Blivande nätverkstekniker söker videokurs/bok/matterial för att lära Linus

Permalänk
Medlem

Blivande nätverkstekniker söker videokurs/bok/matterial för att lära Linus

Hejsan

Har två månaders uppsägningstid på mitt nuvarande arbete och ska bli anställd på ett nytt företag där en viktigt kundskap är linux som såklart är en viktig del för en nätverkstekniker. Av tidigare erfarenhet närjag studerade Cisco tycker inte inte om att framförallt använda youtube eller forumtrådar som studiematterial.

Jag betalar hälldre 400-1000kr för videoklipp/online kurs och kan följa denna steg för steg.

Har inga grundkunskaper. Jag kan installera linux via viritualbox på min windowsdator.

Så vilken kurs rekomenderar ni för en blivande nätverkstekniker?

Den här boken har jag redan(ska börja läsa i den snart) : Länk

Dessa lektioner tycker jag verkar låvande:
Länk1

Länk2

Mvh Laars

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inga direkta förslag när det kommer till videokurser så jag låter någon annan besvara den frågan. Jag vet att CBT Nuggets hade en väldigt bra nätverkskurs när jag pluggade till mitt CCNA men jag vet inte om det finns något motsvarande för Linux. Känns som det kan bero mycket på vem som lär ut. Oavsett så tycker jag att du redan nu ska installera upp en välkänd distribution (exempelvis Ubuntu) i Virtualbox och bara börja leka. Försök bli bekväm med att navigera runt i terminalen.

Certifikat är inte lika populärt som det är i nätverksvärlden men RHCSA (Red Hat) är en kurs som folk brukar prata gott om. Även fast du inte har någon plan på att gå efter ett certifikat så är det ingen dum idé att kika lite på vad certifikatet/kursen vill att man ska kunna (Objectives-fliken). En del av sakerna är kanske mer relevanta för en systemadminstratör men det skadar aldrig att ha hört talas om det i alla fall. Bekanta dig lite med en editor (förslagivs vim) och börja leka lite lätt med bash-script och Python. Kan också vara intressant att titta på ett verktyg som Ansible för automatisering, någonting som är väldigt hett för tillfället.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gå på nån certifiering och följa det materialet. Det finns nåt som heter LPIC som jag var lite inne på för flera år sen. Kanske nåt att kolla upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Fortsätt med Linux på virtualbox. Vill du tvingas lära dig mer så skall du installera gentoo där man själv bygger allting från källkod. Även minix3 kan köras virtuellt. Ett proffsigt OS är sedan Freebsd, men det är jobbigt att underhålla tyvärr, svårt.
Videokurs får man gratis på youtube!

Skickades från m.sweclockers.com