FSF: "Microsoft borde göra Windows 7 till öppen källkod"

Permalänk
Melding Plague

FSF: "Microsoft borde göra Windows 7 till öppen källkod"

Free Software Foundation menar att Microsoft borde låta en öppen gemenskap vidareutveckla och förbättra systemet Microsoft överger.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så FSF vill att Microsoft skall skänka en äldre version och därmed skapa sig en allvarlig konkurrent?
...

Permalänk
Medlem

Kommer alldrig att hända dom använder 99% av koden fortfarande i windows 10, så det är hemlig kod och kommer alltid att vara hemlig.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Jag tycker Apple borde donera 5 miljarder till mig för att köpa hummus.

Man måste vända på frågan från ett egoistisk fråga om att få andras egendom. Windows 7 är endast lite över 10år. Jag vill påstå att Windows 10 till mesta del består av windows 7, det är inte lite Microsoft ska skänka bort.
Att göra windows 7 som ej uppdateras till öppen källkod kommer innebära att mängder av nya säkerhetshål upptäckts, de "vettiga maskiner" som framförallt kör windows 7 idag är såna maskiner som man ej vill uppdatera ty extrema uppgraderingskostnader.

Nej utvecklingen går emot att vilket operativsystem ens klientdator har får mindre betydelse för varje år. Många kör t.ex. MacOs, Linux, Chromebook och kan göra samma jobb som den stora skaran. Och då menar jag även mer avancerade uppgifter när fjärrstyrning av en terminalklient är så enkel.

*edit*
Kommunal verksamhet borde fundera mer på open source. Problemet är med detta är att det skulle göras för 15 år sedan, idag sitter kommunalanställda med en dator som har en webbläsare. Alla program finns på en webbserver som i sin tur ofta använder inlåsta produkter.
Så klientdatorerna med deras operativsystem blir bara mindre intressanta för var år som går.

Permalänk
Medlem

Annan: Allt beror på hur väl saker fungerar, min anledning att använda windows är vissa specifika program samt spel. Så dessa måste fungera, annars kör jag hellre någon form av linux..

Permalänk
Medlem

Borde nog vara ett alternativ i poll men: "Nej, jag vill inte köra Windows 7." Windows 10 har för många förbättringar över Windows 7 och för saker utanför spel så är Linux så mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Känns som en argsint pubertal 15-åring har skrivit detta

Citat:

On January 14th, Windows 7 reached its official "end-of-life," bringing an end to its updates as well as its ten years of poisoning education, invading privacy, and threatening user security. The end of Windows 7's lifecycle gives Microsoft the perfect opportunity to undo past wrongs, and to upcycle it instead.

We call on them to release it as free software, and give it to the community to study and improve.

We urge you to respect the freedom and privacy of your users - not simply strongarm them into the newest Windows version.. We want more proof that you really respect users and user freedom, and aren't just using those concepts as marketing when convenient

Dold text

Kanske inte den mest övertygande texten som får Microsoft att bry sig..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

"Nej, jag vill inte köra Windows 7."

Valde 3e alternativet, fast egentligen är mitt svar helt enkelt detta ^
Har ingen vilja alls att gå tillbaks till 7 från 10

Permalänk
Medlem

Större chans att vinna högsta vinsten på Triss, fem lotter i rad.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag tycker intel kan göra hela sandy bridge helt öppen så vem som hälst kan tillvärka och optimera dessa cpuer!

Asså detta är lite smått sjukt att man ens tänker tanken. Klart som fasen e aldrig kommer hända, sure om det hade vart typ Windows 95/98 då det inte är mycket kvar i dagens operativsystem från den tiden. Men Windows 7 är inte än orelevant och klart som fasen att MS inte kommer ge ut det gratis i sånt fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Förstår inte hatet mot FSF. Det är nog ingen på FSF som tror att Microsoft kommer göra detta, men såklart behöver de fortfarande stå för sina principer och uttrycka sin oro kring proprietär mjukvara. En fri och öppen fork av Win7 hade ju varit magiskt. Sen att det inte är ekonomiskt gynnsamt för Microsoft är en annan sak.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Är lite kluven. Jag är för öppen källkod men det finns ju alternativ redan som jag tycker är bättre. Kör Linux hemma och har ingen längtan att gå över till någon version av Windows även om den vore öppen.

Tänker också att Microsoft knappast vill lägga massor av tid och pengar att lägga ut all källkod på något gammalt system som de inte längre vill underhålla. Å andra sidan tror jag Microsoft skulle ha nytta av att låta communityt förbättra deras programvaror. Bättre lägga ut koden till Windows 10 som öppen källkod i så fall. Det skulle nog gynna dem mera. Dels ökar förtroendet om koden är öppen och dels så gör det koden bättre. Det är kod som är aktuell och som de fortfarande behöver förbättra.

Låt Windows 7 dö.

Permalänk
Medlem

Syrligt ton i det vädjandet. Hade de bett snällt så hade det ju skett

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Det känns ibland som att FSF är sin egen värsta fiende, det är svårt att ta dem på allvar när de kommer med såna här uttalanden.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Som om Windows 7 vore byggt på en helt egen isolerad kodbas och där inget av koden används i Windows 10? Näe, så fungerar det ju inte.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det kunde bli ett projekt för lättvikts-windows som fokuserar på snabbhet, stabilitet och integritet snarare än att vara kompatibelt med allting. Där man tar bort allt gammalt legacyskräp. Modernt och snabbt. Då slipper man hålla tillbaka för att göra storföretag på lerfötter nöjda genom att skynda långsamt. Jag vill se ett klippstabilt windows med låga systemkrav, optimerat för många kärnor och inget j-vla candy crush...

Det vill säga det Windows 11 som Microsoft själva borde skapa men aldrig kommer göra för att General Motors ekonomiavdelning använder bokföring som kräver NT 4.0 stöd.

Permalänk
Medlem

Det är fö kul hur folk säger win 7 är skit och win 10 är det bästa sen hjulet uppfanns för att i nästa mening säga att win 10 har återanvänt maaaassa kod från 7an.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vem som tar kontrollen efter Microsoft. Om GNU tog över hade jag nog övervägt det men FSF är ju ett skämt numera.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

En intressant fråga är dock hur många Windows-versioner vi behöver backa innan majoriteten av den koden inte återfinns i Windows 10... Jag tycker att man fortfarande ser spår efter XP i Windows 10 om man gräver lite i menyerna... Vilket ju är rimligt med tanke på hur otroligt komplexa moderna operativsystem är.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Ok om det blir öppen källkod. Gillar Windows 7 fortfarande. Dom får göra detsamma med Windows 2000 också

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

FSF's utspel låter mer som ett ideologiskt manifest än ett seriöst förslag.

Men visst skulle Microsoft nog kunna göra delar av Windows 7 fri och skänka det till ReactOS-projektet t.ex.
Det som spelar roll är där Windows 10 inte är bakåtkompatibelt, framför allt när det gäller att kunna använda drivrutiner som inte finns i version för nyare Windows.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Är lite kluven. Jag är för öppen källkod men det finns ju alternativ redan som jag tycker är bättre. Kör Linux hemma och har ingen längtan att gå över till någon version av Windows även om den vore öppen.

Tänker också att Microsoft knappast vill lägga massor av tid och pengar att lägga ut all källkod på något gammalt system som de inte längre vill underhålla. Å andra sidan tror jag Microsoft skulle ha nytta av att låta communityt förbättra deras programvaror. Bättre lägga ut koden till Windows 10 som öppen källkod i så fall. Det skulle nog gynna dem mera. Dels ökar förtroendet om koden är öppen och dels så gör det koden bättre. Det är kod som är aktuell och som de fortfarande behöver förbättra.

Låt Windows 7 dö.

Microsoft gör väldigt mycket idag som är öppen källkod, bara se på ASP Core MVC och allt som hör dit. Så utvecklingen går emot mer öppen källkod, det mesta som är stängt är rena applikationslösningar. Och Windows på klientsidan blir bara mindre och mindre betydelsefull för varje år, detta vet Microsoft om och det är därför som de har flyttat fokus till Azure och allt vad det heter. På Azure finns det sedan hur mycket linux-saker som helst som man kan köra.
Likaså Microsoft schyssthet att låta folk uppgradera till windows 10 gratis kan låta konstigt, men det handlar om att Microsoft har insett att klientdatoerna betydelse bara minskas. Det viktiga för Microsoft är att låsa in folk på deras plattform och tjäna pengar.

Samma beslut kanske Apple tar när deras plattform med filmer och annat blir större, att de borde sälja mer billiga telefoner för att få folk som betalar för deras tjänster. Nu finns i.o.f.s. abonnemang som många köper sin telefon på och ändå ha råd.

Inom kommande konsolkriget när nästa generation släpps, så kommer playstation och Microsoft prispressa till den förbannelse. Detta av samma argument, att det är viktigt att få många användare till deras plattform som köper dyra tjänster.

Permalänk
Inaktiv

Ja, kommunister vill stjäla andras egendom. Inte helt oväntat trams från denna organisation. Hade varit bättre om det snackats mindre och arbetats mera från dessa och dess gelikar.

Om öppen källkod är bra, vilket jag i grunden också tycker, så bevisa det med en väl utvecklad produkt som på allvar kan konkurrera. Att roffa åt sig källkoden till Windows 7 ger uppenbara konkurrensfördelar då man då kan bygga på grunden av ett av de absolut bästa operativsystemen någonsin och slipper göra jobbet själv.

Skäms FSF. Skäms!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Windows 10 är bästa OS by far.
Varför gå bak i tiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det är fö kul hur folk säger win 7 är skit och win 10 är det bästa sen hjulet uppfanns för att i nästa mening säga att win 10 har återanvänt maaaassa kod från 7an.

På lågnivå är ju sannolikt koden i stort sett samma sedan Windows XP men optimerad. De större förändringarna ligger i desktopmiljön, det visuella.

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Det är fö kul hur folk säger win 7 är skit och win 10 är det bästa sen hjulet uppfanns för att i nästa mening säga att win 10 har återanvänt maaaassa kod från 7an.

Det finns hur många exempel på mjukvaror som var buggiga till den förbannelse innan det kom uppdateringar.
Windows 95 och Windows Xp är några exempel som många sa att de sög, detta till de fixade till buggar och operativsystem tillslut blev det bästa som uppfunnits sedan skivad smör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Windows 10 är bästa OS by far.
Varför gå bak i tiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns andra användningsområden och marknader bortom Kreti & Pleti. Syftar främst på produktionslinor och liknande där det inte finns några som helst fördelar med att tvingas uppgradera OS (bortom säkerhets-/stabilitetspatchar). Den naturligt efterföljande frågan brukar vara: "men varför kör man Windows X/YZ i produktion?" och svaret är att man inte alltid har något val p.g.a. drivrutiner för nödvändig hårdvara.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

@kotz: Det duger typ till bärbara och hemdatorer. Resten av allt kör annat.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hoppas de släpper det men det lär ju inte hända av kommersiella skäl.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.