Vad tycker du om "En dag med SweClockers på CES"?

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Vad tycker du om "En dag med SweClockers på CES"?

Ni som har koll på våran extrakanal på Youtube kanske redan har sett materialet från årets CES-mässa. Vi brukar ofta göra "bakom kulliserna"-videor på mässor, men det visar inte riktigt vad vi faktiskt gör om dagarna. Därför tog jag ena kameran och började filma slumpmässiga och vanliga saker från en av dagarna för att verkligen visa hur saker går till, och vad vi gör.

Idén kom precis i början av dagen och var väldigt lite förberedd så kan nog förbättras mycket, men vill gärna höra era åsikter om konceptet också. Är det här något ni vill se mer av, och kanske mer specifika saker som händer under dagen också? Dela med er, hjälp oss blir bättre

Permalänk
Medlem

Ja jag vet inte riktigt.

Iår märkte jag knappt att mässan pågick

Kan dock bero på mitt eget ointresse. Men vad vet jag. Eller att det inte fanns något speciellt att rapportera...?

Edit: ah ok. Jag läste bara rubriken från första sidan. Trodde ni efterfrågade ”kritik” om rapporteringen i sin helhet
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, möjligtvis skulle de va intressant, filma runt visa de som inte direkt är något intressant för sweclockers egentligen, men för en del kan de vara det.

Bättre videokvalité hade jag nog önskat upp till 4K60 hade ju gjort suveränt, tänk att se Fredagspanelen i 4K eller andra sådan här videos ni gör. Bara kasta 1080p i soptunnan helt och bara fokusera på 4K videos eller 8K.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kollar mycket mer på SweClockers extrakanal än huvudkanalen

Permalänk
Medlem

JA! Det vore väldigt skoj

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk

Jag önskar också 4k@60hz. Hade varit fantastiskt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

//Lasse

Permalänk
Medlem

Jag vill se mera "Hemma hos" avsnitt!

Permalänk
Medlem

Jag tittar på videos inte lika mycket nu förtiden som förr, på SweC videos. Måste nog vara för internationella som Linus är större och innehållet jämt det senaste.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Mer är bra!

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Ja. Kollar på i princip alla extra klippen ni släpper under mässorna. Att släppa något eller några lite längre klipp i detta formatet är intressant. Gillar när ni filmar så man får lite överblick över hur det ser ut på mässområdet och får lite känsla för hur mycket folk det är mm. Att bara filma lite när ni går runt, t.ex.

Lite OT:
Kul att ni orkade med att släppa en liten sammanfattning av varje mässdag, trots att ni säkert är helt färdiga, i slutet på dagen. Uppskattar det.

Permalänk
Medlem

Gärna mer "bakom kulisserna"-grejer, men just klippet i posten kanske inte är sådär superintressant. Att filma någon bli filmad är liksom inte intressant i mer än ett par sekunder som högst, tänker jag. Däremot lite snabba klipp där man får följa hur dagen utvecklades, eller skojiga prylar på mässan som inte riktigt får plats i andra - desto mer sofistikerade och strukturerade - klipp kan ju vara skoj att se!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Detta har inget med just CES-videosarna att göra utan mer allmänt om ni nu vill göra videos vilket jag tycker skulle vara trevligt, det finns väl egentligen ingen svensk videoskapare att tala om när det kommer till datorer och bra tester av relaterade produkter.

Jag önskar att ni tog lite inspiration från LTT (inte att allt måste skojas till eller vara EXTREMT upphypat men lite mindre torrt än vad jag tycker att det är i swecs videos). Men framför allt något som saknas bland ALLA stora tech-youtubers och det är att ni utformar tester av hårdvaror för vardagliga användare och inte 100% för gamer teens, det är väldigt uttjatat och för en som inte spelar spel men ändå vill hitta komponenter för mycket surf, se på videostreams (återigen inte gaming) och redigera foton och någon enstaka video så finns det inte något innehåll för att göra en något klokare.

Det vore kul att se avancerade byggen så som man ser på LTT eller Kyles kanal, egna lösningar av olika grad av svårighetsgrad och videos med egna lösningar som testas ifall de kan förbättra olika saker. Fler videos året runt vore nåt, inte bara när det är mässa eller den nu för tiden lite tråkiga fredagspanelen (jag är inte mycket för att se videos där en eller två personer sitter och tycker och tänker, då kunde jag lika gärna slå på radion)

Det var mina två ören

Permalänk
Medlem

Jag tyckte det var ett roligt klipp.

Permalänk

Jag tycker det är kul och intressant med dessa extra film snuttar, men tycker ljudet lite för ofta är ganske dåligt (typ låg volym eller att talarens röst drunknar i för högt bakgrundsljud.) Kanske något att se över och tänka på.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av DJ-SAAB:

Bättre videokvalité hade jag nog önskat upp till 4K60 hade ju gjort suveränt, tänk att se Fredagspanelen i 4K eller andra sådan här videos ni gör. Bara kasta 1080p i soptunnan helt och bara fokusera på 4K videos eller 8K.

Skrivet av mekanikal:

Jag önskar också 4k@60hz. Hade varit fantastiskt!

Just 60 fps lämpar sig illa för Fredagspanelen och andra videor som spelas in inomhus i Sverige: Våra lampor drivs som bekant med 50 Hz växelspänning, vilket skapar ett störande flimmer i 60 fps. 50 fps funkar däremot utmärkt; tyvärr verkar dock stödet för det vara klart sämre i olika sammanhang. Det är till exempel helt obefintligt på mobiltelefoner, och Apple verkar inte ens tycka att man ska få exportera 50 fps från deras "professionella" videoredigeringsprogram.

Men jag håller med om att högre bildfrekvens förhöjer upplevelsen avsevärt, och jag önskar förstås att allt SweClockers-material ska vara i 50 fps (eller 60 fps i USA etc). 4K är jag mindre noga med (trots att jag har en 4K-skärm och en 4K-TV).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna fler klipp likt detta, dock helst mindre skakigt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C || AMD Ryzen 7 5800X || Noctua NH-D15 || Gigabyte B550 AORUS PRO || Corsair Vengeance LP 32GB 3600MHz || ASUS TUF RTX3080 || Intel 660P 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag vill se mera "Hemma hos" avsnitt!

Ja, typ besök hos folk och deras riggar, datorhörnor, övriga tekniklösningar. Lite off-topic kanske, men hade kunnat funka på någon av de båda kanalerna.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av DJ-SAAB:

Jag vet inte, möjligtvis skulle de va intressant, filma runt visa de som inte direkt är något intressant för sweclockers egentligen, men för en del kan de vara det.

Bättre videokvalité hade jag nog önskat upp till 4K60 hade ju gjort suveränt, tänk att se Fredagspanelen i 4K eller andra sådan här videos ni gör. Bara kasta 1080p i soptunnan helt och bara fokusera på 4K videos eller 8K.

Skrivet av mekanikal:

Jag önskar också 4k@60hz. Hade varit fantastiskt!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan börja med att säga att erat förslag inte alls är dåligt, men jag personligen har svårt att se poängen med 4K för just fredagspanelen. Mestadels är statiskt och ger inte så värst mycket med högre upplösning, eller missar jag något?
Kan ni vidareutveckla varför ni vill ha 4K så jag kanske också är med på tåget.
(En orsak från våran del är att fredagspanelen kanske inte hamnar på en fredag längre, tar otroligt lång tid att rendera 4K-material)

Skrivet av Chromatic:

Jag vill se mera "Hemma hos" avsnitt!

På hotellrummen eller hos andra?
Vi börjar få lite idétorka när det gäller just hotellrummen för det är inte så mycket att visa alla gånger

Skrivet av Belzhadar:

Ja. Kollar på i princip alla extra klippen ni släpper under mässorna. Att släppa något eller några lite längre klipp i detta formatet är intressant. Gillar när ni filmar så man får lite överblick över hur det ser ut på mässområdet och får lite känsla för hur mycket folk det är mm. Att bara filma lite när ni går runt, t.ex.

Lite OT:
Kul att ni orkade med att släppa en liten sammanfattning av varje mässdag, trots att ni säkert är helt färdiga, i slutet på dagen. Uppskattar det.

Sammanfattningarna verkar vara väldigt uppskattade och ger faktiskt oss tid att reflektera så det är något vi kommer fortsätta med

Skrivet av Gorian:

Gärna mer "bakom kulisserna"-grejer, men just klippet i posten kanske inte är sådär superintressant. Att filma någon bli filmad är liksom inte intressant i mer än ett par sekunder som högst, tänker jag. Däremot lite snabba klipp där man får följa hur dagen utvecklades, eller skojiga prylar på mässan som inte riktigt får plats i andra - desto mer sofistikerade och strukturerade - klipp kan ju vara skoj att se!

Hur dagen utvecklades var lite huvudtemat i klippet i första posten men vi kan verkligen bli bättre på att visa allt dumt som finns på mässan, för det finns MASSOR.

Skrivet av tintinj:

Detta har inget med just CES-videosarna att göra utan mer allmänt om ni nu vill göra videos vilket jag tycker skulle vara trevligt, det finns väl egentligen ingen svensk videoskapare att tala om när det kommer till datorer och bra tester av relaterade produkter.

Jag önskar att ni tog lite inspiration från LTT (inte att allt måste skojas till eller vara EXTREMT upphypat men lite mindre torrt än vad jag tycker att det är i swecs videos). Men framför allt något som saknas bland ALLA stora tech-youtubers och det är att ni utformar tester av hårdvaror för vardagliga användare och inte 100% för gamer teens, det är väldigt uttjatat och för en som inte spelar spel men ändå vill hitta komponenter för mycket surf, se på videostreams (återigen inte gaming) och redigera foton och någon enstaka video så finns det inte något innehåll för att göra en något klokare.

Det vore kul att se avancerade byggen så som man ser på LTT eller Kyles kanal, egna lösningar av olika grad av svårighetsgrad och videos med egna lösningar som testas ifall de kan förbättra olika saker. Fler videos året runt vore nåt, inte bara när det är mässa eller den nu för tiden lite tråkiga fredagspanelen (jag är inte mycket för att se videos där en eller två personer sitter och tycker och tänker, då kunde jag lika gärna slå på radion)

Det var mina två ören

Väldigt bra feedback!

Skrivet av Tycho:

Jag ser gärna fler klipp likt detta, dock helst mindre skakigt.

Jag är inte helt stabil alla gånger Som jag sa högre upp så kom jag på det här i början på dagen, men då hade vi redan lämnat Gimbal på hotellet. Nästa gång ska den med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Hur dagen utvecklades var lite huvudtemat i klippet i första posten men vi kan verkligen bli bättre på att visa allt dumt som finns på mässan, för det finns MASSOR.

Det framgick. Det var de snabba klippen jag ville understryka

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Föredrar en stor podcast om saken istället för flera små, och att man diskuterar alla saker som man har sett och fått information om.

Visa signatur

3900x / 32gb ddr4 / 980gtx / 4tb nvme + 256gb ssd + 18tb hdd

Permalänk
Medlem

Kan ärligen säga att jag mycket hellre läser än tittar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

På hotellrummen eller hos andra?
Vi börjar få lite idétorka när det gäller just hotellrummen för det är inte så mycket att visa alla gånger

Hemma hos er såklart, med tanke på hur nördiga ni är så borde det finnas gott om knasigheter att visa upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Jag vet inte, möjligtvis skulle de va intressant, filma runt visa de som inte direkt är något intressant för sweclockers egentligen, men för en del kan de vara det.

Bättre videokvalité hade jag nog önskat upp till 4K60 hade ju gjort suveränt, tänk att se Fredagspanelen i 4K eller andra sådan här videos ni gör. Bara kasta 1080p i soptunnan helt och bara fokusera på 4K videos eller 8K.

8K är nog för tidigt ännu.
"Ingen" har 8K skärm/TV (väldigt få).

Sen att filma i 8K...

LTT - WE FINALLY DID IT!! - Water Cooling the 8K Camera! - Del 1
LTT - Everything went wrong... Water Cooled 8K Camera Final Test - Del 2

Känns som att 8K fortfarande är flera år bort, förutom för högbudget produktioner.

Däremot är det många som har 4K skärm/TV och tillgänglighet och priser på 4K kameror är betydligt bättre.
Inte bara de med 4K skärmar som tjänar på en övergång till 4K, utan även med 1440p skärm så bör 4K material se bättre ut än 1080p material.

För en sida som är såpass stor som SweClockers så borde inte 4K material år 2020 vara orimligt.

Skrivet av Kenneth:

Jag kan börja med att säga att erat förslag inte alls är dåligt, men jag personligen har svårt att se poängen med 4K för just fredagspanelen. Mestadels är statiskt och ger inte så värst mycket med högre upplösning, eller missar jag något?
Kan ni vidareutveckla varför ni vill ha 4K så jag kanske också är med på tåget.

Videon i första inlägget i tråden hade tjänat mer på bättre färgbalans och fokus än högre upplösning.
Men annars är det bättre med skarpare bättre bild, ger bättre upplevelse (om man har tillräckligt bra TV/skärm/uppkoppling för att utnyttja det).
4K är mer eller mindre mainstream bland de som köper ny TV och många som köper ny skärm köper en som klarar mer än 1080p.

Framförallt om ni är intresserade av tintinj förslag om att ta inspiration från bl.a. LTT och göra mer videos om olika projekt och dyl. och växa er Youtube kanal så är nog en satsning på 4K material en bra idé.

Jag tycker många av LTT's videor är intressanta och/eller underhållande och hade SweClockers kunnat göra mer sånt, fast med sin egen touch så hade jag tyckt att det var kul.

Fast deras WAN show brukar jag inte se. En timme med ett par stycken som pratar om blandade ämnen...
Kan vara intressant beroende på ämnen. Men generellt känns det som att det är för lite innehåll i förhållande till tiden.
Sen kan det också vara så att man tycker något av ämnena diskuteras är intressant men inte de andra.
Om man har videor som är mer fokuserat på något ämne så är det lättare att avgöra "är det här något jag är intresserad av och vill se"
än om det är blandat snack om en blandad kompott av olika ämnen.

Permalänk
Medlem

En fredagspanels liknande om typ veckans händelser i gemenskapen (typ forum, gallerier, redaktionen, födelsedagar?, prata med någon på en m&g (intervju med en nörd?)...). Det känns alltid så familjärt och ärligt när ni är framför kameran.

Bara er prata om vilken tech ni använder själva eller projekt på fritiden eller annat som ni själva är intresserade av?

Skickades från m.sweclockers.com