köpte nytt moderkort och processor nu är skärmen helt svart

Permalänk
Medlem

köpte nytt moderkort och processor nu är skärmen helt svart

Hejsan, jag köpte nyligen ett nytt chassi, nytt moderkort och processor. Igår drog jag ihop allting och skulle sätta på, alla fläktar startar och led lyser, men ingenting på skärmen kommer upp. Inte ens bios? har testat allting och har lagt all min fritid på att få skiten att fungera men det verkar som att den här skiten är mer komplicerat än så. Någon som har några tips till mig??

Permalänk
Medlem

Låter som någon strömkabel inte sitter i, till t ex grafikkortet. Se över alla strömkablar en gång till?

Permalänk
Medlem

Blir lättare att hjälpa om du skriver vad du har köpt, specifika modellnamn osv.

Kan vara så att BIOS måste uppdateras för just den CPU'n du har, vilket inte är ett helt ovanligt fel när det gäller nyköp av Ryzen.

Andra vanliga fel är att minnen sitter dåligt oavsett hur hårt man tycker man har tryckt in dem, ta ur och koppla in igen, gäller alla komponenter och kablar som sitter i moderkortet.

Sen brukar 6-8 PIN-kablarna vara kinkiga, återigen testa dra ur och se till att låset klickar fast.

Permalänk
Medlem

Liknande hände mig efter byte av processor, moderkort och RAM. Ingen signal till skärmen.
Lyser någon led lampa för felindikering?
På mitt kort lös lampan rött för RAM och efter en j*vla massa felsökning (tack Webhallen för utomordentlig kundservice) löstes problemet med att byta moderkortet.
Vi kom fram till att en RAM-slot inte funkade vilket triggade lampan för felindikering och även hindrade datorn från att starta upp. Funkade med bara ett minne installerat.

Och ja, kolla alla strömkablar inkl. till grafikkortet en gång till så det inte är något sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem

Det moderkort jag köpt heter Asus prime b450-plus och processorn heter Amd ryden 3600. Hörde något om att man behövde uppdatera bios vilket jag inte riktigt vet hur man gör (inte så datorkunnig), tänkte att ja först skulle kunna komma in på bios och sen installera nya bios, jag vet inte riktigt.

trippel kollat alla kablar och det ser bra ut så tror inte det problemet ska existera. Har också breadboardat hela datorn så moderkortet ligger just nu på en kartong och alla komponenter som behövs för att öppna bios är inkopplat, har dessutom rensat cmos också vilket inte fungerade det heller:(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@dannemad: Bor du i Stockholm? I så fall kan jag göra en sväng över och se om jag kan hjälpa dig.

Senaste bios till det moderkortet finns här:

https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-B450-PLUS/HelpDesk...

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@OldComputer
Jag bor i Stockholm ja, kan man uppdatera bios genom en usb sticka eller måste man ha en gamma amd processor för att kunna göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannemad:

Det moderkort jag köpt heter Asus prime b450-plus och processorn heter Amd ryden 3600. Hörde något om att man behövde uppdatera bios vilket jag inte riktigt vet hur man gör (inte så datorkunnig), tänkte att ja först skulle kunna komma in på bios och sen installera nya bios, jag vet inte riktigt.

trippel kollat alla kablar och det ser bra ut så tror inte det problemet ska existera. Har också breadboardat hela datorn så moderkortet ligger just nu på en kartong och alla komponenter som behövs för att öppna bios är inkopplat, har dessutom rensat cmos också vilket inte fungerade det heller:(

Skickades från m.sweclockers.com

Hade absolut testat att uppdatera BIOS som nästa steg i felsökningen. Om ingen vänlig själ kan hjälpa dig kan nog butiken du köpte det från hjälpa till. Fick själv hjälp med det från Webhallens butik och har en kompis som skickade sitt till Komplett som uppdaterade åt honom.

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny_85:

Hade absolut testat att uppdatera BIOS som nästa steg i felsökningen. Om ingen vänlig själ kan hjälpa dig kan nog butiken du köpte det från hjälpa till. Fick själv hjälp med det från Webhallens butik och har en kompis som skickade sitt till Komplett som uppdaterade åt honom.

Okej då ska jag testa det, köpte moderkortet från Elgiganten, ska man ta hjälp av deras kundservice då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannemad:

@OldComputer
Jag bor i Stockholm ja, kan man uppdatera bios genom en usb sticka eller måste man ha en gamma amd processor för att kunna göra det?

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska fungera med en usb-sticka. Eventuellt kan moderkortet behöva en "gammal" CPU. Enligt info från ASUS så behöver moderkortet ett bios med version 1201 eller senare. Versionen jag länkade till är version 2008.

Jag har en 1800X CPU vilket borde fungera på ditt moderkort om man inte kan göra en automatisk uppdatering med enbart USB.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Rekordmedlem

Om moderkortet levereras med en bios som klarar Ryzen 3xxx serien så sitter det en dekal på lådan, annars måste du uppdatera det själv.
Har lådan dekalen eller inte ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannemad:

Okej då ska jag testa det, köpte moderkortet från Elgiganten, ska man ta hjälp av deras kundservice då?

Skickades från m.sweclockers.com

Risk för att dom tar ett hutlöst pris för det, i förhållande till vad MB kostade.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det ska fungera med en usb-sticka. Eventuellt kan moderkortet behöva en "gammal" CPU. Enligt info från ASUS så behöver moderkortet ett bios med version 1201 eller senare. Versionen jag länkade till är version 2008.

Jag har en 1800X CPU vilket borde fungera på ditt moderkort om man inte kan göra en automatisk uppdatering med enbart USB.

Okej grymt, jag ska testa att ladda ner det på en sticka. Men förstår inte riktigt hur det ska laddas ner ba? startas det av sig själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om moderkortet levereras med en bios som klarar Ryzen 3xxx serien så sitter det en dekal på lådan, annars måste du uppdatera det själv.
Har lådan dekalen eller inte ?
https://i.imgur.com/AUTBeRn.png

Nej det står inget sådant på boxen, antar att moderkortet är gjort för ett tidigare version cpu då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare

@dannemad: Av ren nyfikenhet: Vad har du för minnen?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@dannemad: Av ren nyfikenhet: Vad har du för minnen?

Har faktiskt ganska dålig koll på det, de är från en annan dator jag hade innan..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dannemad:

Okej grymt, jag ska testa att ladda ner det på en sticka. Men förstår inte riktigt hur det ska laddas ner ba? startas det av sig själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver antagligen en fungerande cpu för att kunna uppdatera, se manualen för detaljerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannemad:

Har faktiskt ganska dålig koll på det, de är från en annan dator jag hade innan..

Skickades från m.sweclockers.com

Oj.. är det DDR4 minnen du hade innan?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannemad:

Okej grymt, jag ska testa att ladda ner det på en sticka. Men förstår inte riktigt hur det ska laddas ner ba? startas det av sig själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska formatera USB-stickan som FAT32 och enbart lägga den fil du laddat hem. Om det är en packad fil. typ *.zip så ska du packa upp den till USB-stickan. En regel är att sätta den i en port som är specifik i manualen. Annars prova en usb-port med så lågt nummer som möjligt. En sådan port är närmast moderkortet när flera usb-portar är på varandra och så nära toppen som möjligt när datorn står upp.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Oj.. är det DDR4 minnen du hade innan?

japp det är DDR4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannemad:

japp det är DDR4

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det nog bios versionen som spökar, lycka till

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Du ska formatera USB-stickan som FAT32 och enbart lägga den fil du laddat hem. Om det är en packad fil. typ *.zip så ska du packa upp den till USB-stickan. En regel är att sätta den i en port som är specifik i manualen. Annars prova en usb-port med så lågt nummer som möjligt. En sådan port är närmast moderkortet när flera usb-portar är på varandra och så nära toppen som möjligt när datorn står upp.

Okej tack så mycket jag ska testa, vet inte riktigt om jag förstår men ska göra mitt bästa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannemad:

Nej det står inget sådant på boxen, antar att moderkortet är gjort för ett tidigare version cpu då

Ditt moderkort har inte stöd för BIOS flashback, d.v.s. att flasha in ett nytt BIOS utan en fungerande processor. Du måste alltså använda en äldre processor för att kunna uppdatera BIOS:et.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ditt moderkort har inte stöd för BIOS flashback, d.v.s. att flasha in ett nytt BIOS utan en fungerande processor. Du måste alltså använda en äldre processor för att kunna uppdatera BIOS:et.

okej så jag kommer inte kunna använda usb för att få hem bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannemad:

okej så jag kommer inte kunna använda usb för att få hem bios?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte utan fungerande CPU i alla fall. Kom hit med grejerna så kan jag fixa det på någon timme. Annars är jag ledig nästan hela dagen i morgon också.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Ska till Webhallen idag, ringde deras kundservice igår och ska dit idag för att få hjälp med allt. Hoppas det fungerar. Tack för hjälpen alla som har kommit med tips och sådant! Mvh Danne

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske jättedum fråga, men har du ett grafikkort i datorn? Ryzen 3600 har ingen inbyggd grafikdel så om du satt skärmsladden i moderkortet kommer du inte få någon bild.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Hjälpsam

@OldComputer: Riktigt schyst av dig att ställa upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |