Permalänk
Medlem

mer än 256 gig ram på Threadripper

Tjo. Satt och drömde mig bort som man så ofta gör bland datorkomponenter och fick för mig att plocka ihop en Mac Pro-killer på Prisjakt. Då Threadripper tycks vara det hetaste om man vill ha många kärnor kollade jag självklart på den. Men till min stora besvikelse hittade jag inget moderkort som klarar mer än 256 gig ram. Är det max eller är det bara så att ingen åf säljer moderkort med möjlighet till mer minne. Nu har jag inte den blekaste vad jag skulle med den mängden minne till. Är väl mer för att man kan (eller ja inte). Antar att det annars är det Epyc som gäller om man vill ha mer minne. Men de lär väl kosta om möjligt ännu mer

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då är det server hårdvara du behöver eller någon high end intel processor.
Bra att använda som Ramdisk eller tunga beräkningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Då är det server hårdvara du behöver eller någon high end intel processor.
Bra att använda som Ramdisk eller tunga beräkningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Min WS (sign) kör 128GB ram och har några år på nacken. En fet ramdisk på 96GB+ rymmer en del. Ramminnet kostade 18 000 när moderkortet var nytt. Köpte det lite senare när det när det tangerade 9 000 kr.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Problemet är bara att programvaran kostar fem gånger hårdvaran om du skall använda alla kärnor. Vad kostar VMware per kärna nu? Har inte kollat på en stund. Detsamma gäller väl för Microsoft. Satans dyra per kärna har jag för mig.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Tjo. Satt och drömde mig bort som man så ofta gör bland datorkomponenter och fick för mig att plocka ihop en Mac Pro-killer på Prisjakt. Då Threadripper tycks vara det hetaste om man vill ha många kärnor kollade jag självklart på den. Men till min stora besvikelse hittade jag inget moderkort som klarar mer än 256 gig ram. Är det max eller är det bara så att ingen åf säljer moderkort med möjlighet till mer minne. Nu har jag inte den blekaste vad jag skulle med den mängden minne till. Är väl mer för att man kan (eller ja inte). Antar att det annars är det Epyc som gäller om man vill ha mer minne. Men de lär väl kosta om möjligt ännu mer

Enligt dmidecode på min 1950x så är max minne 512GB, enligt wikichip ska 1950x supporta max 2TiB minne, så verkar som moderkortstillverkarna inte bryr sig om mer. Sen kan det ju hända att det funkar med mer ändå, bara det inte är testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Problemet är bara att programvaran kostar fem gånger hårdvaran om du skall använda alla kärnor. Vad kostar VMware per kärna nu? Har inte kollat på en stund. Detsamma gäller väl för Microsoft. Satans dyra per kärna har jag för mig.

Varför skulle det kosta mer om man har många kärnor? Och VMware är väl gratis för privatpersoner? Var det senast jag körde det för någon månad sedan iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Enligt dmidecode på min 1950x så är max minne 512GB, enligt wikichip ska 1950x supporta max 2TiB minne, så verkar som moderkortstillverkarna inte bryr sig om mer. Sen kan det ju hända att det funkar med mer ändå, bara det inte är testat.

Ja det är ju lite knasigt att det skulle vara stopp redan där då moderkorten har så pass många slotat. Dessvärre kostar det lite väl mycket för att jag bara ska kunna testa. Men får väl hoppas på en liten lottovinst. Då tjoar jag till med resultatet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Perrablerra: Det är tyvärr en ny licensmodell som jag TROR trädde ikraft iom Windows Server 2016. Det är ett sätt för dem att ta mer betalt då folk idag kan köra fler VMs på en maskin.

Prestandan på hårdvara har ju ökat men det är få servrar(VMs) som är mycket mer krävande idag än för 10 år sedan( MAO räknar jag inte in spel och beräkningsservrar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Varför skulle det kosta mer om man har många kärnor? Och VMware är väl gratis för privatpersoner? Var det senast jag körde det för någon månad sedan iaf.

Essential plus som är menat för småföretag (verkar passande för din server) ligger väl på $4495 för 6 kärnor och den är väl rätt så begränsad.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@Perrablerra: Threadripper har fyra minneskanaler, och moderkorten brukar aldrig ha mer än två socklar per kanal (troligtvis p.g.a. någon teknisk orsak). Eftersom det inte finns minnesstickor större än 32GB¹ i dagsläget så blir alltså den praktiska gränsen 8x32GB = 256GB. Om det någon gång kommer 64GB-stickor så kanske det kommer fungera att ha 512GB, men jag vet inte om det finns några planer på såna stickor.

¹ Det finns 64GB- och 128GB-stickor, men de är registrerade ECC-minnen vilket Threadripper inte har stöd för. Threadripper kan använda ECC-minnen, men endast oregistrerade.

Permalänk
Hjälpsam

@perost: Höll på att författa något liknande, just om minnena, när Internet la av.
Funderar lite varför TR inte fixar register minnen, är det minneskontrollern eller moderkortets fel?
Moderkorten till TR är ju inte seriösa för fem öre, Gaming kort med RGB disko! inget som är den högsta prioriteten om man tänker bygga sig en Workstation, vissa moderkort har inte ens uttalat stöd för ECC!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Funderar lite varför TR inte fixar register minnen, är det minneskontrollern eller moderkortets fel?

Det är minneskontrollern i processorn som inte har stöd för det. Det handlar väl mest om marknadssegmentering snarare än någon teknisk orsak, d.v.s. vill man ha såna funktioner så är det Epyc man ska kolla på istället.

Permalänk
Medlem

Registrerade minnen är en av få saker som amd använder för att segmentera server mot worksation. Inga oregistrerade stickor finns i så stora storlekar att du kan gå plats med mer minne på de max 8slots som sockeln tillåter. På serversidan finns såklart 8 kanaler och 4x större stickor och alltså 8x mer max minne till 2tb

Inget som begränsat dig att köpa en epyc och moderkort och köra som workstation dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@perost: Höll på att författa något liknande, just om minnena, när Internet la av.
Funderar lite varför TR inte fixar register minnen, är det minneskontrollern eller moderkortets fel?
Moderkorten till TR är ju inte seriösa för fem öre, Gaming kort med RGB disko! inget som är den högsta prioriteten om man tänker bygga sig en Workstation, vissa moderkort har inte ens uttalat stöd för ECC!

Från Wikipedia:

"Usually, the motherboard must match the memory type; as a result, registered memory will not work in a motherboard not designed for it, and vice versa."

https://en.wikipedia.org/wiki/Registered_memory

Så man har gjort ett designval.
En troligt skäl är nog att CPU-designen drar nytta av höga minnesfrekvenser.
Finns kanske andra skäl, mer ämnade för de konspiratoriskt lagda...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

@Perrablerra: Det är tyvärr en ny licensmodell som jag TROR trädde ikraft iom Windows Server 2016. Det är ett sätt för dem att ta mer betalt då folk idag kan köra fler VMs på en maskin.

Prestandan på hårdvara har ju ökat men det är få servrar(VMs) som är mycket mer krävande idag än för 10 år sedan( MAO räknar jag inte in spel och beräkningsservrar).

Skrivet av marcusOCZ:

Essential plus som är menat för småföretag (verkar passande för din server) ligger väl på $4495 för 6 kärnor och den är väl rätt så begränsad.

Men om man skulle använda den som en vanlig burk borde det väl inte vara något problem att köra W10 Pro utan att det skulle behöva kosta så väldans mycket. Har själv ingen användning av en server. Skulle jag bygga en sådan dunderburk skulle det vara för att få lite fart på PS och Premiere pro. Skulle nog köra Linux eller liknande om jag skulle ha den som server.

---

Knasigt att det inte finns större minnesstickor. Men jag andra som någon skrev att de prioriterar högre hastigheter vilket kanske kompenserar en del. Och 256 gig lär räcka i en evighet ändå

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nånstans mellan Ryzen 3950x och Threadripper är det rätt så mycket diminishing returns på investeringen om man skall prodda Adobe, i alla fall Photoshop. Dubbelt med cores och fyrdubbelt pris ger inte halverad renderingstid av video, även om det hjälper. Dessutom blir man nästan "tvungen" att ha med ett Titan RTX för att få ordentlig fart i Premiere, i alla fall om man skall lägga bortimot 100k på en workstation för det syftet.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Problemet är bara att programvaran kostar fem gånger hårdvaran om du skall använda alla kärnor. Vad kostar VMware per kärna nu? Har inte kollat på en stund. Detsamma gäller väl för Microsoft. Satans dyra per kärna har jag för mig.

Ja Windows servers licensmodellen är fan skit. Ska du rulla säg en ad server i ett VM-kluster, ja då får då köpa en licens för alla cores i hela klustret oavsett hur många core du kommer tilldela vmn! Så säg att man har 3x 64c rome maskiner, så får du pynta 400k om du ska göra en Windows server maskin i det klustret (kostar typ 16k och det inkluderar 16c sen + 2k för varje core).

Någon får dock rätta mig om jag missuppfattat modellen (typ jätte gärna 😅 ). Men har snackar med nån åf av Windows licenser och det är såhär det kommuniceras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Precis. Hårdvaran, Threadripper eller Epyc, blir ju "billigt" i förhållande om man skall använda grejerna till det.

Jag tror Adobe kommer börja köra med liknande modell framöver också faktist. De vill nog ha en bit av kakan i detta core-wars.
Men, det är ju enbart spekulationer från min sida.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Ja det är ju lite knasigt att det skulle vara stopp redan där då moderkorten har så pass många slotat. Dessvärre kostar det lite väl mycket för att jag bara ska kunna testa. Men får väl hoppas på en liten lottovinst. Då tjoar jag till med resultatet

Verkar som en bidragande orsak är brist på stora minnesmoduler med låg buss-last. TR supportar ju bara obuffrade minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Från Wikipedia:

"Usually, the motherboard must match the memory type; as a result, registered memory will not work in a motherboard not designed for it, and vice versa."

https://en.wikipedia.org/wiki/Registered_memory

Så man har gjort ett designval.
En troligt skäl är nog att CPU-designen drar nytta av höga minnesfrekvenser.
Finns kanske andra skäl, mer ämnade för de konspiratoriskt lagda...

Gick att ha support för både och förr iallafall. Hade ett moderkort som hade stöd för 512MB obuffrat minne (2 stickor) men 1 GB buffrat (4 stickor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Gick att ha support för både och förr iallafall. Hade ett moderkort som hade stöd för 512MB obuffrat minne (2 stickor) men 1 GB buffrat (4 stickor).

Epyc har stöd för båda

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Epyc har stöd för båda

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hittar bara källor som visar på motsatsen...

https://developer.amd.com/wp-content/resources/56301_1.0.pdf

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Jag hittar bara källor som visar på motsatsen...

https://developer.amd.com/wp-content/resources/56301_1.0.pdf

Spännande, det var verkligen inte vad jag trodde. Det är väl samma io-die i threadripper? Skiljer det kanske i dimm-sloten för registrerade minnen? Låter som en konstig begränsning annars

Skickades från m.sweclockers.com