Permalänk
Medlem

Allt går segt

Har byggt min första dator (viterdatorn 2019). Den är varm och om jag startar ett spel så går fläckarna på hög varv.
Har någon nån idé vad som kan vara fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OKEJ101:

Har byggt min första dator (viterdatorn 2019). Den är varm och om jag startar ett spel så går fläckarna på hög varv.
Har någon nån idé vad som kan vara fel.

Skulle gissa på att antingen så sitter CPU-kylaren för dåligt, eller så har du använt för mycket/för lite kylpasta.

Vad har du för komponenter (processor, moderkort, grafikkort, RAM-minnen, CPU-kylare, PSU, chassi samt fläktar)? Har du sett till att fläktarna är monterade åt rätt håll?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av OKEJ101:

Har byggt min första dator (viterdatorn 2019). Den är varm och om jag startar ett spel så går fläckarna på hög varv.
Har någon nån idé vad som kan vara fel.

Gör mätningar av temperaturen på respektive komponent.
Får förmoda att det troligen är processorkylaren som är felmonterad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Hur/var kan man mätta temperaturen. Finns det ett program eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OKEJ101:

Hur/var kan man mätta temperaturen. Finns det ett program eller något?

Brukar finnas en sida i BIOS/UEFI där man kan läsa av temperaturer, annars finns programmet hwinfo till windows som man kan ladda ned.

Permalänk
Medlem

Vad är normal temperatur på cpu

Permalänk

Ladda ner HW info. Kör sen Prime 95 smal FTT i cirka 1.5h och kolla vad tempen landar på. Ladda ner ner Heaven och gör samma sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Inaktiv

Starta ditt spel med HW info öppen, temperaturer över 90c är ganska ovanliga och enligt mig oacceptabelt åtminstone när du spelar

Edit: Med Intel CPU, har ingen aning om AMD temperaturer

Permalänk
Medlem

Kan bero på lite allt möjligt, det är nästan omöjligt att svara på. Börja att titta på vad du har för cpu temps du kan kolla det med programmet "coretemp". Därefter kollar du temperaturer på moderkortet bör stå vad det är inne i bios. Det kan också bero på vilken kylare och chassi som du använder. Som ovan sagt, montera av cpu kylare, sätt om kylpastan (titta guide på youtube) för att veta att du gjort det korrekt.

Kan bero på defekta komponenter, allmänt dålig kylning eller felaktigt monterad cpu kylare.

Att föredra är att ligga i en bra arbetstemp, kring 50 grader vid användning. Personligen har jag en allmän regel för cpu temps.
≈35-45 grader idle.
≈45-65 grader vid normal belastning och kortare sessioner gaming.
≈55-70 grader vid tung belastning.

Bättre kylare = lägre temps

Permalänk
Medlem

Går upp i 72 grader bara jag startar spelet. Är det normalt? Såg att maxtemp ligger på 95 grader för denna processor.

Hat tagit bort kylaren och lagt på mer kylpasta. Tog inte bort den gamla. Är det viktigt? Hela processorn var inte täckt med kylpasta, men nu finns det en risk att jag har för mycket pasta. Vad kan vara risken med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OKEJ101:

Går upp i 72 grader bara jag startar spelet. Är det normalt? Såg att maxtemp ligger på 95 grader för denna processor.

Hat tagit bort kylaren och lagt på mer kylpasta. Tog inte bort den gamla. Är det viktigt? Hela processorn var inte täckt med kylpasta, men nu finns det en risk att jag har för mycket pasta. Vad kan vara risken med det?

Om den ligger <80 grader när du spelat en stund så är det lugnt. Jag skulle personligen vilj ha ha den max 70 vid spelande. Men det är inte bra om den börjar gå upp mot 80-90 grader.
Att den går upp direkt e väl att kickar igång alla kärnor direkt och att du ev har något hög temp innan. Den bör ligga på 45 grader i låg användning. Min ligger på 35 grader i idle iaf. Har du några fläktar i lådan som blåser in/ut luft?
Du ska alltid ta bort den gamla, använd aceton (ren, den utan olja om det fortfarande finns). Och sen applicera ett litet riskorn i mitten.
Om du kan se tempen på grafikkort också så kan det vara relevant.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det är ett litet skrap Merke på hörnet av kylaren.
Är de ett problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För mycket är sällan ett allvarligt problem, men försämrar om du ska klocka mycket, vid normal belastning ingen fara (det som är alldeles för mycket kläms ut och kan smeta ner sockeln däremot)

Lämna ’gammal’ pasta från några dagar tillbaka är inte någon fara, däremot om den var flera år gammal så kommer den höja temperaturerna

Hela värmespridaren (metallen) på processorn ska helst ha pasta, men viktigaste biten är mitten där själva kärnorna sitter, beror på processor dock exakt vart värmen alstras. På din processor som består av flera chip är det bra om allt får pasta för det finns kisel nästan över hela

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OKEJ101:

Det är ett litet skrap Merkel på hörnet av kylaren.
Är de ett problem

Skickades från m.sweclockers.com

Repor är ingen fara, men djupare saker kan vara värre. En bild skulle underlätta

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Repor är ingen fara, men djupare saker kan vara värre. En bild skulle underlätta

Hur lägger jag upp en bild

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Imgur är ett vanligt val, men det finns fler sidor. Tyvärr har inte sweclockers en egen image host vad jag vet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Imgur är ett vanligt val, men det finns fler sidor. Tyvärr har inte sweclockers en egen image host vad jag vet

Skickades från m.sweclockers.com

Kan jag lägga upp från min telefon

Permalänk
Medlem

Det behöver inte vara så mycket kylpasta på, det ska bara täcka de delar av processorn som inte rör direkt mot kylaren. Jag brukar göra rent processorn och kylaren ordentligt om jag lossar den.

Om du kör stockkylaren (originalkylaren) så kan du förvänta dig lite högre temperaturer vid drift, jag rekommenderar att byta ut mot en tornkylare, t.ex. Be quite Pure Rock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det behöver inte vara så mycket kylpasta på, det ska bara täcka de delar av processorn som inte rör direkt mot kylaren. Jag brukar göra rent processorn och kylaren ordentligt om jag lossar den.

Om du kör stockkylaren (originalkylaren) så kan du förvänta dig lite högre temperaturer vid drift, jag rekommenderar att byta ut mot en tornkylare, t.ex. Be quite Pure Rock.

Kör en efter marknadens kylare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OKEJ101:

Kan jag lägga upp från min telefon

https://imgur.com/upload

Skickades från m.sweclockers.com