Bild på din bil-tråden

Skrivet av frozrr:

Slutpriset på auktionen styr rätt mycket vad det landar på. Dom större auktionshusen som USS är också dyrare.
Fick min för bra pris på min (äkta Aero från fabrik drar upp priset en del), cirka 110'000kr på auktion från MIRIVE och allt som allt ungefär 200'000kr reggad och klar i Sverige. Priserna har ändrats lite sen dess och fortsätter öka så man från nog räkna 230-250k för en motsvarande Aero. Bilen är köpt via Superior Imports AB.

Tackar så mycket! Dom är riktigt roliga!

Otroligt fin bil och ändå en ganska rimlig prislapp i mina ögon. Alltid varit en av mina favoritdesigner tillsammans med R33/R34!

Skrivet av vargeEEEEn:

Otroligt fin bil och ändå en ganska rimlig prislapp i mina ögon. Alltid varit en av mina favoritdesigner tillsammans med R33/R34!

Tack så mycket! Håller med om det är ändå rätt rimlig, men priserna börjar spåra ur så får se hur länge dom är i den prisklassen!

Skrivet av TaunyTiger:

@Welen: Ja så är de ju ibland när de tillkommer fler familjemedlemmar, och grattis!
Min sambo kör en äldre passat. Den är grymt rymlig, vår syskonvagn går enkelt in. Drog en liten polering på bilen i somras.
Bilen va stenhård i lacken, trotts extra heavy cut trissa ihop med heavy cut polermedel, så fick jag inte bort alla repor. Hade behövt en ulltrissa antagligen. Men skillnaden blev ju jäkligt bra ändå.

https://www.youtube.com/watch?v=uFJ_dxATIGc

Syskonvagnen går in i min bil också som turväl är. Men jag ville inte snåla allt förmycket på hästarna. Denna bilen har 250hk original. Men jag har lite delar liggandes, och avsaknar avgassystem och programvara för 300hk+. Denna har jag också polerat såklart, även om denna såg bättre ut i lacken jämnfört med passaten från början. Och denna bilen va mjukare i lacken. Medium trissa och medel så avverkade man reporna som fanns enkelt.

Nypolerad:
https://www1.garaget.org/archive/174/173297/400660/400660-3941957.jpg
https://www1.garaget.org/archive/174/173297/400660/400660-3941959.jpg

Jäklar vad fint! Och tackar

Min plan är att lacka om passaten helt då bakdelen är sprayburksmålad av tidigare ägare. Bra gjort men vill hellre ha en grym lack på hela bilen!

Jobbar ändå som köks/möbel-lackerare så att rulla in bilen i boxen är inga konstigheter, man ska bara finna tiden till det (45 dagar kvar tills ungen kommer och är just nu i skedet att starta enskild firma) haha!

Alltid varit en drömbil sedan dem kom ut, konstigt val, men 10 åriga jag tyckte alltid att dem såg grymma ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av gylldevik:

https://i.imgur.com/mclBVka.jpg

Alltid varit en drömbil sedan dem kom ut, konstigt val, men 10 åriga jag tyckte alltid att dem såg grymma ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Motor?

Varit sugen på en jag med i många år men inte blivit av.

Skrivet av MyRus:

Motor?

Varit sugen på en jag med i många år men inte blivit av.

Den många kallar för "skrotmotorn" 1.4tsi 😓! Gott som är är att motorn var I princip nybytt när jag köpte den, samt uppgraderad med den nyare kamkedjan, så känner mig ändå förhållandevis lugn :)! Riktigt rolig bil med ett extremt härligt ljud från turbo / kompressormatningen :)!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av gylldevik:

https://i.imgur.com/mclBVka.jpg

Alltid varit en drömbil sedan dem kom ut, konstigt val, men 10 åriga jag tyckte alltid att dem såg grymma ut.

Skickades från m.sweclockers.com

De är riktigt snygga! Bara slumpen avgjorde att det aldrig stod en på min uppfart. Designen känns faktiskt lika fräsch idag som när jag först såg dem!

Skrivet av Xyborg:

De är riktigt snygga! Bara slumpen avgjorde att det aldrig stod en på min uppfart. Designen känns faktiskt lika fräsch idag som när jag först såg dem!

Tack, jamen verkligen 😊! Jaså det var så?! Vad blev de istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av gylldevik:

Tack, jamen verkligen 😊! Jaså det var så?! Vad blev de istället?

Skickades från m.sweclockers.com

Den gången blev det en Honda Civic Type-R som jag fick till bra pris. Även kallad "Rödtjut" då den gladeligen varvade 8000rpm... som en helgalen gokart med tak och klimatanläggning

Numera kör jag en Audi A4 som jag tidigare postat i tråden:

Skrivet av Xyborg:

Den gången blev det en Honda Civic Type-R som jag fick till bra pris. Även kallad "Rödtjut" då den gladeligen varvade 8000rpm... som en helgalen gokart med tak och klimatanläggning

https://www.bildtagg.se/file/7m3jgu5r77dba2g6sr3r2y0z

Numera kör jag en Audi A4 som jag tidigare postat i tråden:

https://www.bildtagg.se/file/I5NHG20190621-155622

Hahaha jaa dem är verkligen fräcka! Det som gjorde att blicken aldrig riktigt föll på civicen var nog inredningen, ser väldigt omodern ut i mitt tycke! Annars en riktigt fräck bil🙌🙌!!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av gylldevik:

https://i.imgur.com/mclBVka.jpg

Alltid varit en drömbil sedan dem kom ut, konstigt val, men 10 åriga jag tyckte alltid att dem såg grymma ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Ibland ångrar jag att jag sålde min... men den var ju inte så praktisk och jag hade inte råd med 2 bilar

Hämtade ut nya A4an i oktober, en lagerbil Möller bil hade inne.

2.0 TDI 190hk Quattro
Sportchassi
Quantumgrå
S-line invändig / utvändig
Svart innertak
Stora klimatanläggning
Audi virtual cockpit plus
Assistanspaket Advanced
Audi Matrix LED-strålkastare

Ett axplock av all utrustning i bilen.

Senast redigerat 2020-01-27 09:36
Skrivet av Bopper:

Ibland ångrar jag att jag sålde min... men den var ju inte så praktisk och jag hade inte råd med 2 bilar

Måste säga att jag är riktigt nöjd över hur förhållandevis praktisk den är 😂! Haft både Saab 9-5 och nyare 9-3 före denna, och visserligen är bagageutrymmet samt benutrymmet bak betydligt bättre på dessa.. Men för att vara en coupe så tycker jag att man får plats med allt man behöver och lite till. Har åkt 4 personer samt fullt bagage vid ett par tillfällen utan några klagomål som helst 😊!!

Skickades från m.sweclockers.com

Just jag! Vi har ju inte bara Passaten heller, har en Golf 4a står som väntar på motorrenovering (Kamremsras och ventilsallad) och denna skönhet som väntar på lite fix från försäkringsbolag/verkstad = Cheva Bel air 66a

Skrivet av Guestah:

Ingen proffsig bild direkt, men i december blev den inköpt.

Renault Megane ST GT Line 2019. Har varit så jäkla taskigt väder så har inte tagit några bilder förutom en snabb bild som jag tog vid samma tillfälle som vi hämtade den.

https://i.imgur.com/nYVdbjc.jpg

De är riktigt snygga! Jag ska byta min Clio till en Megane Bose tänkte jag, också ST. Gäller bara att få sålt Clion!

Skrivet av lossah:

De är riktigt snygga! Jag ska byta min Clio till en Megane Bose tänkte jag, också ST. Gäller bara att få sålt Clion!

Kul! Vi gick också ifrån en Clio till Megane, är riktigt nöjd sisådär 800 mil in än så länge

Efter att ha gjort mig av med min Toyota CH-R förra våren för att cykla/ta bussen till jobbet blev det till slut en mindre och inte lika avancerad bil. Nämligen en Toyota Yaris (Hybrid).

Anledningen?
Inte för att spara pengar iaf ;P
Men för att korta ner tiden till/från skolan med 2,5h/dag jag är där.
Kollektivtrafiken i all ära, jag rattar ändå buss, men jag är ingen Stockholmare som orkar med den tiden i kollektivtrafiken som resenär. Och då jag har svårt att studera när jag sitter inklämd bland massa folk så skalar jag hellre av tiden för att f¨mer till plugg, gym och annat.

Inte den finaste av bilar men den är rätt skön att köra. Jag behöver dock anpassa mig till att den är kortare än mina tidigare bilar

Önskar bara att det fanns motorvärmare av något slag hos Toyota som standard men riktigt där är de inte än...
Ja, det går med externa sådana men jag är inte sugen på att punga ut pengar för det.

Kärringens nya bil, jeep wranglern blir för dyr med sin 4 liter sexa att åka till jobbet med varje dag(ca 2 liter milen).
Toyota IQ. en stor anledning till köpet är att hon ville ha en automat och jag vill slippa laga DSG och MMT lådor allt som oftast är skräp på många småbilar och den variomatiska lådan i denna bil är hållbar och bra för en liten motor då den saknar växlar och är helt steglös. 1 liters motorn, 2010 års modell.

@Aka_The_Barf

Vad i... hahahaha
Alltså den var sjukt cool samtidigt som den ser ut att vara i helt fel storlek. Ser ut som om det är en fet SUV som man kapat bort mer än hälften av!

Skrivet av Bussović:

@Aka_The_Barf

Vad i... hahahaha
Alltså den var sjukt cool samtidigt som den ser ut att vara i helt fel storlek. Ser ut som om det är en fet SUV som man kapat bort mer än hälften av!

Den faktiskt rätt cool på nått sätt, den ser helt klart annorlunda ut. den känns extremt rymlig och känns lyxig för att den är välisolerad och välbyggd, inte alls som aygo och andra små skit bilar som skramlar och låter skit(jag har en av trillingarna, 107an). känns som att åka en större finare bil med lite stötig fjädring.
det roligaste är att den har ett baksäte och den är formad fram så att passageraren sitter längre fram än föraren så att en större kille kan sitta i ena baksätet, bakom föraren får man klämma ihop sig om inte tjejen kör då hon är liten och sitter långt fram endå.

går man i småbils tankar och vill ha en liten men lyxigare bil så är detta definitivt något att kika på. om man kan ska man satsa på 1.33 liters motorn på 100 häst men den håller folk hårt i så den är ovanlig.

jag tyckte min peugeot 107a kändes helt OK, nu är jag extremt sugen på en IQ men damen säger att det vore extremt fånigt om vi hade likadan bil.

@Aka_The_Barf
Jag är väldigt nöjd med min relativt långa bil och bra lastutrymme. Men fasen vad jag skulle vilja ha en sån kort bil när jag letar parkering. Min boendeparkering är alltid full fre-sön och ofta finns det luckor min bil inte får plats i men man nästan får plats med två såna (lite överdrift kanske, men i alla fall).

Skrivet av Bussović:

Önskar bara att det fanns motorvärmare av något slag hos Toyota som standard men riktigt där är de inte än...
Ja, det går med externa sådana men jag är inte sugen på att punga ut pengar för det.

Har nog aldrig sett en bil som har motorvärmare som standard utan alla har det som ett tillbehör.

Skrivet av Fulci:

@Aka_The_Barf
Jag är väldigt nöjd med min relativt långa bil och bra lastutrymme. Men fasen vad jag skulle vilja ha en sån kort bil när jag letar parkering. Min boendeparkering är alltid full fre-sön och ofta finns det luckor min bil inte får plats i men man nästan får plats med två såna (lite överdrift kanske, men i alla fall).

Jag kör Audi A4 B9, inte alls superstor men tillräkligt för att vissa parkeringsgarage och fickparkeringar längs gatorna blir lite smådryga.

Med frugans VW Lupo däremot kan man parkera i vilken parkeringsplats som helst. Hur som helst. Man kan typ blunda och handbromssladda in. Hur man än gör är hela bilen innanför linjerna!

Skickades från m.sweclockers.com

@Litenskit

Förvisso sant men poängen var mer att det hade varit trevligt om det var standard, iaf för länder med klimat som Sverige har runt vintertid.

Skrivet av Litenskit:

Har nog aldrig sett en bil som har motorvärmare som standard utan alla har det som ett tillbehör.

Hos Volvo-modellerna med dieselmotor tillhör det standardutrustningen. Sedan är jag osäker på vilka andra biltillverkare som har det som standard.

Hur som så måste en dieselmotor ha en "tillsatsvärmare" antingen eldriven eller bränsledriven för att man ska kunna få upp någon värme i kupén under de kallare perioderna.

Pratar vi om bränslevärmare eller motorvärmare (el)?

Varför in i norden skall motorvärmare vara standard då största delen av bilarna inte har tillgång till elstolpe?

Skickades från m.sweclockers.com

@Sp0de: Hos oss i södra Sverige är elmotorvärmare inte lika vanligt som längre norrut. Bräsnledrivna värmare har funnits ett bra tag, men det är väl under de senaste 10 åren som det verkligen blivit populärt att utrusta bilarna med det. Elektrisk motorvärmare har ju varit vanligt som tillbehör långt mycket längre än så.

Har man garage till bilen är elektrisk värmare mycket smidigare än bränslevärmare, dock behöver dieselbilar som tidigare nämnt en tillsatsvärmare för att hålla arbetstemp vilket lett till att vissa biltillverkare som Volvo skickar med den som standard och säljer appstyrning av värmaren som extrautrustning.

I varma länder säljs bilarna helt utan kupévärme, sätesvärme, rattvärme etc, där kan man bara välja på friskluft eller AC-kyla genom luftintagen.

Har både haft vanliga motorvärmare samt bränslevärmare. Frågan kvarstår vilken pratar man om som skulle vara standard i bilar? Kanske någon enstaka bil har det i grundutrustningen idag? Men allmänt är det väl inte

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Aka_The_Barf:

Den faktiskt rätt cool på nått sätt, den ser helt klart annorlunda ut. den känns extremt rymlig och känns lyxig för att den är välisolerad och välbyggd, inte alls som aygo och andra små skit bilar som skramlar och låter skit(jag har en av trillingarna, 107an). känns som att åka en större finare bil med lite stötig fjädring.
det roligaste är att den har ett baksäte och den är formad fram så att passageraren sitter längre fram än föraren så att en större kille kan sitta i ena baksätet, bakom föraren får man klämma ihop sig om inte tjejen kör då hon är liten och sitter långt fram endå.

går man i småbils tankar och vill ha en liten men lyxigare bil så är detta definitivt något att kika på. om man kan ska man satsa på 1.33 liters motorn på 100 häst men den håller folk hårt i så den är ovanlig.

jag tyckte min peugeot 107a kändes helt OK, nu är jag extremt sugen på en IQ men damen säger att det vore extremt fånigt om vi hade likadan bil.

Tanken med IQ var att den skulle vara en liten småbil som inte var så lågbudget, alltså med ok ljudisolering, bättre kvalitetsskänsla och lite mer plats för de åkande (i framsätet i alla fall). Det är ett väldigt smart koncept anser jag, men man misslyckades med att faktiskt genomföra konceptet.

Jag hade en IQ i något år och innan dess en Aygo och IQ:n var knappt bättre ljudisolerad än Aygon och, även om bilen var aningen mer ombonad inuti (vilket inte var så svårt, Aygo har ju mer plåt än inredning på insidan liksom), så var det ju billig hårdplast på typ alla ytor. Motorn var väl klen redan i Aygon men IQ:ns högre vikt gjorde den ännu segare. Axelavståndet gjorde också att den fick ganska luriga vägegenskaper i en hel del lägen. Sen hade den absolut sina förtjänster, väldigt enkel att parkera exempelvis, och baksätet gick ju att använda i alla fall för en person (om passageraren fram satt väldigt långt fram). Men den klena motorn och den höga vikten gjorde att den inte var särskilt bensinsnål framför allt inte på vägar där man körde fortare än 50, och ljudisoleringen var verkligen dålig. Någon recension beskrev bagageutrymmet som att det rymde en bärbar dator, och jag skulle nog säga att man fick in ett par laptops och kanske fler med tanke på dagens tunna datorer, men det räcker inte så långt i varje fall. Man kan förstås fälla baksätet och få lite mer plats, men då blev ljudnivån ännu värre.

Det är det enda bilköp jag ångrar på grund av själva bilmodellens egenskaper och inte för att mitt exemplar var dåligt eller gick sönder. I efterhand hade det varit mycket smartare (och billigare) att köpa en Aygo till, eller ännu hellre en lite äldre men större och lyxigare bil för samma pengar. Jag ersatte IQ:n med en Accord Executive diesel som drog ungefär lika mycket så som jag körde, och var sjukt mycket bättre på alla sätt och vis, förutom förstås högre skatt och dyrare försäkring men det var ändå ganska marginellt på det stora hela.

Skrivet av snajk:

Tanken med IQ var att den skulle vara en liten småbil som inte var så lågbudget, alltså med ok ljudisolering, bättre kvalitetsskänsla och lite mer plats för de åkande (i framsätet i alla fall). Det är ett väldigt smart koncept anser jag, men man misslyckades med att faktiskt genomföra konceptet.

Jag hade en IQ i något år och innan dess en Aygo och IQ:n var knappt bättre ljudisolerad än Aygon och, även om bilen var aningen mer ombonad inuti (vilket inte var så svårt, Aygo har ju mer plåt än inredning på insidan liksom), så var det ju billig hårdplast på typ alla ytor. Motorn var väl klen redan i Aygon men IQ:ns högre vikt gjorde den ännu segare. Axelavståndet gjorde också att den fick ganska luriga vägegenskaper i en hel del lägen. Sen hade den absolut sina förtjänster, väldigt enkel att parkera exempelvis, och baksätet gick ju att använda i alla fall för en person (om passageraren fram satt väldigt långt fram). Men den klena motorn och den höga vikten gjorde att den inte var särskilt bensinsnål framför allt inte på vägar där man körde fortare än 50, och ljudisoleringen var verkligen dålig. Någon recension beskrev bagageutrymmet som att det rymde en bärbar dator, och jag skulle nog säga att man fick in ett par laptops och kanske fler med tanke på dagens tunna datorer, men det räcker inte så långt i varje fall. Man kan förstås fälla baksätet och få lite mer plats, men då blev ljudnivån ännu värre.

Det är det enda bilköp jag ångrar på grund av själva bilmodellens egenskaper och inte för att mitt exemplar var dåligt eller gick sönder. I efterhand hade det varit mycket smartare (och billigare) att köpa en Aygo till, eller ännu hellre en lite äldre men större och lyxigare bil för samma pengar. Jag ersatte IQ:n med en Accord Executive diesel som drog ungefär lika mycket så som jag körde, och var sjukt mycket bättre på alla sätt och vis, förutom förstås högre skatt och dyrare försäkring men det var ändå ganska marginellt på det stora hela.

Alla bilar har sina nackdelar givetvis men damen är helnöjd och jag imponerad eftersom jag kör systern till aygon, peugeot 107 och det är en relativt otrevlig bil om man jämför, det är såklart en variant från 2006 och ingen ny bil.
motorn var jag lite orolig för PGA min bil MEN damen ville enbart ha automat och där skiner variomatic lådan eftersom den lägger motorn på optimala vartal och eftersom det inte finns några växlar upplever mat motorn som mycket mer kompetent fast det är samma motor, och då har vi inte pillat på "sportläget" så mycket än.
Sen är det ingen motorvägs bil och en statsbil vilket man får ha i åtanke, skulle aldrig rekommendera aygon eller IQ'n till någon som bränner motorväg mycket.
Hon använder den primärt att ta sig till jobbet med så oftast åker hon ensam och enbart 70 vägar eller lägre. Hon kör den här istället för en jeep wrangler från 2006. jeepen bullrar mer, jeepen drar lite över 2 liter milen(rak sexa på 4 liter gör sitt) och hon är van vid kort axel avstånd eftersom jeepen lider av samma besvär, jeepen saknar tex cenrallås(modulärdesign, allt kan bytas snabbt) antisladd och spinn(tror den har ABS men osäker). dom breda däcken kombinerat med det korta axel avståndet på jeepen gör att den är VÄLDIGT slirig, har det regnat så kan man lätt få sladd.