Kontinuerliga Bluscreens 1-3 gånger per dag. Behöver hjälp att felsöka!

Permalänk

Kontinuerliga Bluscreens 1-3 gånger per dag. Behöver hjälp att felsöka!

Tjenare,

Jag har haft problem med Blue Screens ett bra tag nu och har tröttnat på det. Därför vänder jag mig till er och hoppas ni kan hjälpa mig!
Specs hittar ni längst ner i detta inlägg. Enda som inte verkar ha kommit med är mitt grafikkort ( geforce gtx 1050 ti 4gb)

Jag får Blue Screen 1-3 gånger per dag och oftast sker när jag är ingame. Bluescreensen började komma kontinuerligt helt plötsligt, jag hade ej gjort några ändringar av något slag.
Det har inget med Windows att göra då jag uppgrada nyss till 10 från 7, och fick Blue Screen med båda.

Jag är inget snille i BIOS och jag antar att mitt problem är med mammabrädan eller graffekortet.
Jag har försökt att googla runt men det finns så många potentiella förklaringar och jag vet inte vart jag ska börja med att felsöka.

Hade uppskattat några generella tips som jag kan felsöka för att se om jag får det att lira.

Tack så mycket på förhand!

//Lillenart

OS Name Microsoft Windows 10 Pro
Version 10.0.18363 Build 18363
Other OS Description Not Available
OS Manufacturer Microsoft Corporation
System Name DESKTOP-OR73MFL
System Manufacturer ASUS
System Model All Series
System Type x64-based PC
System SKU All
Processor Intel(R) Core(TM) i5-4670K CPU @ 3.40GHz, 3401 Mhz, 4 Core(s), 4 Logical Processor(s)
BIOS Version/Date American Megatrends Inc. 1602, 2013-10-29
SMBIOS Version 2.7
Embedded Controller Version 255.255
BIOS Mode Legacy
BaseBoard Manufacturer ASUSTeK COMPUTER INC.
BaseBoard Product Z87-A
BaseBoard Version Rev 1.xx
Platform Role Desktop
Secure Boot State Unsupported
PCR7 Configuration Binding Not Possible
Windows Directory C:\Windows
System Directory C:\Windows\system32
Boot Device \Device\HarddiskVolume1
Locale United States
Hardware Abstraction Layer Version = "10.0.18362.387"
User Name DESKTOP-OR73MFL\oscar
Time Zone W. Europe Standard Time
Installed Physical Memory (RAM) 8,00 GB
Total Physical Memory 7,94 GB
Available Physical Memory 4,38 GB
Total Virtual Memory 9,81 GB
Available Virtual Memory 4,61 GB
Page File Space 1,88 GB
Page File C:\pagefile.sys
Kernel DMA Protection Off
Virtualization-based security Not enabled
Device Encryption Support Reasons for failed automatic device encryption: TPM is not usable, PCR7 binding is not supported, Hardware Security Test Interface failed and device is not Modern Standby, Un-allowed DMA capable bus/device(s) detected, TPM is not usable
Hyper-V - VM Monitor Mode Extensions Yes
Hyper-V - Second Level Address Translation Extensions Yes
Hyper-V - Virtualization Enabled in Firmware No
Hyper-V - Data Execution Protection Yes

Permalänk
Inaktiv

Vad står det i den blåa skärmen när det händer?

Permalänk
Medlem

Till att börja med skulle jag kolla så att det inte är relaterat till att något blir överhettat eftersom det händer mest ingame, HWmonitor fungerar bra till att kolla temeraturerna med om du inte har något annat program.
Kolla fel loggarna i windows om dom kan ge någon hint till vad som händer när du får blåskärm, sök efter "loggboken" i startmenyn så får du upp vad som hänt om det har registrerats.
Hittar den inga fel så kan det möjligt vara nätagget som inte mår så bra så det blir instabilt när det belastas så det är därför du får samma krascher även med annat windows.
Det finns mycket man kan gå igenom men vad blåskärmen säger eller under vilka förutsättningar det händer brukar vara länken till att lista ut vart orsaken ligger.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Snabb fråga kör du med Corsair iCUE?

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk

@anon201296: ''Your PC ran into a problem and needs to restart. We're just colleting some error info, and then we'll restart for you.
Stop code: Critical_process died

@Andy: Nej det gör jag inte, om inte det är något som är redan för installerat!

@Mac83: Tjenare, tack för svaret!
Vad jag kan se så är både CPU och GPU på normala temperaturer, omkring 40 på CPU och 50 på GPU.
https://gyazo.com/0a8627262bd011762ef0ea25f1d3eb0a
Här har du en link på screenshot på loggen. Verkar ju vara en hel del error meddelanden, men vet inte om det är vanligt eller inte. Samt svårt att tyda vad dem betyder. Har du någon aning?

Permalänk

diverse varningar är helt normalt.

kolla in vad det står i error loggarna och critical taggarna tippar att någon av dessa skvallrar eventuellt om vad som hände.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@lillennart:
Dom som det står "Eventlog" på är intressantast att se vad det står på.
Windows 10 har mycket felmeddelanden som inte är faliga också.
Kernel-Power brukar vara när man trycker reset eller stänger av på strömknappen.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

Fortsätt felsöka i Windowsloggarna och se vad du kan hitta där. Om du kommer hem tomhänt kan jag tipsa om att göra en kontroll av datorns minne. En dator vars minne börjar ge upp kan resultera i till synes slumpartade blue screens.

Det finns ett program som heter Memtest som du enkelt installerar på en USB-sticka. Välj att starta Memtest istället för Windows när datorn startar och låt programmet köra över en natt med datorn som den är. Dyker något problem upp bör du försöka isolera vilken eller vilka minnesmodul/minnesmoduler som har gett upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av genomelak:

Fortsätt felsöka i Windowsloggarna och se vad du kan hitta där. Om du kommer hem tomhänt kan jag tipsa om att göra en kontroll av datorns minne. En dator vars minne börjar ge upp kan resultera i till synes slumpartade blue screens.

Det finns ett program som heter Memtest som du enkelt installerar på en USB-sticka. Välj att starta Memtest istället för Windows när datorn startar och låt programmet köra över en natt med datorn som den är. Dyker något problem upp bör du försöka isolera vilken eller vilka minnesmodul/minnesmoduler som har gett upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan även jag intyga detta. Jag upplevde exakt samma grej som dig. Det positiva för mig var att jag precis hade klockat mina minnen, så jag visste direkt att det berodde på dem. Fryser spelen ibland med, utan att du får blåskärm? Så jag röstar för att testa minnena också.

Permalänk
Medlem

Kolla med Whocrashed som ger enklare info av loggen, se om det ger ngt matnyttigt.
Blås om med en ren installation av Windows, ingen recovery, återställning eller dylikt.
Kör något som lastar cpu/minne/gpu exvis prime95, furmark eller dylikt och se om du kan forcera fram fenomenet tills du hittar vad som är kass.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Kolla med Whocrashed som ger enklare info av loggen, se om det ger ngt matnyttigt.
Blås om med en ren installation av Windows, ingen recovery, återställning eller dylikt.
Kör något som lastar cpu/minne/gpu exvis prime95, furmark eller dylikt och se om du kan forcera fram fenomenet tills du hittar vad som är kass.

Som Niko skriver, kolla med WhoCrashed eller BlueScreenViewer vad blåskärmen beytder.
Att du skriver "Critical_process_died" kan tyda på att det är ett problem i Windows, så här säger Microsoft själva om problemet;

Citat:

Resolution
Determining the cause of this issues typically requires the use of the debugger to gather additional information. Multiple dump files should be examined to see if this stop code has similar characteristics, such as the code that is running when the stop code appears.

For more information, see Crash dump analysis using the Windows debuggers (WinDbg), Using the !analyze Extension and !analyze.
Use the event log to see if there are higher level events that occur leading up to this stop code.

These general troubleshooting tips may be helpful.
•If you recently added hardware to the system, try removing or replacing it. Or check with the manufacturer to see if any patches are available.
•If new device drivers or system services have been added recently, try removing or updating them. Try to determine what changed in the system that caused the new bug check code to appear.
•Check the System Log in Event Viewer for additional error messages that might help pinpoint the device or driver that is causing the error. For more information, see Open Event Viewer. Look for critical errors in the system log that occurred in the same time window as the blue screen.
•Check with the manufacturer to see if an updated system BIOS or firmware is available.
•You can try running the hardware diagnostics supplied by the system manufacturer.
•Confirm that any new hardware that is installed is compatible with the installed version of Windows. For example, you can get information about required hardware at Windows 10 Specifications.
•Run a virus detection program. Viruses can infect all types of hard disks formatted for Windows, and resulting disk corruption can generate system bug check codes. Make sure the virus detection program checks the Master Boot Record for infections.
•Use the System File Checker tool to repair missing or corrupted system files. The System File Checker is a utility in Windows that allows users to scan for corruptions in Windows system files and restore corrupted files. Use the following command to run the System File Checker tool (SFC.exe).
SFC /scannow
For more information, see Use the System File Checker tool to repair missing or corrupted system files.
•Look in Device Manager to see if any devices are marked with the exclamation point (!). Review the events log displayed in driver properties for any faulting driver. Try updating the related driver.

Det är ganska generella felsökningssteg som de listar ovan men väl värda att titta på och följa.
Jag hade börjar med att kika på följande, utan någon inbördes ordning;
* Windows Eventlog för att se om det står mer exakt vilken process som dött eller om det i System loggen listas andra problem
* Avinstallerat alla extra program så som Corsair ICU, Logitechs HUB, ASUS och MSI's moderkorts program
* Ställt BIOS på default utan någon Överklockning alls och se om problemet kvarstår
* Kikat på 3-4 olika minnesdumpar om alla ger samma felkod, om de listar olika felkoder så finns det andra steg att ta!
* Uppdaterat alla drivrutiner och BIOS till det senaste möjliga samt se till att inga enhter rapporterar med ett Utropstecken i Device Managern

Alternativt installera om Windows helt och hållet och se om det löser problemet. Personligen så är det absolut sista steget och för mig ett misslyckande att behöva installera om Men samtidigt så är det ibland det snabbaste sättet att lösa problemet. Felet ligger inte i Windows i sig utan någon drivrutin eller ett program som skapar problem, en ominstallation kan göra att du kanske installerar en nyare version av programmet, drivien eller inte alls och därmed är problemet löst.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Säger antingen överhettning (kör med hwmonitor i bakgrunden, inte alltid den sparar värdena med oftast) eller fel på minnena, har du två RAM-stickor i datorn? Om så är fallet, prova att köra med en åt gången och se ifall det löser sig. Har du bara en sticka? Testa byt plats på den.
Hade nyligen liknande problem med en av mina datorer och då var det nätagget, dock så kom det aldrig en blåskärm utan datorn bara dog/starta om. Betyder inte att det alltid är så.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

@spawnstah
@niko
@genomelak
@pnorberg

Hej igen,
jag ber om ursäkt för fördröjt svar, men tack för era svar.

Jag har kollat igenom Whochrashed och dem senaste Blue Screensen indikerar nu:
KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE.
Eller
FAULTY_HARDWARE_CORRUPTED_PAGE

Verkar som någon driver eller disk inte lirar som det ska, vad jag förstår enligt Whocrashed. Jag kollade diskarna och Windows gav inga indikationer på fel. Någon av er som har ett bra tips för att felsöka dessa två meddelanden?
Jag ska uppdatera moderkortet, men måste köpa ett USB-minne först..

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Skrivet av lillennart:

@spawnstah
@niko
@genomelak
@pnorberg

Hej igen,
jag ber om ursäkt för fördröjt svar, men tack för era svar.

Jag har kollat igenom Whochrashed och dem senaste Blue Screensen indikerar nu:
KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE.
Eller
FAULTY_HARDWARE_CORRUPTED_PAGE

Verkar som någon driver eller disk inte lirar som det ska, vad jag förstår enligt Whocrashed. Jag kollade diskarna och Windows gav inga indikationer på fel. Någon av er som har ett bra tips för att felsöka dessa två meddelanden?
Jag ska uppdatera moderkortet, men måste köpa ett USB-minne först..

Tacksam för hjälp!

kan vara ramminnet som orsakar skrivfelen också iom åldern på mammabrädan och cpu så är den ju till åren och inte omöjligt att minnena börjar bli sönderskrivna såhär efter flera år.

om du inte redan gjort det sätt datorn på att köra memtest 86 i nått dygn eller iaf 4-6h så och se hur mycket fel den hittar.

hälst ska den inte hitta några fel alls men kan finnas nått enstaka här och där men vi snackara typ max 2 fel per timme ellr nått max. får du betydligt fler än det så är garanterat minnena en av bovarna i dramat iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

@Rouge of Darkness: Har inte hunnit sticka iväg o köpa ett USB-minne för Memtest, men jag testade Windows egna och den gav inget utslag. Men ska testa memtest också inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillennart:

@Rouge of Darkness: Har inte hunnit sticka iväg o köpa ett USB-minne för Memtest, men jag testade Windows egna och den gav inget utslag. Men ska testa memtest också inom kort.

https://hcidesign.com/memtest/ för det här behöver du inget USB minne och kan använda din dator som vanligt medan det kör.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landy:

Snabb fråga kör du med Corsair iCUE?

Är detta känt att ge bluescreens?
(undrar då jag får bluescreens 1-3 ggr/vecka helt utan förvarning.. OCH jag kör Corsair iCUE..)

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillennart:

@spawnstah
@niko
@genomelak
@pnorberg

Hej igen,
jag ber om ursäkt för fördröjt svar, men tack för era svar.

Jag har kollat igenom Whochrashed och dem senaste Blue Screensen indikerar nu:
KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE.
Eller
FAULTY_HARDWARE_CORRUPTED_PAGE

Verkar som någon driver eller disk inte lirar som det ska, vad jag förstår enligt Whocrashed. Jag kollade diskarna och Windows gav inga indikationer på fel. Någon av er som har ett bra tips för att felsöka dessa två meddelanden?
Jag ska uppdatera moderkortet, men måste köpa ett USB-minne först..

Tacksam för hjälp!

The FAULTY_HARDWARE_CORRUPTED_PAGE bug check has a value of 0x0000012B. This bug check indicates that the Windows memory manager detected corruption, and the corruption could only have been caused by a component accessing memory using physical addressing.

Har du gjort en ren windowsinstallation?

Testat med annat minne i burken?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

När jag uppgraderade moderkort/CPU/Ram fick jag kontinuerligt blue screens lite då och då.

Jag fixade det genom att stänga av Windows fast startup. Tydligen kan ett korrupt läge i minnet hänga kvar där och krasha datorn om och om igen. Testa det.

Permalänk

@ClintBeastwood: Tack för det och jag testade testet, vilket gav utslag direkt. Jag fick väldigt många error så RAM minnet är definitivt en av bovarna. Error meddelandet som jag fick var detta: https://hcidesign.com/memtest/copyError.html/ver:7.0%20t:710%...
@RougeofDarkness

@alexpuma91: tack för det, har testat att ändra!

@_niko_: Tack för svaret. Du menar omformatera datorn helt? Jag gjorde en ren omformatering när jag bytte från W7-W10 för några månader sedan. Jag upplevde samma antal bluescreens både före och efter.
Jag har ej testat något annat minne i burken. Men i och med testet jag gjorde så känns det som att det är nya ram-minnen som krävs.