iPhone 11 Pro eller Samsung S10?

Permalänk
Medlem

iPhone 11 Pro eller Samsung S10?

Om vi bortser från priset... det är helt ointressant att blanda in i diskussionen.

Vilken av dessa är det bättre valet? Motivera... utan att nämna något om prissättningen på dem.

Permalänk
Medlem

@Exxovion:
Vad gäller prestanda och egenskaper är dom ganska likvärdiga.

Om du är van vid iOS och har många andra Appleprodukter, välj iPhone 11 Pro.

Om du är van vid Samsung/Android gränssnittet välj Samsung S10.

Jag hade valt iPhone 11 Pro bara för att jag är van vid gränssnittet och har flera andra Appleprodukter i hemmet.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z390-F Gaming, i9 9900K, Corsair 32GB 3200mhz, Aorus RTX 3080 Master, Asus ROG Strix LC 360, Be Quiet Dark Power Pro 12 1200W, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 500 GB, Samsung QVO 2TB, Lian Li PC-011 Dynamic
MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem

Är ju lite hugget som stucket skulle jag vilja påstå. Vad gillar du bäst, Ios eller Android? Typ så jag ser det. Van vid det ena men vill testa något nytt? Kör på! Men gäller att ha ett öppet sinne om man byter lag så att säga. Tar tid att vänja sig, finns för- och nackdelar med båda garanterat.

Själv har jag kört android sedan det kom mer eller mindre och ser ingen som helst vits med att byta. Kan inte med Ios det lilla jag använt det via morsans paddor och farsans mobil liksom. Precis samma sak som många vana Ios användare säger om Android.

Så min röst går ju till Samsung av de två då förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Har själv en iPhone 11 pro Max. Kunde inte välja mellan Max eller "vanlig" size.
Jag använder PC i jobbet och hemma för gaming, men skulle jag inte spelat hade jag lätt valt en macbook pro också. Tjejen hjälpte jag beställa en macbook pro för längesen och hon är supernöjd.
Mac och iPhone tycker jag är helt överlägset om du använder båda. De finns inget som kommer i närheten för surfa, media och bara slippa allt pill med Windows och Android. Har du ingen anledning att inte köra all in Apple så sparar du massa tid och stök med update, flytt av bilder, programuppdateringar osv. Apple sköter allt mycket smidigare enligt mig.
Det enda jag ser som födel med Samsung är priset.

TLDR
Vill du ha en mobil du slipper meka med och ALLTID levererar och aldrig behöver stöka när man flyttar till ny mobil etc. Skaffa iPhone pro. Vill du spara pengar skaffa Samsung Galaxy. Kvalitetskänslan i Apple är överlägsen. Galaxy känns mycket plastigare.

Permalänk
Medlem

Dator kör jag PC, Surfplatta är apple och telefon Android anledning är följande:

1: Dator för spel, MAC har helt enkelt inget i den kategorin som slår windowsbaserade system.
2: Surfplatta, jag har fram tills 4 månadersedan kört android, men nu när min gamla packade ihop så ville jag ha en ny och hade en budget på 3500 riksdaler och ville ha så bra skärm som möjligt. Det blev en Ipad och jag är supernöjd.
3 Telefon, jag har provat apple en gång och nej inte igen på väldigt länge! Jag använder ofta bluetooth för filöverföring i mellan dator och telefon och det fixar ju inte apple ( till PC iaf ) Jag trivs bättre med android då jag är van vid det. Det här med att man behöver pilla och ''meka'' med android stämde kanske på typ Galaxy s3 inte längre. Jag kör nu S9 sen 1,5år och den har inte strulat en enda gång!

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

Jag blev mest bara irriterad över Samsung S10e som jag hade. Bytte till iPhone XS och det känns så mycket bättre.
Nu är det ju två helt olika telefoner mot det du frågar. Men det jag störde mig på var mestadels Android och Samsung One UI VS Apple iOS.
Jag gillar att allt känns så "enhetligt" med iOS. Samtidigt som att allt känns mer responsivt och flyter på bättre. Betydligt bättre touch känsla också enligt mig.
Hela notifikationssystemet tycker jag funkar bättre med iOS också.

Men jag har aldrig riktigt gillat Android Saknar Windows Phone..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Väldigt enkelt val i mina ögon. iOS eller Android? Välj det du är bekväm med.
Jag böt i höstas från över 10 år eller nåt med Android till en iPhone 11 och jag upplever stabiliteten som natt och dag jämfört mot förut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har en iphone 11 pro på jobbet (som jag använder även smått utanför jobbet) och en gammal oneplus two.

Iphonen är fantastisk, det enda som stör mig är att jag inte kan ladda in vilka appar jag vill utan jailbreak och att det är så jävla jobbigt att flytta filer till en dator. Annars är det en fantastisk telefon

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag väljer alltid iPhone pga prestandan och operativsystemet. Men Samsung gör också bra telefoner. Jag rekommenderar du går till butik och provar båda telefonerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

S20 Ultra om du har möjlighet att vänta några veckor .

Visa signatur

“All cruelty springs from weakness.”

Permalänk

Jag skulle rekommendera Samsung då den har mycket mer funktioner och att det går att anpassa den mer efter tycker och smak. Speciellt sid menyn och att det går att dela skärmen och ha uppe två saker samtidigt. Jag är inte insatt i Iphone så jag kanske är ute och cyklar?

Jag har en S10 plus genom jobbet och gillar den mycket. Jag använder Google Foto för att komma åt mina foton var jag än är och har kopplat mina email till både telefon och dator.

Vad föll ditt val på till slut Exxovion?

Permalänk
Medlem

Vad föll valet på till slut TS?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunillamork:

Jag skulle rekommendera Samsung då den har mycket mer funktioner och att det går att anpassa den mer efter tycker och smak. Speciellt sid menyn och att det går att dela skärmen och ha uppe två saker samtidigt. Jag är inte insatt i Iphone så jag kanske är ute och cyklar?

Jag har en S10 plus genom jobbet och gillar den mycket. Jag använder Google Foto för att komma åt mina foton var jag än är och har kopplat mina email till både telefon och dator.

Vad föll ditt val på till slut Exxovion?

Skrivet av RVX:

Vad föll valet på till slut TS?

Har ännu inte skaffat någon ny mobil. Det blev lite bortglömt på grund av en massa andra saker man haft att göra. Dock är numera iPhone totalt uteslutet, om jag inte väljer att skaffa en ny iMac... vilket också är något som kan bli aktuellt framöver då vi ska göra oss av med två datorer och ersätta dem med en ny. Men det är en annan historia.

Hur som... iPhone har jag upptäckt är ett rent h-e att överföra bilder ifrån till en Windows-PC. På min Android-mobil sköts detta nu helt automatiskt via WiFi-överföring och OneDrive-synkronisering. Har försökt att få till detta på frugans iPhone, men det verkar tyvärr inte vara möjligt. Därför har jag valt att utesluta iPhone.

Troligtvis kommer jag beställa den nya Samsung-modellen S20. Fast jag väljer modellen med "Snapdragon" istället för "Exonys".

Permalänk
Medlem

Det blev en iPhone trots allt. Den nya SE-modellen... en av få nya mobiler som har en vettig storlek.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Det blev en iPhone trots allt. Den nya SE-modellen... en av få nya mobiler som har en vettig storlek.

Rätt värdelöst att de fortfarande säljer mobiler med IPS, tycker det är rätt värdelöst när jag redan fick det i budget Samsung mobil under 2013.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Rätt värdelöst att de fortfarande säljer mobiler med IPS, tycker det är rätt värdelöst när jag redan fick det i budget Samsung mobil under 2013.

Varför är det värdelöst?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Exxovion:

Varför är det värdelöst?

Betala mer få mindre? Det är inte utan anledning de har OLED i flaggskeppen men att de fortfarande släpper mobiler med IPS är i mina ögon snålt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det fanns en tid när android låg efter men så är verkligen inte fallet längre. Hade köpt en iPhone om jag varit i behov av en mobil med en bra kamera utan något trixande eller om jag haft fler Apple produkter. Annars gör valfri flaggskeppsandroid allting bättre IMO.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det blev en iPhone trots allt. Den nya SE-modellen... en av få nya mobiler som har en vettig storlek.

Uppgraderade precis från en iPhone 8 till en XS då Dustin kör en bra deal.
Men lutade länge mot den nya SE modellen.

Nu när jag kört den nya XS ett tag så inser jag att jag sannolikt varit lika lycklig med en SE faktiskt.
Jag kanske vänjer mig vid Face-ID osv men SE är verkligen en telefon med ett bra format som har det mesta.

XS och 11 har större skärmar visst, det är en fördel ibland men på bekostnad av storleken.
VIkt, samma sak där, fördel SE

Batteritid, fördel XS och definitivt 11, men inte så det är värt extrapengarna (tycker jag).

Andra stora fördelar med iOS och Apple är just att det finns mkt tillbehör och om du behöver byta batteri så fixar Apple det för dig för några hundringar.
Sen är det rätt skönt att slippa plöja igenom förinstallerade appar eller anpassade Android OS och stänga av att man delar med sig av halva sitt liv. (Här skiljer det ju stort mellan olika leverantörer dock).

Så grattis till ett bra köp

Permalänk
Medlem

iPhone eller Samsung, PC eller Mac, mamma eller pappa? Bara känslor bestämmer vad du gillar bäst. Du lär inte få ett svar i ett forum.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Uppgraderade precis från en iPhone 8 till en XS då Dustin kör en bra deal.
Men lutade länge mot den nya SE modellen.

Nu när jag kört den nya XS ett tag så inser jag att jag sannolikt varit lika lycklig med en SE faktiskt.
Jag kanske vänjer mig vid Face-ID osv men SE är verkligen en telefon med ett bra format som har det mesta.

XS och 11 har större skärmar visst, det är en fördel ibland men på bekostnad av storleken.
VIkt, samma sak där, fördel SE

Batteritid, fördel XS och definitivt 11, men inte så det är värt extrapengarna (tycker jag).

Andra stora fördelar med iOS och Apple är just att det finns mkt tillbehör och om du behöver byta batteri så fixar Apple det för dig för några hundringar.
Sen är det rätt skönt att slippa plöja igenom förinstallerade appar eller anpassade Android OS och stänga av att man delar med sig av halva sitt liv. (Här skiljer det ju stort mellan olika leverantörer dock).

Så grattis till ett bra köp

Android eller Iphone?
Numera är det endast tycke och smak som blir avgörande för vilket man väljer.

Om du nu tror att Android saknar mycket tillbehör och möjligheten att byta batteri billigt då har du inte satt dig in i det hela.
När det sen gäller att stänga av "delningen" av vad man gör är där en skillnad, på Android kan man stänga av det men det går inte på Iphone (vad jag vet), för du tror väl inte att Apple håller sina fingrar borta från att samla in data?

Så åter igen, man väljer helt enkelt det man är mest bekväm med, skillnaderna är idag mycket mindre än det varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Android eller Iphone?
Numera är det endast tycke och smak som blir avgörande för vilket man väljer.

Om du nu tror att Android saknar mycket tillbehör och möjligheten att byta batteri billigt då har du inte satt dig in i det hela.
När det sen gäller att stänga av "delningen" av vad man gör är där en skillnad, på Android kan man stänga av det men det går inte på Iphone (vad jag vet), för du tror väl inte att Apple håller sina fingrar borta från att samla in data?

Så åter igen, man väljer helt enkelt det man är mest bekväm med, skillnaderna är idag mycket mindre än det varit.

Tror? Ta en titt hos närmaste tillverkare av mobilskal så hittar du garanterat mer skal till iPhones.
Självklart finns dom stora såsom Samsung med, men tittar du på andra märken så är utbudet mindre.

Byta batteri billigt och att göra det på en auktoriserad verkstad är inte alltid helt enkelt.
När det gäller att stänga av delning av data så handlar det inte bara om leverantören, det handlar även om förpreppat bloatware eller programvaror som vissa Androidtelefoner kommer med och som inte alltid uppdateras och där man skickar information till höger och vänster. Ska man köra en vettig säker Androidlur så krävs det att man gör lite research.

Skulle säga att skillnaderna är mycket större än idag än vad många tänker på, supporttid, informationsdelning, säkerhet, tillbehör och möjlighet till kvalitativ service skiljer stort mellan tillverkarna.

Permalänk
Medlem

Jag övergick i förrgår till Samsung S20 ifrån iphone 8+

Det är som natt och dag, och älskar nya luren. Det finns möjlighet till både 3200x1440 i upplösning, ELLER 120hz på skärm. Höga upplösningen och 120hz kan inte kombineras. Men den är förbannat skön och smidig. Däremot så får du större skärmar med S20+ och S20 Ultra om det är viktigt.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Betala mer få mindre? Det är inte utan anledning de har OLED i flaggskeppen men att de fortfarande släpper mobiler med IPS är i mina ögon snålt.

När det gäller nya iPhone SE så tycker jag inte att "betala mer för mindre" gäller direkt. Apple har alltid ett "apple premium" på sina priser men när det gäller just den här mobilen fattar jag inte riktigt vad dom håller på med? Samma prestanda som iPhone 11/iPhone 11 Pro för 5400kr? WTF Apple! Många tubare som också är förvånade. Ang ips/oled så föredrar jag såklart också oled, med apples ips panel är IMHO en fullgod skärm för det mesta.

Mina 2cent

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Bytte till 11 Pro från att alltid använt Android.

Kul att lära sig ett nytt gränssnitt, började bli tråkigt att uppdatera till nyare Android mobiler utan någon märkvärdig skillnad. Samma sak kommer sägas om Iphone och min kontring är att inget stoppar mig från att köpa en Android om ett par år, roligare med variation :).

Permalänk
Medlem

@reverend benny: Nu var det inte frågan om vilken det finns mest till, utan om det finns ett stort utbud eller inte.
Givetvis finns det mindre antal till varje enskild modell av Android telefonerna, men det beror på att det finns så oerhört många fler modeller än det finns iphones.

Varken svårare eller lättare att byta batteri på en Android än en iphone.

Visst finns det fler förinstallerade appar i en Android, men det är fortfarande lättare och större möjlighet att blockera informationsdelningen i Android än i iOS, även om det ibland kräver lite merarbete.

Nej skillnaderna är inte så stora som du vill ha det till, i familjen har vi iphone, Android, mac och PC, generellt har det varit dyrare att få iphonen fixad vid problem (har fått göra det vid ett par tillfällen) än en Android telefon.
Apples service center är en mardröm att ha och göra med mot t.ex. Samsungs service center (har haft ärende hos båda).
Den största skillnaden idag är priset och det är ju inte direkt till iphones fördel, men det är inte värre än att man bortser från det om man föredrar deras system.

Så eftersom jag dagligen på nära håll upplever båda sidorna ser jag också skillnaderna, båda sidorna har sina fördelar och nackdelar och därför faller valet på det man är mest bekväm med.

I den ultimata mobilen hade jag velat ha saker från båda världarna, men det kommer troligen aldrig att bli av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Uppgraderade precis från en iPhone 8 till en XS då Dustin kör en bra deal.
Men lutade länge mot den nya SE modellen.

Nu när jag kört den nya XS ett tag så inser jag att jag sannolikt varit lika lycklig med en SE faktiskt.
Jag kanske vänjer mig vid Face-ID osv men SE är verkligen en telefon med ett bra format som har det mesta.

XS och 11 har större skärmar visst, det är en fördel ibland men på bekostnad av storleken.
VIkt, samma sak där, fördel SE

Batteritid, fördel XS och definitivt 11, men inte så det är värt extrapengarna (tycker jag).

Andra stora fördelar med iOS och Apple är just att det finns mkt tillbehör och om du behöver byta batteri så fixar Apple det för dig för några hundringar.
Sen är det rätt skönt att slippa plöja igenom förinstallerade appar eller anpassade Android OS och stänga av att man delar med sig av halva sitt liv. (Här skiljer det ju stort mellan olika leverantörer dock).

Så grattis till ett bra köp

Kostar ju bara ett par hundringar att byta batteri på en Samsung också och även iPhone kommer med en mängd förinstallerade appar som man aldrig använder, inte jag iaf. Så same same

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

@MacAllan

Ska du få batteri bytt på en iPhone under eller utanför garantin så fungerar det bra jämfört med t.ex. få det löst med Huaweis produkter. Betydligt smidigare.
Själva svårighetsgraden kan inte jag bedöma då jag låter verkstäderna fixa sånt.

Lite merarbete? Nu vet jag att det är stor skillnad på Androids produkter, men ta en titt på Huaweis produkter så inser man att det krävs rätt mkt merarbete.
Men man får vad man betalar för, gissar att en Pixel är en helt annan historia.

Jo, skillnaderna är så stora som jag vill ha det till, supporttid (tid för att få ut en patch samt antal år som enheter får uppdateringar), säkerhetstänk, support osv skiljer stort mellan de olika tillverkarna och problemet är att många generaliserar och tänker att Android ser likadant ut hos samtliga tillverkare.

När det gäller Samsung så har jag inte haft några av deras telefoner på några år. Upplevelsen jag har är inte representativ för hur det ser ut idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Kostar ju bara ett par hundringar att byta batteri på en Samsung också och även iPhone kommer med en mängd förinstallerade appar som man aldrig använder, inte jag iaf. Så same same

Sålänge tillverkaren underhåller sina egna appar man preppat telefonen med så är det ju ok.
Problem kan ju uppstå när man inte kan ta bort de förinstallerade apparna och/eller när supporten upphör.

Men vad jag förstår det som så kan man numera avinstallera de medföljande apparna i Samsung telefonerna om man vill.
I en iPhone så avinstallerar man egentligen inte det medföljande apparna utan man tar bara bort ikonen om jag förstått saken rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Betala mer få mindre? Det är inte utan anledning de har OLED i flaggskeppen men att de fortfarande släpper mobiler med IPS är i mina ögon snålt.

iPhone SE kostar ju trots allt lite mindre än iPhone 11 Pro... så jag klagar absolut inte.