Permalänk
Medlem

Min dator är otroligt dålig.

Jag har en dator som jag trodde borde vara helt ok i specs pga att jag sett datorer för 2000kr med 650 med mycket bättre prestanda än vad jag har, förstår inte riktigt vad som hänt.
spelar nästan bara CS:GO och där ligger jag på runt 50-70 fps på lägsta inställningar och dålig resolution.

specs: NVIDIA GeForce GTX 970, Intel(R) Core(TM) i5-4460 CPU @ 3.20GHz, 8,00 GB RAM-minne, moderkort är Z97 GAMING 7 .
222 GB SSD (108 GB ledigt) Något som behövs tillägga?

Undrar om jag ska göra något på datorn eller köpa något mer, förstår att det kan vara svårt att säga men tack i förhand :)!

Permalänk
Medlem

Har det alltid varit så? Har du kollat så att spelet inte körs med det integrerade grafikkortet i CPU:n istället för grafikkortet?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Kontrollera att skärmen är ansluten till ditt GTX 970 och inte till moderkortet, annars kommer du använda processorns integrerade grafik istället. Om du kopplat rätt och ändå får dålig prestanda så kan du köra en runda UserBenchmark och posta länken till ditt resultat här, det bör framgå rätt tydligt vilken del det är som inte presterar som den ska där.

Permalänk
Medlem

Om du t.ex. har kopplat i HDMI-porten överst på baksidan och inte nere vid portarna till grafikkortet? Isf använder du inte ditt 970 i spel.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Jag säger värme, dåliga drivrutiner eller värme.
Kom jag ihåg värme? Nå jag säger det igen: värme. Dvs mest troligt går någon komponent varm. Titta med typ hwinfo cad dina temperaturer är.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Permalänk
Medlem

@BostonGurkan: den är kopplad rätt

Permalänk
Medlem

@Litenskit:

där är en bild på värmen om jag inte är helt fel ute

Permalänk
Medlem

Processorn kommer inte ens upp i basfrekvens, så din kylning är med väldigt stor sannolikhet kaputt. Du kan kontrollera temperaturen med t.ex. HWMonitor, processorn borde inte gå över ~80°C när du belastar den.

Om det är processorn som överhettar så kan det hända att kylaren har släppt, om du använder kylaren som följde med processorn så är det inte ovanligt att ett ben lossnar så att den sitter lite löst. I så fall bör du montera om den med ny kylpasta, alternativt byta till en bättre kylare som t.ex. Cooler Master Hyper 212 Evo (då medföljer kylpasta).

Skrivet av borg02:

@Litenskit: https://gyazo.com/a2c88166a9f5ce5c1f582819817625cb där är en bild på värmen om jag inte är helt fel ute

Japp, helt klart överhettning. Montera om eller byt kylaren.

Permalänk
Avstängd

Din CPU överhettar säkert & du har bara 1 ram.sticka. Skaffa en till för dual-channel. Rengör cpu kylaren från damm. Kolla så fläkten snurrar. lol

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@perost: tack så mycket för all respons, ska se vad jag kan göra!

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen dålig koll men börjar den verkligen throttla redan vid ca 80 grader? Gjorde en snabb googling men hittade inget. Jag tycker i alla fall det verkar lågt, brukar det inte ligga på 90-100 grader normalt sett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag har visserligen dålig koll men börjar den verkligen throttla redan vid ca 80 grader? Gjorde en snabb googling men hittade inget. Jag tycker i alla fall det verkar lågt, brukar det inte ligga på 90-100 grader normalt sett?

80°C är mer en gräns där man borde börja fundera på om kylningen verkligen är ok, särskilt en i5 4460 borde aldrig bli så varm i normala fall.

Men bilden som TS lade upp visar att processorn låg på runt 80°C vid 37.7% belastning. Det är förstås temperaturen vid hög belastning som vanligtvis är intressant, men i det här fallet är den så varm redan på låg belastning att det inte behövs någon ytterligare undersökning.