FSF: "Microsoft borde göra Windows 7 till öppen källkod"

Permalänk
Medlem

Tror inte det kommer hända det närmaste open source windows som finns är ReactOS och kommer dröja länge till innan det blir verklighet.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Retoriken lämnar en del att önska. Dock inget ovanligt från FSF. Ibland gör deras militanta hållning fri mjukvara en björntjänst.

Visst, open source win7 hade varit vackert och jag hade bytt Ubuntu mot en öppen sjua på stört men det är inte realistiskt med tanke på hur mycket av koden som finns i 10:an.

Permalänk
Medlem

Bättre att satsa tid och pengar på att få mer AAA spel och program till linux.
Windows är inget bra os.
Även om det var mindre skit för 10 år sedan så slår det inte ett *nix system.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Bättre att satsa tid och pengar på att få mer AAA spel och program till linux.
Windows är inget bra os.
Även om det var mindre skit för 10 år sedan så slår det inte ett *nix system.

Det finns en anledning till att *nix har ~2% marknadsandel på desktop-sidan. Det är ännu sämre.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Det finns en anledning till att *nix har ~2% marknadsandel på desktop-sidan. Det är ännu sämre.

De kan inte ens ge bort det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att när ett operativsystem börjar bli med tiden så är det ju självklart att man utvecklar ett nytt OS och inte bryr sig eller lägger ner mer tid på föregångaren.

Jag älskade 7an mer än 10an absolut, men som jag jag sa ovan.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Till artikeln säger jag att delar av mig önskar det vore en grund att om du som företag överger support för en mjukvara, är den per automatik fri att använda och kopiera. Hade blivit intressant utveckling i mjukvaror när företag måste hålla hårt i bra mjukvaror.

Win 7 är till åldern, även jag inser det. Länge lever 8.1... erhm.

Ersättaren till den (10an) är en katastrof på många sätt dock, vilket nog är varför folk vill ha kvar den. Nu har dock MS gjort lite kloka beslut på senaste månaderna (som en ny version/år... wuuhuu... velat ha det sedan 2016 typ), mer tid att göra en bra version istället för 2 dåliga.

Skrivet av Scirocco:

Kommer alldrig att hända dom använder 99% av koden fortfarande i windows 10, så det är hemlig kod och kommer alltid att vara hemlig.

Av alla säkerhetshål/läckor... källkoden här hade varit en positiv läcka

Skrivet av trickeh2k:

Större chans att vinna högsta vinsten på Triss, fem lotter i rad.

Så du menar... det finns en chans? Då även oddsen för Triss 5x i rad är över 0%

Skrivet av Tempel:

Det är fö kul hur folk säger win 7 är skit och win 10 är det bästa sen hjulet uppfanns för att i nästa mening säga att win 10 har återanvänt maaaassa kod från 7an.

Ungefär lika bra som att säga att Windows 7an omöjligt kan ha stöd för DX12 eller USB3.2, NVMe osv...

Det bygger ju på samma kod... klart den kan. Inte nog med att NVMe kan slipstreamas in, USB 3.x drivare kan det med och DX12 släpptes ju till Wow för Win 7.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ser att Microsoft skulle kunna tjäna på att lägga OSet open source, eller åtminstone att släppa koden i omgångar över tid? Vore väldigt mycket fel, brister och andra typer av inoptimeringar som skulle kodas om av folket och rentav kunna vara MS till hjälp i 10an. Detta till i princip noll kostnad för dem.

Kontrasten är att det inte finns så mycket att tjäna på att hålla kodbasen låst, för en allt växande del av de som använder 7an eller äldre system är sådana som vill garantera stabilitet och kompatibilitet med det som de kör på det systemet. De kommer inte generera några nya pengar i varken uppgraderingar eller nya program. Vem skulle frivilligt lägga in nya saker på ett kompatibilitetssäkrat system?

Jag ser inte att det skulle vara strikt omöjligt, eller oförsvarbart ur företagandeprincip. Speciellt inte när de själva arbetar allt mer med Open Source.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

Är det bara jag som ser att Microsoft skulle kunna tjäna på att lägga OSet open source, eller åtminstone att släppa koden i omgångar över tid? Vore väldigt mycket fel, brister och andra typer av inoptimeringar som skulle kodas om av folket och rentav kunna vara MS till hjälp i 10an. Detta till i princip noll kostnad för dem.

Kontrasten är att det inte finns så mycket att tjäna på att hålla kodbasen låst, för en allt växande del av de som använder 7an eller äldre system är sådana som vill garantera stabilitet och kompatibilitet med det som de kör på det systemet. De kommer inte generera några nya pengar i varken uppgraderingar eller nya program. Vem skulle frivilligt lägga in nya saker på ett kompatibilitetssäkrat system?

Jag ser inte att det skulle vara strikt omöjligt, eller oförsvarbart ur företagandeprincip. Speciellt inte när de själva arbetar allt mer med Open Source.

Lite som Windows 10 blivit nu så håller jag med dig. Problemet är att MS ser prenumerationer. Varför betala 500kr för Office i 10 år, när du kan betala 7800kr (65krx12månx10år) för samma sak. Vi slänger med 1TB serverutrymme du aldrig kommer använda också

MS är i ett större skifte, helt klart. Frågan är vad som sker 2023, när Windows 10 är det enda valet. Blir det prenumeration för att köra det?

Att de hade kunnat använda open source för att få fixat grunderna är inte otänkbart, men problemet är... open source utvecklare älskar "forks". Du kommer ha 100 olika "Windows" inom 10 år, alla med egna mods. I sig är det väl inte fel, men jag tror inte det är så MS tänkt sig. Så ska de göra detta måste man väl göra begränsningar i hur du får använda den.... och då faller väl open source poängen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ja, kommunister vill stjäla andras egendom. Inte helt oväntat trams från denna organisation. Hade varit bättre om det snackats mindre och arbetats mera från dessa och dess gelikar.

Om öppen källkod är bra, vilket jag i grunden också tycker, så bevisa det med en väl utvecklad produkt som på allvar kan konkurrera. Att roffa åt sig källkoden till Windows 7 ger uppenbara konkurrensfördelar då man då kan bygga på grunden av ett av de absolut bästa operativsystemen någonsin och slipper göra jobbet själv.

Skäms FSF. Skäms!

Fast FSF skapades ju av RMS för att ta hand om alla GNU-projekt, vilket de tills nyligen gjorde ganska bra? Kan inte precis påstå att de saknar konkurrenskraftig egenutvecklad programvara när de nästan har monopol i desktop-distar av Linux...

Eller såsom denna heliga gamla mejmej beskriver:

Citat:

I'd just like to interject for a moment. What you’re referring to as Linux, is in fact, GNU/Linux, or as I’ve recently taken to calling it, GNU plus Linux. Linux is not an operating system unto itself, but rather another free component of a fully functioning GNU system made useful by the GNU corelibs, shell utilities and vital system components comprising a full OS as defined by POSIX. Many computer users run a modified version of the GNU system every day, without realizing it. Through a peculiar turn of events, the version of GNU which is widely used today is often called “Linux”, and many of its users are not aware that it is basically the GNU system, developed by the GNU Project. There really is a Linux, and these people are using it, but it is just a part of the system they use. Linux is the kernel: the program in the system that allocates the machine’s resources to the other programs that you run. The kernel is an essential part of an operating system, but useless by itself; it can only function in the context of a complete operating system. Linux is normally used in combination with the GNU operating system: the whole system is basically GNU with Linux added, or GNU/Linux. All the so-called “Linux” distributions are really distributions of GNU/Linux.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

Bra idé, men upcyclen vi pratar om heter Win10S. Funktionaliteten var redan hemma. Det som las till, las till av helt andra skäl än att göra ett bättre OS: sälja en likadan produkt igen, grövre flerstegs-UI för feta fingrar på surfplattor, och tvinga in användare i Windows Store och Microsoft Account så att de äger vare sig OS eller mjukvara efter att de köpt dem.

Därför kommer det naturligtvis inte att tillåtas att OS:et som var hemma redan före försämringarna blir open source. Då skulle de ju få konkurrens. De har ju haft 5 år på sig att porta DX12 till Win7 men vägrat, så deras plan borde vara kristallnacht, jag menar kristallklar för alla.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Tycker inte detta behövs. Men där emot så skulle Microsoft kunna få anställa en eller ett par UX designers. För det enda jag saknar i W10 är egentligen bara ett snyggt GUI.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Paddanx:

Till artikeln säger jag att delar av mig önskar det vore en grund att om du som företag överger support för en mjukvara, är den per automatik fri att använda och kopiera. Hade blivit intressant utveckling i mjukvaror när företag måste hålla hårt i bra mjukvaror.

Win 7 är till åldern, även jag inser det. Länge lever 8.1... erhm.

Ersättaren till den (10an) är en katastrof på många sätt dock, vilket nog är varför folk vill ha kvar den. Nu har dock MS gjort lite kloka beslut på senaste månaderna (som en ny version/år... wuuhuu... velat ha det sedan 2016 typ), mer tid att göra en bra version istället för 2 dåliga.

Av alla säkerhetshål/läckor... källkoden här hade varit en positiv läcka

Så du menar... det finns en chans? Då även oddsen för Triss 5x i rad är över 0%

Ungefär lika bra som att säga att Windows 7an omöjligt kan ha stöd för DX12 eller USB3.2, NVMe osv...

Det bygger ju på samma kod... klart den kan. Inte nog med att NVMe kan slipstreamas in, USB 3.x drivare kan det med och DX12 släpptes ju till Wow för Win 7.

Man kunde ju tänka sig en modernisering av upphovsrättslagarna, idag gäller ju skydden orimligt länge så att allt skyddas så länge upphovsmannen/företaget lever eller stödjer mjukvaran men man ändrar till att om "produkten" överges så upphör skyddet så man inte längre kan jaga nån för reverse engineering och efter en tid så måste man dessutom släppa källkoden.
Lite som att man idag måste försvara registrerade varumärken om de inte ska förfalla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kommunal verksamhet borde fundera mer på open source. Problemet är med detta är att det skulle göras för 15 år sedan, idag sitter kommunalanställda med en dator som har en webbläsare. Alla program finns på en webbserver som i sin tur ofta använder inlåsta produkter.
Så klientdatorerna med deras operativsystem blir bara mindre intressanta för var år som går.

Hej!

Jag är i kommunal verksamhet och tycker tvärt om. För kommunal verksamhet är leasing det enda som fungerar i längden, alla program som köps in etc. måste underhållas och en kommun är INTE rätt ställe för programmerare. Kan ta det rapportsystem som används på min arbetsplats, programmet köptes av kommunen på typ 90 eller början av 00-talet och har sedan dess utvecklats till en riktig häxa. Gammal kod överallt, programmerare som inte har en susning om vad som hänt inom programmering på den här sidan om 2010 etc. Det enda alternativet som jag ser det är att leasa program och köpa integreringar.

Permalänk
Medlem

Det var inget fel på Windows XP heller.. jag va nöjd med det "också". Windows 10 känns som ett experiment precis som Vista.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

[...]

Att de hade kunnat använda open source för att få fixat grunderna är inte otänkbart, men problemet är... open source utvecklare älskar "forks". Du kommer ha 100 olika "Windows" inom 10 år, alla med egna mods. I sig är det väl inte fel, men jag tror inte det är så MS tänkt sig. Så ska de göra detta måste man väl göra begränsningar i hur du får använda den.... och då faller väl open source poängen?

Nja, de som brukar gaffla på håller sitt träd levande någon månad eller så och överger det när det blir tråkigt. Det skulle bara vara ett par stycken av träden som faktiskt överlever med långvarig utveckling. Det tydligaste exemplet är väl MPlayer; gren efter gren som inte överlever tills någon gör ett så stort lyft att utvecklare byter från det ursprungliga trädet. De enda två som faktiskt lyckades var ju MPlayer2 och MPV, där den sistnämnda är den mest aktiva av dem idag.

Sedan finns det ju exempel som OpenSSL också; ett stort träd tills Heartbleed dök upp och alla skulle ha ett eget träd med en egen lösning för hålet. Nettoresultatet blev att vi nu har OpenSSL för vettiga distar och LibreSSL för hipsters.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av addqd:

Hej!

Jag är i kommunal verksamhet och tycker tvärt om. För kommunal verksamhet är leasing det enda som fungerar i längden, alla program som köps in etc. måste underhållas och en kommun är INTE rätt ställe för programmerare. Kan ta det rapportsystem som används på min arbetsplats, programmet köptes av kommunen på typ 90 eller början av 00-talet och har sedan dess utvecklats till en riktig häxa. Gammal kod överallt, programmerare som inte har en susning om vad som hänt inom programmering på den här sidan om 2010 etc. Det enda alternativet som jag ser det är att leasa program och köpa integreringar.

Jag jobbar också emot kommunalverksamhet. Där jag inte ser några nya större lösningar som har något program på själva klientdatorn. Utan allt ligger på en eller flera servrar.

Serverlösningen kan sedan ses ut på olika sätt, alltifrån något inlåst hemmabygge till något mer opensource. Problemet med Open Source lösningar är att få in folk att jobba på dem.
Ett nytt system för försäkringskassan, arbetsförmedlingen etc, ja det är väldigt svårt att få folk sitta och koda på detta på sin fritid. Då program som ritprogrammet Gimp går trögt fram då de får in för lite "volatariekodare". Men bara för att programmet är låst så kan de använda sig av öppna tekniker och ramverk.

Min poäng i denna tråd är att köpa in opensource på klientsidan på kommunaldatorer hade varit bra på den tiden då de datorerna körde program. Utvecklingen går emot att det blir enklare för kommuner att köpa in den dator som de anser är bäst, linux, macos etc och lösningarna som de använder fungerar precis likabra ändå.

Permalänk
Medlem

Id Software släpper källkoden fri till deras motorer efter ett par år så släppas operativsystems källkod fri efter 10 år låter inte helt orealistiskt. Användare kan patcha det och fortsätta hålla liv i det, rensa bort Microsofts spionfunktioner. Finns många gamla P4, Core 2 Duo-maskiner som kan fortsätta leva med Windows 7-miljö så många är så vana vid.

Apple bör göra så deras hårdvara dom inte längre stödjer enkelt kan låsas upp så användarna kan installera vilken mjukvara som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ja, kommunister vill stjäla andras egendom. Inte helt oväntat trams från denna organisation. Hade varit bättre om det snackats mindre och arbetats mera från dessa och dess gelikar.

Om öppen källkod är bra, vilket jag i grunden också tycker, så bevisa det med en väl utvecklad produkt som på allvar kan konkurrera. Att roffa åt sig källkoden till Windows 7 ger uppenbara konkurrensfördelar då man då kan bygga på grunden av ett av de absolut bästa operativsystemen någonsin och slipper göra jobbet själv.

Skäms FSF. Skäms!

Skickades från m.sweclockers.com

Då är ju alternativ 2 bäst i såna fall. Då kan det inte kallas "stjäla" nåt

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Skulle jag använda en "fri" version?
Inte omöjligt, förutsatt att det går att ha som alternativt OS och är fullt kompatibelt med äldre mjukvara. Anledningen är just att jag vill kunna köra äldre program som inte funkar med Windows 10.

Kommer MS släppa Win7 fritt?
Ytterst osannolikt eftersom det fortfarande känns ganska modernt. Vore kanske bättre att argumentera för ett frisläppande av Windows XP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så du menar... det finns en chans? Då även oddsen för Triss 5x i rad är över 0%

Inte nödvändigtvis. 0% chans är fortfarande mindre än alla nummer över 0%, som t.ex. flera stora trissvinster i rad.

Permalänk
Medlem

Nej, varför? Isåfall bara delvis. Windows 7 är nog alldeles för nära Windows 10 i kernel osv de skulle ge bort hela sitt operativsystem.

Varför inte samma petition om Windows XP? 98? Me?
Löjligt. Däremot att dom släpper på copyrightet kanske så reverse engineers kan sätts till verket och göra custom win7?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Id Software släpper källkoden fri till deras motorer efter ett par år så släppas operativsystems källkod fri efter 10 år låter inte helt orealistiskt. Användare kan patcha det och fortsätta hålla liv i det, rensa bort Microsofts spionfunktioner. Finns många gamla P4, Core 2 Duo-maskiner som kan fortsätta leva med Windows 7-miljö så många är så vana vid.

Apple bör göra så deras hårdvara dom inte längre stödjer enkelt kan låsas upp så användarna kan installera vilken mjukvara som helst.

De användarna kan väl fortsätta använda Win7 även om Microsoft slutat patcha det? Är inte som att gemene hemanvändare ligger i framkant i applicerad säkerhet ändå.

Permalänk
Medlem

Absolut! Bill Gates vill värna om naturen. Och det gör man genom att låta datorer och enheter leva längre än några år.
En bekant har laserskrivare och scanner som inte kommer fungera med ny dator. Personen har Windows XP, som jag gärna vill ge förlängt liv.

Så Bill, vv släpp gamla versioner fria så gör du en stor insats!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Till artikeln säger jag att delar av mig önskar det vore en grund att om du som företag överger support för en mjukvara, är den per automatik fri att använda och kopiera. Hade blivit intressant utveckling i mjukvaror när företag måste hålla hårt i bra mjukvaror.

Win 7 är till åldern, även jag inser det. Länge lever 8.1... erhm.

Ersättaren till den (10an) är en katastrof på många sätt dock, vilket nog är varför folk vill ha kvar den. Nu har dock MS gjort lite kloka beslut på senaste månaderna (som en ny version/år... wuuhuu... velat ha det sedan 2016 typ), mer tid att göra en bra version istället för 2 dåliga.

Av alla säkerhetshål/läckor... källkoden här hade varit en positiv läcka

Så du menar... det finns en chans? Då även oddsen för Triss 5x i rad är över 0%

Ungefär lika bra som att säga att Windows 7an omöjligt kan ha stöd för DX12 eller USB3.2, NVMe osv...

Det bygger ju på samma kod... klart den kan. Inte nog med att NVMe kan slipstreamas in, USB 3.x drivare kan det med och DX12 släpptes ju till Wow för Win 7.

Specifikt största stycket får mig att tro att mjukvaruutvecklingen skulle kunna dö ut helt. De olika företagen kommer stanna på en mjukvara och lägga ner så lite som möjligt för att kvalificera sig för att räknas stödja sin mjukvara.

Jag har svårt att se att ett företag skulle vilja släppa en ny version av sin mjukvara om man då inte bara riskerar att att konkurrera mot andra konkurrerande företag utan även mot sig själv. Dyrt att supporta en produkt och ett mindre företag kanske tvingas släppa supporten på sin gamla version som så konkurrerar mot den nya som säljs. Om det då är lagligt att köra den innan gratis kraschar företagets ekonomi.

I spelbranschen skulle det göra en stor del av spelen gratis, inte helt ovanligt redan vid lanseringen. Nier Automata, för att ta ett exempel, supportas inte på PC och har fortfarande allvarliga fel som aldrig fixats.
Om spelen ska supportas bör samma sak även ske här.

Hårdvaruföretagen släpper nytt som mjukvaruutvecklarna måste supporta. Dyrt.

Finns säkert någon fördel men jag misstänker att jag i en sån värld fått arbeta med i bästa fall Windows 1 och första generationen AutoCAD men troligen det sämre alternativet skrivmaskin och ritplanka nu i 2020. Jag tycker det hade varit intressant att se hur ditt scenario verkligen fungerar i verkligheten faktiskt. Lite mer rättvis som kund troligen, men risken att innovation istället hindras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Irre:

Absolut! Bill Gates vill värna om naturen. Och det gör man genom att låta datorer och enheter leva längre än några år.
En bekant har laserskrivare och scanner som inte kommer fungera med ny dator. Personen har Windows XP, som jag gärna vill ge förlängt liv.

Så Bill, vv släpp gamla versioner fria så gör du en stor insats!

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen enklare att bara använda Linux. Misstänker dock att oavsett OS så har tillverkaren av skanner och skrivare slutat uppdaterats för många år sedan ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Det finns en anledning till att *nix har ~2% marknadsandel på desktop-sidan. Det är ännu sämre.

Beror snarare på att gemene person inte vet vad Linux är, har du provat Deepin Linux? Mycket responsivare och mindre minneskrävande än Windows 10. Ger en försmak av hur en riktigt polerad desktop kan se ut i framtiden.

Pakethanterare, säkerheten och valmöjligheterna gör det till en no brainer för mig. Men visst, Linux är inte för alla, men att påstå att Linux rakt upp och ner är ett sämre OS är fel. Beror på vilka behov man har, dual bootar oxå till Windows 10 för att kunna spela men skulle alla program funka till Linux hade jag skippat Windows alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Finns säkert någon fördel men jag misstänker att jag i en sån värld fått arbeta med i bästa fall Windows 1 och första generationen AutoCAD

Hade det inte varit för alla program som tappar kompabilitet och att min bransch verkar hoppa på varje ny version, så hade jag fortfarande kunnat utföra samma saker som jag gör idag i windows xp och autocad 2004 eller liknande.
Dom senaste autocad-versionerna har mest inneburit större ikoner i menyer(ribbons) och mindre rityta. Inte helt olikt det som windows har gjort med sina menyer t.ex. startmenyn, och officepaketet(mera ribbons).
Excel 97/2003 var bra sen gick det utför...

Med detta sagt så är jag inte nån bra indikator för hur saker måste utvecklas, men jag tycker att det är ovanligt att hitta något "revolutionerande" med nya versioner av saker numera, och det mesta som ändras känns estetiskt.
Samma som när man köper en ny mobil nu. Kul, den går lite snabbare än den förra, men allt är ungefär likadant.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Varför inte samma petition om Windows XP? 98? Me?
Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju precis vad ReactOS är.
Mer kompatibel med Windows än vad någon individuell Windows version är. Sen att saker är trasiga får man väl acceptera. Precis som att köra Wine på *NIX

Om någon nu tror att de skulle vilja visa sina gamla versioners slaffsiga kod så är det knappast troligt. Knappast något de är stolta över, skulle det open-sourcas det så blir det ju betydligt fler som granskar koden... och upptäcka konstiga dumheter. Än vad målet bara var och få det att fungera, på ett eller annat sätt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thom.g:

Hade det inte varit för alla program som tappar kompabilitet och att min bransch verkar hoppa på varje ny version, så hade jag fortfarande kunnat utföra samma saker som jag gör idag i windows xp och autocad 2004 eller liknande.
Dom senaste autocad-versionerna har mest inneburit större ikoner i menyer(ribbons) och mindre rityta. Inte helt olikt det som windows har gjort med sina menyer t.ex. startmenyn, och officepaketet(mera ribbons).
Excel 97/2003 var bra sen gick det utför...

Med detta sagt så är jag inte nån bra indikator för hur saker måste utvecklas, men jag tycker att det är ovanligt att hitta något "revolutionerande" med nya versioner av saker numera, och det mesta som ändras känns estetiskt.
Samma som när man köper en ny mobil nu. Kul, den går lite snabbare än den förra, men allt är ungefär likadant.

Just AutoCAD var inget bra exempel där väldigt lite har hänt. Jag är 100% Solidworks användare sedan många år tillbaks och använder just AutoCAD så lite som möjligt. Men just AutoCAD var nog ändå där det började.

AutoCAD 2019 har en del förbättringar mot för tidigare versioner, förbättringar som kommit in i tidigare men likväl rätt sena versioner. Att programmet fattar när man vill göra en vinkelrät linje eller tangera är rätt fint i mitt tycke. Nu kör jag nya Office versioner, 2019 privat och 2016 på jobbet tror jag. Trots att jag använder främst Outlook dagligen (på jobbet, kör Thunderbird privat trots att jag har licens) så har jag ingen koll på vad för version jag använder ärligt talat. Sedan Ribbon-gränssnittet infördes (2013?) så känns de alla rätt lika, även om säkert en hel del funktionalitet tillförts under åren. Men jag skulle inte vilja gå från Ribbon Office till pre-ribbon personligen. Tycker det är illa nog med LibreOffice och liknande.