EU planerar stärkta konkurrenslagar

Permalänk
Melding Plague

EU planerar stärkta konkurrenslagar

En kommande uppdatering av konkurrenslagar uppmanar europeiska företag att dela data för att stärka konkurrenskraften internationellt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Svåra frågor det här alltså.
Flera av dessa har inge vidare genomslag när så små länder som Sverige ensamt försöker driva det här. Så det är av relevans att en stor aktör som EU tar en del av detta - om något ska tas alls.

Inte minst när det kommer till trade wars. Har hört en del analyser om Trump sitter en vända till att EU kan vara nästa på tur att åka på USAs trade wars nu när de börjar bli klara med Kina.

Ja eller så blir det inte så. Men bara idén om att små länder är svaga mot ledare som Trump jämfört med större unioner gör att EUsamarbetet känns väldans viktigt just nu.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det här luktar potentiellt kartellbildning för att ''lösa'' ett problem som eu har satt dom i från hela början.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Söderbäck:

Har hört en del analyser om Trump sitter en vända till att EU kan vara nästa på tur att åka på USAs trade wars nu när de börjar bli klara med Kina.

Ja eller så blir det inte så. Men bara idén om att små länder är svaga mot ledare som Trump jämfört med större unioner gör att EUsamarbetet känns väldans viktigt just nu.

I Lev Parnas inspelning av Trump som släpptes i samband med riksrättsprocessen så kan man höra Trump snacka skit om EU:
https://youtu.be/SFEWB3oKh5c?t=960

Permalänk
Medlem

EU vill kontrollera allt, en maktmaskin där dom med pengar kan köpa inflytande vid lagskrivningar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Buulaa:

Det här luktar potentiellt kartellbildning för att ''lösa'' ett problem som eu har satt dom i från hela början.

Non-sense. Detta handlar om att skydda europeiska intressen från Amerikanska och Kinesiska storföretag med monopolistiska ambitioner.

Permalänk
Medlem

Skrota inkomstskatten och subventioner. Släpp den fria marknaden fri. Ingen inkomstskatt så kommer svartjobben rasa.

Se till att europa producerar sin egna mat först istället för att skicka sina pengar till sydamerika för varor.

Bygg upp förtroendet för EU, politikerna i Europa och få snurr på apparaten inom EU. Detta kommer inte hända utan maktkåtheten kommer öka och även förtrycket av folket i EU. Inte konstigt att pengarna flyr EU. Ekonomisk kris here we come!

Permalänk
Medlem

EU ett ytterligare steg mot fullskalig idioti genom att komma med idén att förbjuda att laddare ska inkluderas när man köper ny telefon. "Cut down on electrical waste", jo tjena.

Skickades från m.sweclockers.com

.
Permalänk
Medlem

"Vi vill inte ha protektionism, men... protektionism"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leoms:

Skrota inkomstskatten och subventioner. Släpp den fria marknaden fri. Ingen inkomstskatt så kommer svartjobben rasa.

Ska EU ta över beskattningsupplägget så krävs det ett mycket mer federalt EU. Stryk nationerna och flytta över makten centralt. Det här är såklart görbart. Men vill medlemsländerna detta? Jag är tveksam till att din vision är genomförbar så som EUmedborgarna ser på EU i nuläget.

Skrivet av Leoms:

Se till att europa producerar sin egna mat först istället för att skicka sina pengar till sydamerika för varor.

Jag skulle säga att det här arbetet redan görs i stor utsträckning. Att jordbruket är den enskilt största utgiften för EU (ja för inte så länge sedan var det väl 60% av budgeten som gick till jordbruket) beror just på att man vill stimulera den inhemska produktionen. EU har väl kallats en jordbruksunion. Och vi har väldigt mycket mattullar runt EU som också har till syfte att främja inhemsk produktion.
Men visst har det önskats att man ska vikta ner EUs jordbruksutgifter. Det var för mycket back in the days.

Skrivet av Leoms:

Bygg upp förtroendet för EU, politikerna i Europa och få snurr på apparaten inom EU. Detta kommer inte hända utan maktkåtheten kommer öka och även förtrycket av folket i EU. Inte konstigt att pengarna flyr EU. Ekonomisk kris here we come!

Det här är lite flyktigt, löst och populistiskt. Pengarna rinner väl knappast ur EU som helhet. Det stämmer inte.
Men visst kan det bli problem med förtroendet för politikerna om de gemensamt ska jobba för ett mer federalistiskt EUprojekt. Det där är känsligt alltså.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

EU ett ytterligare steg mot fullskalig idioti genom att komma med idén att förbjuda att laddare ska inkluderas när man köper ny telefon. "Cut down on electrical waste", jo tjena.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns väl inget förslag på att helt förbjuda att laddare ska inkluderas vid mobilköp? Det utreds om man ska ha en gemensam kabel till alla telefoner och därigenom minska behovet av flera olika kablar och kontakter. Förövrigt ser jag inte hur denna fråga är relevant för artikeln ovan

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Det finns väl inget förslag på att helt förbjuda att laddare ska inkluderas vid mobilköp? Det utreds om man ska ha en gemensam kabel till alla telefoner och därigenom minska behovet av flera olika kablar och kontakter. Förövrigt ser jag inte hur denna fråga är relevant för artikeln ovan

Jo det gör ju det, enligt daily express. Det är högst relevant i så fall. I samband med denna artikel så planerar kartellgubbarna inom EU detta. Du kan t.ex läsa om det här t.ex.

Kanske dags att EU förbjuder att däck ingår i bilköp, man har ju säkerligen ett par liggandes från förra bilen?

Men ja, det bästa vore om det blev lite ordning och att alla apparater i så fall fick samma anslutning för laddning. Men lycka till att få med Apple på det Europa-tåget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Det här luktar potentiellt kartellbildning för att ''lösa'' ett problem som eu har satt dom i från hela början.

Excuse me? Så du menar alltså att EU har skapat ett problem med länder utanför Europa som subventionerar och använder sin storlek för att driva lokala företag i konkurs genom att såga sina priser? Newsflash. Detta är något som förekommit i över hundra år. Alltså långt innan EU ens existerade.

Skrivet av hakd:

EU vill kontrollera allt, en maktmaskin där dom med pengar kan köpa inflytande vid lagskrivningar.

Vet inte riktigt hur du får ut det av denna artikel MEN den tar upp exakt varför EU existerar. Alltså för att skapa ett gemensamt block inom handel.

Skrivet av Leoms:

Skrota inkomstskatten och subventioner. Släpp den fria marknaden fri. Ingen inkomstskatt så kommer svartjobben rasa.

Se till att europa producerar sin egna mat först istället för att skicka sina pengar till sydamerika för varor.

Bygg upp förtroendet för EU, politikerna i Europa och få snurr på apparaten inom EU. Detta kommer inte hända utan maktkåtheten kommer öka och även förtrycket av folket i EU. Inte konstigt att pengarna flyr EU. Ekonomisk kris here we come!

Nyliberalism i all ära men att släppa marknaden fri gagnar bara de större företagen. Ingen annan. Slumpad inkomstskatt skulle dessutom ruinera den svenska staten. Tror du t.ex. välfärden skulle gå runt om man tog bort dess överlägset största inkomstkälla? Alternativt så vill du alltså att EU tar över beskattningen i hela EU zonen och därigenom bryta mot en av EUs viktigaste grundpelare? Vet inte vilket av dessa två scenarion som är positiva i någon mening alls.

Sedan odla sin egen mat? Så du menar att Europa magiskt ska få klimat som lämpar sig för alla grödor man behöver? Kom igen nu..

Skrivet av Viktorph:

Jo det gör ju det, enligt daily express. Det är högst relevant i så fall. I samband med denna artikel så planerar kartellgubbarna inom EU detta. Du kan t.ex läsa om det här t.ex.

Kanske dags att EU förbjuder att däck ingår i bilköp, man har ju säkerligen ett par liggandes från förra bilen?

Men ja, det bästa vore om det blev lite ordning och att alla apparater i så fall fick samma anslutning för laddning. Men lycka till att få med Apple på det Europa-tåget.

Skickades från m.sweclockers.com

Daily Express är en slasktidning som nästan ingen i UK tar seriöst. Framförallt inte när det kommer till EU.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viktorph:

Jo det gör ju det, enligt daily express. Det är högst relevant i så fall. I samband med denna artikel så planerar kartellgubbarna inom EU detta. Du kan t.ex läsa om det här t.ex.

Kanske dags att EU förbjuder att däck ingår i bilköp, man har ju säkerligen ett par liggandes från förra bilen?

Men ja, det bästa vore om det blev lite ordning och att alla apparater i så fall fick samma anslutning för laddning. Men lycka till att få med Apple på det Europa-tåget.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du några fler källor, eller är en EU-fientlig högerpopulistisk tabloidblaska med anknytning till Rupert Murdoch den enda källa du kan ange i detta fallet?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Viktorph:

Jo det gör ju det, enligt daily express. Det är högst relevant i så fall. I samband med denna artikel så planerar kartellgubbarna inom EU detta. Du kan t.ex läsa om det här t.ex.

Kanske dags att EU förbjuder att däck ingår i bilköp, man har ju säkerligen ett par liggandes från förra bilen?

Men ja, det bästa vore om det blev lite ordning och att alla apparater i så fall fick samma anslutning för laddning. Men lycka till att få med Apple på det Europa-tåget.

Skickades från m.sweclockers.com

Nog trodde jag mer om dig än att falla för tabloidpressen när vi träffades Viktorph Observera att tidningen helt undviker att peka på vart någonstans i de föreslagna lagtexterna det står något som ens liknar vad dem påstår. Anledningen till det är ju såklart att det, de facto, inte alls står något sådant.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Har du några fler källor, eller är en EU-fientlig högerpopulistisk tabloidblaska med anknytning till Rupert Murdoch den enda källa du kan ange i detta fallet?

Så ledsna, som vanligt. Bara för att någon inte vill stötta EU och dess idioti.

Nej det har jag inte. Jag tycker att entreprenören Rupert Murdoch och hans digitala arm av Daily Express och Sunday Express som är en av Storbritanniens mest kända nyhetstidningar är tillräckligt. Men du får gärna ta fram bevis på att det är fake news. Ser fram emot detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Nog trodde jag mer om dig än att falla för tabloidpressen när vi träffades Viktorph Observera att tidningen helt undviker att peka på vart någonstans i de föreslagna lagtexterna det står något som ens liknar vad dem påstår. Anledningen till det är ju såklart att det, de facto, inte alls står något sådant.

Ledsen för detta! Men man måste kunna tycka olika och även kunna ha roligt! Jag skulle inte tycka sämre om dig för att du tyckte annorlunda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Så ledsna, som vanligt. Bara för att någon inte vill stötta EU och dess idioti.

Nej det har jag inte. Jag tycker att entreprenören Rupert Murdoch och hans digitala arm av Daily Express och Sunday Express som är en av Storbritanniens mest kända nyhetstidningar är tillräckligt. Men du får gärna ta fram bevis på att det är fake news. Ser fram emot detta!

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta? Folk kritiserar dig pga. dåliga källkritik. Inte för att du är kritisk mot EU. Sedan varför ska man bevisa att det är "fake news"? Det är väl för tusan artikelns ansvar att bevisa att det stämmer. Vilket den, om du faktiskt läst den, insett att den inte gör.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ursäkta? Folk kritiserar dig pga. dåliga källkritik. Inte för att du är kritisk mot EU. Sedan varför ska man bevisa att det är "fake news"? Det är väl för tusan artikelns ansvar att bevisa att det stämmer. Vilket den, om du faktiskt läst den, insett att den inte gör.

Sure. Jag har fel, ni har rätt. Jag ger mig!

Får svälja min stolthet och erkänna att jag blev lite het på gröten då jag trodde det var en pålitlig källa, något som det definitivt inte var - precis som ni påstod. Jag svalde det med hull och hår lite för ivrigt och borde givetvis ha sett igenom det. Ber om ursäkt om jag trampade någon på tårna.

Känns som det grundar sig Apples motstånd och att något har valt att spä på det ytterligare med desinformation för att skapa dessa fake news.

All välmening!

Skickades från m.sweclockers.com

Tillägg.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Excuse me? Så du menar alltså att EU har skapat ett problem med länder utanför Europa som subventionerar och använder sin storlek för att driva lokala företag i konkurs genom att såga sina priser? Newsflash. Detta är något som förekommit i över hundra år. Alltså långt innan EU ens existerade.

Vet inte riktigt hur du får ut det av denna artikel MEN den tar upp exakt varför EU existerar. Alltså för att skapa ett gemensamt block inom handel.

Nyliberalism i all ära men att släppa marknaden fri gagnar bara de större företagen. Ingen annan. Slumpad inkomstskatt skulle dessutom ruinera den svenska staten. Tror du t.ex. välfärden skulle gå runt om man tog bort dess överlägset största inkomstkälla? Alternativt så vill du alltså att EU tar över beskattningen i hela EU zonen och därigenom bryta mot en av EUs viktigaste grundpelare? Vet inte vilket av dessa två scenarion som är positiva i någon mening alls.

Sedan odla sin egen mat? Så du menar att Europa magiskt ska få klimat som lämpar sig för alla grödor man behöver? Kom igen nu..

Daily Express är en slasktidning som nästan ingen i UK tar seriöst. Framförallt inte när det kommer till EU.

'' verktyg för att motverka konkurrens från utländska företag, som utnyttjar den öppna europeiska marknaden med subventioner som europeiska företag har svårt att matcha.'' Subventioner måste ges av någon institution/regering så du missa något viktigt där. Förmodligen är dessa företag inte bundna av samma skattetryck och regler då dom inte behöver ha hela sin verksamhet i ett område(eu). Så detta är ett plåster för att sopa frågan under mattan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Buulaa:

'' verktyg för att motverka konkurrens från utländska företag, som utnyttjar den öppna europeiska marknaden med subventioner som europeiska företag har svårt att matcha.'' Subventioner måste ges av någon institution/regering så du missa något viktigt där. Förmodligen är dessa företag inte bundna av samma skattetryck och regler då dom inte behöver ha hela sin verksamhet i ett område(eu). Så detta är ett plåster för att sopa frågan under mattan.

Jag hänger inte med riktigt. Menar du att EU är ansvariga för respektive lands skattetryck i Europa?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag hänger inte med riktigt. Menar du att EU är ansvariga för respektive lands skattetryck i Europa?

Nej. Jag tror att han försöker påstå att EU rår för detta själv pga. en gemensam och öppen marknad.. vilket är verkligen att rycka efter halmstrån.

Utländska toksubventionerade företag har existerat på den inhemska marknaden långt innan EU ens var påkommet. Många etablerade sig kort efter den industriella revolutionen och bredde ut sig på en outveklad marknad. Bland annat i Frankrike och i Öststaterna. Tidigare har dessa kunnat motverkas av starka inhemska industrier men sedan ett tjugotal år tillbaka så finns dessa istället i Kina samtidigt som allt fler industrier väljer att omlokalisera för att komma undan skatter och andra utgifter. Kvar blir ju närvaron av stora utländska företag.

Sedan har vi ju den andra sidan av spektrumet där länder (som Irland) skapat ett "skatteparadis" för utländska företag genom att erbjuda dem nästan noll i skatt. Vilket slagit ut inhemsk industri fullständigt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Sure. Jag har fel, ni har rätt. Jag ger mig!

Får svälja min stolthet och erkänna att jag blev lite het på gröten då jag trodde det var en pålitlig källa, något som det definitivt inte var - precis som ni påstod. Jag svalde det med hull och hår lite för ivrigt och borde givetvis ha sett igenom det. Ber om ursäkt om jag trampade någon på tårna.

Känns som det grundar sig Apples motstånd och att något har valt att spä på det ytterligare med desinformation för att skapa dessa fake news.

All välmening!

Skickades från m.sweclockers.com

Tips till framtiden om du läser saker om EU du vill kolla upp är att googla fram förslagen på EU egna hemsida.

Ofta är de väldigt korta och helt rimliga att läsa. Den om gemensam laddare för mobiler är under 10 sidor och med rejäla styckes indelningar och annat så knappt någon text att läsa.

Tycker generellt det vore ett Krav på seriösa medier att lämna full källhänvisning där det inte skyddad källa. Att inte länka exempelvis ett EU förslag är ren lathet.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Tips till framtiden om du läser saker om EU du vill kolla upp är att googla fram förslagen på EU egna hemsida.

Ofta är de väldigt korta och helt rimliga att läsa. Den om gemensam laddare för mobiler är under 10 sidor och med rejäla styckes indelningar och annat så knappt någon text att läsa.

Tycker generellt det vore ett Krav på seriösa medier att lämna full källhänvisning där det inte skyddad källa. Att inte länka exempelvis ett EU förslag är ren lathet.

Tack för förslaget. Jag kikade igenom den efter konversationen här och såg ganska snart att informationen om något sådant inte existerade. Då blev det ännu mer klart.

Jag kontaktade tidningen och bad om att få en konkret källa på påståendet. Lär väl inte få något svar men det är väl det minsta jag kunde göra, för att kämpa med lärdomen av källkritik. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Viktorph:

Ledsen för detta! Men man måste kunna tycka olika och även kunna ha roligt! Jag skulle inte tycka sämre om dig för att du tyckte annorlunda.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej för fasen! Inget att vara ledsen över! Självklart ska man även kunna tycka olika samtidigt som man har trevligt tillsammans. Jag har inga problem med att kalla mig vän med någon som ogillar EU/vapenvägrar/tycker om lakrits (för att ta några exempel på mot mig diametralt olika åsikter). Man kan vara en bra person fast man har andra åsikter än mig. Det jag (något klumpigt) försökte säga var att du verkade vara en klipsk snubbbe, så jag tänkte att du skulle genomskåda blaskans bluff.

Skrivet av Viktorph:

Sure. Jag har fel, ni har rätt. Jag ger mig!

Får svälja min stolthet och erkänna att jag blev lite het på gröten då jag trodde det var en pålitlig källa, något som det definitivt inte var - precis som ni påstod. Jag svalde det med hull och hår lite för ivrigt och borde givetvis ha sett igenom det. Ber om ursäkt om jag trampade någon på tårna.

Känns som det grundar sig Apples motstånd och att något har valt att spä på det ytterligare med desinformation för att skapa dessa fake news.

All välmening!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Viktorph:

Tack för förslaget. Jag kikade igenom den efter konversationen här och såg ganska snart att informationen om något sådant inte existerade. Då blev det ännu mer klart.

Jag kontaktade tidningen och bad om att få en konkret källa på påståendet. Lär väl inte få något svar men det är väl det minsta jag kunde göra, för att kämpa med lärdomen av källkritik. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Det här borde fan folk lära utav och ta efter! Det är stort att publikt erkänna vart man själv tabbade sig och även direkt visa på konkret bot och bättring!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Viktorph:

Tack för förslaget. Jag kikade igenom den efter konversationen här och såg ganska snart att informationen om något sådant inte existerade. Då blev det ännu mer klart.

Jag kontaktade tidningen och bad om att få en konkret källa på påståendet. Lär väl inte få något svar men det är väl det minsta jag kunde göra, för att kämpa med lärdomen av källkritik. 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr lär det inte leda någonstans. Dessa propagandakanaler som t.ex. de inom Murdoch-sfären driver en toppstyrd politisk agenda, och har gjort det i flera decennium. Du lär inte vara den första som ifrågasätter dem, men ändå biter de fast vid sin agenda.

I första hand utgör de en propagandakanal för det republikanska partiet i USA (Fox News t.ex.), men även högerpopulister på andra håll i världen eftersom de ses som nyttiga idioter i ögonen på dessa makthavare. Att de har en fientlig inställning till EU är ingen slump. Se exempelvis länken jag postade längre upp där Trump snackar skit om EU. De ser EU som en motståndare i sina globala maktspel.

EU har i dagens värld blivit en institution som upprätthåller en global maktbalans där storspelarna förutom EU är USA och Kina, och så finns även Putin med på ett hörn även om Ryssland är långt ifrån sina Sovjet-dagar. Till skillnad från de andra så är EU en löst sammansatt koalition av ett antal mindre länder varav många rankas som de mest välfungerande demokratierna i världen. De andra har insett att välfungerande demokrati kan vara både vår största styrka och vår största svaghet och utnyttjar det emot oss genom att bedriva ett desinformationskrig ämnat till att splittra oss, och efter 2016 så blir vi attackerade både från öst och väst.

Det bästa vi kan göra är att hålla fast vid våra principer angående källkritik och faktagranskning, stöta ifrån oss lögner och konspirationsteorier och att hålla oss väl informerade.

Permalänk

Undrar hur detta kommer påverka Storbritannien när de avslutar sitt medlemskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag hänger inte med riktigt. Menar du att EU är ansvariga för respektive lands skattetryck i Europa?

https://en.wikipedia.org/wiki/European_Union_value_added_tax

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det du har länkat till är att länder i EU har moms. Det har även länder utanför EU. Att ett land har moms är såklart inte samma sak som att landet har högt skattetryck. Läser du själv i länken du angav så ser du snabbt att varje land sätter sin egen momssat, och även att momsen inte går till EU utan denna samlas in av respektive stat och går till respektive lands statskassa.
Det handlar snarare om hanteringen av vilket lands moms som ska gälla vid köp mellan två EUländer.

Men det var alltså som jag misstänkte här (eller jag tror det iaf - momslänken tolkar jag som ett medhåll?).
Du vill påskina att det är EU som ansvarar för respektive lands skattenivåer.
Här har du nog missat något grundläggande. Varje EUland sköter sin egen skattepolitik. Det är inte EU som beslutar om skattenivåer och skattetryck i respektive land. Högre skatteryck beror helt enkelt inte på EU utan på respektive lands förda politik.
Din teori om att EU själva skulle ha orsakat bristande konkurrensmöjligheter med hög skatt håller alltså inte.

Jag kan rekommendera att vara aningen tydligare i framförandet av teorier. Nu fick jag gissa vad du ville ha sagt, och uppföljningen med en länk om moms var kanske inte jättetydlig heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ska EU ta över beskattningsupplägget så krävs det ett mycket mer federalt EU. Stryk nationerna och flytta över makten centralt. Det här är såklart görbart. Men vill medlemsländerna detta? Jag är tveksam till att din vision är genomförbar så som EUmedborgarna ser på EU i nuläget.

Jag skulle säga att det här arbetet redan görs i stor utsträckning. Att jordbruket är den enskilt största utgiften för EU (ja för inte så länge sedan var det väl 60% av budgeten som gick till jordbruket) beror just på att man vill stimulera den inhemska produktionen. EU har väl kallats en jordbruksunion. Och vi har väldigt mycket mattullar runt EU som också har till syfte att främja inhemsk produktion.
Men visst har det önskats att man ska vikta ner EUs jordbruksutgifter. Det var för mycket back in the days.

Det här är lite flyktigt, löst och populistiskt. Pengarna rinner väl knappast ur EU som helhet. Det stämmer inte.
Men visst kan det bli problem med förtroendet för politikerna om de gemensamt ska jobba för ett mer federalistiskt EUprojekt. Det där är känsligt alltså.

Mer makt till EU? Absolut inte! EU bör hårdbantas. Bra med en organisation som förenklar handel inom ett område och minskar byråkrati men dagen EU kan skrotas.

Pengarna rinner ut ur EU mot USA för kollar man framåt så är det mer förtroende för USAs ekonomi och styre än EU. Mycket splittring inom Europa. Att Storbritannien lämnar är första steget. Förtroendekris. Handlar om förtroende och förtroendet inom länderna i Europa och EU-organisationen sjunker.

Skrivet av Xinpei:

Excuse me? Så du menar alltså att EU har skapat ett problem med länder utanför Europa som subventionerar och använder sin storlek för att driva lokala företag i konkurs genom att såga sina priser? Newsflash. Detta är något som förekommit i över hundra år. Alltså långt innan EU ens existerade.

Vet inte riktigt hur du får ut det av denna artikel MEN den tar upp exakt varför EU existerar. Alltså för att skapa ett gemensamt block inom handel.

Nyliberalism i all ära men att släppa marknaden fri gagnar bara de större företagen. Ingen annan. Slumpad inkomstskatt skulle dessutom ruinera den svenska staten. Tror du t.ex. välfärden skulle gå runt om man tog bort dess överlägset största inkomstkälla? Alternativt så vill du alltså att EU tar över beskattningen i hela EU zonen och därigenom bryta mot en av EUs viktigaste grundpelare? Vet inte vilket av dessa två scenarion som är positiva i någon mening alls.

Sedan odla sin egen mat? Så du menar att Europa magiskt ska få klimat som lämpar sig för alla grödor man behöver? Kom igen nu..

Är inte för EU. Makt korrumperar så mindre makt till EU och mer makt till länderna. Ut med korrupta politikerna och in med människor som har erfarenhet av verkligheten. Nigel Farage är ett bra exempel.

Om ett lands ledare stod för befolkningen och om utomstående subventionerade sina produkter för att konkurrera ut lokala företagen så bör ledarna i det landet sparka ut dessa skadliga människor. Har hänt hundratals gånger i historien hur korrupta handelsmän blivit utslängda ur länder så varför gör inte dagens politiker samma sak?

Ett bättre samhälle hade varit där ledarna bygger upp förtroendet i samhället mellan alla parter, få igång lokala ekonomin och stödja lokala företagen. Minska byråkratin. Politikern eller ledarna som styr skall leva lokalt och inte många mil bort med höga löner och stora fallskärmar. Med detta drabbas också ledarna av sina egna beslut och lever inte i en skyddad miljö. Stora företag är också genomkorrupta. Vanligaste beviset för detta är hur dom mutar amerikanska politiker för att få inflytande.

Svenska staten är redan ruinerad. Kapas på alla områden i Sverige idag inom välfärd och det kommer bli värre. Jag sitter vid sidan och ser hur Sverige förfaller. Går inte att rädda. Räddas det som räddas kan. Finns nog en anledningen till det lilla häftet skickades ut två år sedan och ibland förekommer reklamskyltar hur vi skall ha 72 timmars förråd av förnödenheter och sjukhusen fått inom om att gå i stabläge.