Tips på Multiroom högtalare

Permalänk

Tips på Multiroom högtalare

Har tänkt att köpa mig trådlösa multiroom högtalare, men jag är lite osäker på vilket märke man ska köpa

har väl funderat på sonos och även kikat lite på Harman Kardon Citation serien, jag har fastnat lite för HK men nackdelen där är att om man ska köpa deras subwoofer måste man köpa deras soundbar för att få den att funka om jag har fattat det hela rätt, vilket känns sisådär

jag hade helst köpt 1-2 st citation 300 och en subwoofer för vardagsrummet sen haft mindre modeller i övriga rum

jag har noll koll på det här ämnet så vet inte riktigt vad jag ska köpa för märke,antal eller storlek på högtalarna.

#vilka märken är bra?

#vad är en bra setup för TV/vardagsrum?

#vad behöver jag tänke på vid köp av såna här högtalare?

hoppas ni har ni tips

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

Har har idag Sonos som jag köpte för många år sedan. Hade jag köpt idag skulle det bli några med Google Cast. HK Citation ser bra ut, tycker jag. Har dock inte sett eller lyssnat på dom live.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör Google Cast Audio hemma och är riktigt nöjd. Det är inte lika plug and play som Sonos men det passar mig. Har i köket ett par Logitech Z-2300 (gamla PC högtalare), i vardagsrummet ett par Yamaha NS-1000M med förstärkare och på kontoret ett par no-name monitorer.

Alla har Chromecast audios kopplade till sig, på förstärkaren i vardagsrummet måste jag manuellt byta sound input (gammal förstärkare från tidigt 90-tal). Annars är det ingen delay att tala om; det fungerar i flera appar men framför allt att jag kan styra mycket med Google Assisstant och Home Assisstant

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Kör själv med Google Home. Har totalt en vanlig och 4 mini. De går att ordna i grupper så man kan spela samtidigt. Dock är ljudkvaliteten inte speciellt bra så på våningen med en vanlig Home och en mini har jag kopplat en hyfsad bluetooth-högtalare till mini så där blir ljudet riktigt bra.

Allt kan styras med rösten eller mobilen så på så sätt en ok lösning men som sagt, ljudet är inte i närheten av hifi på någon av enheterna i grund, min bluetooth-högtalare får bra ljud åtminstone.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

@twk: gillar utseendet på citation och har läst en del om dom, det är bara den delen med subwoofern jag tycker känns lite off, att man behöver köpa en soundbar för runt 10k för att få den att funka känns lite tråkigt, men samtidigt vet jag inte om jag verkligen behöver en subwoofer, det kanske räcker med tex citation 300 modellen

får nog försöka ta mig till nån butik och provlyssna om det finns möjlighet

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

@twk: gillar utseendet på citation och har läst en del om dom, det är bara den delen med subwoofern jag tycker känns lite off, att man behöver köpa en soundbar för runt 10k för att få den att funka känns lite tråkigt, men samtidigt vet jag inte om jag verkligen behöver en subwoofer, det kanske räcker med tex citation 300 modellen

får nog försöka ta mig till nån butik och provlyssna om det finns möjlighet

Jag har kikat lite på deras reparerade enheter, bra priser!

Om du vågar ta en chansning kan du beställa från https://www.harmankardon.se/outlet/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av JohanssoN85:

Har tänkt att köpa mig trådlösa multiroom högtalare, men jag är lite osäker på vilket märke man ska köpa

har väl funderat på sonos och även kikat lite på Harman Kardon Citation serien, jag har fastnat lite för HK men nackdelen där är att om man ska köpa deras subwoofer måste man köpa deras soundbar för att få den att funka om jag har fattat det hela rätt, vilket känns sisådär

jag hade helst köpt 1-2 st citation 300 och en subwoofer för vardagsrummet sen haft mindre modeller i övriga rum

jag har noll koll på det här ämnet så vet inte riktigt vad jag ska köpa för märke,antal eller storlek på högtalarna.

#vilka märken är bra?

#vad är en bra setup för TV/vardagsrum?

#vad behöver jag tänke på vid köp av såna här högtalare?

hoppas ni har ni tips

Jag envisas ju alltid med att tjata om Sonos (på riktigt, någon gång måste väl Sonos skicka ett gratis väggfäste åtminstone, haha) så... Jag tjatar väl lite till.

Nu när Ikea har teamat ihop sig finns knappt priströskeln längre.

Tycker ljudkvaliteten i Sonos prylar räcker långt, och det fina är att det går att mixa som man vill.

Billigaste ikea-högtalaren där det inte spelar så stor roll, en connect till stereo där det är desto viktigare.

Gillar Chromecast också, och har dessutom tre Google Home mini hemma som gärna får streama radio, poddar osv.

Men när det gäller att spela musik så är Sonos så mycket bättre än röststyrning eller Spotify connect. Så sjukt mycket bättre.

Sonos pc-app känns gammal dock...

Just ja, numer kan man röststyra Sonos via Google assistant. Man behöver alltså ingen Sonos One, men däremot t.ex. en Google Home av något slag.
Finns nackdelar där dock, när man säger "ok Google" så sänks inte volymen automatiskt, så det är svårt att göra sig hörd ibland.

HK säger jag inget om, men generellt tycker jag att det är en ganska splittrad marknad. Många tillverkare kör sina egna system. Har man en HK-stärkare med detta stöd sedan tidigare skulle det absolut kännas aktuellt, men jag skulle nog inte köpa in mig där för att sedan vara inlåst i deras system.

Hellre denons heos i så fall, då har du ju både Marantz och denons starkare att välja på iaf.

Det jag gillar med Sonos är att det är enkelt, stabilt, relativt trådfritt, och att det dessutom börjar öppna upp sig lite nu. Samarbete med Ikea, works with Sonos osv... (Kanske inte finns något osv egentligen, måste googla det).

Gör åtminstone dig själv en tjänst och se till att du kan ordna sömlös uppspelning, det är mitt viktigaste tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Jag envisas ju alltid med att tjata om Sonos (på riktigt, någon gång måste väl Sonos skicka ett gratis väggfäste åtminstone, haha) så... Jag tjatar väl lite till.

Nu när Ikea har teamat ihop sig finns knappt priströskeln längre.

Tycker ljudkvaliteten i Sonos prylar räcker långt, och det fina är att det går att mixa som man vill.

Billigaste ikea-högtalaren där det inte spelar så stor roll, en connect till stereo där det är desto viktigare.

Gillar Chromecast också, och har dessutom tre Google Home mini hemma som gärna får streama radio, poddar osv.

Men när det gäller att spela musik så är Sonos så mycket bättre än röststyrning eller Spotify connect. Så sjukt mycket bättre.

Sonos pc-app känns gammal dock...

Just ja, numer kan man röststyra Sonos via Google assistant. Man behöver alltså ingen Sonos One, men däremot t.ex. en Google Home av något slag.
Finns nackdelar där dock, när man säger "ok Google" så sänks inte volymen automatiskt, så det är svårt att göra sig hörd ibland.

HK säger jag inget om, men generellt tycker jag att det är en ganska splittrad marknad. Många tillverkare kör sina egna system. Har man en HK-stärkare med detta stöd sedan tidigare skulle det absolut kännas aktuellt, men jag skulle nog inte köpa in mig där för att sedan vara inlåst i deras system.

Hellre denons heos i så fall, då har du ju både Marantz och denons starkare att välja på iaf.

Det jag gillar med Sonos är att det är enkelt, stabilt, relativt trådfritt, och att det dessutom börjar öppna upp sig lite nu. Samarbete med Ikea, works with Sonos osv... (Kanske inte finns något osv egentligen, måste googla det).

Gör åtminstone dig själv en tjänst och se till att du kan ordna sömlös uppspelning, det är mitt viktigaste tips!

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet med Sonos för min del, som har android, är att många appar har cast-ikonen uppe i hörnet, men tycker jag på den kommer Sonoshögtalare inte upp. Det är endast högtalare med Google Cast som gör det.

Tex så här jag en app för podcasts som jag använder när jag har hörlurar eller kör bil, den har stöd för Google Cast, men funkar inte med Sonos. Samma sak för en app som jag har för ljudböcker.

Visst, det kanske fungerar om jag går via Sonos app, men det är en omväg att göra det varje gång.

Permalänk

Kör Heos och är grymt nöjd. I vardagsrummet 2st Heos 5 som är stereo kopplade och i köket 1st Heos 7. Sen kan man komplettera med en receiver om man har ett dedikerat musik eller tv rum. Appen är enkel, användas mest för radio. För musik räcker det att dra igång Spotify.

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk
Skrivet av twk:

Problemet med Sonos för min del, som har android, är att många appar har cast-ikonen uppe i hörnet, men tycker jag på den kommer Sonoshögtalare inte upp. Det är endast högtalare med Google Cast som gör det.

Tex så här jag en app för podcasts som jag använder när jag har hörlurar eller kör bil, den har stöd för Google Cast, men funkar inte med Sonos. Samma sak för en app som jag har för ljudböcker.

Visst, det kanske fungerar om jag går via Sonos app, men det är en omväg att göra det varje gång.

Förstår hur du menar.
Själv kan jag väl tycka att det är en fördel att komma undan "kasta det" ibland.
Alltför många gånger strular det när man vill pausa eller liknande - så är kontakten mellan appen och strömmen bruten.

Alltså, jag gillar att gå via sonos-appen istället.

Det är väl en smaksak det där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

@bjorn_m_eriksson: Ja det är väl främst Sonos och HK jag kikar på just nu.

fördelen med Sonos är precis som du skriver att man kan mixa och matcha hur man vill med deras högtalare vilket inte är möjligt med HK

Sonos ligger även lite bättre till i pris (tror jag) måste jämföra ordentligt.

Ser du nån nackdel med HK jämfört med sonos om man tänker på ljudkvalitet och användarvänlighet?

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Skrivet av JohanssoN85:

@bjorn_m_eriksson: Ja det är väl främst Sonos och HK jag kikar på just nu.

fördelen med Sonos är precis som du skriver att man kan mixa och matcha hur man vill med deras högtalare vilket inte är möjligt med HK

Sonos ligger även lite bättre till i pris (tror jag) måste jämföra ordentligt.

Ser du nån nackdel med HK jämfört med sonos om man tänker på ljudkvalitet och användarvänlighet?

Hej!

Har tyvärr dålig koll på HK. Tog upp det mer som ett exempel eftersom du nämnt märket.
Min uppfattning är att "alla" tillverkare får för sig att dom ska ha en multiroomlösning. Men inte alla håller fast vid satsningen, och vips så sitter man på en pappersvikt...

Kolla på Samsungs multiroom som exempel.

Därför känner jag att det möjligen är intressantare att satsa på ett system som har multiroom på första plats.

Nu är det ju inte säkert att alla andra tillverkare lägger ner sina satsningar, och ingen vet ju hur länge Sonos blir kvar. Denon har ju hållit igång heos länge nu, och Yamaha har väl sitt musicast som rullar på.

Du får googla Hk och bilda dig en egen uppfattning.
Men jag skulle vända lite på det också, och även googla Sonos. Det är ju ett väldigt bra system med bra integration och bra support. Jag har själv inte sett någon större anledning att skaffa något annat.

Sjukt bra andrahandsvärde dessutom. Man undrar om det är fråga om någon slags konstverk ibland... Play 1 kan vara dyrare på blocket än ny emellanåt! (När den är på rea osv..)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Jag håller för fullt på att kolla samma sak. Vill ha ett 5.1-system i vardagsrummet och sedan möjlighet till "trådlösa" högtalare som jag kan sprida ut lite som jag vill. Har varit in på Hi-fi klubben några gånger och de tycker alla gånger att jag bör satsa på Heos. Detta för att jag då kan köpa en förstärkare som stödjer Heos, förslagsvis denna: Denon AVR-S650H

Till den kan jag då koppla valfria högtalare och på så sätt få "obegränsat" ljud. Sedan kompletterar jag med HEOS egna högtalare till de mindre rummen. Exempelvis HEOS 1 som åtminstone jag även tycker är snyggare än Sonos.

Även fast att jag självklart vill att det låter bra så är faktiskt inte ljudet högsta prioritet för mig, utan det är funktionaliteten och att det "bara funkar", oavsett om jag spelar upp från mobil, dator eller TV.

Tar gärna emot fler åsikter om någon annat har erfarenhet Heos?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohanssoN85:

@bjorn_m_eriksson: Ja det är väl främst Sonos och HK jag kikar på just nu.

fördelen med Sonos är precis som du skriver att man kan mixa och matcha hur man vill med deras högtalare vilket inte är möjligt med HK

Sonos ligger även lite bättre till i pris (tror jag) måste jämföra ordentligt.

Ser du nån nackdel med HK jämfört med sonos om man tänker på ljudkvalitet och användarvänlighet?

Vet inte om HK har digitalradio direkt i appen men annars ser jag det som en stor fördel med Sonos. Hela världens radiokanaler med bara ett par tryck. Lyssna på julmusik mitt i sommaren eller en reaggekanal från Jamaica när suget faller på. Kanaler som spelar Beatels hela dagar eller varför inte sköna klassiska kanaler eller riktigt tung trash metal, något för alla kan man säga. Finns enormt mycket musik att upptäcka förutom Sveriges 300 låtar som går om och om igen.

Jag har sex rum med Sonos och tycker det är smidigt och tillräckligt bra ljud för mig. Finns givetvis bättre ljud för mindre pengar men då saknas något annat. Kör en IKEA-sonos också och även den löser det jag är ute efter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vet inte om HK har digitalradio direkt i appen men annars ser jag det som en stor fördel med Sonos. Hela världens radiokanaler med bara ett par tryck. Lyssna på julmusik mitt i sommaren eller en reaggekanal från Jamaica när suget faller på. Kanaler som spelar Beatels hela dagar eller varför inte sköna klassiska kanaler eller riktigt tung trash metal, något för alla kan man säga. Finns enormt mycket musik att upptäcka förutom Sveriges 300 låtar som går om och om igen.

Jag har sex rum med Sonos och tycker det är smidigt och tillräckligt bra ljud för mig. Finns givetvis bättre ljud för mindre pengar men då saknas något annat. Kör en IKEA-sonos också och även den löser det jag är ute efter.

Tanken med högtalare som har Google Cast är att det ska fungera i alla appar. Vill du lyssna på SR, casta från deras app, vill du lyssna på ljudbok från Storytel, casta från deras app.

Om jag lyssnar på ljudbok i bilen, via bluetooth, och sedan kommer hem och vill fortsätta lyssna på högtalarna hemma trycker jag bara på castknappen i ljudboksappen. Tänk typ Spotify Connect, fast i alla appar. Med Sonos måste jag ta en omväg via deras app.

Mycket smidigare med Google Cast tycker jag, och då har jag ändå mest Sonos hemma...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Tanken med högtalare som har Google Cast är att det ska fungera i alla appar. Vill du lyssna på SR, casta från deras app, vill du lyssna på ljudbok från Storytel, casta från deras app.

Om jag lyssnar på ljudbok i bilen, via bluetooth, och sedan kommer hem och vill fortsätta lyssna på högtalarna hemma trycker jag bara på castknappen i ljudboksappen. Tänk typ Spotify Connect, fast i alla appar. Med Sonos måste jag ta en omväg via deras app.

Mycket smidigare med Google Cast tycker jag, och då har jag ändå mest Sonos hemma...

Skickades från m.sweclockers.com

Håller bitvis med, men samtidigt inte. Många appar har inte stöd för googles lösning, likt storytel. De har inget stöd, eller i alla fall inget jag känner till. Medans stödet i Sonos faktiskt finns.

Likaså är det med externt anslutna källor, med Sonos kan du casta externt anslutna källor, det kan du inte med googles lösning på ett smidigt sätt.

Dessutom är verkligen Googles stöd för flera rum helt hopplöst, jag kör 'Google Cast' hemma för några rum och skulle mer än gärna byta bort det även om det funkar okej, men har inte råd med en hel uppsättning sonos-enheter i nuläget.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Tillslut föll valet på hk iaf, och jag är nöjd ljudmässigt, jämför jag med en liknande sonos uppsättning tycker jag hk låter bättre,, änsålänge har allt funkat ypperligt och jag
hoppas det fortsätter så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

Tillslut föll valet på hk iaf, och jag är nöjd ljudmässigt, jämför jag med en liknande sonos uppsättning tycker jag hk låter bättre,, änsålänge har allt funkat ypperligt och jag
hoppas det fortsätter så

Skickades från m.sweclockers.com

Vad blev det för HK saker?

Letar nytt och är i valet och kvalet angående HK mot Sonos...

Permalänk
Skrivet av O12:

Vad blev det för HK saker?

Letar nytt och är i valet och kvalet angående HK mot Sonos...

Det vart en hk citation bar+sub och 3 citation one, väldigt nöjd med bar och sub, citation one är helt okey men i efterhand hade jag nog gått 1 steg upp på modell på dom små högtalarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb