Intern hårddisk som inte krashar

Permalänk
Medlem

Intern hårddisk som inte krashar

Jag behöver lite feedback på kvalitativa hårdiskar som inte ställer till det.

Jag är grymt missnöjd med min Seagate BarraCuda Compute 4TB 5400rpm.

Det jag tror har hänt är att den var för slö att starta upp, vilket ledde till att inbyggda fdisk började strula till innehållet. Det går säkert att scanna disken i 7 timmar och återskapa det mesta av innehållet.

Smart-funktion signalerar okey i Seagates SeaTools, men deras lästest och hd-test ger rött direkt.

Jag vågar inte köra vidare på denna hårddisk, om risken finns att detta skulle hända igen? Även om det visar sig att det är hårdvarufel och jag får en ny på garantin. Den var bara några månader gammal.

Vad ska man köra på? Finns det fördelar att köra en NAS-drive, de kanske startar snabbare från idle/sleep state dessutom? Western Digital? Red-drive? Eller strular det att köra en sådan utan raid?

Jag sneglar på en WD Blue drive, den har väl bra felkorrigering när den läser, en ersättare till deras gamla Green?

Permalänk
Rekordmedlem

Din disk är kanske trasig men fdisk startas inte om disken inte är flaggad som dirty och starttiden på disken lär inte ha påverka åt nått håll, däremot kan ju en dålig kabel elerl minnesfel påverka om det inte är disken i sig så kolla o kablaget och att du inte har några minnesfel och du har väl inte överklockat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Rapidact: Mina senaste diskar. 10TB, 1TB SSD, och 500MB extern SSD har alla 5 års garanti utan utan undantag. Det känns bra.

En mängd gamla externa USB-diskar 1T till 4T använder jag till backup av samtliga system och all data. Full backup har jag hemma och hos en bekant. Bara mina egna tabbar har förstört en del, men det är inte mycket. Även billiga diskar har hållit ganska bra. Det som verkar vara känsligt är strömförsörjning och att man alltid tar ner systemen snyggt.

Permalänk
Medlem

fdisk på linux förstör ingenting så länge man inte explicit accepterar innehållet med "write". Om exempelvis Windows förstör partitionstabellen så kan den lätt återskapas om man skrivit ut den eller om man tagit backup på den: dd if=/dev/sda of=firstbytes bs=2048 count=1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Din disk är kanske trasig men fdisk startas inte om disken inte är flaggad som dirty och starttiden på disken lär inte ha påverka åt nått håll, däremot kan ju en dålig kabel elerl minnesfel påverka om det inte är disken i sig så kolla o kablaget och att du inte har några minnesfel och du har väl inte överklockat ?

Jag kommer byta kablar och port, visserligen har jag 2 st M.2 970 EVO plus, som kör rätt hårt när de skyfflar data mellan sig, det kanske är ett scenario moderkortets chipset inte var designat för?

Vi får se va jag kommer fram till. Planerar att flytta all data (rädda det som räddas kan) till en ny fet disk, sedan formatera den felande seagate-hårddisken och se vilka fel som uppstår? Det kan ju vara själva datorns kretsar (cpu/minne/chipset) som strulat fram detta fel.

Jag ska byta moderkort/cpu från i7 6700K z170-chipset till AMD så fort detta är klart.

Permalänk
Medlem

Förslag på driftsäker intern hårddisk?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rapidact:

Förslag på driftsäker intern hårddisk?

Det är ganska små skillnader i hållbarhet mellan de flesta diskar numera och det är svårt att säga nått om vad som är bäst då det är så små skillnader, det har funnits ett par sereir av diaskar som har varit sämre än medel men de är borta så jag tror ingen kan säga nått med säkerhet om vad som är bäst.
Däremot så är det ju inte helt ovanligt med kabel och minnesproblem som påverkar ochse alltid till att ha en fungerande backup på allt viktigt oavsett hur bra en enskild disk sägs vara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Jag behöver lite feedback på kvalitativa hårdiskar som inte ställer till det.

Jag är grymt missnöjd med min Seagate BarraCuda Compute 4TB 5400rpm.

Det jag tror har hänt är att den var för slö att starta upp, vilket ledde till att inbyggda fdisk började strula till innehållet. Det går säkert att scanna disken i 7 timmar och återskapa det mesta av innehållet.

Smart-funktion signalerar okey i Seagates SeaTools, men deras lästest och hd-test ger rött direkt.

Jag vågar inte köra vidare på denna hårddisk, om risken finns att detta skulle hända igen? Även om det visar sig att det är hårdvarufel och jag får en ny på garantin. Den var bara några månader gammal.

Vad ska man köra på? Finns det fördelar att köra en NAS-drive, de kanske startar snabbare från idle/sleep state dessutom? Western Digital? Red-drive? Eller strular det att köra en sådan utan raid?

Jag sneglar på en WD Blue drive, den har väl bra felkorrigering när den läser, en ersättare till deras gamla Green?

Wd har alltid funkat bra för mig green re4 black men rätt ssd diskar så håller dem i evigheter visst kostar dock en del men vill man slippa problem så är det värt det.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Förslag på driftsäker intern hårddisk?

WDs Red-diskar är bra, har flera själv och har aldrig haft problem. Självklart inte en garanti för dig men
upplever att diskarna är stabila och driftsäkra! Annars hört mycket gott om HGST (Som ägs av WD).

Den här datan brukar vara intressant läsning i valet av HD!
https://www.backblaze.com/blog/backblaze-hard-drive-stats-q3-...

Permalänk
Inaktiv

Ingen disk håller i evighet speciellt inte dom klassiska gamla diskarna, jag har 2 st NAS och i den ena har jag WD Red diskar och dom har funkat i 4-5 år, har bytt bägge 1 gång, dom jag har nu har gått i ca 3 år men de börjar låta en hel del från en av diskarna och de börjar bli ganska mycket vibrationer också, har NASen i min klädkammare ovanpå garderoben och jag har blivit tvungen att sätta skumgummi klossar under nasen för annars hör man ett dovt vibrationsljud i sovrummet.

Min andra Nas står aldrig på, sitter 4st 1tb baracuda diskar i den och dom funkar utmärkt och jag har haft dom i drygt 10 år men jag vågar inte ha på Nasen eftersom mjukvaran slutade att uppdateras för minst 5 år sedan och den klarar bara en viss typ av diskar, slår bara på och lagrar saker som kan vara bra att spara och sedan stänger jag av den så den lär nog hålla länge till.

Permalänk
Medlem

Det är inte uppenbart från det du beskriver att disken har rasat (som du även konstaterar själv), men känner du att du vill ha mer driftsäkerhet medan du felsöker, och har råd, så skadar inte en till disk. Om du i nuläget saknar backup på disken du misstänker så är det absolut värt att ha en till (om så bara för att ha en disk till backup). Visar det sig sen att din Seagate är trasig så använd såklart garantin.

Men det är svårt att utifrån recensioner och folks rapporter här på Swec att veta vilka diskar som är värda att satsa på, jag skulle köpa en annan modell än den du har bara för att sprida riskerna, men utöver det är det svårt att ge säkra tips. Alla diskar rasar förr eller senare, dock förstår jag som att det oftast händer inom de första månaderna (fabrikationsfel) eller efter 3-5 år (slitage).

Men testa absolut @mrqaffe :s felsökningstips också (och byt sladdarna redan innan du kopplar i evt. ny disk).

Skrivet av edson:

Den här datan brukar vara intressant läsning i valet av HD!
https://www.backblaze.com/blog/backblaze-hard-drive-stats-q3-...

Det kan dock vara svårt att utifrån Blackblaze:s statistik reda ut vilka diskar som är mer eller mindre lämpliga att köpa. Många av de som listas, särskilt de nyare, har de färre drifttimmar på vilket betyder mindre säkra siffror (statistisk osäkerhet). Medan de som de har många drifttimmar ofta har gått länge och börjar rasa av det skälet. T.ex. deras ST4000DM000 (TS disk är sannolikt en efterträdare till denna) - den har hög Annualized Failure Rate, men samtidigt är medelåldern på de diskarna 47 månader = snart 4 år. För den som ska köpa nytt är de flesta diskar som är relevanta alltför nya för att Blackblaze eller någon annan ska ha hunnit samla på sig pålitlig statistik.

Edit:

Förresten @Rapidact , är det denna modellen du har ST4000DM004 ? (dvs med det modellnumret, som slutar på DM004?). Fann det nu när jag googlade på "Seagate Barracuda Compute". Det var intressant för jag har faktiskt två sådana diskar i spegel i min NAS, men när jag köpte dem fanns inte "Compute" i namnet. Jag köpte dem 2017 då modellen var ny, och senare två till som jag ännu inte kopplat i. Här är en tråd som jag skapade inför det köpet, med lite mer tankar om just den modellen: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1479156-seagates-senas... (måhända info som mest är relevant för lagringsnördar, men ändå )

Att jag har två som fungerat bra under 2 år är såklart betydelselöst i frågan om hur pålitlig disken är.

Intressant (nåja...) detalj
Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

@Oegat: Tack för ditt långa utförliga svar! Och ja, jag tänkte sprida risken genom att välja ett annat märke.

Jag har ju låtit diskarna gå i sömnläge efter 10 minuter, eftersom jag bara använder dem som fil-arkiv. Kanske det sliter på dem? Om de beöver startas upp ibland, när man t ex botar om eller stänger ner datorn.

Tyvärr aktiveras windows 10 Defender av sig självt med jämna mellanrum, blev riktigt sur eftersom jag aktivt stängt av den och konfigurerat den så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Förresten @Rapidact , är det denna modellen du har ST4000DM004 ?

Den rackarn har man, jag tyckte den såg intressant ut för att den hade bara 2 platters, och lågvarvig och säkert tyst.

Är den trasig på riktig, kommer det till historien som den sämta jag ägt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rapidact:

@Oegat: Tack för ditt långa utförliga svar! Och ja, jag tänkte sprida risken genom att välja ett annat märke.

Jag har ju låtit diskarna gå i sömnläge efter 10 minuter, eftersom jag bara använder dem som fil-arkiv. Kanske det sliter på dem? Om de beöver startas upp ibland, när man t ex botar om eller stänger ner datorn.

Tyvärr aktiveras windows 10 Defender av sig självt med jämna mellanrum, blev riktigt sur eftersom jag aktivt stängt av den och konfigurerat den så.

Du har inte funderat på att inte ha en sån disk internt utan bara koppla in den vid verkligt behov, själv har jag nån disk för temporär lagring i drift i datorn som jag inte har nått emot att slita ut men flyttar över filer till usbdiskar för arkivering och är det viktiga saker (typ det man skapat själv och som alltså är unikt och inte lätt går att återskapa) hamnar det på minst 2 olika externa diskar, installationsfiler och liknande är ju inget jag anser mig behöva seriös backup på för de går ju oftast lätt att ladda hem igen om de behövs.
Med en usbdocka typ https://www.dustinhome.se/product/5011022902/usb-30-docknings... går det lätt att slå av och på en disk med strömbrytaren och kopiera över det man vill arkivera men som inte ska vara en riktig backup.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Jag har ju låtit diskarna gå i sömnläge efter 10 minuter, eftersom jag bara använder dem som fil-arkiv. Kanske det sliter på dem? Om de beöver startas upp ibland, när man t ex botar om eller stänger ner datorn.

Det sliter kanske lite men inom ramen för vad de ska klara. Dessa diskar är gjorda för desktop. Om det skulle visa sig vara fel på disken så är det nog fabrikationsfel, drabbar alltid en liten andel oavsett tillverkare, och brukar upptäckas tidigt men såklart först efter att den är såld.

Skrivet av Rapidact:

Den rackarn har man, jag tyckte den såg intressant ut för att den hade bara 2 platters, och lågvarvig och säkert tyst.

Är den trasig på riktig, kommer det till historien som den sämta jag ägt.

2Tb/platter och låga varv var det som gjorde att jag valde den, hittills är jag då nöjd. Mycket tyst och sval. En trasig disk är ju alltid sämre en en fungerande... men jag tror inte vi kan säga någonting alls om modellen i jämförelse med andra baserat på det vi vet så långt.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Jag behöver lite feedback på kvalitativa hårdiskar som inte ställer till det.

Jag är grymt missnöjd med min Seagate BarraCuda Compute 4TB 5400rpm.

Det jag tror har hänt är att den var för slö att starta upp, vilket ledde till att inbyggda fdisk började strula till innehållet. Det går säkert att scanna disken i 7 timmar och återskapa det mesta av innehållet.

Smart-funktion signalerar okey i Seagates SeaTools, men deras lästest och hd-test ger rött direkt.

Jag vågar inte köra vidare på denna hårddisk, om risken finns att detta skulle hända igen? Även om det visar sig att det är hårdvarufel och jag får en ny på garantin. Den var bara några månader gammal.

Vad ska man köra på? Finns det fördelar att köra en NAS-drive, de kanske startar snabbare från idle/sleep state dessutom? Western Digital? Red-drive? Eller strular det att köra en sådan utan raid?

Jag sneglar på en WD Blue drive, den har väl bra felkorrigering när den läser, en ersättare till deras gamla Green?

Vad var det som hände egentligen? Går det att ta ut innehåll från den? Kan vara ett kabelfel eller om något program hängde sig ett fel som gör att något i filsystemet är "smutsigt" dock kanske inte tillräckligt stort för att någon automatisk avsökning ska aktiverats.

Om det är ett fel i filsystemet är det absolut värt att formatera om den, speciellt NTFS som storknar av buggar i filsystemet som ger vansinniga fel och eftersläpningar om man inte manuellt sköter om det.

Kan inte se något speciellt känt problem med din disk, förutom att 5400 rpm är en rätt slö disk och jag anser en sådan disk som långtidsarkivering eller inspelning från övervakningskameror snarare än varje dag bruk.

Har du möjlighet att testa den men en linux live ISO? Med GParted kan du ta fram information om disken och med diskar (gnome-disks) kan du ta en image av hela disken och sedan kolla hur det ser ut.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@OldComputer: Jag vet inte riktigt än, vad som hänt. Men jag håller på rädda det jag kan. Jag köpte den HD som fanns tillgänglig på stan (tyvärr samma modell), det mest irriterande är att Defender spökar under processen och kör igång i tid och otid. Man måste tydligen in i registret och skapa nått värde för att stoppa den helt? Gränsnittets valmöjligheter räcker inte.

Permalänk
Medlem

@OldComputer: Helt korrekt, en sådan disk är en disk man sparar undan saker på. Den ska inte bli varm och den ska vara tyst, finnas där när man behöver den för att skyffla data till. Jag har en Synology med 2st 4TB Red diskar också, men jag tycker den är för slö att jobba med, den är bra för backup av riktigt viktiga saker.

Permalänk
Medlem

@Rapidact: Inte mitt starkaste ämne detta, ska erkänna det direkt! Men det känns kanske som att du skulle satsa på någon enterprise disk?

Sen beroende på hur viktigt innehållet är så är det väl antingen ett par diskar i raid, NAS eller cloudlagring som gäller som backup. Vill du vara riktigt säker så väljer du väl två av lösningarna och helst sätter NASen hos någon annan så ifall det brinner hos dig så är NASen säker. (Mammas garderob)

Permalänk
Medlem

Diskar kan och kommer alltid gå sönder, bara en fråga om tid.
Jag kör bara Red och för mig har det lirat perfekt, 6år 24/7 på mina WD Red i filservern (8st)
Backar till en Qnap med 4st Red.
Kör Raid5 i bägge.

Rekommenderar dig att åtminstone ha backup och prioriterar du upptid så någon form av Raid.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@_niko_
Bäst raid bygger man med diskar med liknande storlek från olika batcher/tillverkare/varumärken. Den vanligaste formen av dataförlust i raid är när man återkapar raiden när en disk rasat, när man gör det riskerar man att en till disk rasar (framförallt om de är identiska, lika gamla och lika slitna)

Se alltid till att ha många kopior av all viktig data också, allting kan haverera eller brinna ner, se till att sprida geografiskt också

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@medbor: Om vi ponerar att man t.ex köper en HPE DL380 eller varför inte en MSA och samtidigt lastar dom fulla med disk, tror du då att det levereras från olika tillverkare osv?
Det finns idag 2 stora tillverkare som står för ca 85% av marknaden gällande mekaniska diskar.
WD och Seagate.
Jag skulle inte hejvillt blanda fabrikat och modeller då dom har olika specar.
Har oxå "hört" om risk vid återskapning raid osv och kan i det läget bara utgå ifrån egen erfarenhet med runt ~10 rebuilds under 15år och _inga_ har haft några som helst problem.
Du kanske har finfin statistik på detta (bemödar mig inte ens att googla)

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag har haft haverier i RAID1 som har varit alldeles för nära i tid efter varandra för att det skall vara bekvämt (vi pratar timmar och utlöstes av en omstart) - på WD-RED - så därför blev det i fortsättningen en WD-RED och en Seagate i varje RAID1-par - Seagate har jag än så länge inte bytt, men skulle heller inte bli upprörd om det en dag måste göra det.

Felutfall är statistisk som det mesta elektronik och man får räkna med 1-2% i AFR som har gällt länge för diskar upp till 4-6 TB.

Seagate har snäppt upp sig en bit med deras stordiskar och närmat sig HGST i kvalitet, som i sin tur har sjunkit lite och är numera rätt lika, nykomlingen är Toshiba och hittills har de gjort ganska bra ifrån sig även om de är den minsta spelare på plan - men man skall heller inte glömma att de egentligen är en gammal HGST-plant.

Som sagt man kan aldrig förlita sig på en enskild disk och är datat viktigt så måste det spridas ut i fler exemplar på helt oberoende enheter. Diskarna inom en RAID är inte oberoende enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

@medbor: Om vi ponerar att man t.ex köper en HPE DL380 eller varför inte en MSA och samtidigt lastar dom fulla med disk, tror du då att det levereras från olika tillverkare osv?
Det finns idag 2 stora tillverkare som står för ca 85% av marknaden gällande mekaniska diskar.
WD och Seagate.
Jag skulle inte hejvillt blanda fabrikat och modeller då dom har olika specar.
Har oxå "hört" om risk vid återskapning raid osv och kan i det läget bara utgå ifrån egen erfarenhet med runt ~10 rebuilds under 15år och _inga_ har haft några som helst problem.
Du kanske har finfin statistik på detta (bemödar mig inte ens att googla)

Hoppas det forsätter bra för dig. Dataförlust är fortfarande sällsynt, men risken ökar markant med identiska diskar. Spelar tyvärr ingen roll hur bra diskarna är för om alla är lika och körts lika länge är dom också lika slitna och kommer gå sönder nära i tid med varandra, det är bara en logisk följd av dagens tillverkning med nästan perfekta toleranser, diskarna är så nära identiska de kan vara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter!

Det var tidskrävande att rädda datat, men det mesta gick att rädda.

Det gick att formatera disken sen, men Sea Tools klarar inte sina tester ut bryter helt och ber att man ska skicka in disken till dem (fabrik/retur)

Jag har en ny disk på garantin (tack Webhallen).

Jag har bytt alla Sata-kablar för säkerhets skull, ska byta strömkablarna också. Kommer ha dubbla backuper på känsligt data. Jag fullständigt avskyr Windows Defender och rekommenderar alla att stänga av dem permanent enligt anvisningar på nätet. Standard knapparna för Windows Defender räcker nämligen inte.