kanske inte "sover" i idle?

Nja, har väl inte mätt det direkt på uttaget, utan har mer kollat på elmätaren vilken kan visa aktuell strömförbrukning och eftersom inte mycket annat än datorn varit igång, så var det ju lätt att se.

Och nej mina diskar går inte ner i sömnläge, då jag har satt tiden innan de gör det på ~12h och så länge är datorn sällan idle
Dessutom så har stängt av att CPU'n klockar ner sig i UEFI, så det gör säkerligen sitt på strömförbrukningen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Skärm(ar) drar ju en hel del också.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

@Belzader: Skärm(ar) drar ju en hel del också.

Ja, det har du rätt i men vid de tillfällena jag har kollat på elmätaren så de har varit avstängda och det lilla de drar avstängda rör sig bara om några få Watt.

(Jag har iofs. också kollat med dem på (skärmsläckaren igång) och då ligger strömförbrukning på mer än runt 300W.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Ett foto på den kabeln du pratar om hade varit bra för det låter lite skumt.
Eller du menar den är 18+10 i nätagget ? Men den är väl 20+4 in i moderkortet ändå ? Isåfall så är det inget konstigt om det är så.
Mitt Pahentek agg har 20+10 kontakt i nätagget som går ut till 20+4 till moderkortet

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Granskott:
Precis som n2it skriver så behövs inte många watt för att hålla en dator igång (min dator drar te.x endast runt 300W (från vägguttaget) i idle och jag har 2st. nätagg pga. jag har ett större antal mekaniska diskar som är rätt så strömslukande när de startas upp).

Så du kan testa med din gamla PSU för att utesluta PSU, så länge du inte drar igång något tungdrivet som te.x ett spel.

När jag satte in min ena nätdel på 850watt med min andra i7 920 för att testa ihop med mitt 5700XT så kunde jag inte komma förbi bios... satte nätdelen i en annan burk med 5960x och 1080ti, bootade hur fint som helst..
Satte sen in en annan nätdel med högre watt i burken som hade 5700xt då och den startade.
Så det med Watt kommer jag aldrig förstå mig på så jag har slutat köpa något som är under 1000 så de jag har nu på 750/800/850 kommer jag aldrig mer köpa om. Sen om det är fel på nätdelarna eller ej kommer jag aldrig få veta.

Permalänk
Medlem

Asus ROG AMD 5700xt = Strix?

Isåfall har du köpt ett skitkort som har defekter från fabrik, kylaren sitter löst och ger efter mer och mer ju längre tiden går, finns många trådar på det bara här i Swec, YouTube är fylld med videor om hur kasst det är byggt också.

Perfekt läge att reklamera, säger inte att det garanterat är orsaken men det är väldigt troligt.

Exempel: https://youtu.be/H7lnBCFnBok?t=199

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

När jag satte in min ena nätdel på 850watt med min andra i7 920 för att testa ihop med mitt 5700XT så kunde jag inte komma förbi bios... satte nätdelen i en annan burk med 5960x och 1080ti, bootade hur fint som helst..
Satte sen in en annan nätdel med högre watt i burken som hade 5700xt då och den startade.
Så det med Watt kommer jag aldrig förstå mig på så jag har slutat köpa något som är under 1000 så de jag har nu på 750/800/850 kommer jag aldrig mer köpa om. Sen om det är fel på nätdelarna eller ej kommer jag aldrig få veta.

Jag har ett 430W psu i min dator, 4670k rx570.
Jag skulle vilja skaffa en effektmätare för att se hur mycket systemet drar vid last.

360W drar sweclockers dator med ett 5700XT. Dvs hela systemet. Så det räcker med ett 600W agg så har man rätt fina marginaler. Lär nog gå fint med ett 500W också.
https://m.sweclockers.com/test/27832-amd-radeon-rx-5700-och-r...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Testade att trycka in kablarna som sitter i nätaggregatet ordentligt då de inte måste bra. Verkar som om det var kablar som låg där den skulle haka fast?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SPECS:
I5 9600k, 16 gb ram, MSI ARMOR GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag hade ju kollat så processorkylaren sitter som den ska.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granskott:

Testade att trycka in kablarna som sitter i nätaggregatet ordentligt då de inte måste bra. Verkar som om det var kablar som låg där den skulle haka fast?

Skickades från m.sweclockers.com

Gå in i bios och disabla XMP/D.O.C.P, så att dina minnen kör default hastighet.
Testa det.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granskott:

Testade att trycka in kablarna som sitter i nätaggregatet ordentligt då de inte måste bra. Verkar som om det var kablar som låg där den skulle haka fast?

Skickades från m.sweclockers.com

Annan sak du kan testa är att koppla bort grafikkortet och kör direkt via moderkortet, integrerad grafik.
Gäller att utesluta så mycket som möjligt.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk

@nepo
Körde utan XMP först, samma sak hände då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SPECS:
I5 9600k, 16 gb ram, MSI ARMOR GTX 1070

Permalänk

Det verkar som om det var glapp i nätaggregatet och som att det är löst nu! Tack för all hjälp från alla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SPECS:
I5 9600k, 16 gb ram, MSI ARMOR GTX 1070