Behöver man verkligen betala importmoms/deklaration på försändelser från UK ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkl:

Vad gäller om man inte hämtar ut ett paket som är beställt från Kina? Blir man krävd på ytterligare avgifter som när man inte hämtar ut i Sverige? Jag har beställt popfilter för 20kr från Kina och fått sms att betala moms och deklarationsavgift på 70kr..

Nej, bara att låta försändelsen skickas tillbara till Kina.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av mkl:

Vad gäller om man inte hämtar ut ett paket som är beställt från Kina? Blir man krävd på ytterligare avgifter som när man inte hämtar ut i Sverige? Jag har beställt popfilter för 20kr från Kina och fått sms att betala moms och deklarationsavgift på 70kr..

Ja mig veterligen är det bara att strunta i det så skickas försändelsen tillbaks.

... eller delas ut på nästa personalfest hos PostNord tillsamans med andra icke-utlösta packet? 😜

Dold text
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

är osäker på hur lapparna hos royal mail till paket osv ser ut men kan vara så att säljaren inte angivit om moms har betalts på lappen och då fastnar det hos tullen och du får betala moms och postmords avgift.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Ett mail tar ju inte 7 dagar på sig att komma fram direkt. Men detta kommer nog bli knepigt. Jag har själv beställt från england i dagarna, det blir intressant att se hur det går med det.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skicka inte med posten nästa gång, schenker och dhl har inte samma påslag

Skickades från m.sweclockers.com

Schenker eller DHL har inget med detta att göra.
Beställer du från Ebay eller nått så är det inte Schenker eller DHL som kommer sköta leveransen och kommer aldrig att göra heller, och här dom gjort det hade dom tagit betalt för det också.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

@DavidtheDoom: Ett mail tar ju inte 7 dagar på sig att komma fram direkt. Men detta kommer nog bli knepigt. Jag har själv beställt från england i dagarna, det blir intressant att se hur det går med det.

Det blir tullar tidigast 1 januari 2021 så du kan vara lugn.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Schenker eller DHL har inget med detta att göra.
Beställer du från Ebay eller nått så är det inte Schenker eller DHL som kommer sköta leveransen och kommer aldrig att göra heller, och här dom gjort det hade dom tagit betalt för det också.

Ebay/tradera/aliexpress/wish whatever, alla har olika fraktalternativ. Beställde nyligen ett tyngdtäcke från aliexpress, det levererades till min dörr från tjeckien (gratis frakt) via dhl från aliexpress mellanlager.

Leverantören har mycket med saken att göra, man kan alltid prata med säljaren och be om andra alternativ, men dhl kan såklart kosta med än postnords straffavgifter och då kanske det är mindre värt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ebay/tradera/aliexpress/wish whatever, alla har olika fraktalternativ. Beställde nyligen ett tyngdtäcke från aliexpress, det levererades till min dörr från tjeckien (gratis frakt) via dhl från aliexpress mellanlager.

Leverantören har mycket med saken att göra, man kan alltid prata med säljaren och be om andra alternativ, men dhl kan såklart kosta med än postnords straffavgifter och då kanske det är mindre värt

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det är så då måste den som skickar välja vad som ska skickas med.
Är den "vanlig post" blir det per automatik PostNord.
Din gratis frakt är så fall inräknat i varanspris pga DHL levererar inget gratis. Det är ju bla därför denna "straffavgift" uppkommit

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det är så då måste den som skickar välja vad som ska skickas med.
Är den "vanlig post" blir det per automatik PostNord.
Din gratis frakt är så fall inräknat i varanspris pga DHL levererar inget gratis. Det är ju bla därför denna "straffavgift" uppkommit

Skulle jag skicka något på 9kg till tjeckien (eller ens inom sverige) skulle priset jag betalade inte ens räcka, så de måsta ha en bra deal om det ska vara inräknat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle jag skicka något på 9kg till tjeckien (eller ens inom sverige) skulle priset jag betalade inte ens räcka, så de måsta ha en bra deal om det ska vara inräknat.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja dom betalat förmodligen en fast avgift för att få skicka med dom.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem, men inte orkat om de småsummorna. Förtroende för PostNord har dock, än en gång, fått sig en törn.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

Det har varit andra trådar om liknande här nyligen. Då har avsändaren satt en CN22-blankett på paketet (förenklad tulldeklaration) vilket per automatik gör att Posten tar ut tullhantering på paketet, oavsett om det är skickat från EU eller inte.

Kan vara något sånt som spökar här. I slutändan är det enda du kan göra att kontakta Postnords kundservice. Då borde du på svar om varför paketet belagts med tull och om de har gjort fel borde de kunna fixa det kan man hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skicka inte med posten nästa gång, schenker och dhl har inte samma påslag

Skickades från m.sweclockers.com

Om DHL väl tar ut tull/moms (pratar inte specifikt UK, utan varor utanför EU) så är DHL dyrare än PostNord till saker som har värde 1500:- eller mindre. Över 1500:- tar DHL och PostNord samma avgift minst

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om DHL väl tar ut tull/moms (pratar inte specifikt UK, utan varor utanför EU) så är DHL dyrare än PostNord till saker som har värde 1500:- eller mindre. Över 1500:- tar DHL och PostNord samma avgift minst

De är dock minst två veckor snabbare...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Fick svar från min granne som jobbar på det lokala PostNord kontoret här i stan att han inget kunde göra utan jag skulle vända mig direkt till kundtjänst för PostNord centralt, så det blir att ringa dit imorgon.

Det är småsummor, men rätt skall vara rätt. ☝🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv

Om PostNord har gjort fel är det bara att kontakta dem så löser de saken.
Det hände mig för några år sedan.
Det enda bökiga var att jag först fick betala den felaktiga avgiften för att sedan kunna reklamera den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Om DHL väl tar ut tull/moms (pratar inte specifikt UK, utan varor utanför EU) så är DHL dyrare än PostNord till saker som har värde 1500:- eller mindre. Över 1500:- tar DHL och PostNord samma avgift minst

Skrivet av Kwirek:

De är dock minst två veckor snabbare...

Skickades från m.sweclockers.com

Min egen erfarenhet är att DHL och andra världskända kurirföretag är mycket duktigare än de vanliga ”postverken” på att hitta paket som ska tullas och momsas eftersom de då kan ta ut avgifter de tjänar pengar på. Jag har inte fått ett enda paket (skickat från länder utanför EU) levererat via dessa företag som inte har varit ”korrekt” behandlat, d.v.s. jag har fått betala ev. tull samt moms och avgifter.
Om jag beställer från USA väljer jag helst långsammare frakt via USPS (amerikanska posten) eftersom deras paket mycket oftare ”råkar slinka igenom”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Min egen erfarenhet är att DHL och andra världskända kurirföretag är mycket duktigare än de vanliga ”postverken” på att hitta paket som ska tullas och momsas eftersom de då kan ta ut avgifter de tjänar pengar på. Jag har inte fått ett enda paket (skickat från länder utanför EU) levererat via dessa företag som inte har varit ”korrekt” behandlat, d.v.s. jag har fått betala ev. tull samt moms och avgifter.
Om jag beställer från USA väljer jag helst långsammare frakt via USPS (amerikanska posten) eftersom deras paket mycket oftare ”råkar slinka igenom”.

Jag gjorde det förut, men sedan PostNord börjat tulla allt, så slinker inte saker från t.ex. USA igenom längre utan allt tullas där det syns på paketet att det kommer utanför EU

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Jag gjorde det förut, men sedan PostNord börjat tulla allt, så slinker inte saker från t.ex. USA igenom längre utan allt tullas där det syns på paketet att det kommer utanför EU

Det är faktiskt ett tag sedan jag beställde något från USA och det vore synd om detta har ändrats.
Det är med andra ord dags att börja gagga den gamla klyschan om att det var bättre förr …

Permalänk
Medlem

Jag fick hem ett paket från England förra veckan, behövde inte betala något. Det levererades med Postnord också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasV:

Det har varit andra trådar om liknande här nyligen. Då har avsändaren satt en CN22-blankett på paketet (förenklad tulldeklaration) vilket per automatik gör att Posten tar ut tullhantering på paketet, oavsett om det är skickat från EU eller inte.

Kan vara något sånt som spökar här. I slutändan är det enda du kan göra att kontakta Postnords kundservice. Då borde du på svar om varför paketet belagts med tull och om de har gjort fel borde de kunna fixa det kan man hoppas.

Yeap jag har råkat ut för exakt detta. Tror inte det då hette exakt CN22, men det satt ett lila eller om det var rosa klistermärke med någon förkortning på samt någon kortare text på engelska om att paketet skulle tull/momsas i mottagarland.

Det visade sig mycket riktigt vara eBay-avsändaren som ”studsat” paketet från Kina via UK.
Anmälde detta till eBay och PayPal och fick tillbaka mina pengar, då det precis som i TS fall stod att det skulle skickas från UK.

Permalänk
Medlem

Det borde ju vara en varningssignal. Säljare i Kina som säljer tiotusentals varor och som skickar dessa från Storbritannien.

TS må inte gilla det, men postnord har inte gjort fel.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att jag fick mitt paket från england idag utan någon avgift också, skall inte vara någon avgift på paket förens 30 december som tidigast.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag ringde PostNord centralt nu och fick prata med kundtjänst som var på mitt spår.
Men ville kontrollera ytterligare och blev borta en stund.

När hon kom tillbaka hade hon pratat med en kollega och kollat upp paketet närmare och det visade sig vara en "CN22" (??) förtullning som inte fått någon moms registrerad vid vid köpet/när försändelsen skickades från England. Sedan hade det tydligen bara "mellanlandat" i England, varvid momsen och deklarationsavgiften skall betalas.

Blir nog att jag struntar i att betala helt och hållet, låter skiten gå i retur och glömmer allt.

Lite som princip sak, men också för att jag inte behöver den så mycket.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag ringde PostNord centralt nu och fick prata med kundtjänst som var på mitt spår.
Men ville kontrollera ytterligare och blev borta en stund.

När hon kom tillbaka hade hon pratat med en kollega och kollat upp paketet närmare och det visade sig vara en "CN22" (??) förtullning som inte fått någon moms registrerad vid vid köpet/när försändelsen skickades från England. Sedan hade det tydligen bara "mellanlandat" i England, varvid momsen och deklarationsavgiften skall betalas.

Blir nog att jag struntar i att betala helt och hållet, låter skiten gå i retur och glömmer allt.

Lite som princip sak, men också för att jag inte behöver den så mycket.

Jag skulle anmäla säljaren till marknadsplatsen för att minska risken att det upprepas

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: menar alltså att varan inte är tullad utan bara vidareskickad från kina, men anger att den är skickad från uk

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av medbor:

Jag skulle anmäla säljaren till marknadsplatsen för att minska risken att det upprepas

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: menar alltså att varan inte är tullad utan bara vidareskickad från kina, men anger att den är skickad från uk

Jag är relativt dålig på omdömen och dylikt just på eBay, men bättre på tradera.

Men som du säger så skall man nog göra en anmälan så man hjälper andra att råka ut för samma sak.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Det är standard svaret när de inte vet.
Haft flera paket som är i Sverige två dagar efter de är postade dör jag fått tullavgift men efter överklagande har de släppt dem utan betalning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kan uppdatera tråden med följande:

När jag kom hem från jobbet idag (bara några timmar efter jag ringt PostNord) så låg det ett brev i postlådan... med ett kolli-id som slutade på GB

Mycket riktigt visade det sig vara den där Pci-e nvme -adaptern jag beställt och det skulle betalas moms och tullavgift på.... något som jag inte gjort och inte ville göra heller.

Så jag fick alltså produkten ändå.
Har varit med om detta en gång innan, men då på jobbet då lappen från postnord med importavgiften kom på villovägar eftersom den inte var märkt med en viss persons namn och därmed inte visste vart den skulle... Produkten kom ändå fram efter någon vecka, trots att import/tull'en inte vart betald. 🤔

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Kan uppdatera tråden med följande:

När jag kom hem från jobbet idag (bara några timmar efter jag ringt PostNord) så låg det ett brev i postlådan... med ett kolli-id som slutade på GB

Mycket riktigt visade det sig vara den där Pci-e nvme -adaptern jag beställt och det skulle betalas moms och tullavgift på.... något som jag inte gjort och inte ville göra heller.

Så jag fick alltså produkten ändå.
Har varit med om detta en gång innan, men då på jobbet då lappen från postnord med importavgiften kom på villovägar eftersom den inte var märkt med en viss persons namn och därmed inte visste vart den skulle... Produkten kom ändå fram efter någon vecka, trots att import/tull'en inte vart betald. 🤔

https://i.ibb.co/hYQJCV5/Rityta-1.png

Grattis! Ibland har man tur!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av mkl:

Vad gäller om man inte hämtar ut ett paket som är beställt från Kina? Blir man krävd på ytterligare avgifter som när man inte hämtar ut i Sverige? Jag har beställt popfilter för 20kr från Kina och fått sms att betala moms och deklarationsavgift på 70kr..

Jag har struntat i att hämta ut ett par paket som har belagts med moms och tull. Inget har hänt. Inte värt att betala mer i omkostnader än vad själva varan kostar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest