Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk

Jag har haft en hög med planars, modda gjorde folk framförallt med tidiga HiFiMans eftersom tekniken var ny eller med billiga uppstickare eftersom lurarna är just billiga och oftast inte lika bra som dyrare märkeslurar. HeadFi-communityt är ochså fullt med folk som sliter för att D.I.Y:a billiga saker bra vilket också är roligt men inte riktigt talande för snittet lyssnare. Men planarlurar kan vara fantastiskt bra, rakt ur lådan.

Skrivet av the squonk:

Ibland undrar jag hur bra planar lurar egentligen är, eftersom trådar med dess ägare brukar bestå av en oändlig rad med moddar som måste göras. Visst, kul att modda, men frågan är hur bra låter det från början? Får i alla fall mig att bli skeptisk.

Men jag är inte direkt anti, eftersom jag aldrig lyssnat på några

Visa signatur

Ananda - T5.3 - A2C - Sine
Burson Soloist 3XP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piinmu:

Enligt Monoprice ska det problemet har åtgärdats med version 2, de bytte även ut MMCX ingångarna till 2,5 mm.
Har dina hörlurar 2,5 mm eller MMCX? Är du nöjd med dom annars?

Jag har version 2 och det var faktiskt ett tag sen jag använde dem, men visst. Jag är väl hyfsat nöjd med dem, de var ju inte så illa att använda som t.ex Massdrop x HiFiMAN HE-35X eller Massdrop x Fostex TR-X00 Purpleheart.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag har version 2 och det var faktiskt ett tag sen jag använde dem, men visst. Jag är väl hyfsat nöjd med dem, de var ju inte så illa att använda som t.ex Massdrop x HiFiMAN HE-35X eller Massdrop x Fostex TR-X00 Purpleheart.

Okej, ja det verkar ju vara tveksam byggkvalité på dom överlag. Får försöka vara försiktig...

Ser att du har en del saker från Drop, tänkte först trycka hem 6xx därifrån men efter frakt+skatt+tullavgift så kändes det inte så värt längre. Såg att de hade haft ett par drops här i EU 2-3 gånger, hoppas att det kommer fler sådana chanser i framtiden.

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piinmu:

Okej, ja det verkar ju vara tveksam byggkvalité på dom överlag. Får försöka vara försiktig...

Ser att du har en del saker från Drop, tänkte först trycka hem 6xx därifrån men efter frakt+skatt+tullavgift så kändes det inte så värt längre. Såg att de hade haft ett par drops här i EU 2-3 gånger, hoppas att det kommer fler sådana chanser i framtiden.

Det gör det inte, dom har lagt ner EU-verksamheten. Det sålde för lite. Så det blir att hålla koll på Amazon.de och Thomann istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det gör det inte, dom har lagt ner EU-verksamheten. Det sålde för lite. Så det blir att hålla koll på Amazon.de och Thomann istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr så var ju EU-delen betydligt stympad när det kom till utbud vilket nog säkert bidrog en del till den låga försäljningen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag är extremt nöjd med min egna hörlursrigg.
* Sennheiser 650
* Khadas tone board dac.
* Holographic audio hörlursförstärkare.

:

Permalänk

@adzer: Rent pörr ja, älskar dem.

Permalänk
Medlem

@adzer: Bra grejor, föredrar dock HD600

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Har haft mina Audeze LCD2-C i ett par veckor nu men tycker att de är väldigt ljusa ie alldeles för mycket S-ljud har försökt justera med EQ men det hjälper knappt. Kan det bero på min Chord Mojo? Har funderat på att köpa en Violectric V200 istället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goofa:

Har haft mina Audeze LCD2-C i ett par veckor nu men tycker att de är väldigt ljusa ie alldeles för mycket S-ljud har försökt justera med EQ men det hjälper knappt. Kan det bero på min Chord Mojo? Har funderat på att köpa en Violectric V200 istället..

Det beror knappast på Mojo, så att köpa nya förstärkare kommer inte hjälpa att ändra en ljudsignatur som du uppenbarligen inte gillar. Sälj dem och köp något annat istället. Jag antar att du kör från en bra källa och inte t.ex. Youtube?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goofa:

Har haft mina Audeze LCD2-C i ett par veckor nu men tycker att de är väldigt ljusa ie alldeles för mycket S-ljud har försökt justera med EQ men det hjälper knappt. Kan det bero på min Chord Mojo? Har funderat på att köpa en Violectric V200 istället..

Borde inte bero på Mojo, den har ganska bra kräm i förstärkaren. Tror inte det blir märkbart bättre med en Violectric, i bästa fall aningen annorlunda bara.

Jag har som sagt aldrig hört några planars, men har noterat att dom moddas extremt mycket av sina ägare, kan kanske bero på fenomen liknande ditt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Borde inte bero på Mojo, den har ganska bra kräm i förstärkaren. Tror inte det blir märkbart bättre med en Violectric, i bästa fall aningen annorlunda bara.

Jag har som sagt aldrig hört några planars, men har noterat att dom moddas extremt mycket av sina ägare, kan kanske bero på fenomen liknande ditt.

Upplever inte att planarlurar modifieras mer än t.ex dynamiska eller elektrostater, gör bara en liten sökning på lämplig Sennheiser-modell och lägg till ordet "mod" så får man ju en ganska ansenlig svarssumma.
Jag skulle tro att personen i fråga snarare föredrar en annan typ av hörlur, precis som att man kanske har en viss preferens när det gäller DAC eller förstärkare.

@Goofa : Jag kan bjuda på kaffe om du har vägarna förbi så kan du få prova några andra tillverkare om du önskar, jag skulle tro att det kanske finns fler i tråden som är så trevliga att du får prova på deras grejer om du frågar lite snällt och kanske tar med en wienerlängd.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Borde inte bero på Mojo, den har ganska bra kräm i förstärkaren. Tror inte det blir märkbart bättre med en Violectric, i bästa fall aningen annorlunda bara.

Jag har som sagt aldrig hört några planars, men har noterat att dom moddas extremt mycket av sina ägare, kan kanske bero på fenomen liknande ditt.

Nej de moddas inte för att de låter dåligt i mer utsträckning än dynamiska lurar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goofa:

Har haft mina Audeze LCD2-C i ett par veckor nu men tycker att de är väldigt ljusa ie alldeles för mycket S-ljud har försökt justera med EQ men det hjälper knappt. Kan det bero på min Chord Mojo? Har funderat på att köpa en Violectric V200 istället..

Provat dra ner runt 6-7khz ungefär?
Men jag vet vad du menar, jag upplevde mina LCD2 (2.2 pre fazor) lite vassa också i vissa lägen, trots att vissa ser dem som lite mer laid back.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Provat dra ner runt 6-7khz ungefär?
Men jag vet vad du menar, jag upplevde mina LCD2 (2.2 pre fazor) lite vassa också i vissa lägen, trots att vissa ser dem som lite mer laid back.

Får prova det hade ett par Audeze EL-8 OB för ett par år sedan och de var _underbara_ tyvärr gick de i sönder så trodde att detta skulle vara ett säkert kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av moondragon84:

@adzer: Rent pörr ja, älskar dem.

Skoj att du gillar dem. Att skaffa en hörlursförstärkare med crossfeed(x-feed) är den utan tvekan enskilt största ljudförbättringen på mycket länge.

Permalänk
Medlem

@adzer: Ja, crossfeed är bra, har DTS:X i min telefon och det fungerar klockrent med BT-lurar. Ljudbilden blir betydligt mer trovärdig, som att ett band står där och spelar särskilt trevligt när man är ute och far och inte lyssnar lika koncentrerat som hemma. Borde vara inbyggt i bättre DAC/hörlursförstärkare krävs bara en mobil-DSP och en licens.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ser att drop säljer Beyerdynamic DT990 Pro (80 Ohm) för $140.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Ser att drop säljer Beyerdynamic DT990 Pro (80 Ohm) för $140.

Hmm, känns väl inte som nån superdeal när 250 ohm varianten kostar från typ 1300 spänn här i Sverige?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, känns väl inte som nån superdeal när 250 ohm varianten kostar från typ 1300 spänn här i Sverige?

Oj, var de så billiga? Ja då vet det ju inte mycket att hänga i den utkastade granen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Inaktiv

@miizoo: Tackar för tipset angående earpads till koss porta pro, jekla skillnad i komfort helt enkelt. Gamla utbytes padsen trillade av i bitar med lite hjälp, så var väl dags byta dem ändå då. Har originalpads någonstans fast Yaxi padsen är större och mjukare mot örat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

@miizoo: Tackar för tipset angående earpads till koss porta pro, jekla skillnad i komfort helt enkelt. Gamla utbytes padsen trillade av i bitar med lite hjälp, så var väl dags byta dem ändå då. Har originalpads någonstans fast Yaxi padsen är större och mjukare mot örat.

Kul att blev nöjd! Klockren uppgradering för en liten peng.

Fick du också betala 75kr i tullavgift?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Behöver lite tips.

Uppgraderade ljudet en aning från mitt Tomahawk B450 (ALC892) till en Fiio K3. Med moderkortet får jag inte ut tillräckligt med volym och fyllighet. Anser att en dac amp gör skillnad för mig.

Är nöjd med ljudet som jag får ut tillsammans med mina HD58x, men jag kan inte sluta tänka på bakgrunds "hisset" på K3an.

Särskilt då jag gärna har high gain på för att verkligen få ut ett bredare och mer detaljerat ljud.

Har ni en rekommendation på ett alternativ till denna lilla Dac/Amp? Har fortfarande öppet köp hos Amazon och är beredd att byta ut den.

Har bland annat kikat på Schiit Fulla 3, åsikter?

Tacksam för förslag för ca 1500kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av miizoo:

Kul att blev nöjd! Klockren uppgradering för en liten peng.

Fick du också betala 75kr i tullavgift?

Nu ska jag bara se om jag ska behålla dem eller ge bort, blev svårt nu då de spelar på bra från telefonen som inte är världsbäst på att förmedla ljud, den telefonen jag har då.

Nej ingen tullavgift, kom direkt i postboxen.

Angående Fiio K3, har du testat med usb 1 och 2 switchen på baksidan? Samt prövat flera usb portar? Min Fiio E10 är tyst nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Behöver lite tips.

Uppgraderade ljudet en aning från mitt Tomahawk B450 (ALC892) till en Fiio K3. Med moderkortet får jag inte ut tillräckligt med volym och fyllighet. Anser att en dac amp gör skillnad för mig.

Är nöjd med ljudet som jag får ut tillsammans med mina HD58x, men jag kan inte sluta tänka på bakgrunds "hisset" på K3an.

Särskilt då jag gärna har high gain på för att verkligen få ut ett bredare och mer detaljerat ljud.

Har ni en rekommendation på ett alternativ till denna lilla Dac/Amp? Har fortfarande öppet köp hos Amazon och är beredd att byta ut den.

Har bland annat kikat på Schiit Fulla 3, åsikter?

Tacksam för förslag för ca 1500kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du full volym på datorn och reglerar ljudstyrkan på K3? Det behöver du nämligen ha för att få full dynamik/längst avstånd till bruset, annars använder du K3 till att förstärka brus under en svag signal.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Har du full volym på datorn och reglerar ljudstyrkan på K3? Det behöver du nämligen ha för att få full dynamik/längst avstånd till bruset, annars använder du K3 till att förstärka brus under en svag signal.

Ja, det är inställt på 100% på datorn.

Ska tilläggas att hisset är otroligt lågt, och knappast något man hör om man inte letar efter det. Kör med 24 bit 44khz i Spotify, 24/48 i spel.

Ska prova med en annan USB ingång ifram, I/O är rätt packad ibak.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Nu ska jag bara se om jag ska behålla dem eller ge bort, blev svårt nu då de spelar på bra från telefonen som inte är världsbäst på att förmedla ljud, den telefonen jag har då.

Nej ingen tullavgift, kom direkt i postboxen.

Angående Fiio K3, har du testat med usb 1 och 2 switchen på baksidan? Samt prövat flera usb portar? Min Fiio E10 är tyst nämligen.

Det var som f4n! Bytte till den främre USB porten på mitt H700 chassi, nu är det knäpptyst.

Stort tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av miizoo:

Behöver lite tips.

Uppgraderade ljudet en aning från mitt Tomahawk B450 (ALC892) till en Fiio K3. Med moderkortet får jag inte ut tillräckligt med volym och fyllighet. Anser att en dac amp gör skillnad för mig.

Är nöjd med ljudet som jag får ut tillsammans med mina HD58x, men jag kan inte sluta tänka på bakgrunds "hisset" på K3an.

Särskilt då jag gärna har high gain på för att verkligen få ut ett bredare och mer detaljerat ljud.

Har ni en rekommendation på ett alternativ till denna lilla Dac/Amp? Har fortfarande öppet köp hos Amazon och är beredd att byta ut den.

Har bland annat kikat på Schiit Fulla 3, åsikter?

Tacksam för förslag för ca 1500kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Först, kanske sparkar in öppna dörrar... Hur är den kopplad? Usb/optisk?
Vad har du för inställningar i Windows, volym etc? Bara så vi utesluter något knas där.

Ifi Zen dac är för mig lätt val nummer 1! Du får flera ingångar, balanserade/icke bal utgångar. Mqa mm. Finns på amazon.de för 154 euro ink frakt. HD58x kan du senare köpa balanserad kabel till och se om det ger dig något.

Annars kanske iFi Nano iDSD LE

topping NX4 - precis över budget.

Fulla 3 har en kraftigare förstärkare än K3 och bör ge dig mer än K3:n. Men jag har ingen aning om hur den låter eller mäter (bakgrundsbrus/”hiss”). Om du inte behöver mikrofoningången så välj något annat.

Edit: såg att det löste sig! Men lite förslag om du väljer att returnera ändå!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Först, kanske sparkar in öppna dörrar... Hur är den kopplad? Usb/optisk?
Vad har du för inställningar i Windows, volym etc? Bara så vi utesluter något knas där.

Ifi Zen dac är för mig lätt val nummer 1! Du får flera ingångar, balanserade/icke bal utgångar. Mqa mm. Finns på amazon.de för 154 euro ink frakt. HD58x kan du senare köpa balanserad kabel till och se om det ger dig något.

Annars kanske iFi Nano iDSD LE

topping NX4 - precis över budget.

Fulla 3 har en kraftigare förstärkare än K3 och bör ge dig mer än K3:n. Men jag har ingen aning om hur den låter eller mäter (bakgrundsbrus/”hiss”). Om du inte behöver mikrofoningången så välj något annat.

Edit: såg att det löste sig! Men lite förslag om du väljer att returnera ändå!

Zen Dac har många finesser, men den mätte sensationellt dåligt på audiosciencereview så tvivlar på att det skulle vara någon uppgradering mot K3, snarare nedgradering. Den hade acceptabla värden i balanserat läge, obalanserat var det nära katastrof. Iofs inte så konstigt, den är billig och har många finesser, man får vad man betalar för.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@the squonk: jag har inte hört den själv. Många reviewers har gett den fin kritik över hur den låter, de har dock inte pratat mätningar.

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015