Microsoft tvingas uppdatera Windows 7 igen

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tvingas uppdatera Windows 7 igen

Den sista uppdateringen av Windows 7 introducerar en bugg som gör skrivbordet svart, vilket tvingar fram en uppdatering till.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

HHAHAHAHAH HAHAHA HAHA

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att Microsoft inte hade det här i planen riktigt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Inte märkt något då jag ändå har haft svart bakgrund i många år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

HHAHAHAHAH HAHAHA HAHA

Skrattar du för att du är glad att buggfixen kommer för att du är drabbad? Eller skrattar du för att du hånar något som man borde göra hatten av för istället?

Är väl positivt att en utvecklare frångår sina egna direktiv för att leverera bättre kvalité och att de inte är superrigida och allt är hugget i sten?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Skrattar du för att du är glad att buggfixen kommer för att du är drabbad? Eller skrattar du för att du hånar något som man borde göra hatten av för istället?

Är väl positivt att en utvecklare frångår sina egna direktiv för att leverera bättre kvalité och att de inte är superrigida och allt är hugget i sten?

Jag tror det är någon form av skadeglädje.
Troligtvis ser mrwu det som en "epic fail" att introducera en ny bugg med det som skulle vara allra sista patchen.

Men yeah. Hatten av för att de såg till att fixa buggen

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Avstängd

Folk som säger att Windows 7 är osupport nu blir den support en dag till. xD

Sen låter det som att Microsoft håller på att fula sig igen, dom hade säkert tänkt att lägga en i kod som varningar användare att os är osupport och att dom måste uppdatera, och varna vad 10:de minut.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Sen låter det som att Microsoft håller på att fula sig igen, dom hade säkert tänkt att lägga en i kod som varningar användare att os är osupport och att dom måste uppdatera, och varna vad 10:de minut.

Nja, vet inte det, jag fick en varning (ruta över hela skärmen) efter jag hade installerat uppdateringen från den 14:e som talade om att det var EOL på Win 7, men den var det bara klicka på Visa inte igen, så försvann den.
Nu var "datorn" iofs. inte ansluten till internet och har inte blivit det sedan jag uppdaterade sist den 15:e, så kan iofs. inte svara på om det försöks hämta något i bakgrunden.

(Datorn är inom citattecken eftersom det handlar om en VM.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Låter mer som en feature tycker jag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och dessa är alltså samma utvecklare som ska se till att Windows 10 fortsätter att fungera framöver. Betryggande.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Djhg2000:

Och dessa är alltså samma utvecklare som ska se till att Windows 10 fortsätter att fungera framöver. Betryggande.

Alltid lätt att ha åsikter från sidlinjen. Windows är en av världens största kodbaser; det kommer oundvikligen bli fel ibland.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Bettafisken simmar igen. Dunn-dunn-dunn-dunn, dunn-dunn-dunn-dunn...

Det är förstås tragiskt att man inte kunde testa vad som skulle vara systemets sista officiella uppdatering tillräckligt. Att man städar efter sig är inget man får extra cred för i professionell verksamhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Alltid lätt att ha åsikter från sidlinjen. Windows är en av världens största kodbaser; det kommer oundvikligen bli fel ibland.

Absolut, men när man som företag har en produktserie som sträcker sig över mer än 90% av marknaden har man också ett enormt ansvar att inte ha sönder de produkter som marknaden litar på.

"With great power comes great responsibility."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

MS är åtminstone bra på att meddela när de slutar uppdatera OS eller programvara, kör man Mac får man snarare gissa sig fram till när Apple avslutar supporten. Inte heller tycks Apple ha tydlig LTS-support på de OS som är slutstationen för många.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Eftersom detta har med uppdateringssystemet att göra är det troligaste att de försökt slinka in en tvingad uppdatering som de kan aktivera. Och/eller en tvingning till ett Microsoft-konto som de kan slå på så att man inte äger sitt OS längre. De som slagit av automatiska uppdateringar klarar sig ifrån dessa uppdateringsbuggar med potentiella brickningar, och upplever inga inkompatibiliteter.

De som råkade ha automatiska uppdateringar på och inte vill få in en ev. tvingning kan rulla tillbaka just denna uppdateringen och sedan stänga av automatiska uppdateringar - om en sådan tvingning inte redan kommit i en tidigare uppdatering.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Skrattar du för att du är glad att buggfixen kommer för att du är drabbad? Eller skrattar du för att du hånar något som man borde göra hatten av för istället?

Detta är 120% karma. Folk har sagt åt de miliontals gånger att lägga ned med deras lama göra *cough cough plsinstalwin10 hint hint* skräp. Jag kör win 10 själv och har inget emot det, men folk ska få köra det operativ de vill i fred utan störande meddelande och pop ups med *UPPGRADERA TILL XXXX VERSION SNELLA*. Jag tror nog att de flesta som fortfarande kör win7 nu har en anledning till att göra så.

Det ska redan vara tillräckligt första gången de försökte detta, något dumhuvud har tydligen inte lyckats med att uppfatta detta vilket leder till det vi ser nu. Roligt när dessa nu till slut får i bakläxa

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Detta är 120% karma. Folk har sagt åt de miliontals gånger att lägga ned med deras lama göra *cough cough plsinstalwin10 hint hint* skräp. Jag kör win 10 själv och har inget emot det, men folk ska få köra det operativ de vill i fred utan störande meddelande och pop ups med *UPPGRADERA TILL XXXX VERSION SNELLA*. Jag tror nog att de flesta som fortfarande kör win7 nu har en anledning till att göra så.

Det ska redan vara tillräckligt första gången de försökte detta, något dumhuvud har tydligen inte lyckats med att uppfatta detta vilket leder till det vi ser nu. Roligt när dessa nu till slut får i bakläxa

Så de ska inte säga till sina kunder sista dagen supporten upphört? Hoppas du aldrig ansvar för kundrelationer

Och när win7 som inte uppdateras längre har ett nytt säkerhetshål som inte patchas.... Vilka gnäller kunderna på då? Förstår till 100% att de indirekt tvingar alla till en modernare plattform.

Så nej, ser inte karman här. Däremot ser jag det som en av deras slutkunder inom företagsvärlden och inte en som bara vill ha ett OS till min lek- & spelmaskin...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Interessant värld som du lever i där man kör företag med så pass okunnig och inkompetenta medarbetare inom IT som ska ansvara för system så som vilket operativ deras burkar kör och endå lyckats med att missa de antal gånger Microsoft och vilken annan IT nyhetskälla har nämnt att uppdatering av Windows 7 upphörs.

Jag vill mer anta att de som fortfarande kör Win7 troligen har an anledning att göra så. Att bakgrundsbilden brakar pekar troligen att de har försökt redigera in något liknande som svart bakgrund med "This copy of windows is not genuine" samt kanske stänga ned vissa funktioner (jag undrar vad dessa kan vara?), både störande och idiotiskt. Det finns många mer diskreta och bättre alternativ för microsoft att meddela deras användare om att uppdateringstöd har upphörts (som tex att visa ett meddelande på windows update när den uppdateras automatiskt/manuellt) men de väljer så klart att det som de äntar förhoppningsvis kanske ska få flera att köpa windows 10 licens istället ellerhur?