Snabbtest: Cooler Master Masterfan SF120M

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Cooler Master Masterfan SF120M

Med lovord om hög prestanda och låg ljudnivå ställs Cooler Masters fläkt SF120M på prov av redaktionen som laddar testriggen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Schysst resultat och dem ser ganska trevliga ut också! Hade varit spännande att se hur de presterar på en radiator också!

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Jag tillhör ju den grupp människor som mår dåligt över att veta att jag har en noctuabrun fläkt i min dator, även ifall den har stängd sida och aldrig syns. Blev så glad och senare ledsen när Noctua berättade "Våra fina fläktar kommer snart i svart" och i nästa andetag "Och snart kommer också en ännu bättre fläkt men den kommer bara i brunt" <.< Kan vi få båda tack!

Permalänk
Medlem

=D

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Noctua NF-A12x25 är min nya favorit, köpte CPU kylaren med två av dom.
Ska komplettera och sätta en i chassit bak med då den jag har nu bromsar upp flödet och hinner inte med när A12 skyfflar luft.

Bra med konkurrens, men som det ser ut nu så finns det ingen anledning att byta till CM.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Åh hur jag önskar de släpper en tvåtornare med up NF-A14x25, även om NF-A14x25 ännu inte finns..

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Jag trodde först att kabeln gick av men sen hörde jag klicket. Då visste jag att kabeln var fäst med en kontakt.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Asså början, skrattade så jag hostade ut blod nästan.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag tillhör ju den grupp människor som mår dåligt över att veta att jag har en noctuabrun fläkt i min dator, även ifall den har stängd sida och aldrig syns. Blev så glad och senare ledsen när Noctua berättade "Våra fina fläktar kommer snart i svart" och i nästa andetag "Och snart kommer också en ännu bättre fläkt men den kommer bara i brunt" <.< Kan vi få båda tack!

Svart version av Noctuas finfläkt är ju på gång. Under Computex 2019 sade de att dessa versioner väntas släppas H1 2020, men med Noctua kan man oftast förvänta sig förseningar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Det jag känner är att daisy-chainfunktionen är helt beroende av chassits byggkvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Normalisera temp/dba och styr varvtalen. Att säga "Noctua pwm" vs "Coolermaster pwm low" betyder ju ingenting. Vilken är tystast och svalast vid ett givet varvtal?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns bra när man sitter med 8st Noctua fläktar i Defice C

Men känns kul att fler kan göra riktigt bra fläktar. Hoppas bara på lite mer färgval hos tillverkarna. Känns lite tråkigt med helsvarta fläktar, Noctuas är dock snygga, tack o lov.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Den bruna färgen indikerar klass och gott fläktskap. Ett tecken på kvalitet.
Kommer aldrig köpa annat än bruna fläktar.

Om Cooler mastern också hade kommit i brunt så hade jag kunnat överväga det.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag blev glatt överraskad av resultatet men priset får mig att välja Noctua istället.

Tar hellre ett års extra garantitid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag blev glatt överraskad av resultatet men priset får mig att välja Noctua istället.

Tar hellre ett års extra garantitid.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bra med garanti, men skulle du verkligen anstränga dig för att göra en RMA på en några år gammal fläkt?

Det kanske bara är jag som inte hade orkat lägga ner tid och resande på det?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av serverfel:

Det är bra med garanti, men skulle du verkligen anstränga dig för att göra en RMA på en några år gammal fläkt?

Det kanske bara är jag som inte hade orkat lägga ner tid och resande på det?

Noctua är extrem lätta att ha att göra med. Några foton och ett mail räcker oftast.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Noctua är extrem lätta att ha att göra med. Några foton och ett mail räcker oftast.

Skickades från m.sweclockers.com

Åh fan. Som tur är så behöver man sällan göra det med noctua. Har en hel del av deras fläktar, och de bara går och går.

Nu finns de dessutom i svart så det största problemet är löst.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Ptja, vill man ha svarta fläktar är väl denna kung tills Noctua kommer med sin svarta variant

Kör själv noctuas variant i hela chassit faktiskt. Tre framtill och en baktill plus de två som sitter på CPU-kylaren.

Färgen stör mig inte, nu har jag mörkt glas förvisso men även om jag inte haft det associerar jag beige och brun med kvalité på fläktar. Så tänker inte "uhh" när jag ser det i ett chassi utan "ahh"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Normalisera temp/dba och styr varvtalen. ... Vilken är tystast och svalast vid ett givet varvtal?

Tabellerna visar att båda kör på 2000 rpm vid 12V och 1350 rpm vid Noctua "PWM" respektive CM "PWM High".
Jämför du mätvärdena för dessa ser du att Nocua ger lite bättre kylning och ljudnivå.
Med bakgrundsbruset borträknat(*) blir ljudnivåerna vid 1350 rpm 34,9 dB för CM och 31,7 dB för Noctua, en skillnad på 3,2 dB.
Vid fullt blås skiljer det bara 0,6 dB (43,0 mot 42,4).

(*) [Faktisk ljudnivå] = 10 log(10^([mätvärde fläkt]/10) - 10^([mätvärde bakgrundsbrus]/10))

Permalänk
Medlem

När man ser andra fläktar så blir man ständigt påmind om hur jävla bra Noctua är. Imponerande. Denna är inte jättelångt ifrån.

Som tidigare nämnt så står jag inte ut med det bruna. Även om min dator är stängd och min kabeldragning är horribel.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Svart version av Noctuas finfläkt är ju på gång. Under Computex 2019 sade de att dessa versioner väntas släppas H1 2020, men med Noctua kan man oftast förvänta sig förseningar.

Jasså? Har jag helt missat!

Kikade runt lite och hittade detta tweet

Noctua
@Noctua_at
·
31 okt. 2019
Those will come later, current ETA for the A12x25 black is around mid next year, the 140mm doesn't have an ETA yet, not before 2021 though.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Chrisism8:

Jasså? Har jag helt missat!

Kikade runt lite och hittade detta tweet

Noctua
@Noctua_at
·
31 okt. 2019
Those will come later, current ETA for the A12x25 black is around mid next year, the 140mm doesn't have an ETA yet, not before 2021 though.

Noctua kommunicerade "början av 2020" när vi träffade dem på Computex. Deras tidsplan ska man ju som bekant dock ta med en rejäl grävskopa salt, så om den kommer ut någon gång under 2020 skulle jag kalla det en vinst.

Permalänk

Ppppppew

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade med valt noctua men hade den vart 50kr billigare hade jag nog kört coolermaster

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Thank you for this <3

Permalänk
Medlem

Förutom färgen så är Noctua ohotad fortfarande då.
Dom skulle skippat fläkt kontrollen och satt prislappen en hundring billigare så hade det varit intressant.

Känns kaka på kaka att ha en "extern" fläktkontroller på en PWM fläkt där du kan ställa fläktkurvan enkelt ändå.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället