Hur gör ni för att spara pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Aah alltså bryr mig inte vad dem är men någon som kan rådgiva o lägga upp ett sparkonto så man börjar tjäna pengar.

Tänk på att en tjänsteman på banken sannolikt tjänar olika mycket pengar beroende på var du placerar dina pengar. Om du står och väljer mellan två snarlika alternativ (A och B) kommer försäljaren på banken sannolikt rådge dig att välja det alternativ denne tjänar mest på, inte det du tjänar mest på.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Aah alltså bryr mig inte vad dem är men någon som kan rådgiva o lägga upp ett sparkonto så man börjar tjäna pengar.

Du tjänar inget på sparkonto, tvärtom förlorar du pengar pga inflationen. Ska du ha pengarna inom ett år är sparkonto ok men annars borde du investera i fonder och räntor där du bestämmer fördelningen beroende på mål. Det enklaste du kan göra är att skaffa ett konto på Lysa då dom gör det mesta automatiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tar det här om mat men ofta är det ju en av de största utgifterna.

En metod jag använder är att när jag fyllt kundvagnen i mataffären så tar jag bort en (eller två-tre) av de dyraste varorna. Ofta är dessa inget superviktigt, och man klarar sig utan dem. Men det drar ner totalpriset rejält.

Allt sånt här är förstås en fråga om hur "spartanskt" man står ut med att leva. Är det viktigt för en med lyxvaror så blir det förstås svårare. Men jag tror de flesta klarar sig rätt bra på mycket mindre än vad de tror.

En annan grej är att välja en billigare mataffär. Kanske man får åka lite längre, så det är återigen en fråga om hur mycket man vill anstränga sig kontra bekvämlighet.

Kort kort sagt: Man klarar sig på mindre än man tror.

PS. Välj råvaror från grönsaksavdelningen i första hand framför processerade produkter så blir det väldigt mycket billigare per matmängd.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Skrivet av HiGrip:

@Irregular Programming: En matlåda med mat för 5-10kr, hur löser du det? Nej förresten, jag tror inte jag vill veta vad du har i en matlåda där råvarorna kostar 5-10kr..

Nu är det lunch, äter hemma.. blir kotlett, potatis, brunsås och lite svartvinbärsgele idag, kanske tar en arraksboll till kaffet sen

Ris/pasta ingen aning gissar på 50 öre till en krona DL

Ägg, typ 1:50 kr/st
Köttfärs. typ 7:50 kr
Kyckling, typ 7:50 kr
Grönsaker, 1:50 kanske.
Potatis är ju också riktigt billigt

I dag åt jag omelett med vitkål och purjolök, fyra ägg, en fjärdedels purjo för 19kr kilot och typ en femtedels vitkål för 13kr kilot.

Permalänk
Medlem

Köper alltid på mig mycket av saker jag gör av med i normala fall vid kampanjer osv speciellt varor utan eller med långt bästföredatum. Det har visat sig vara lönsamt då priserna också bara går upp och förpackningarna blir mindre.
Varor med kort datum brukar kunna bli dagens lunch eller middag om priset är nedsatt.
Överlag så följer jag inte bästföredatumen särskilt utan använder smak och luktsinnet för att avgöra om det är ätbart.
Planerar middagarna efter vad det är som är på kampanjpris många gånger.
Planerar mathandlingar med att samordna resorna med andra ärenden så man inte åker enbart för en sak.
Med en god planering och fasta mattider/mellanmål osv så slipper man dyr snabb/skräpmat när man hamnar i tidsnöd och slipper bli vrålhungrig.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Maten i lådan är väl värt kanske 5kr - 10kr, arbetstiden är 0 då jag ändå lagar mat, vet inte hur du gör mat men mina matlådor är godare än vad jag får på någon restaurant där maten kostar under 120kr.

Skriver under på det här, gör matlådor för hela veckan lunch-middag måndag-torsdag + fredag lunch. Finns knappt något ställe där maten är godare än min matlåda om det inte ska kosta långt över 100 spänn. . Priser för matlådorna varierar beroende på om det är handlat när det är erbjudande osv men snittar väl runt 10-12 kr beroende på vad man använder. Ex förra veckan gjorde jag en fin lins och böngryta, tror fan inte hela grytan + riset kostar mer än 140 spänn. Suveränt gott. Vi kör storkok på söndagar, tar ofta runt 2 timmar. Sedan krävs ingen matlagningstid fram tills på fredag, så jävla skönt. Värsta jag vet är att komma hem runt 20 efter jobb och träning och sedan ställa sig och laga mat. Istället skicka in en bra matlåda med gött käk och få det klart på två och en halv minut!

Finns bra mycket roligare saker att lägga pengarna på i mitt tycke.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Ris/pasta ingen aning gissar på 50 öre till en krona DL

Ägg, typ 1:50 kr/st
Köttfärs. typ 7:50 kr
Kyckling, typ 7:50 kr
Grönsaker, 1:50 kanske.
Potatis är ju också riktigt billigt

I dag åt jag omelett med vitkål och purjolök, fyra ägg, en fjärdedels purjo för 19kr kilot och typ en femtedels vitkål för 13kr kilot.

Fast om man t ex vill handla eko så blir det lite dyrare. kycklingfilé typiskt >200 kr/kg. hel kyckling >100 kr/kg. Ägg > 3kr/st. Potatis >15 kr/kg.

Permalänk
Medlem

Med mycket snack om hur man kan uppnå billiga luncher, så måste jag bara tipsa om en helt fantastisk sida med mycket inspiration till att äta både billigt, nyttigt och med säsongsvaror, där målet är att varje matlåda skall kosta under 10kr.

https://undertian.com/

Använder den här sidan ofta, speciellt när jag har dåligt med inspiration och är trött på vanliga "vardagsrätter".

Visa signatur

PC: i7-12700K • Z690M-PLUS D4 • 32GB, 3200mhz • ASUS RTX3090 TUF
Monitor: LG 38'' UltraGear 38GN950

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Tänk på att en tjänsteman på banken sannolikt tjänar olika mycket pengar beroende på var du placerar dina pengar. Om du står och väljer mellan två snarlika alternativ (A och B) kommer försäljaren på banken sannolikt rådge dig att välja det alternativ denne tjänar mest på, inte det du tjänar mest på.

Idag måste rådgivaren presentera vilken kickback/provision som denne får för de olika alternativen. Finns reglerat i EU:s regelverk kallat Mifid II.

När jag exempelvis hade genomgång kring tjänstepensionen på mitt nya jobb så sköttes detta exemplariskt av en rådgivare på Säkra. Det slutade med att jag valde att själv förvalta min tjänstepension via Avanza.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Master of Overkill

Sparar massor varje månad resten gör jag vad jag vill med, finns inga gränser mer än vad jag vill ha.

Onödigt eller inte spelar ingen roll på mina hobby saker!
Bara en sak över en annan.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Ris/pasta ingen aning gissar på 50 öre till en krona DL

Ägg, typ 1:50 kr/st
Köttfärs. typ 7:50 kr
Kyckling, typ 7:50 kr
Grönsaker, 1:50 kanske.
Potatis är ju också riktigt billigt

I dag åt jag omelett med vitkål och purjolök, fyra ägg, en fjärdedels purjo för 19kr kilot och typ en femtedels vitkål för 13kr kilot.

Ägg snarare 2kr styck = 8kr
Köttfärs nöt/bland (95kr/69kr kilot, snitt 82kr/kg) 100gr = 8.2kr
Kycklingfile 79:90/kg, 100gr = 8kr
Grönsaker (Purjolök 8kr, Vitkål 2kr) = 10kr
Potatis 15kr/kg : 100gr = 1.5kr

Totalt: 35.70:- vilket är brutalt långt ifrån 5-10kr.. nu har jag höftat lite men absolut inte överdrivit priserna, kollat på ICA Maxi. Givetvis kan man köpa dansk fläskfärs om man vill dra ner priserna men jag förutsätter Svenskt kött och kyckling.

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

Tyckte att alla hade så bra inlägg så jag gör ett jag med. Bra tråd!!

* Säg upp alla kreditkort
- Det är bevisat att man tenderar att spendera mer pengar (jag själv inkluderat) eftersom du inte påverkas av den ekonomiska förlusten direkt. Jobbigt som fan när fakturan på 10.000 kommer.

* Laga matlådor
Jag och brorsan delar dessa matkostnader och lagar också maten tillsammans. 5 matlådor brukar kosta mig ungefär 150kr eller 30kr matlådan. Alltså lite mer än vad 1 utelunch kostar i Stockholm. Köper vi ett större parti kött kanske det blir runt 200kr eller 40kr matlådan. Fortfarande värt det.

* Sätta upp ett sparkonto
Använd för bövelen inte sparkontot hos banken för då går ni minus! Personligen använder jag mig utav ett sparkonto som erbjuds utav Avanza med ränta på 0,65-0,70%. Försök att lägga in så mycket som det bara går varje månad. För de som jobbar inom tjänstemannasektorn bör 5 000 till 10 000 inte vara svårt att spara varje månad. Dessutom förhindrar det en att ta ut pengar då de ligger på en annan bank, så det tar oftast 1 bankdag att få pengarna.

* Skaffa ett aktie- och ISK konto.
Förra året gick mina investeringar upp 40%, riktigt bra och kul att se pengarna öka utan någon större kraft. Lade kanske ner 1-2 veckor på att läsa på mig då jag hade 0 kunskap inom ämnet vilket idag jag ser som extremt värdefullt. Använd några tusenlappar av dina sparade pengar från ovanstående punkt och investera dessa. Investera även en del i fonder (fördelning mellan aktier och fonder får ni läsa på själva).

* Minska småköpen
Energidrycker, kaffe ute, te ute, café eller nått på vägen till jobbet. Köp 100 kapslar koffeintabletter istället, gör kaffe hemma och köp en termos på CO för 40kr och ta med till jobbet om du inte gillar jobbets kaffe (som jag). Om du är en sån som gillar att snacka ta en banan eller något annat billigt snack med dig när du ska hänga med dina vänner/eller när du ska till jobbet. Om du är sån som jag och tränar så ta även med dig en matlåda till dina vänner så sparar du pengar och håller dig inom ditt kaloribehov (om dom nu inte bjuder på mat, dom snåla jävlarna)

* Bil
Själv bytte jag ner från en Passat till en Citroen C1. Tankar för kanske 4-500kr i månaden numera. Tar mig till jobbet, vännerna och gymmet på en tank i nästan en hel månad. Billig att försäkra och att äga. Service är också billig om man nu skulle behöva det. Eftersom jag inte gillar att tumma på bekvämligheterna har jag valt att äga en bil. Jobbet betalar parkeringen också så det funkar bra. För de som undrar så lyckades jag och brorsan flytta honom till hans nya lägenhet med denna minibilen så argument som att man behöver stor bil hit och dit fungerar inte.

* Abonnemang
Avsluta ditt abonnemang och byt till ett billigare. Ringer man och vill säga upp sitt abonnemang förflyttas man till avdelningen som skall hålla kvar kunderna och man erbjuds mer förmånliga priser. Själv använder jag Hallon+studentrabatt (även fast jag inte är student...)

* Erbjudanden (mat)
Nyttja erbjudanden. Kan rekommendera denna sida man kan läsa på internet om man inte vill få reklam hem: https://www.tiendeo.se/erbjudande-reklamblad/matbutiker
Så man får anpassa sina inköp lite efter vad de erbjuder.

* Second hand
Detta har jag inte sett någon ta upp. Handla på second hand. För min del gäller detta dock bara kläder, undantaget kallingar och strumpor förståss, då jag gillar mode. Ofta hittar jag kläder med prislapparna kvar. Absolut inget fel. Lacoste piké för 40kr är inte helt fel. Det finns även andra saker som smycken, tallrikar, ja allt egentligen. Bara att tvätta i 40C hemma så har du ett nytt plagg i garderoben. Jag vet att många säger att H&M säljer kläder för billiga priser man kvalitén är ofta skräp så det är bara wear and tear.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av floiyd:

Med mycket snack om hur man kan uppnå billiga luncher, så måste jag bara tipsa om en helt fantastisk sida med mycket inspiration till att äta både billigt, nyttigt och med säsongsvaror, där målet är att varje matlåda skall kosta under 10kr.

https://undertian.com/

Använder den här sidan ofta, speciellt när jag har dåligt med inspiration och är trött på vanliga "vardagsrätter".

Kul idé. Jäkligt meckigt att göra egna kikärtsbiffar och falaflar. Väldigt lite kött också. Vegetariska dieter har också ett väldigt högt kolhydratinnehåll vilket bidrar i att rätterna innehåller mycket kalorier. 30-40kr per låda är mer hållbart om man vill spara tid från att svarva zucchinipasta och göra saffransfalaflar själv. Då får man äta gott, mättande och proteinrikt samtidigt.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Kul idé. Jäkligt meckigt att göra egna kikärtsbiffar och falaflar. Väldigt lite kött också. Vegetariska dieter har också ett väldigt högt kolhydratinnehåll vilket bidrar i att rätterna innehåller mycket kalorier. 30-40kr per låda är mer hållbart om man vill spara tid från att svarva zucchinipasta och göra saffransfalaflar själv. Då får man äta gott, mättande och proteinrikt samtidigt.

Jag har faktiskt inte testat dom mer avancerade rätterna än, utan har bara kört typ "onepots" och bön/lins/kikärtsgrytor, finns gott om simplare recept med. Nu äter jag bara vegetariskt så inget jag har tänkt på faktiskt haha, men håller med dig om att det kan vara mer värt att betala någon till krona och låta någon annan "svarva zuchinipastan" åt dig, just av ren lathet. Man får ju värdera sin tid lite också

Visa signatur

PC: i7-12700K • Z690M-PLUS D4 • 32GB, 3200mhz • ASUS RTX3090 TUF
Monitor: LG 38'' UltraGear 38GN950

Permalänk
Skrivet av HiGrip:

Ägg snarare 2kr styck = 8kr
Köttfärs nöt/bland (95kr/69kr kilot, snitt 82kr/kg) 100gr = 8.2kr
Kycklingfile 79:90/kg, 100gr = 8kr
Grönsaker (Purjolök 8kr, Vitkål 2kr) = 10kr
Potatis 15kr/kg : 100gr = 1.5kr

Totalt: 35.70:- vilket är brutalt långt ifrån 5-10kr.. nu har jag höftat lite men absolut inte överdrivit priserna, kollat på ICA Maxi. Givetvis kan man köpa dansk fläskfärs om man vill dra ner priserna men jag förutsätter Svenskt kött och kyckling.

Va??? Tror du jag äter allting samtidigt eller? Jag äter för tusan inte 250g purjolök på lunchen.

Ägg 15st för 20kr (då missade jag den riktiga dealen att köpa ägg för en krona)
Svensk Köttfärs 31,95 per paket
https://www.hemkop.se/produkt/Flaskfars-20procent-Sverige-101...
Kycklinglår 57kr/kg (tex)
potatis får du för några kronor kilot på sommaren.

Mina matlådor kostar 5-10kr, punkt. Går dem mycket över det är det för att jag använder något halvfabrikat eller tar någon burk soppa till jobbet.

I dag var det närmare fem kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Va??? Tror du jag äter allting samtidigt eller? Jag äter för tusan inte 250g purjolök på lunchen.

Ägg 15st för 20kr (då missade jag den riktiga dealen att köpa ägg för en krona)
Svensk Köttfärs 31,95 per paket
https://www.hemkop.se/produkt/Flaskfars-20procent-Sverige-101...
Kycklinglår 57kr/kg (tex)
potatis får du för några kronor kilot på sommaren.

Mina matlådor kostar 5-10kr, punkt. Går dem mycket över det är det för att jag använder något halvfabrikat eller tar någon burk soppa till jobbet.

I dag var det närmare fem kronor.

Om vi håller oss till ordinarie priser så kan vi räkna på priset på matlådor över hela året, eller skall du välja ut dom lägsta priserna över ett år för att konstruera en billig matlåda bara för att du skall ha rätt?

Jag antog att du menade att det var en matlåda då det var det som diskuterades, det var dessutom 100gr purjo jag räknade på..

Vad åt du idag för 5kr?

Får jag lov att fråga om längd/vikt/yrke?

Jag är bara nyfiken på hur man kan laga billig mat, är askass på att äta billigt så matkontot ligger på ca 10 000kr i månaden och då är det 100% hemlagat..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

jag och min fru spenderar ca 6-7 Tkr per månad på hemlagat mat, vanliga inköpsställen är Lidl, Hemköp, MatRebellen.
Coop och Ica undviker vi, då dessa är i snitt 30% dyrare.
Oftast är det fisk eller fågel, sällan kött.
Äta för 5 spänn? korv på IKEA? eller ett äpple?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Va??? Tror du jag äter allting samtidigt eller? Jag äter för tusan inte 250g purjolök på lunchen.

Ägg 15st för 20kr (då missade jag den riktiga dealen att köpa ägg för en krona)
Svensk Köttfärs 31,95 per paket
https://www.hemkop.se/produkt/Flaskfars-20procent-Sverige-101...
Kycklinglår 57kr/kg (tex)
potatis får du för några kronor kilot på sommaren.

Mina matlådor kostar 5-10kr, punkt. Går dem mycket över det är det för att jag använder något halvfabrikat eller tar någon burk soppa till jobbet.

I dag var det närmare fem kronor.

Det där var inte köttfärs det var fläskfärs stor skillnad sedan 500 gram.
Så ett kilo fläskfärs går på 63,90 kilot tycker jag inte är billigt för fläskfärs

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

40% boende och 'utifall-att'-sparande
30% ISK
30% mat, leksaker-konto
(2st i hushållet)

Går inte ner på detaljnivå med maten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du tjänar inget på sparkonto, tvärtom förlorar du pengar pga inflationen. Ska du ha pengarna inom ett år är sparkonto ok men annars borde du investera i fonder och räntor där du bestämmer fördelningen beroende på mål. Det enklaste du kan göra är att skaffa ett konto på Lysa då dom gör det mesta automatiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var det jag menade...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Tänk på att en tjänsteman på banken sannolikt tjänar olika mycket pengar beroende på var du placerar dina pengar. Om du står och väljer mellan två snarlika alternativ (A och B) kommer försäljaren på banken sannolikt rådge dig att välja det alternativ denne tjänar mest på, inte det du tjänar mest på.

Aa förstår det men helt enkelt så bryr jag mig noll av vad de tjänar på det.
Jag var där o de la upp ett konto med fonder o aktier, ISK konto och jag har gått plus 30k nu så bryr inte om resten.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: För 5 kronor får man nästan ett kilo potatis på bra grönsaksbutiker här i Göteborg. Jag gör ofta en plåt med stora klyftor oskalad potatis och morötter med olja och kryddor. Det är helt underbart gott, innefattar ~10 min arbete och två-tre portioner kostar under 15 kronor.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

@Savage_Gray: För 5 kronor får man nästan ett kilo potatis på bra grönsaksbutiker här i Göteborg. Jag gör ofta en plåt med stora klyftor oskalad potatis och morötter med olja och kryddor. Det är helt underbart gott, innefattar ~10 min arbete och två-tre portioner kostar under 15 kronor.

En måltid enbart bestående av potatis och morot tror jag av många uppfattas som lite mager. Om du lägger på lite smulad feta ost sista minuterna i ugnen så blir det en bättre måltid tycker jag.

Permalänk
Medlem

@joakim99: Det är ju inget jag hade bjudit på, men känner mig alltid själv nöjd med det. Om man kryddar de riktigt bra och har en god fast potatis i en varmluftsugns så är det få saker jag tycker är godare än när de blir precis gyllenbruna och krämiga inuti
Speciellt med en krämig vitlökssås att doppa det i.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

@johanandersson:
Fast vitlökssås finns ju inte alls inräknat i dina 5kr. Inte moröter eller olja/kryddor heller för den delen.
Och inte elen för ugnen, samt inte slitaget på ugnen.
Vill ni påstå att ni kan ha en ordentlig middag för 5 kr, så får ni väl käka era potatisar råa.

PS i Stockholm var det länge sedan jag såg potatis för mindre än 9.90kr/kilo.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: Jo, olja och morötter är inräknat. Jag har ju inte ett kilo mat per portion.
Sås är inte medräknat, men det är sällan jag orkar göra såsen. Den största fördelen är ju hur enkelt det är att göra, inte pris eller smak även om de också är bra.

I vanliga butiker är det en bra bit dyrare, men i diverse frukthallar här är det inte ovanligt med 5-10 kronor kilot för potatis, morötter och lök. Precis jämte Chalmers ligger det två väldigt billiga jämte varandra. Köpte 1,7 kilo paprika där för 24 kronor idag och sötpotatis för 10kr / kilot förra veckan. Det känns som om man rånar butikerna när man handlar där.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

@HiGrip:

Hur tusan gör du matlådor för 500:-/låda om det är 20 dagar per månad?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Mesta är nog redan nämnt, men men..

- Cykla till jobbet istf köra bil
- Veckoplanera och handla en gång i veckan
- Brygg egen öl, baka eget bröd
- Omförhandla räntan på bolån osv regelbundet
- Sälj saker man inte använder
- Fundera igenom nya köp noggrant
- Bli vegetarian
- Utnyttja friskvårdsbidrag på jobbet om du har det
- Drick morgonkaffet först på jobbet, och ta en kopp innan du åker hem
- Gör matlådor på söndagen för hela veckan och undvik utemat. Jag går en 5km promenad på lunchen och tar en meal-bar för ~15kr
- Tina frysvaror i kylen (om du inte har bråttom)
- Duscha tillsammans
- Sänk temperaturen hemma en grad eller två och köp ett par sköna filtar till soffan
- Kör ett streaming-abb åt gången, en månad netflix, en viaplay, en amazon prime, en hbo nordic osv
- Försök åka på utlandssemester på "obekväma tider" då det är billigare, undvik påsk/sportlov osv
- Skaffa tex Vimla och se till att värva vänner så ditt mobilabbonemang blir gratis
- Skaffa ett betalkort där det tex avrundas uppåt och kan sparas undan, jag använder Revolut
- Skaffa kreditkort med bonus på och gör dina inköp på, se bara till att betala varje faktura i tid, jag kör Komplett

Permalänk
Skrivet av HiGrip:

Om vi håller oss till ordinarie priser så kan vi räkna på priset på matlådor över hela året, eller skall du välja ut dom lägsta priserna över ett år för att konstruera en billig matlåda bara för att du skall ha rätt?

Jag antog att du menade att det var en matlåda då det var det som diskuterades, det var dessutom 100gr purjo jag räknade på..

Vad åt du idag för 5kr?

Får jag lov att fråga om längd/vikt/yrke?

Jag är bara nyfiken på hur man kan laga billig mat, är askass på att äta billigt så matkontot ligger på ca 10 000kr i månaden och då är det 100% hemlagat..

Ok,

De priser som jag räknar med är de priser som jag för de mesta köper dessa råvaror för, mycket sällan som jag köper ägg till fullpris och jag bunkrar mat med lång hållbarhet vid extrapriser. Jag köper också varor på säsong, potatis tex nästan ger dem ju bort på sommaren, nästan gratis. Självklart ökar kostnaden om man inte också handlar när varorna är som billigast och inte tar del av extraerbjudanden.

I dag åt jag nästan samma sak som igår, ris med omelett.

I söndags köpte jag ett vitkålshuvud som kommer räcka veckan ut, samt 2 purjolökar på extrapris (19kr/kg tror jag), normalt pris för purjolök är 29kr/kg varav min kommentar en normal purjolök räknar jag till ungefär 300g, de här var dock storlek mindre. Ris köpte jag flera 2kg påsar för (25kr?) styck för någon månad sedan tror jag.

Omeletten var fyra ägg, vitkål och purjo, till det ris och chili-vitlökssås, typ lite mer än hälften av den gick till middag och resten till lunch. Så kanske 3kr för äggen, någon krona för vitkålen och någon krona för purjolöken, lägg till lite ris på det, 6:50 kanske?

I dag blir det köttfärs med vitkål, jag har lite purjo kvar också Den bör räcka till lunch och eventuellt middag i två dagar.

Annars är morötter, palsternacka och brysselkål mycket gott.

Man kan också göra vegetariska grytor som någon var inne på, gott och billigt, men jag är lite för lat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@HiGrip:

Hur tusan gör du matlådor för 500:-/låda om det är 20 dagar per månad?

Fast det står väl att det är matkontot som är 10000 kr? Jag antar att även frukost och middag ingår i denna kostnad.