Permalänk
Medlem

@{SWEC}Rool82: Förmodligen handlar det om att korta ner renderingstider på CGI och andra effekter. z

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

Jag gillar den so far. Lite tråkigt att slagsmålsscenerna inte var lika stela som i TNG 😁😁

Kul med lite Brent Spiner också. Data och Q var mina absoluta favoriter, tätt följt utav Picard.

Permalänk
Medlem

Måste säga att även jag är smått optimistisk, det var en bra start men som alla vet och har lärt sig genom åren, ett avsnitt gör ingen säsong

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Spelet Star Trek Online (STO) utspelar sig kronologiskt mellan Star Trek Nemesis (och de följande filmerna) och den här nya serien, Star Trek Picard. Handlingen som utspelar i spelet STO var välskriven och genomtänkt, trogen till de gamla serierna och universumet i stort.

Tråkigt att skaparna av STP valde att totalt våldta handlingen i STO istället för att använda den som grund. hEY lET'S DO A ShOw WItH KiLlEr AnDRoIDS BEcAUSE ThATS REALLy COoL!!!1

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte första avsnittet var lite blandat, men det är sånt jag räknar med när det gäller en helt ny serie. Jag tycker Patric Stewart gör en riktigt fin tolkning av Picards ånger att ha lämnat Starfleet, och dom förluster han dras med.

"I don't want the game to end"

Däremot så var jag lite off med att

Dhaj dog så tidigt, när hon ändå hade introducerats.

Dold text

Kanske mitt fel att bygga tanken att hen var en av seriens antagonister. Däremot var hennes identitet helt lysande. Mycket nostalgiska känslor när man har vuxit upp med ST:TNG, och man får se plakatet "Captain Picard Day".

Ser fram emot nästa avsnitt!

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Lego Master

Jag är verkligen ingen Star Trek fanboy, och har generellt rätt dåligt koll på de olika generationerna. Kollade såklart på Voyager i skolåren, och har sett de flesta filmerna, inkl de gamla.

Jag är överlag glad och nöjd efter E01. Gillar Patrick Stewart, men det märks ju att han börjar bli till åren (vilket dom iof spelar på, men det är ju en viss risk att inleda en serie med en redan ålderstigen huvudkaraktär och skådis..).

Jag vet egentligen inte hur androider står i ST-universat. Mars-grejjen var helt ny för mig, men det är kanske etablerad canon?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Tittar aldrig på serier medan säsongen pågår. Binge-kollar allt på en gång efter sista avsnittet.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Tyckte det var ett bra första avsnitt. Picard är en jävligt bra karaktär spelad av en jävligt bra skådespeare.

"The Federation understood there were millions of lives at stake."
"Romulan lives."
"No... Lives."

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Tyckte det var ett bra första avsnitt. Picard är en jävligt bra karaktär spelad av en jävligt bra skådespeare.

"The Federation understood there were millions of lives at stake."
"Romulan lives."
"No... Lives."

Fast varför Federationen plötsligt börjat se Romulans som en mindre värd ras (?) ges det ingen förklaring till. Hänger inte alls ihop med Star Trek-universumet i stort där Federationens princip är den motsatta.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Fast varför Federationen plötsligt börjat se Romulans som en mindre värd ras (?) ges det ingen förklaring till. Hänger inte alls ihop med Star Trek-universumet i stort där Federationens princip är den motsatta.

Det ges ingen bakgrund, men så stort steg är det ju inte. Iaf inte så att det bryter mot det universumet. Picard har ju uttryckt att han lämnade Starfleet just för den skiftning i värderingar, och vad jag vet så utspelar ju sig den här serien så långt fram i tiden som vi har kommit i en star trek serie. Förekommer ju handlingar i andra Startrek serier ännu längre fram, men här är ju serien centrerad.

Vi får hoppas det kommer någon förklaring, för visst är det ett stort steg.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Fast varför Federationen plötsligt börjat se Romulans som en mindre värd ras (?) ges det ingen förklaring till. Hänger inte alls ihop med Star Trek-universumet i stort där Federationens princip är den motsatta.

Kanske är något som förklaras under seriens gång.

Politiken i serien kommer säkert vara inspirerad av det politiska klimatet vi har nu med mycket starkt delade åsikter, populism osv.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det ges ingen bakgrund, men så stort steg är det ju inte. Iaf inte så att det bryter mot det universumet. Picard har ju uttryckt att han lämnade Starfleet just för den skiftning i värderingar, och vad jag vet så utspelar ju sig den här serien så långt fram i tiden som vi har kommit i en star trek serie. Förekommer ju handlingar i andra Startrek serier ännu längre fram, men här är ju serien centrerad.

Vi får hoppas det kommer någon förklaring, för visst är det ett stort steg.

Hänger inte alls ihop med Star Trek Online där Romulans efter Romulus förstörelse delats upp i olika fraktioner där en del har nära samarbete med Starfleet och andra är mer fientliga, vilket är ett väldigt mycket mer trovärdigt scenario än att Federationen plötsligt skulle dra en hel ras över en kam och se dem som mindre värda som folk överlag.

Nu tillhör STO kanske inte officiell kanon men serieskaparna hade gott kunnat i alla fall kasta ett öga hur de utvecklat universumet där, vilket i STO faktiskt gjors jävligt bra måste jag säga, något av det bästa "in-universumet" jag sett i ett dataspel.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Ett avsnitt och redan bättre än Discovery. Har starka förhoppningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad handlar det om? kommer man bara hänga med han på hans vingård när han går runt och är vin packad och berättar om bravader från för i sann dokumentär anda?

Skrivet av Defender:

LuL, låter extremt spännande. Kan knappt hålla mig.

Så son Geralt efter Wine And Blood

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Hjälpsam

Hade lite svårt att skilja Picard från Xavier vid tillfällen. Men en stark start. Ska följa minst ett handfull avsnitt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Den börjar helt klart väldigt bra. Det är ju ingen tvekan om att seriens handling utgår från en helt annan vinkel än vad vi är vana vid från tidigare serier/filmer. Men jag tycker nog att det är bra. Det ger något nytt.

Hoppas att Patrick Stewart behåller en god hälsa

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Det blir bara ett avsnitt för min del, total katastrof! Denna serien lider av samma problem som Discovery samt J. J. Abrams reboot filmer...

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Inaktiv

Serien förkortas PIC, inte STP.

Permalänk

Gillade inte riktigt Discovery, men ska bli kul att ge denna en chans.
Lite OT men finns det andra Sweclockare än mig som har Startrek Enterprise som favorit Star trek serie?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av rapparn255:

Gillade inte riktigt Discovery, men ska bli kul att ge denna en chans.
Lite OT men finns det andra Sweclockare än mig som har Startrek Enterprise som favorit Star trek serie?

Favorit är nog att ta i, men bättre än ryktet. Speciellt senare säsonger. Kanske värt en egen tråd? Kör, vetja!

Inte sett Picard ännu. Får se om det blir feeling ikväll!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Enterprise är helt klart underskattad, en skam att den inte fick 7 säsonger. Picard... hmm smått försiktigt optimistisk, Picard/Data scenerna var guld, men mycket kändes fel. Framför allt action bitarna.

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rapparn255:

Gillade inte riktigt Discovery, men ska bli kul att ge denna en chans.
Lite OT men finns det andra Sweclockare än mig som har Startrek Enterprise som favorit Star trek serie?

Enterprise hade en riktigt trög start men totalvände under säsong 2 finalen. Säsong 3 hade kunnat rädda hela serien - men det var nog försent. Enterprise är inte min favorit men ser gärna om just säsong 3 till och från.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

DSP9 gang unite.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Kikade på första avsnittet nu. Gillar det skarpt, känns som en intressant serie här under våren. Jag som aldrig kollat färdig alla säsongerna av The Next Generation måste erkänna mig nyfiken på ifall det de berättar i E01 utspelar sig i TNG eller ifall det är efter? Är väl ca 60% igenom TNG så har en bit kvar!

Permalänk
Medlem

fullt upp med andra serier just nu
Vilken streaming-tjänst?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag gillade detta skarpt. Det är en återgång till de gamla idealen och känslan, och Stewart är en så gudabenådad skådespelare. Han är ju med som producent, och sätter märkbart sin prägel på serien.

Data var en av de karaktärer jag älskade i TNG, och jag kunde aldrig förlåta CBS att de tog livet av honom i Nemesis. Faktiskt har jag inte orkat se om den filmen förrän i dagarna för en recap med sonen inför Picard. Det känns som om de lade ut ett antal trådar och möjligheter att återuppliva honom via antingen de nedladdade minnena i B4, eller via B4 i sig självt som ev kunde fått utvecklas eller "växa". Men icke, inget hände och Data var död. Sorgen var stor... Tills nu, när de faktiskt tar upp JUST den tråden med Data och hans dotter. Och uppenbarligen finns även B4 kvar, den visas i första avsnittet. Jag väntar med stor spänning på vart detta ska leda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Måste säga att jag gillade detta skarpt. Det är en återgång till de gamla idealen och känslan, och Stewart är en så gudabenådad skådespelare. Han är ju med som producent, och sätter märkbart sin prägel på serien.

Data var en av de karaktärer jag älskade i TNG, och jag kunde aldrig förlåta CBS att de tog livet av honom i Nemesis. Faktiskt har jag inte orkat se om den filmen förrän i dagarna för en recap med sonen inför Picard. Det känns som om de lade ut ett antal trådar och möjligheter att återuppliva honom via antingen de nedladdade minnena i B4, eller via B4 i sig självt som ev kunde fått utvecklas eller "växa". Men icke, inget hände och Data var död. Sorgen var stor... Tills nu, när de faktiskt tar upp JUST den tråden med Data och hans dotter. Och uppenbarligen finns även B4 kvar, den visas i första avsnittet. Jag väntar med stor spänning på vart detta ska leda...

Ursäkta mig lite här nu, men en återgång till de gamla idealen och känslan?
Nu tänker jag vara fräck att påstå att du kanske inte ens har sett ToS eller TnG om du tycker att Picard går i samma fotspår som föregående serier för det finns inte mycket som är samma så här långt, förutom att vissa karaktärer återanvänds.

För övrigt, tråkigt väder vi har haft idag.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Märks att majoriteten av de som kommenterar i den här tråden inte har spelat Star Trek Online.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte första avsnittet var tillräckligt för att bilda mig en uppfattning om serien.