Dator främst för vektorgrafikarbete och enkla spel

Permalänk
Medlem

Dator främst för vektorgrafikarbete och enkla spel

Söker en dator som uppfyller följande:

* Plats för att sätta in extra SSD-hårddisk (Toshiba thn-tr20Z4800 data) utöver den som redan finns
* Minst 16 GB RAM
* Arbeta med vektorgrafik
* Många fönster öppna samtidigt utan att bli långsam
* Se på film, använda internet
* Spel räcker att den klarar Civilization VI behöver alltså inte vara något särskilt avancerat grafikkort
* Många (minst 4) USB 3.0-portar
* Helst liggande chassi
* Windows 10 installerat
* Färdigmonterad och klar för användning

Max pris 10 000 men gärna under 8000 om möjligt.

Tar tacksamt emot förslag!

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Detta är det närmaste jag kommer:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13227822

Samma hårdvara med liggande ITX chassi, 1000 kronor över budget:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13227826

Visa signatur

Define Meshify T GC - Gigabyte Z370 Ultra Gaming - i7-8700k@Stock (CM 212 Evo) - Gainward 1070 PE - 16GB DDR4 300MHz - High Seirra (MacOS)

Define R4 - MSI Pro Carbon x370 - Ryzen 1800x@Stock (CM 212 Evo) - MSI PE 660Ti - 16 GB DDR4 3000MHz - Unraid (NAS / Application server)

MacBook Pro 2019, MacBook Pro 2013 Late, IPad Pro 2017 10.5.

Permalänk
Medlem

Får nog slänga en extra SSD (M.2?) eftersom TS vill ha en extra SSD (Toshiba) utöver den som OS ligger på, som jag förstår det.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen. Undrar bara, för att vara på säkra sidan, var exakt ska man kolla för att kunna bekräfta att detta bygge har plats att även sätta in Toshiba thn-tr20Z4800 data? På moderkortet specifikationer står detta:

SATA-600 -kontakter: 6 x 7 pin seriell ATA - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10
SATA-600 / PCIe 3.0 -kontakter: 1 x M.2
PCIe 3.0 -kontakter: 1 x M.2

Hur ska man tolka det? Betyder det att det finns plats - utöver den redan inlagda hårddisken - även till att sätta i hårddisken Toshiba thn-tr20Z4800 data?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Tack för förslagen. Undrar bara, för att vara på säkra sidan, var exakt ska man kolla för att kunna bekräfta att detta bygge har plats att även sätta in Toshiba thn-tr20Z4800 data? På moderkortet specifikationer står detta:

SATA-600 -kontakter: 6 x 7 pin seriell ATA - RAID 0 / RAID 1 / RAID 10
SATA-600 / PCIe 3.0 -kontakter: 1 x M.2
PCIe 3.0 -kontakter: 1 x M.2

Hur ska man tolka det? Betyder det att det finns plats - utöver den redan inlagda hårddisken - även till att sätta i hårddisken Toshiba thn-tr20Z4800 data?

Det är så vitt jag kan avgöra en helt vanlig SATA-disk, så det ska funka med moderkortet. Specifikationerna för chassit bör tala om hur många 2,5"-platser som finns.

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Specifikationerna för chassit bör tala om hur många 2,5"-platser som finns.

Jag kanske missar något, men jag kan faktiskt inte se det när jag kollar t.ex. här https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/B450-AORUS-ELITE-rev-...

Var ser man det exakt?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Jag kanske missar något, men jag kan faktiskt inte se det när jag kollar t.ex. här https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/B450-AORUS-ELITE-rev-...

Var ser man det exakt?

Moderkortet har mer än tillräckligt med SATA-portar. Det är själva datorlådan som kan ha begränsat med utrymme, så om du väljer ett av de givna förslagen behöver du kolla så chassit du väljer kan husera 2 st 2,5" enheter internt (vilket ska gå enligt specifikationerna för båda alternativen som föreslagits).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickeko:

Moderkortet har mer än tillräckligt med SATA-portar. Det är själva datorlådan som kan ha begränsat med utrymme, så om du väljer ett av de givna förslagen behöver du kolla så chassit du väljer kan husera 2 st 2,5" enheter internt (vilket ska gå enligt specifikationerna för båda alternativen som föreslagits).

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, jag ser här https://www.fractal-design.com/products/cases/define/define-n... och här https://www.fractal-design.com/products/cases/node/node-202/b... att det ska finnas plats för två stycken 2,5" enheter. Och, det är alltså bara just SSD-diskar som använder detta format, 2,5"?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Hade inte kommit under detta personligen för att vara nöjd.

Permalänk
Medlem

Kanske självklar fråga men, borde inte nätaggregat finnas med också?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Kanske självklar fråga men, borde inte nätaggregat finnas med också?

Längst ner på den första och näst längst ner på den andra.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Längst ner på den första och näst längst ner på den andra.

Okej, makes sense!

När man väljer komponenter på inet på det här sättet, vad händer om man skulle råka välja komponenter som inte passar ihop? Menar nu kanske inte främst sådant som om nätaggregatet inte får plats i chassit eller liknande utan snarare om det är något mer subtilt, som att olika drivrutiner inte är kompatibla med viss hårdvara etc. Får man automatiskt något felmeddelande redan när man sätter ihop paketet, eller är det något inet kollar innan de börjar bygga? Eller upptäcker först när det är ihopsatt under testningen?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Okej, makes sense!

När man väljer komponenter på inet på det här sättet, vad händer om man skulle råka välja komponenter som inte passar ihop? Menar nu kanske inte främst sådant som om nätaggregatet inte får plats i chassit eller liknande utan snarare om det är något mer subtilt, som att olika drivrutiner inte är kompatibla med viss hårdvara etc. Får man automatiskt något felmeddelande redan när man sätter ihop paketet, eller är det något inet kollar innan de börjar bygga? Eller upptäcker först när det är ihopsatt under testningen?

Det är rätt sällsynt nuförtiden. Men om jag inte missminner mig faller det under butikens garantiansvar ifall de bygger ett system med inkompatibla produkter åt dig. (Förutsatt att du inte är informerad om saken och aktivt valt att de ska bygga ändå)

Visa signatur

Lian Li TU150 Silver # ASUS ROG Crosshair VIII Impact [AMD Ryzen 3700X|G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 (2x16GB)|Samsung 970 EVO plus (500GB)|Intel 660p (2TB)|MSI RTX 2070 Super Ventus OC 8GB] + Seasonic FOCUS SGX 650W #

Permalänk
Medlem

Jag har gjort ett paket baserat på ett av de ovan men där jag bytt ut grafikkort, processor och moderkort till lite billigare varianter. Se här: https://www.inet.se/kundvagn/visa/13301508

Skulle det räcka för de ändamålen som efterfrågas?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Jag har gjort ett paket baserat på ett av de ovan men där jag bytt ut grafikkort, processor och moderkort till lite billigare varianter. Se här: https://www.inet.se/kundvagn/visa/13301508

https://i.imgur.com/yDxeiIb.png

Skulle det räcka för de ändamålen som efterfrågas?

Processorn innehåller ett grafikkort i klass med det du valt så du kan ta bort det externa och byta processorn till en 3400G för bättre prestanda. Zen+ Picasso kan nog inte använda 3600MHz minnen, dessa jag bytt till är med på QVL. Passa på att byta den horrible SSDn också;
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13301761

Edit, glömde att byta till paketpriset på 202 med PSU.

Edit 2, missade att du försökt klämma in ett mATX-kort i ett mITX-chassi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Jag har gjort ett paket baserat på ett av de ovan men där jag bytt ut grafikkort, processor och moderkort till lite billigare varianter. Se här: https://www.inet.se/kundvagn/visa/13301508

https://i.imgur.com/yDxeiIb.png

Skulle det räcka för de ändamålen som efterfrågas?

Som jag redan påpekat, så skriver du: "Plats för att sätta in extra SSD-hårddisk (Toshiba thn-tr20Z4800 data) utöver den som redan finns"

Men du har bara med en SSD. Borde väl lägga till en till om du vill ha en extra? eller tänker du uppgradera med en extra SSD senare?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Ett nVidia 1030 presterar ungefär samma som ett inbyggt i 3400G
https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GT-1030-vs-AMD-R...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Processorn innehåller ett grafikkort i klass med det du valt

Skulle det inbyggda grafikkortet räcka för ett spel som Civilization VI?

Skrivet av Mordekai:

Edit 2, missade att du försökt klämma in ett mATX-kort i ett mITX-chassi...

Okej, så om det inte framgick att det är första gången jag sätter ihop ett custom-bygge, så gör det det nu! Är det något annat jag bör kolla speciellt så att det är kompatibelt? Grafikkort, finns det också olika dimensioner där? Är de jag valt kompatibla?

Så moderkortet måste bytas då. Finns det något mITX-kort i typ samma prisklass som det jag valt?

Skrivet av Bopper:

Som jag redan påpekat, så skriver du: "Plats för att sätta in extra SSD-hårddisk (Toshiba thn-tr20Z4800 data) utöver den som redan finns"

Men du har bara med en SSD. Borde väl lägga till en till om du vill ha en extra? eller tänker du uppgradera med en extra SSD senare?

Det har du rätt i, tack för att du gör det tydligt. Det jag menar är alltså att det ska finnas plats för ytterligare den SSD-disken, utöver den som ingår i paketet. Alltså så det säkert finns plats för minst två SSD-diskar. Finns det det på dessa moderkort? Måste det vara mATX eller får det plats även på mITX?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Det har du rätt i, tack för att du gör det tydligt. Det jag menar är alltså att det ska finnas plats för ytterligare den SSD-disken, utöver den som ingår i paketet. Alltså så det säkert finns plats för minst två SSD-diskar. Finns det det på dessa moderkort? Måste det vara mATX eller får det plats även på mITX?

Det är bara att läsa specifikationerna. Moderkortet har 4 SATA-portar och en M.2 på undersidan.
https://www.inet.se/produkt/1901239/msi-b450i-gaming-plus-ac

Chassit har plats för 2 st 2,5"-enheter.
https://www.inet.se/produkt/6910105/fractal-design-node-202-integra-sfx-450w#specifikationer

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Skulle det inbyggda grafikkortet räcka för ett spel som Civilization VI?

Okej, så om det inte framgick att det är första gången jag sätter ihop ett custom-bygge, så gör det det nu! Är det något annat jag bör kolla speciellt så att det är kompatibelt? Grafikkort, finns det också olika dimensioner där? Är de jag valt kompatibla?

Så moderkortet måste bytas då. Finns det något mITX-kort i typ samma prisklass som det jag valt?

Det har du rätt i, tack för att du gör det tydligt. Det jag menar är alltså att det ska finnas plats för ytterligare den SSD-disken, utöver den som ingår i paketet. Alltså så det säkert finns plats för minst två SSD-diskar. Finns det det på dessa moderkort? Måste det vara mATX eller får det plats även på mITX?

Förslaget jag satt ihop är det billigaste ITX-kortet. Om du tycker att grafiken inte är tillräckligt bra kan du komplettera med ett bättre grafikkort senare, ett 1030 gör dock ingen skillnad. Första SSDn jag valde ansluts inte med SATA utan M.2 nvme eftersom det är betydligt snabbare. Bygget jag satte ihop är i princip det billigaste du kan få med din kravspec så självklart är spelupplevelsen därefter. skippar vi liggande chassi kan vi komma undan billigare.

Permalänk
Medlem

Ok, tillbaka till mATX med Kolink Sattelite, billigare än såhär blir det nog inte;
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13302810

Senare kan du uppgradera datorn med grafikkort.

Permalänk
Medlem

När du nämner vektorgrafik. Har du kollat upp vilken sorts hårdvaruaccelleration som gäller för det specifika programmet? Vore ju trist om du väljer ett grafikkort med fel instruktionsuppsättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

När du nämner vektorgrafik. Har du kollat upp vilken sorts hårdvaruaccelleration som gäller för det specifika programmet? Vore ju trist om du väljer ett grafikkort med fel instruktionsuppsättning.

Skickades från m.sweclockers.com

Med 8k i budget är det inte mycket utrymme att välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Förslaget jag satt ihop är det billigaste ITX-kortet. Om du tycker att grafiken inte är tillräckligt bra kan du komplettera med ett bättre grafikkort senare, ett 1030 gör dock ingen skillnad. Första SSDn jag valde ansluts inte med SATA utan M.2 nvme eftersom det är betydligt snabbare. Bygget jag satte ihop är i princip det billigaste du kan få med din kravspec så självklart är spelupplevelsen därefter. skippar vi liggande chassi kan vi komma undan billigare.

Grafiken räcker som sagt att det klarar ett spel som Civilization VI, vilket inte har speciellt avancerad grafik. Så den enkla frågan är om det är spelbart med det inbyggda grafikkortet?

Skrivet av Mordekai:

Ok, tillbaka till mATX med Kolink Sattelite, billigare än såhär blir det nog inte

Finns det någon fördel med mITX förutom att lådan tar mindre plats?

Skrivet av Joppis:

När du nämner vektorgrafik. Har du kollat upp vilken sorts hårdvaruaccelleration som gäller för det specifika programmet? Vore ju trist om du väljer ett grafikkort med fel instruktionsuppsättning.

Bra fråga. Det känner jag inte till. Kan nämna att datorn inte är till mig personligen. Men programmet som ska användas är CorelDraw. Testade att söka. Hur ser man vad det har för sorts hårdvaruaccelleration? Vad är det för parametrar man ska kolla på för att se om de är kompatibla där?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Bra fråga. Det känner jag inte till. Kan nämna att datorn inte är till mig personligen. Men programmet som ska användas är CorelDraw. Testade att söka. Hur ser man vad det har för sorts hårdvaruaccelleration? Vad är det för parametrar man ska kolla på för att se om de är kompatibla där?

Corel Draw har tydligen en mycket trasig GPU-acceleration så gör nog bäst i att skippa aktivera den. Det gör dock att du kan välja GPU/inbyggd GPU mer fritt.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Grafiken räcker som sagt att det klarar ett spel som Civilization VI, vilket inte har speciellt avancerad grafik. Så den enkla frågan är om det är spelbart med det inbyggda grafikkortet?

Finns det någon fördel med mITX förutom att lådan tar mindre plats?

Bra fråga. Det känner jag inte till. Kan nämna att datorn inte är till mig personligen. Men programmet som ska användas är CorelDraw. Testade att söka. Hur ser man vad det har för sorts hårdvaruaccelleration? Vad är det för parametrar man ska kolla på för att se om de är kompatibla där?

Som sagt, grafiken är i paritet med vad du får med ett 1030, om det är acceptabelt eller ej kan jag inte svara på.
https://www.tomshardware.com/reviews/amd-ryzen-5-2400g-zen-ve...
Visar resultatet med förra generationens APU, 3400G är nära identisk med 2400G.

Glöm hårdvaruacceleration för vektorgrafik i den här prisklassen. Den kommer fungera utmärkt för vektorgrafik om det inte är enormt stora projekt. Som sagt, känner användaren att det behövs mer GPU kan man uppgradera senare med något som är minst 1650 Ti i prestanda för att få en ökning som känns mot det inbyggda grafikkortet.

mITX har bara nackdelar enligt mig (förutom storleken). Jag skulle lätt välja Kolink-chassit för att spara lite pengar till en eventuell framtida GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ok, tillbaka till mATX med Kolink Sattelite, billigare än såhär blir det nog inte

Kom att tänka på en sak, hur är det med nätverk på detta paket? Finns det någon komponent för att ansluta åtminstone till wifi eller måste det läggas till separat också?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Kom att tänka på en sak, hur är det med nätverk på detta paket? Finns det någon komponent för att ansluta åtminstone till wifi eller måste det läggas till separat också?

Inget trådlöst nätverk. Tycker att det i den här prisklassen kan vara bättre med en komplett dator, denna exempelvis;
https://www.webhallen.com/se/product/312331-Lenovo-Legion-T53...

Denna är en bättre deal med trådlöst nätverk, endast 8GB Ram dock
https://www.webhallen.com/se/product/302906-Lenovo-IdeaCentre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Inget trådlöst nätverk.

Jaha, men det måste förstås ingå möjlighet att ansluta datorn till internet. Menar du att på inga av dessa byggen som föreslagits här i tråden så ingår detta?

Skrivet av Mordekai:

Tycker att det i den här prisklassen kan vara bättre med en komplett dator, denna exempelvis;
https://www.webhallen.com/se/product/312331-Lenovo-Legion-T53...

Tänkbar så länge den uppfyller kraven? Har den t.ex. plats för extra SSD? Kan inte se något under tekniska specifikationer.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.