Högskoleingenjör vs Civilingenjör utbildning

Permalänk
Medlem

Högskoleingenjör vs Civilingenjör utbildning

Hejsan.
Jag ska snart ansöka till universitet, troligen datateknik eller informationsteknik på KTH eller Chalmers. Jag är dock inte säkert om jag vill ansöka till ett högskoleingenjör eller civilingenjör utbildning. Ni som har gjort den ena eller andra, vad skulle ni rekommendera? Vad är skillnaden i lön och sånt? Och skulle ni rekommendera informationsteknik eller datateknik?
Mvh

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@iknight: På SACOs hemsida kan du se löner för ingenjör kontra Civilingenjör.
https://www.saco.se/studieval/jamfor-loner/

Civilingenjör är ett svenskt hitte på men som ändock bär någon form av betydelse än.
Jag har gått högskoleingenjör + en masterutbildning som är samma mängd studier men jag får inte kalla mig civilingenjör utan kompletteringar utan blir istället en Masteringenjör.

Data = Du vill jobba med hårdvaran, algoritmer och problemlösningen. Närmare hårdvara men inte hela vägen ner.
IT = Du vill programmera, program, webbsidor, backend, full-stack etc.

Vad du väljer hänger väl mer på om du är redo för 5 år (blir ofta längre än så om man inte har disciplinen att vara i skolan 8-17 varje dag).

Gällande löner så finns det såklart varians mellan olika ingenjörsinriktningar. Att gå just IT eller Data med 3-årig utbildning är troligen sämre än att gå elektroingenjör eller annan mer nischad ingenjörsutbildning. Med den treåriga datautbildningen slåss du mot datavetare och YH-examinerade om snarlika yrken.

Absolut inte något som behöver säga något, det vanligaste yrket i Stockholm är numera "programmerare" så arbete finns det nog allt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad du vill göra, jag skulle våga påstå att din lön efter 10år är snarlik oavsett vilken högskoleutbildning du väljer, men du kommer sannolikt att ha en högre ingångslön som civilingenjör.

Vill du jobba med programmering/mjukvaruutveckling kanske yrkeshögskola kan vara något, kortare utbildning med mer fokus på arbetslivet.

Gick själv en systemutvecklarutbildning på yrkeshögskola, hade jobb direkt efter examen och har nu jobbat som utvecklare i drygt 2år.

Med en master blir du mer inriktad dock, borde vara intressant om du vill pyssla med något lite mer udda.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MaxieTheHatter:

Beror helt på vad du vill göra, jag skulle våga påstå att din lön efter 10år är snarlik oavsett vilken högskoleutbildning du väljer, men du kommer sannolikt att ha en högre ingångslön som civilingenjör.

Vill du jobba med programmering/mjukvaruutveckling kanske yrkeshögskola kan vara något, kortare utbildning med mer fokus på arbetslivet.

Gick själv en systemutvecklarutbildning på yrkeshögskola, hade jobb direkt efter examen och har nu jobbat som utvecklare i drygt 2år.

Med en master blir du mer inriktad dock, borde vara intressant om du vill pyssla med något lite mer udda.

Hittade en bättre källa jag sett tidigare lön efter examensår Civilingenjör vs Högskoleingenjör:
https://www.sverigesingenjorer.se/lon/lonestatistik/

Löneutvecklingen är bättre på civil men ingångslönen är ungefär densamma.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@iknight: På SACOs hemsida kan du se löner för ingenjör kontra Civilingenjör.
https://www.saco.se/studieval/jamfor-loner/

Civilingenjör är ett svenskt hitte på men som ändock bär någon form av betydelse än.
Jag har gått högskoleingenjör + en masterutbildning som är samma mängd studier men jag får inte kalla mig civilingenjör utan kompletteringar utan blir istället en Masteringenjör.

Data = Du vill jobba med hårdvaran, algoritmer och problemlösningen. Närmare hårdvara men inte hela vägen ner.
IT = Du vill programmera, program, webbsidor, backend, full-stack etc.

Vad du väljer hänger väl mer på om du är redo för 5 år (blir ofta längre än så om man inte har disciplinen att vara i skolan 8-17 varje dag).

Gällande löner så finns det såklart varians mellan olika ingenjörsinriktningar. Att gå just IT eller Data med 3-årig utbildning är troligen sämre än att gå elektroingenjör eller annan mer nischad ingenjörsutbildning. Med den treåriga datautbildningen slåss du mot datavetare och YH-examinerade om snarlika yrken.

Absolut inte något som behöver säga något, det vanligaste yrket i Stockholm är numera "programmerare" så arbete finns det nog allt.

På KTH's webbsida står det att "Under de 3 första åren läser Data mer mjukvarukurser, medan IT läser en blandning av mjukvara och hårdvara.". Är det i de 2 sista år av civilingenjör som det blir mer mjukvarukurser om man väljer IT? Började du en masterutbildning direkt efter att du slutade med högskoleingenjör eller senare? Själv är jag mer sugen på att endast gå 3 år, men såklart vill jag ha bästa lönen möjligt.

Skrivet av MaxieTheHatter:

Beror helt på vad du vill göra, jag skulle våga påstå att din lön efter 10år är snarlik oavsett vilken högskoleutbildning du väljer, men du kommer sannolikt att ha en högre ingångslön som civilingenjör.

Vill du jobba med programmering/mjukvaruutveckling kanske yrkeshögskola kan vara något, kortare utbildning med mer fokus på arbetslivet.

Gick själv en systemutvecklarutbildning på yrkeshögskola, hade jobb direkt efter examen och har nu jobbat som utvecklare i drygt 2år.

Med en master blir du mer inriktad dock, borde vara intressant om du vill pyssla med något lite mer udda.

Finns det nån skillnad i lön/jobb mellan YH och vanlig högskola utbildning? Jag har inte tänkt på YH, mest pga att det känns mer 'framtidssäkert' att gå på ett 'vanlig' högskola/universitet.

Permalänk
Medlem

Datateknik såklart

Nä, men det beror väl på vad du vill hålla på med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Det @DavidtheDoom säger gäller Chalmers, inte allmänt. På KTH så är det precis tvärtom, Datateknik är inriktat mot mjukvara och IT är inriktat mot hårdvara. Förvirringen grundar sig i att universitet kan kalla sina program vad de vill då det inte finns förutbestämt vad de ska innehålla.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk

Min upplevelse är att utbildningar på lägre nivå än forskning är inget folk ens noterar något år efter studierna, utan det intressanta är vad man kan. Att däremot få kalla sig doktor inom område är alltid respektabelt. Sedan visst teknisk fysik och liknande ger alltid lite respekt. Speciellt om man klarade av det raka vägen utan studieuppehåll då det bevisar att man är lättlärd inom vissa saker.

Nå folk som har läst ingenjörsutbildningar har oftast läst lite statistik. Om dessa personer har gjort detta och sedan diskuterar löneutveckling för högskoleingenjörer vs civilingenjörer, ja då borde de gå om mellanstadiet matematikkurser och se på vad olika urval är i grupper inom statistik.

För det är inte så att det är helt slumpmässigt vilka individer som väljer läsa t.ex. civilingenjör på Chalmers, KTH eller vilka som väljer att läsa högskoleingenjör inom området i något byhåla. Att då dra en slutsats att det enbart var studievalet som ledde till en viss lön är fel.

Lönemässigt så går trenden idag efter kompetens och prestation, jag vet många som bara har gått KY som tjänar mer än kollegor som är civilingenjörer med lika lång erfarenhet.
Orsaken är enkel, de presterar bra och företag vill ha kvar dem. Se det lite som Zlatan, vilket fotbollsgymnasier han gick skiter fotbollsklubbar i, de vill veta hur bra han presterar.

Till frågan vad man ska läsa, ja lägg er på så hög nivå som ni tror att ni klarar av är mitt råd. Sedan lär ni er så mycket ni kan både i skolan och på jobbet, då kommer ni förhoppningsvis få en lön som motsvarar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

På KTH's webbsida står det att "Under de 3 första åren läser Data mer mjukvarukurser, medan IT läser en blandning av mjukvara och hårdvara.". Är det i de 2 sista år av civilingenjör som det blir mer mjukvarukurser om man väljer IT?

Jag tror att just KTH har switchat Data/IT jämfört med andra tekniska högskolor. Har vänner på både D och IT på KTH och de säger att D är mer mjukvaruinriktat och IT mer åt hårdvaruhållet. Jag går själv på Chalmers och här är det tvärtom

Skrivet av iknight:

Själv är jag mer sugen på att endast gå 3 år

Det säger du nu ja, vänta bara tills du börjar och inser hur kul det är

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är på KTH, lund osv, men på Chalmers kan du alltid byta lite också. Söker du in till Civilingenjör inom datateknik kan du alltid välja en IT master (eller elektro, automation, complex adaptive system osv om du nu vill det) eller tvärtom. Om du bara vill gå 3 årig så kan du ju hoppa av efter tre år när du fått din kandidat. Värt att notera är att du dock inte blir högskoleingenjör utan "endast" får en kandidat inom datateknik.

Är relativt lätt att byta mellan linjer på chalmers också då första året ser väldigt likt ut för de flesta programmen.

Jag personligen sadlade om från fysiker till maskinare efter tre år.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@iknight: På SACOs hemsida kan du se löner för ingenjör kontra Civilingenjör.
https://www.saco.se/studieval/jamfor-loner/

Civilingenjör är ett svenskt hitte på men som ändock bär någon form av betydelse än.

Nja, vår civilingenjör är liknande titlar som professional engineer och liknande, många länder går allt mer mot samma. Australien ändrade massa regler nyligen och IEEE försöker sätta en global standard med skyddade titlar.
Detta är inget hitte på utan för att de ofta är ingenjörer som skapa saker som hissar, broar etc och med titeln ska man veta att det finns ett lärosäte som garanterar att du har koll på vad du gör.

Det är dock inte en titel som är avgörande i alla lägen men det finns skäl till att det är en skyddad titel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av iknight:

På KTH's webbsida står det att "Under de 3 första åren läser Data mer mjukvarukurser, medan IT läser en blandning av mjukvara och hårdvara.". Är det i de 2 sista år av civilingenjör som det blir mer mjukvarukurser om man väljer IT? Började du en masterutbildning direkt efter att du slutade med högskoleingenjör eller senare? Själv är jag mer sugen på att endast gå 3 år, men såklart vill jag ha bästa lönen möjligt.

Finns det nån skillnad i lön/jobb mellan YH och vanlig högskola utbildning? Jag har inte tänkt på YH, mest pga att det känns mer 'framtidssäkert' att gå på ett 'vanlig' högskola/universitet.

Som tidigare nämnt, olika.

Jag gick direkt från Högskoleingenjörsutbildningen in på min Master. Har även en vän som gick från Högskoleingenjörsutbildningen till jobb, jobbade ett par år och kom tillbaka och började sin master. Det fungerar olika bra för olika.

Går du t ex på Chalmers treåriga program så får du garanti/förintag på Mastersutbildningarna.

Att gå YH ger säkert bra lön, men jag misstänker att det blir svårare att kliva upp i ansvar på arbetsplatserna om du slåss mot folk med mer omfattande utbildningar. Det är dock en gissning från mitt håll.

Skrivet av Shrudder:

Det @DavidtheDoom säger gäller Chalmers, inte allmänt. På KTH så är det precis tvärtom, Datateknik är inriktat mot mjukvara och IT är inriktat mot hårdvara. Förvirringen grundar sig i att universitet kan kalla sina program vad de vill då det inte finns förutbestämt vad de ska innehålla.

Tur att någon kommer in och styr upp!

Skrivet av Ferrat:

Nja, vår civilingenjör är liknande titlar som professional engineer och liknande, många länder går allt mer mot samma. Australien ändrade massa regler nyligen och IEEE försöker sätta en global standard med skyddade titlar.
Detta är inget hitte på utan för att de ofta är ingenjörer som skapa saker som hissar, broar etc och med titeln ska man veta att det finns ett lärosäte som garanterar att du har koll på vad du gör.

Det är dock inte en titel som är avgörande i alla lägen men det finns skäl till att det är en skyddad titel.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, en mer vettig standard skulle vara bra. Dock är det inte så pass lätt när t ex Brasilien kräver fem år för att bli Bachelor. Olika i olika länder.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Nja, vår civilingenjör är liknande titlar som professional engineer och liknande, många länder går allt mer mot samma. Australien ändrade massa regler nyligen och IEEE försöker sätta en global standard med skyddade titlar.
Detta är inget hitte på utan för att de ofta är ingenjörer som skapa saker som hissar, broar etc och med titeln ska man veta att det finns ett lärosäte som garanterar att du har koll på vad du gör.

Det är dock inte en titel som är avgörande i alla lägen men det finns skäl till att det är en skyddad titel.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är mer i början av karriären.
Jag håller t.ex. nu på att certifiera mig för olika saker och för att göra proven ska man ha exempelvis minst 5års erfarenhet inom området. Proven på kurserna är då på en helt annan nivå än den Chalmers och KTH håller.

Och det är just såna certifikat som många företag efterfrågar. Att man har en utbildning som man blev klar med när man var typ 24år, ja det är intressant de första åren när man var ung.

Jag jobbar inom området datateknik och där finns det hur många certifikat som helst. Cicsos är väl den flest har hört talas om.

Min poäng är att man ej ska hänga upp sig vilken utbildning man gick på i gymnasiet eller högskolan. Det är intressant den första tiden i ens karriär. Men olika studieval kan leda till att man får olika lätt att komma in på arbetsmarknaden med ett vettigt jobb.

Permalänk
Medlem

Lön kommer påverkas mera av hur din anställning ser ut än din utbildning (hög vs civil).

Konsult (stort konsultbolag) <- lägst
Konsult (Litet konsultbolag) <- bättre
Produktbolag - Kan vara bättre och sämre (men de oftast bättre om man ser till alla förmåner)
Egen Konsult <- Stor risk men är nästan som att tälja guld om man har stabilt med uppdrag.

Statistiken blir ofta skev när man jämför Hög vs Civil. Många med genuint teknik intresse som du möter är hög. ingenjör medans chefer/PL och andra "högre" positioner har Civil. ing.

Väldigt grovt:
Högskoleingenjör -> Teknik
Civilingenjör -> Karriär

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om det med KTH/Chalmers program namn. Bra att veta! Tror jag ska ha civ.i datateknik på KTH som min första val, och den andra civ.i IT på Chalmers. Sen kan jag alltid hoppa av efter 3 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Hittade en bättre källa jag sett tidigare lön efter examensår Civilingenjör vs Högskoleingenjör:
https://www.sverigesingenjorer.se/lon/lonestatistik/
https://www.sverigesingenjorer.se/globalassets/lon/diagram_lon_2019/lon-examensar-alla-1440.png

Löneutvecklingen är bättre på civil men ingångslönen är ungefär densamma.

Beror som sagt mycket på vad man vill göra.

Vet inte hur pålitlig statsskuld.se är som källa (siffrorna ska komma från SCB) men det syns en trend, områden som systemvetare och dylikt oftare hamnar på (it-arkitekt, it-analytiker etc.) har generellt högre snittlöner med 3+ år högskoleutbildning, medan områden som egentligen är mer baserat på erfarenhet (mjukvaruutvecklare) har det väldigt snarlikt mellan utbildningsnivåerna.

t.ex. Mjukvaruingengör:
Snittlön - 43 100
Högskola 3+ år - 44 800
Högskola mindre än 3 år - 43 100
https://statsskuld.se/jobb/lonestatistik/mjukvaruingenj%C3%B6...

eller lösningsarkitekt:
Snitt - 49 900
högskola 3+ år - 50 700
mindre än 3 år - 45 300
https://statsskuld.se/jobb/lonestatistik/l%C3%B6sningsarkitek...

Och som alltid är det naturligtvis mer pengar i privat sektor.
Värt att hålla i åtanke är även att man är 2-3år äldre när man börjar jobba med en masters i ryggen snarare än en kvalificerad yrkesexamen eller kandidatsexamen, något som också påverkar löneutvecklingen.

Om vi kollar på vad facket (unionen för systemutvecklare i privat sektor) har att säga om lönenivåer nämner de inte ens utbildningsnivå, handlar enbart om dina arbetssysslor.
https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner/syst...

Tvivlar inte en sekund på att om man slår ut snitten över "IT" är det nog större skillnader, men mer p.g.a val av yrke snarare än vilken utbildning man har gått.

Oavsett är en högskoleutbildning en bra investering, och jag hoppas att TS hittar något som passar!

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Jag är civ ing, elektroteknik, KTH. Det var en extremt rolig tid och utbildningen var väldigt bred. Väldigt roliga kamrater som hade den sorts grova humor jag gillar. Jag kände några från Chalmers som jag hade väldigt kul med. Jag ångrar att jag inte höll kontakten. Jag hittade nya intressen som jag inte visste att jag hade. Civ ing hade högre status än högskoleingenjör. En del kombinerade civ ing utbildning med Handels som ligger på gångavstånd från KTH. Är man bra i matte så är nästan allt enkelt när man är ung. Man skall bli civ ing av intresse inte för att tjäna mycket. Lönen är bara en positiv biprodukt.

Permalänk
Medlem

Tumregeln är att civilingenjör är lite mer teoretiskt, och högskoleingenjör är lite mer praktiskt. Vad tycker du passar dig bäst ? Jag är civilingenjör och doktorerar nu så för mig passade civilingenjör bäst men du får känna efter själv, hur är du lagd och rkar du med 5 år? Kör på då i så fall!

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Själv valde jag civilingenjör i datateknik på Chalmers, men jag har flera i min klass nu (master) som gått högskoleingenjör innan mastern. Min flickvän gjorde det med fast på en annan linje, dvs gick först högskoleingenjör och sedan master. Som nämnts tidigare här i tråden är just "civilingenjör" en påhittad titel som bara finns i Sverige, men värt att notera är att man inte, på Chalmers iallafall, får den titeln om man först går högskoleingenjör och sedan en master. Man blir ju master i alla fall, så skit samma....

Jag är rätt trött på skolan för tillfället, men valde civilingenjör eftersom jag trodde det skulle passa mig bättre samt löneskillnaden. YH som nämnts endel i tråden var inte ett val för mig, fick en tjänst innan plugget som egentligen krävde YH utbildning, och högsta steget på lönetrappan där var några tusen över ingångslön för civilingenjör (~20%+skiftestillägg)

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Civilingenjör är ett svenskt hitte på men som ändock bär någon form av betydelse än.
Jag har gått högskoleingenjör + en masterutbildning som är samma mängd studier men jag får inte kalla mig civilingenjör utan kompletteringar utan blir istället en Masteringenjör.

Du kan kalla civilingenjör för ett svenskt hitte-på om du vill, den historiska betydelsen är fortfarande "icke-militär". De ursprungliga ingenjörerna var soldater som byggde broar, vägar mm (ordet ingenjör kommer på omvägar från latinets ingeniare som betyder utforma) och när deras kunskaper behövdes av civilsamhället blev de helt enkelt civila ingenjörer, civilingenjörer. Engelskans civil engineer har kvar den betydelsen men på svenska har ordet fått en bredare betydelse än bara väg- och vattenbyggnad.

Att få titeln civilingenjör innebär att man uppfyllt de examenskrav som någon av de tekniska högskolorna ställt upp, vanligen krävs inte bara en given mängd högskolepoäng utan även en viss mängd poäng inom matematik och fysik samt ett antal fördjupningskurser i teknik. Att läsa ett master-program är ett sätt att nå dit men det förutsätter att ens grundutbildning (de första tre åren) är tillräcklig. I de flesta fall är högskoleingenjörens tre år mer praktiska och tillämpade än civilingenjörernas grundutbildning och uppfyller därför sällan kraven för civilingenjörsexamen.

Att säga att civilingenjör är påhittad är ungefär som att säga att den danska och tyska motsvarigheten diplomingenjör också är påhittad. Även i Norge utbildas förresten civilingenjörer vid NTU i Trondheim.

/Zarkov
Civ.ing. Chalmers E05

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Rent generellt kan man säga att högskoleingenjör är mer "hands-on" och civil/masters är mer teoretisk.

Nu ska man ju dock ha ändrat upplägget att man kan läsa en sk. bachelor och sen läsa till master (så som i de flesta andra länder)
Den turen hade inte jag.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Vad jag hört från vänner och bekanta så skriker ju branschen så hårt efter folk att de ofta erbjuder folk jobb en bra bit innan de avslutat sina studier. Har ett antal bekanta som hoppat av studierna och börjat jobba på diverse företag. De har oavsett haft väldigt bra löneutveckling under de 3-4 år de varit i arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Jag läste civilingenjör (D, Chalmers) och tyckte det var awesome.

Ser man till bang for the buck tror jag inte man kan motivera en civ-ing-utbildning. Har sett grafer i tråden som visar att civ-ing har bättre utveckling, men de graferna tar inte hänsyn till att en hög-ing har två års försprång.

Välj civ-ing för att du vill fördjupa dig och plugga ordentligt, inte för pengarna.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Och kom ihåg att ingenjörsyrket i sig inte är särskilt välbetalt bara för att arbetsuppgifterna kan vara komplexa, utan du måste i regel använda ingenjörsarbete som en språngbräda till mer tekniska chefs- och projektledarroller för att verkligen kunna ha en god löneutveckling.

Permalänk
99:e percentilen

Civilingenjör i Datateknik från Chalmers. Kunde inte ha blivit bättre.

Något jag gärna vill framhålla är att mastern var roligast. Där fick man verkligen lära sig coola grejer och knyta tätare kontakter med framstående och kunniga professorer. Detta möjliggjordes dels av ett tydligare fokus på forskning och dels av att klasserna ofta bestod av, säg, 20 istället för 100 personer.

Vill också poängtera att "Data har mer hårdvara; IT mer mjukvara" (på Chalmers) är lite väl förenklat. Det stämmer att Data läser mer hårdvaru- och klassiska ingenjörskurser (till exempel reglerteknik) och att IT har mer software engineering. Men Data har också en stark kultur av funktionell programmering, logik och programspråksteori – ämnen som måste sägas ligga längre bort från hårdvaran än Java, det dominerande språket på IT. (Tror för övrigt att denna kultur är ganska unik bland Sveriges högskolor; Chalmers är internationellt framstående på de områdena.)

Jag är mycket glad att jag läste en femårig utbildning, för det var under de två sista åren jag verkligen kände att jag lärde mig häftiga saker.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Vill undvika att citera typ 10 personer, så väljer att skriva så här. När det gäller försprång och sånt mellan högskoleingenjör/civilingenjör, det blir inte ett problem för mig då jag kommer vara 18 när jag börjar högskola, och ändå vara rätt så ung om jag tar civ. utbildning.
Jag vill gärna jobba hands-on, men ändå tycker jag att det skulle vara riktigt spännande att lära sig teoretiska kunskaper, och ha möjligheten att jobba i chefsroll.
Brukar kurslitteratur vara på engelska? Vet att master program är helt på engelska, men jag är osäkert om de första 3 år. Kan man skriva tentor på engelska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Brukar kurslitteratur vara på engelska? Vet att master program är helt på engelska, men jag är osäkert om de första 3 år. Kan man skriva tentor på engelska?

Kan svara för D300 på Chalmers under perioden 2013 - 2018.

Om en kurs är en obligatorisk del av din kandidatexamen så ska den ges på svenska. Jag minns inte vad som gäller angående litteraturen, men undervisningsspråk ska vara svenska. Detta efterlevs inte. Jag hade engelskspråkiga professorer och engelsk kurslitteratur.

Då majoriteten (alla?) masterprogram på Chalmers har internationellt intag ges majoriteten (alla?) masterprogram på engelska.

Jag tror att man får skriva alla tentor på engelska. Vill även minnas att man får skriva alla tentor på svenska, men oklart om detta bara gäller kandidatnivå.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Och kom ihåg att ingenjörsyrket i sig inte är särskilt välbetalt bara för att arbetsuppgifterna kan vara komplexa, utan du måste i regel använda ingenjörsarbete som en språngbräda till mer tekniska chefs- och projektledarroller för att verkligen kunna ha en god löneutveckling.

Nej, som expert kan man tjäna mycket utan att vara chef! Det gäller bara att hitta rätt jobb, helst där chefen själv deltar i arbetet!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av GLaDER:

Då majoriteten (alla?) masterprogram på Chalmers har internationellt intag ges majoriteten (alla?) masterprogram på engelska.

Känner till ett undantag, nämligen masterprogrammet Lärande och ledarskap (MPLOL), som är på svenska. Läser man Data eller IT med MPLOL som master blir man både civilingenjör och gymnasielärare i matematik och teknik.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Känner till ett undantag, nämligen masterprogrammet Lärande och ledarskap (MPLOL), som är på svenska. Läser man Data eller IT med MPLOL som master blir man både civilingenjör och gymnasielärare i matematik och teknik.

Tror inte MPLOL har globalt intag.

Edit: Hittar inget som bekräftar eller dementerar ovan, men för att vara behörig för att söka programmet krävs Svenska B/3 eller motsvarande. Vilket i praktiken innebär att man inte kommer in på programmet om man inte gått (eller kompletterat med) svensk gymnasieutbildning.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕