2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Skrivet av Jonas79:

Tar 6-8 Månader att få ut premien efter leverans.

Kollar du Tyskland, UK, Norge, Nederländerna är priserna generellt bättre och even Goverment grants mer fördelaktiga en Svenska priserna som är högre.

Så funderar vart dessa ska importeras istället menar du att Ryssland, Estland, Lituaen, Polen köper dessa istället och varför tar man då inte en Bil från Tyskland istället som är mer prisvärt och bättre tillgång och utbud ?

Norge drar av Momsen 25% på nya Elbilar och generellt bättre pris även om vi skulle lägga på Vat och detta beror på att dom köper in större kvantiter

Därför säkert alla länder jag tog upp har bättre priser pga större inköp.

6-8månader är oavsett kort tid, höj till 2år och inför premien stegvis så länge bilen finns i ägo. Jag har ingen aning om vilka som köper dem, men 50% av Nissan leafs säljs vidare utomlands.

Ja det mesta är billigare i Tyskland.

Skrivet av Jonas79:

Som jag sa ingen Vat (moms) på nya Elbilar i Norge.

Säg att bilen kostar 500 000 Nok dra av 25% Moms = 375 000 Nok blir priset för Elbilen i Norge.

Du får skilja på fordonsskatt och moms. Det är framförallt fordonsskatten på nya bilar som gör att en likvärdig bil kostade dubbelt så mycket i norge som i sverige trots att nivån på momsen är samma.

Skrivet av Hellowiener:

Jaså, har det? Hur många grader mindre kommer planeten att värmas upp om Sveriges utsläpp från bilar försvinner?

Jag har förövrigt inget emot trängselavgifter på underdimensionerade vägar.

Lokala utsläpp (dvs på gatorna i tätbefolkade delar av landet) blir det betydligt trevligare om antalet bensin och dieseldrivna fordon minskas. Minskar dessutom antalet fordon totalt där så blir det bättre framkomlighet för de som är kvar och trafikmiljön blir säkrare för gående och cyklister.

Vad det gäller påverkan globalt så blir förutsättningarna att vi klarar oss bra i Sverige ökar om vi är föregångsländer och ligger långt fram i utvecklingen.

Vad är det som är så heligt med att bensin och disel måste vara jättebilligt när det redan är billigt förhållande till vad man får?

Skrivet av Hellowiener:

Okej. Att posta det där inlägget påverkade då också klimatet genom energiförbrukningen.

Stämmer helt och hållet. Allt vi människor gör ger avtryck på klimatet hur vi än gör. Istället handlar det om att göra så lite avtryck som möjligt. Att posta inlägget ger mindre avtryck än att köra bil.

Skrivet av Aktsu:

De vill ha kvar kakan och äta upp den...

Det pratas ju alltid om hur mycket frihet det är att bo 5 mil från närmaste granne, kostar ingenting för ett stort hus, har naturen runt hörnet, ingen trängsel osv. Men så fort något blir lite dyrare av att bo långt ut så ”vill man döda landsbygden”.

Jag hade för övrigt gärna tagit parkering för 1000 kr/månaden, det får man inte ens leta en halvtimme på gatan för här. Kanske borde gråta ut om hur man vill döda städerna.

Är det inte de våra folkvalda gör då? Hur ska du annars förklara deras incitament? Tycker du det är illa nu så vänta längre fram isåfall. Snart bor vi alla i storstäder och har en "tjänstekonomi", där vi alla tvättar varandras skjortor.

Skrivet av Shepard:

Kan någon förklara gnället från landsbygden?

Till och börja med så kostar ett hus på landsbygden lika mycket som handpenningen till en lägenhet i en storstad. När man väl har belånat sig upp till öronen för att få flytta in en liten lägenhet i stan så kostar parkeringen i runda slängar 1000 kr/månaden. Och som om det inte vore nog så tillkommer trängselskatt på 44 kr/dag.

Och sedan gnälls det på landsbygden för några hundralappar extra på bränsle...

Jobben på landsbygden är betydligt färre och lönerna betydligt lägre. Ett par hundralappar kan vara rätt mycket pengar beroende på vem du frågar.

Skrivet av jetblack:

Dystopiska romaner är fiktion. I den verkliga världen är de positiva aspekterna med detta stora och rätt uppenbara:

1. Fordon kan enklare knytas till allvarliga brott.
2. Man får i realtid möjlighet att se exakt var alla stulna/oskattade bilar befinner sig.
3. Man kan med geofencing rättvist och noggrant kalkylera hur mycket skatt en bil ska betala för sin årliga körning beroende på var bilen körts. Landsbygd kan då få liten eller ingen skatt. Stockholm kan få all skatt.
4. Det blir svårare att fuska med skattelättnader för färd till arbetet, eftersom detta sker någorlunda automatiskt i punkt 3.
5. Trafikverket och universitet kan få ovärderlig information om trafikflöden i landet. Detta kan då användas för att prioritera rätt vägarbeten för vad som ska göras och när för att påverka trafik minst. Universitet kan studera vad som faktiskt triggar t.ex. köer, och de kan röra sig fram och tillbaka i tid. Det är en modell av verkligheten, som är 100% korrekt.

Det värsta negativa jag kan komma på är att någon "obehörig" kan få reda på var min bil befinner och har befunnit sig. Detta oroar mig inte särskilt då de redan mycket noggrannare vet var jag är genom att titta på var min mobil är. Detta är ett mycket större potentiellt problem.

Dessutom har vi en low-tech variant av GPS ändå på våra bilar idag, reg-plåtar.

6. All "skatt" dom kan dra in på forkörningsböter

Skrivet av Cenorida:

Jobben på landsbygden är betydligt färre och lönerna betydligt lägre. Ett par hundralappar kan vara rätt mycket pengar beroende på vem du frågar.

Visst kan lönerna vara lägre men skillnaderna i boendekostnad är större. Det är inte så att en undersköterska tjänar 150 000 i månaden bara för att han/hon bor i stockholm.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Maarus:

Är det inte de våra folkvalda gör då? Hur ska du annars förklara deras incitament? Tycker du det är illa nu så vänta längre fram isåfall. Snart bor vi alla i storstäder och har en "tjänstekonomi", där vi alla tvättar varandras skjortor.

Vad menar du det skulle vara som är att döda landsbygden? Bara för att man inte ger landsbygden specialregler när man inför något så innebär det inte att man vill döda den, det innebär bara att den inte subventioneras.

Skrivet av Cenorida:

Stämmer helt och hållet. Allt vi människor gör ger avtryck på klimatet hur vi än gör. Istället handlar det om att göra så lite avtryck som möjligt. Att posta inlägget ger mindre avtryck än att köra bil.

Att köra bil ger mindre avtryck än att flyga till Thailand.

Skrivet av OSkar000:

Lokala utsläpp (dvs på gatorna i tätbefolkade delar av landet) blir det betydligt trevligare om antalet bensin och dieseldrivna fordon minskas. Minskar dessutom antalet fordon totalt där så blir det bättre framkomlighet för de som är kvar och trafikmiljön blir säkrare för gående och cyklister.

Vad det gäller påverkan globalt så blir förutsättningarna att vi klarar oss bra i Sverige ökar om vi är föregångsländer och ligger långt fram i utvecklingen.

Jag i inlägget du citerade att jag inte har något emot trängselavgifter på underdimensionerade vägar. Snälla läs.

Skrivet av OSkar000:

Vad är det som är så heligt med att bensin och disel måste vara jättebilligt när det redan är billigt förhållande till vad man får?

För att anledningen till att det ska vara dyrare är så dum.

Skrivet av Hellowiener:

Att köra bil ger mindre avtryck än att flyga till Thailand.

Stämmer, om du måste åka till Thailand och väljer att ta bilen istället för flyget så har du gjort rätt mycket för klimatet

Skrivet av Cenorida:

Stämmer, om du måste åka till Thailand och väljer att ta bilen istället för flyget så har du gjort rätt mycket för klimatet

Nja, liter per mil per passagerare är ganska bra på ett flygplan.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Cenorida:

Stämmer, om du måste åka till Thailand och väljer att ta bilen istället för flyget så har du gjort rätt mycket för klimatet

Fast bilen släpper väl ändå ut mer CO2 i det fallet?

Skrivet av Nioreh83:

Nja, liter per mil per passagerare är ganska bra på ett flygplan.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av joakim99:

Fast bilen släpper väl ändå ut mer CO2 i det fallet?

Det kanske är så, var dock inte jag som påstod att flygplanet drar mindre än bilen

Skrivet av Hellowiener:

Att köra bil ger mindre avtryck än att flyga till Thailand.

Det beror väl på hur långt du kör bil samt hur du väljer att flyga.

Skrivet av Cenorida:

Stämmer, om du måste åka till Thailand och väljer att ta bilen istället för flyget så har du gjort rätt mycket för klimatet

Du verkade antyda att om det finns en aktivitet som har större påverkan så är aktiviteten med mindre påverkan okej

Skrivet av Baxtex:

Tittade förbi på SVT och kom över den här nyheten

Vad tycks? Jag är för miljön men det finns ju bevis att transport är en förhållandevis liten del av problemet. Att sluta äta animaliska produkter tex har långt större påverkan än att sluta att ta bilen. Så detta kan ju vara ett försök för att antingen dra in mer till statskassan eller för att tvinga in folk till städerna. Varför ska man straffa folk som vill bo på landet, alla kan inte åka buss eller köpa elbil och detta riskerar att öka segregationen ytterligare. De som inte har pengar kanske inte har råd att ta sig till jobbet längre. Dessutom drabbar det ju lantbruket och andra industrier som är beroende av bränsle för den dagliga driften.

Att sluta äta Animaliska produkter vore att kollapsa hela det ekosystemet vi har och vara betydligt mer förödande än något vi kan göra.

Det bästa vi kan göra för miljön är att slut Röst på partier som kallar för miljöpartiet eller gröna. dem har sämst miljöpolitik då dem är stadsråttor som inte vet vad ett ekosystem är.

Skrivet av joakim99:

Det beror väl på hur långt du kör bil samt hur du väljer att flyga.

Flyga 2000 mil med helikopter och bil 1 km.

Skrivet av Hellowiener:

Flyga 2000 mil med helikopter och bil 1 km.

Ok. Lite märklig jämförelse kan man tycka. Det viktigaste är att du tycker den är rimlig.

Skrivet av Hellowiener:

Du verkade antyda att om det finns en aktivitet som har större påverkan så är aktiviteten med mindre påverkan okej

Det är i alla fall bättre, sen kan man såklart diskutera ifall man kan minska påverkan ännu mer. Men så länge man gör något så är det bättre än inget

Skrivet av Cenorida:

Det är i alla fall bättre, sen kan man såklart diskutera ifall man kan minska påverkan ännu mer. Men så länge man gör något så är det bättre än inget

Ska man göra så litet avtryck som möjligt eller ska man "göra något"?

Skrivet av Hellowiener:

Ska man göra så litet avtryck som möjligt eller ska man "göra något"?

Haha, tror du fattar vad jag menar.
Göra något åt att minska sina avtryck*

Såg på nyheterna idag att jordbrukare vill tillverka egen biogas från Koskit (gödsel) och använda detta till att driva traktorer, skördare m.m

Men att dom behöver statliga stöd för denna omställning och tror att Lastbilar och Arbetsmaskiner kommer gå denna vägen då många rullar hela tiden i skiftarbete.

Lastbilar på längre sträckor tas oftast över direkt av dagskiftet.

Dock tror jag lastbilar och bussar med kortare sträckor inom städerna kommer drivas med eldrift och redan hänt inom stadsbussarna i Sverige på många ställen.

Kollar du Norge som fått riktigt genomslag av Elbilar under lång tid så kan man hitta dom redan från 7000 Nok så med bättre tillgänglighet sjunker äldre bilar i pris.

Detta är ganska logiskt enligt mig och för att begagnat marknaden ska öka måste folk även köpa nya bilar och byta ut dom efter en tid.

Kollar man Tyskland som har många bilmärken som går över till Bev så hjälper staten till med bra bidrag vid nybilsköp och dessutom bygger ut infrastrukturen i rasande fart.

Detta för att få dom inhemska företagen att öka försäljningen av dessa och detta bidrar med fler jobb i landet som förbättrar Tyskland ekonomi.

Kina har gjort detta länge och sett enoma fördelar med El fordon.

Ebikes har sålt med över 250 Miljoner enbart i Kina, Niu, Super Soco, Surron m.m Kollar du Svenska Vässla så är deras helt Kina tillverkad men sedan importerad hit. Elbussarna Byd ligger i framkant och finns nästan i hela världen.

Dom ända som verkligen kan tillverka i stora mängder av Bev bilar är Kinesiska företag förutom Tesla pga bristen som blivit av batteri packet.

BMW ix3 electric kommer använda ett kinesiskt företag för att säkra batteri tillgången.

Volkswagen group har bra samarbete med Kina men har ej kommenterat vilka dom använder som batteri leverantörer.

Senast redigerat 2020-01-29 10:46
Skrivet av Hellowiener:

Varför inte erövra lite lebensraum för framtida generationers frihet också?

Kan du utveckla lite vad lebensraum har att göra med faktumet att vi inte har oändligt med olja?

Skrivet av e1m1:

Kan du utveckla lite vad lebensraum har att göra med faktumet att vi inte har oändligt med olja?

Vi har inte oändligt med lebensraum.

Skrivet av Hellowiener:

Vi har inte oändligt med lebensraum.

Korrekt, men det är ju du som argumenterar för att din frihet inte ska inskränkas genom beskattning, min poäng är ju snarare att vi bör ha någon form av hushållning av vår begränsade frihet, vilket rimligtvis då också gäller vår begränsade lebensraum.

Skrivet av e1m1:

Korrekt, men det är ju du som argumenterar för att din frihet inte ska inskränkas genom beskattning, min poäng är ju snarare att vi bör ha någon form av hushållning av vår begränsade frihet, vilket rimligtvis då också gäller vår begränsade lebensraum.

Du säger att vi ska inskränka denna generationens frihet för att säkra kommande generationers frihet. Med det resonemanget kan man rättfärdiga väldigt mycket styggelser.

Skrivet av Hellowiener:

Du säger att vi ska inskränka denna generationens frihet för att säkra kommande generationers frihet. Med det resonemanget kan man rättfärdiga väldigt mycket styggelser.

Jag hoppas du förstod att mina inlägg inte gällde frihet i allmänhet, utan strikt den frihet som du ansåg inte borde beskattas, dvs. friheten att kunna köra hur mycket man vill/använda hur mycket bensin man vill. Vet inte hur du skulle få detta till något som kan "rättfärdiga väldigt mycket styggelse".

Att erövra andras land för att man ska få sitt lebensraum är ju liksom mer i linje med att man hävdar sin egna rätt att bruka något på bekostnad av andras, vilket snarare går i linje med din vilja att du ska få använda hur mycket du vill av en begränsad gemensam resurs, på bekostnad av att andra får tillgång till mindre.

Skrivet av e1m1:

Jag hoppas du förstod att mina inlägg inte gällde frihet i allmänhet, utan strikt den frihet som du ansåg inte borde beskattas, dvs. friheten att kunna köra hur mycket man vill/använda hur mycket bensin man vill. Vet inte hur du skulle få detta till något som kan "rättfärdiga väldigt mycket styggelse".

Att erövra andras land för att man ska få sitt lebensraum är ju liksom mer i linje med att man hävdar sin egna rätt att bruka något på bekostnad av andras, vilket snarare går i linje med din vilja att du ska få använda hur mycket du vill av en begränsad gemensam resurs, på bekostnad av att andra får tillgång till mindre.

Nej, att erövra andras land för att säkra framtida generationers lebensraum är när det kommer till principen likvärdigt med att beröva andra sina bilar för att säkra framtida generationers bilkörande.