Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Jag hade exakt samma problem som dig och det löste sig för mig på det sättet.

Vad löste du? Och hur? Måste missat det tipset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Vad spelar det för roll att det är nytt? Det finns massor med näring i osynligt byggdamm och precis som Anticimex skriver så är städning AO.

Så det är bara att sätta igång!

Sen eftersom det är nytt så finns det en viktig omständighet och det är om ventilationen är korrekt justerad?

Absolut. Men det är ju givetvis "byggstädat" efter jobbet så vad ska jag "sätta igång med"?
Va ***** *****

Jag är bara licenssvetsare, så jag har dålig koll på ventilationen.
Men jag måste ta för givet att folk kan sitt jobb, precis som folk litar på mina svetsar...

Permalänk
Medlem

Jag hade lite problem med silverfiskar i badrummet när jag flyttade in. Förutom städning så lät jag lampan i badrummet vara tänd dygnet runt, silverfiskarna gillar ju inte ljus och numera ser jag aldrig till dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag hade lite problem med silverfiskar i badrummet när jag flyttade in. Förutom städning så lät jag lampan i badrummet vara tänd dygnet runt, silverfiskarna gillar ju inte ljus och numera ser jag aldrig till dom.

Japp det är ett bra tips, som jag har använt.
De hatar ljus.

Men kan ju inte ha ljuset på hela tiden...känns så illa mot miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Japp det är ett bra tips, som jag har använt.
De hatar ljus.

Men kan ju inte ha ljuset på hela tiden...känns så illa mot miljön.

Det känns som en väldigt liten mängd el om man använder en led-lampa. Har lampan en effekt på 10w så drar den lika mycket på ett dygn som en spisplatta gör på tio minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Det känns som en väldigt liten mängd el om man använder en led-lampa. Har lampan en effekt på 10w så drar den lika mycket på ett dygn som en spisplatta gör på tio minuter.

Sant.
Det är ett bra tips, absolut! Dessa "as" hatar ljus.

Känns dock som att de flyttar till "mörkare" områden.
Hela lägenheten kan ju inte vara tänd, alltid.

Men lite ljus, nån fälla, lite tätning och en katt så kanske vi är hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Oh fyfan, 70.
Det är som jag skrev ingen invasion, eftersom jag "bara" ser 3-4 i veckan.
70 låter helt sjukt
Fan vad vidrigt...fifan...

Vilket våningsplan?

Det var bottenvåning.

Det var många fullvuxna också men det var mer av dom små bebisarna. Men dom lägger ca 100 ägg åt gången så det måste varit många som lagt ägg i den lägenheten.

Anticimex sa till oss att städning inte gjorde så stor skillnad, och om det finns obegränsat med mat i isolering osv i väggarna så låter det ju rimligt också.

Och det i väggarna kommer man ju inte åt om man inte river ner alla väggar. Bara lägga lite mesigt gift längs listerna och hoppas att alla går där för det krävs i princip direkt kontakt.

Såklart större chans att lyckas om det inte är en stor invasion.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Jag hade problem med silverfiskar, ett ganska stort problem.

Jag fick tipset att ta en stor kastrull och koka vatten, sen hälla ner i avloppsbrunnen i badrummet. Det hjälpte, gjorde det på kvällen och på morgonen och det minskade silverfiskarna markant.
Jag använde också Klorin i väldigt små mängder, bara nån droppe under dagen så trivs inte silverfiskarna.

Men koka massa vatten, ju mer desto bättre och samtidigt ha badrumsdörren öppen för att vädra ur ordentligt.

Permalänk
Medlem

Svaret är städa, städa och städa.

Permalänk

@Falcon:

Bodde i de varmare delarna av spanien i många år, där fanns både det ena o det andra, men även där också silverfiskar, som var klurigare att bli av med, och som du säger det har inte med YTLIG rengöring att göra, man skall såklart hålla efter, och det är klart att är där även smuts på ytan så lockar det till sig fler, men finns det golv, fukt, väggar o värme, så kommer dem, även om du så städar tills armbågarna blöder. De lever, o bor bakom och under, väggar o golv, och där kommer inte ens din mormor åt med sina trasor o skurborstar

Lösningen där nere, höll jag mig oftast till att spraya ganska regelbundet med ett speciellt spray från märket "RAID" görs av (Johnsson & Johnsson), och det fungerade superbra (https://www.raid.com/en-us/products/raid-ant-and-roach-killer...).
Den var av alla vi testade där, den mest effektiva, för hemmabruk.

På krogen hade vi anticimex (spanskaversionen) som kom o la en sträng gele, runt alla lister i hela restaurangen, som höll både det ena o det andra borta, i över ett år höll det::: när det gjorde detta kunde man inte vistas i lokalen på 12 timmar, och en ganska frän kemisk doft satt kvar i flera dagar, men effektivt utan dess like

Kollade här i sverige men just den flaskan finns inte här, kan ha att göra med att i spanien, och många andra länder finns det överlag starkare (mer effektiva) saker att köpa generellt, är nog kemikalie lagstiftningen här som är hårdare/mesigare o sätter stop.

däremot hittade jag denna sidan i sverige. där de verkar ha en hel del att erbjuda men då jag inte testat det märket vert jag ej hur potent/bra det är, men de hade en del info i alla fall.

https://www.toxashop.se/insekter/silverfisk/

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vad löste du? Och hur? Måste missat det tipset...

Dold text

Jag vet inte om du vägrar inse att städningen är en del av lösningen eller om du trollar. Självklart så kommer städningen inte att hjälpa dina problem direkt. Städningen är däremot en delmoment. Jag kopierade listan från Anticimex och ser att det är ungefär samma punkter som min lista i mitt första inlägg.
När du har gjort allt det som Anticimex sagt i listan utan några förbättringar efter 2-4 månader så kommer dom ut till er för att hjälpa er eftersom då det kan vara tecken på fuktskada någonstans.

Jag är extra snäll idag och kan tipsa dig att vissa försäkringsbolag erbjuder gratis silverfiskfällor.

Nu har du fått rätt så många tips som du kan sortera bort för att anpassa efter din situation. Till exempel så behöver du inte använda städningen som tips om du inte tycker att det är rätt väg att gå.

Citat:

Från Anticimex
Tips och råd om du vill undvika problem med silverfiskar

Renhållning är A och O. På så vis minskar du tillgången på föda för silverfisken.
Täta springor och sprickor där silverfisken vanligtvis trivs.
Låt inte böcker, papper eller kläder ligga framme på golvet under en längre tid.
Håll det så torrt som möjligt i kök och badrum
Förebygg genom att köpa en insektsdosa i vår webbshop

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:
Dold text

Jag vet inte om du vägrar inse att städningen är en del av lösningen eller om du trollar. Självklart så kommer städningen inte att hjälpa dina problem direkt. Städningen är däremot en delmoment. Jag kopierade listan från Anticimex och ser att det är ungefär samma punkter som min lista i mitt första inlägg.
När du har gjort allt det som Anticimex sagt i listan utan några förbättringar efter 2-4 månader så kommer dom ut till er för att hjälpa er eftersom då det kan vara tecken på fuktskada någonstans.

Jag är extra snäll idag och kan tipsa dig att vissa försäkringsbolag erbjuder gratis silverfiskfällor.

Nu har du fått rätt så många tips som du kan sortera bort för att anpassa efter din situation. Till exempel så behöver du inte använda städningen som tips om du inte tycker att det är rätt väg att gå.

Det enda du kan åstakomma med städning är att de håller sig i väggar etc istället, dvs att du inte ser de längre. I alla fall om man som jag bor i en fastighet mitt i Stockholm byggd 1910. Dels kan jag inte kontrollera grannarnas städning men sedan är varje plans golv fyllt med "byggmästarens fyllning" vilket ger en oändlig föda mat till silverfisk. Ventilationsrör, avloppsfogar, sprickor gör det möjligt för silverfisk att färdas fritt i hela huset, kvarteret, stadsdelen.... Elledningar är virade i papp, väggar tätade med vass, vattenrör isolerade med papp, oändlig med föda för silverfisk. Som tur är så är ju inte silverfisk särskilt reproduktiva.

Permalänk
Medlem

Eftersom silverfiskar har funnits minst 300 miljoner år och Homo Sapiens 300 tusen år så misstänker jag att silverfiskarna är ganska välanpassade i sin nisch så enda sättet att permanent bli av med dem är att se till att inte erbjuda dem en trivsam miljö i din bostad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:
Dold text

Jag vet inte om du vägrar inse att städningen är en del av lösningen eller om du trollar. Självklart så kommer städningen inte att hjälpa dina problem direkt. Städningen är däremot en delmoment. Jag kopierade listan från Anticimex och ser att det är ungefär samma punkter som min lista i mitt första inlägg.
När du har gjort allt det som Anticimex sagt i listan utan några förbättringar efter 2-4 månader så kommer dom ut till er för att hjälpa er eftersom då det kan vara tecken på fuktskada någonstans.

Jag är extra snäll idag och kan tipsa dig att vissa försäkringsbolag erbjuder gratis silverfiskfällor.

Nu har du fått rätt så många tips som du kan sortera bort för att anpassa efter din situation. Till exempel så behöver du inte använda städningen som tips om du inte tycker att det är rätt väg att gå.

Jag håller med dig. Renhållning är A & O.
Men vad du inte verkar förstå är att vi håller rent.

Så otroligt enkelt med ett nytt badrum.
Inga mattor, ingenting på golvet.

Kan använda klorin eller riktig klinkertvätt.
Morgonen efter eller senare mitt i natten när jag tänder ljuset i badrummet så kan jag se en springa iväg.

Då handlar det inte om renhållning och det är ju uppenbart detta du inte förstår.
Det handlar inte om rent eller inte, i mitt fall.
Jag kan inte städa hos mina grannar också...
Hela huset har fått allt nytt.

Permalänk
Medlem

Har haft småkryp hemma, i köket. De kom in där ledningarna för vatten kommer in.
Anticimex anlitades och sen fick vi krypen i hela lägenheten.
Anticimex kom igen och sprutade hela lägenheten (drygt 30 år sen). Fick sova på annat ställe 1 eller 2 nätter. Samtidigt fick vi 2 sprayburkar med medel som skulle sprutas om vi fick nya besök och det fick vi. Så då besprutade vi under diskbänken 2 ggr i veckan under någon månad. Sen såg vi inga fler kryp men bodde kvar i ca 2-4 år efteråt. Kom troligen från någon annan lägenhet via vattenledningarna.

De sprayburkar vi fick har jag använt även idag. Har hittat flockar av typ flugor på vinden och besprutat dom. Efter några sekunder börjar de falla rakt ner.

Skulle gissa på att antingen har någon som jobbat i badrummet varit någonstans där de har silverfisk och tagit med några ägg eller också är någon ledning in/ut ur badrummet inte blivit riktigt tätt så de kommer in där. Är inte fel att anlita en saneringsfirma. För oss var själva jobbet gratis via försäkring och har för mig att husägaren var den som betalade men kan även ha varit vår egen hemförsäkring då vi bodde i hyresrätt.