Permalänk
Medlem

@pa1983: Ser alltid fram emot när dina gallerier kommer ut. Kul att läsa om en era av datorer där man själv ej var född.

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Medlem

Jag blev nästan tårögd... Vilka minnen, vilken kärlek och vilken glöd det här galleriet innehöll för dåtidens absoluta trumf av dator-geek'ing på absolut högsta nivå. På den tiden när man inte ens hade kommit in i tonåren och satt med överklockade av cpu/minne för att vinna den där sista fpsen utan att prylarna skulle brinna upp var episk.

Själv råkade jag bränna upp min första CPU som 9-åring när jag satte jumprarna fel på min FCPGA adapter och matade CPUn med 0,5V överspänning istället för 0,05V på familjens dator... Kan väl säg så här att det sa "pssssst", rök och luktade illa, samtidigt som paniken var uppe i halsen och jag ropar på min far som kommer inrusande och skriker "Nej nej nej! Vad har du nu gjort". Fick sitta utan PC i två månader innan pappa köpte en ny dator.

Jag kommer ihåg min första riktiga ungdoms "wow, det här vore ju drömmen" scenario och det var när en person dök upp på ett lokalt lan här i Karlskrona med ett Vapochill chassi och demonstrerade hur han körde en "super-överklock" och började med minusgrader på CPUn.

På den tiden kostade ett Vapochill chassi omkring 5000-6000kr, vilket då var snordyrt för någon som fick en tjuga i veckopeng. Man kunde inte förstå hur någon hade råd att köpa en datorlåda (iofs med inbyggd kompressor) för så mycket pengar!

Nostalgin bara flödar innanför pannbenet... Får nog sluta här innan man får ångest för att inse att den tiden är förbi, även om det arrangeras lan för den retro sugne. :]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kRYSSET:

Jag blev nästan tårögd... Vilka minnen,

Jag försöker samla ihop delar för att delta på lanet, har en p3 1000mhz men den är minipc utan pci eller agp. Nån som har tips på hur jag hittar en? Moderkort till socket 370 är några hundra och frakten 250 från ebay så det känns rätt ovärt.

Finns det företag i Sverige som har gamla datorer? Skolor? Jag bor också i Karlskrona så vet du lämpligt ställe så uppskattar jag tipsen.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Entusiast

Ebay/tradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av kRYSSET:

Jag blev nästan tårögd... Vilka minnen, vilken kärlek och vilken glöd det här galleriet innehöll för dåtidens absoluta trumf av dator-geek'ing på absolut högsta nivå. På den tiden när man inte ens hade kommit in i tonåren och satt med överklockade av cpu/minne för att vinna den där sista fpsen utan att prylarna skulle brinna upp var episk.

Själv råkade jag bränna upp min första CPU som 9-åring när jag satte jumprarna fel på min FCPGA adapter och matade CPUn med 0,5V överspänning istället för 0,05V på familjens dator... Kan väl säg så här att det sa "pssssst", rök och luktade illa, samtidigt som paniken var uppe i halsen och jag ropar på min far som kommer inrusande och skriker "Nej nej nej! Vad har du nu gjort". Fick sitta utan PC i två månader innan pappa köpte en ny dator.

Jag kommer ihåg min första riktiga ungdoms "wow, det här vore ju drömmen" scenario och det var när en person dök upp på ett lokalt lan här i Karlskrona med ett Vapochill chassi och demonstrerade hur han körde en "super-överklock" och började med minusgrader på CPUn.

På den tiden kostade ett Vapochill chassi omkring 5000-6000kr, vilket då var snordyrt för någon som fick en tjuga i veckopeng. Man kunde inte förstå hur någon hade råd att köpa en datorlåda (iofs med inbyggd kompressor) för så mycket pengar!

Nostalgin bara flödar innanför pannbenet... Får nog sluta här innan man får ångest för att inse att den tiden är förbi, även om det arrangeras lan för den retro sugne. :]

Vad kul! Tack så mycket!

Eran kanske är förbi men det roliga är inte borta, vi har smålan var 3:e månad typ och alla håller på mer än någonsin med att klocka skiten ur grejor inklusive kompressor för dom som alltid ska vara värst, tittar på dig @TimmyQ

Permalänk
Medlem

Hur känns det att gejma på en old school CRT jämfört med moderna skärmar?

Hade en EIZO FlexScan F930 CRT monitor 21" förr i tiden kopplad med BNC rgb kontakter. Tycke den var amazing på den tiden men var så länge sedan jag inte minns hur det jämförs med moderna skärmar.

Permalänk
Medlem

Har inte haft denna 120Hz CRT så länge, hade ett par samsung 19" trinitron i Twinview back in the day.

Man har ju i princip zero input lag då allt är analogt så igen digital hanterigen av signalen sedan beror det självklart med på maskinen i fråga men spel som klarar 100+ fps som UT99 och Q3 som ofta ligger i 1-200fps snåret så upplever man inget input lagg, micro stuttering eller liknande.

Det är väl en av förlederna med enkelheten bakom gamla datorer som dessa.
Sedan kör man ju helst PS2 mus som är IRQ alltså interup baserad över USB som polar porten så det ger ju viss fördel i alla fall på äldre system där USB är allt annat än trevligt sett till CPU use och andra aspekter.

Min vanliga dator har en 27" 60hz IPS skärm från NEC, enterprise orienterad men min far har en motsvarande Gamer skärm från ASUS med freesync 35-90Hz och 144hz max utan freesync och ja det är väl lite åt det hållet.

H120Hz CRT slår helt klart 60Hz LCD alla dagar i veckan, moderna påkostade 120Hz+ LCD's kan säkert diskuteras, polaren har ju en CRT kapabel av 160hz också så.
Fans ju extremt exklusiva trinitron med hög frekvens, widescreen osv.
Trinitron är ju hel plana med så man behöver inte stå ut med den rundade ytan CRT annars har.

Färger är ju rätt nice tycker jag från ett estetiskt perspektiv men ur det står sig mot dagens skärmar vet jag inte vad det gäller korrekta färger och kontrast.

Men ja CRT rent tekniskt sett till uppdateringsfrekvens, svarta osv slogs väl inte direkt på ett tag utan det är väl mer under 2010 talet som LCD och andra tekniker kommit i kapp där.

Thomas Ytterberg aka @Laxpudding kanske har lust att ge sin syn på hur en High end CRT står sig mot en modern skärm.

EDIT: Fick svar frånThomas.

Citat:

Hej! De flesta jämförelser, till exempel den på Digital Foundrys kanal, bygger på för den tiden rätt dyra modeller, de sista och bästa av sina generationer. Sony FW900 kostade ny motsvarande runt 40 kkr i dagens värde. Alla sådana här jämförelser bygger på en del nostalgi och den bias som uppstår mot sådana exemplar. Ingen minns 99% av de idag skrotade CRT-modellerna som inte alls var bra.

Permalänk
Medlem

Underbart!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Schysst bygge!
Skönt att det inte går en hård gräns vid -99 utan att man kan knapra en bit in på 2000-talet också för retrolanet

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

@yoggan: yes, främst GPU som är stenhårt på. cpu är 850mhz stumt max stock clock fri överklockning, eller klocka ner en snabbare till max 850 och inte gå över detta.

så lönar sig att jaga en 800-850 och överklocka till nära 1000, än att ta en 1000 och inte få passera 850:p

sen är det ju ingen som blir stoppad i dörren om de närmsta de hittar är en 866. men vill du vara med i tävlingarna så får du hitta ett sätt att skala av 16 mhz, förslagsvis slå ner bussen i 100 istället och vara glad med 650mhz medans du tävlar

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem

Grymt projekt med grym presentation.

Datanörden i en vill ju bara komma förbi o stryka handen över dom gamla fina komponenterna.
Hade ett matrox-kort själv. Det satt ihop med en pentium 3 på 500 mhz. Den datorn var redan gammal när jag fick den.

Minns nostalgiskt tillbaka på en kompis amd athlon pga gummikuddarna. Vi satte inte åt kylflänsen ordentligt när vi skulle test-starta den och processorn brann upp på typ 2 sekunder.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Allt det här får mig att slita mitt (icke existerande) hår.
Så många skatter man bara kastat bort under sitt liv. Men man hade nog behövt ett stort förråd för att få plats med alla gamla datorprylar.

Fantastiskt galleri!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Nostalgi

Permalänk
Medlem

Tack för nostalgitrippen 💙

Visa signatur

Levla upp i spelet vi kallar livet - https://ltfu.org/

Permalänk
Permalänk

Denna gillar jag skarpt! Vattenyuld "retrodator", det är ett riktigt entusiastbygge! Flest likes av alla bilder på vår instagram också!