[OMRÖSTNING] Har du haft en glappande mobilladdare?

Permalänk
Medlem

En del micro USB förr i tiden men det var sannolikt billigast möjliga kablar också. Lightningporten i mina iPhones brukar få en del fickludd som till slut resulterar i glapp, men då är det ju inget fel på kontakt/sladd utan bara lite städning som behövs. Aldrig behövt kassera mina lightningkablar men den äldsta från 2012 ser inte jättefräsch ut!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Ja, USB-C. Dock var det inte sladden som glappade, utan uttaget på telefonen som var full i damm. Rensade med en nål så blev den som ny igen!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Micro-USB har det varit mycket problem med genom åren. USB-C har gått bra hittills, och Lightning-kontakter har varit bra men inte felfria.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Aldrig haft något problem med någon laddare eller sladd. Bara när det kommit in ludd i kontakten i telefonen. Dock ett mycket större problem i 3,5mm jack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej men jag brukar o andra sidan vara mån av mina kontakter vilket alla inte är. många jag känner verkar tro att kontakter är odödliga. jag brukar göra ren dom med sprit lite då och då och slipa dom då jag ser att dom börjar bli dåliga innan skadan är skedd.
kablarna tar jag hand om genom att inte lägga dom i skarpa vinklar eller på andra sätt där dom påfrestas.

ofta kan glappande kontakter lätt fixas med lite rengöring, i enkla fall blåsa bort lite damm.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ja, men det var en gammal Ericsson. 15 år sedan eller så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Ja Micro-Usb!

Har haft några olika glappande kablar under åren, mest Micro-usb. Men efter att jag fick reda på att det finns magnetiska kontakter på en del sladdar, så har jag inte haft det problemet fler gånger. Iaf inte om man faktiskt betalar för kvalitets sladdar. Det finns några dåliga tillverkare.

Så de senaste 3-4 åren så har jag inte haft problem med glappande kontakter på någon enhet.

Köpte dessa sist Right Angled Charging Cable, LAMA [3A 6.6ft] fungerar utmärkt till alla enheter för både laddning & sync.

Visa signatur

//lordcom

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag kommer ihåg rätt är den enda glappande laddaren jag har haft på den mobilen jag själv stötte i marken medan den laddade och den landade rakt på själva connectorn. Vågar inte riktigt säga att det var mobilens fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

USB-C är jag bara allmänt trött på på grund av mängden damm som fastnar i kontakten och att de glappar...

Du har inte funderat på att blåsa rent innan du sätter in kontakten? PRO-TIP.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Känner mer att frågan skulle varit, "har du haft en kontakt som inte glappat?" Tror aldrig jag varit med om att en kontakt inte glappat för eller senare på enheter där sladden sätts i/ur ofta, tror ingen haft det, snarare handlar det nog mer om att man inte stoppat i/ur den tillräckligt ofta hittills.

Edit: kan tillägga att för min del är det till 99,9% sladdens kontakt inte aparatens kontakt som börjar glappa. Så det brukar räcka med att köpa ny kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skäggig legend

Min lightningkontakt (original) från min iPhone 5 fungerar än idag... 30 pin var en annan femma. Den fungerade bättre efter andra gen, den utan ”klämmor”.
Mini och micro USB däremot... satan. USB C har jag två enheter som använder. Efter ett år fungerar fortfarande originalsladden från dom.

Detta med att lightningkontakter går sönder, hur använder ni dom?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Bara haft en som krånglat, och det var en Micro USB, som måste utstått tusentals i- och urpluggningar innan den till sist gav upp, förmodligen åtminstone delvis på grund av alla snubblingar över kabeln och liknande stackaren fick utstå.

Kan kort sagt inte klaga på någon sorts kontaktdon när det kommer till laddare. Om något är jag förvånad över hur bra USB Micro klarat sig givet hur bräckliga de ser ut.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Vad gäller riktigt gamla laddare (när typ varje telefon hade ett eget kontaktdon) så minns jag inte riktigt. Antagligen ja. För micro-usb och lightning laddare så har alla mina telefoner vid något tillfälle börjat glappa pga av uppsamlat damm/ludd i porten på telefonen. Utöver det så kan jag i alla fall inte minnas att jag upplevt problem med glappande kontakter

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Bildexpert

Har de senaste månaderna observerat att min telefon inte riktigt vill ha med laddaren att göra. Måste trycka in den rejält och försiktigt låta den ligga stilla för att laddningen inte ska avbrytas.

Det är en Nokia 3310, som tidigare inte har betett sig så. Funderar ibland på att byta ut den mot 3330 men känner ingen motivation i dagsläget.

Permalänk

Aldrig haft glappande laddare till mobiler, men däremot har "micro hdmi" kontakten i min laptop levt farligt.

Stor tung tjock kabel mot liten skör kontakt i laptopen, och som vid klumpig kabelplacering kommer leda till att kontakten bends sönder (pga hävarm). läst om andra som just råkat ut för detta med min laptopmodell, men själv varit "tillräckligt" försiktig hittills.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Har en typ A till micro-B kabel som kom till min Nokia 5310 XpressMusic 2007 eller 2008. Visserligen hade 5310an inte USB-laddare, men sladden användes fortfarande ofta till att överföra musik och bilder etc
Sen mellan 2010 och 2018 så användes den kraftigt både till laddning av mobiler och diverse annat, och den används fortfarande till Xbox One-controller, portabel laddare, bluetoothhögtalare etc
Denna kabeln verkar oförstörbar, trots totalt 12-13 års användning, under långa perioder tung användning, så fungerar den fortfarande som om den var ny. Klickar fortfarande till som den ska när man sätter i den i någon enhet och man kan dingla runt enheten i kabeln utan att vara rädd att den ska lossna

Permalänk
Medlem

Folk i allmänhet är väldigt oförsiktiga med kablar till både laddning och hörlurar.
Håller i kabeln när dom rycker ur kontakten, stödjer enheten på kontakten mot sig själv, på ett bord eller i fickan, har kabeln helt spänd för den är för kort, snurrar ihop kabeln tight runt mobilen, fipplar runt med kabeln pga rastlöshet osv.
Även folk som tror dom är försiktiga med sina kablar misshandlar dom ofta på daglig basis, det är inte konstigt att så många har sönder sina kablar hela tiden

Permalänk
Medlem

USB C kontakter (delen på mobilen) är lite luriga.

Min P20 tappade konstant kontakten och såg ut vara hel och ren i kontakten.
Rörde man mobilen så trillade sladden ut typ.

Tog en trubbig nål och körde runt lite i kontakten och drog ut extremt packat ludd och damm på kanske 1mm. Nu sitter kontakten som lim igen, lyfta mobilen i sladden går galant.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Alla Iphones sedan lightning kom har glappat för mig. Antagligen för att jag laddat dom med powerbanks på resande fot och kabeln hamnat i smått obekväma positioner över lång tid.

Min Iphone X, nu över två år gammal började glappa efter ett halvår bara, men laddar den sällan med kabel numera.

Permalänk
Medlem

Den gamla tjocka Ericsson-kontakten har man allt bråkat med en del. Samt någon liten Nokia-kontakt som glappat och haft sig. Sen faller jag definitivt in i kören med micro-usb där kontakten på sladden gett upp efter tag och börjar glappa.
Har nu usb-c och det har funkat förvånansvärt bra hitintills. Jag måste ha ett par magiska jeans, har aldrig stött på några luddproblem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Noll problem.med ludd i mina mobiler. Ytterligare en fördel med att använda rejäla skal.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med någon laddare förutom Sony Ericssons gamla skit laddare man hade förr. Vad gör ni med era ladd utgångar?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem

Den äldre Ericsson-laddaren var den senaste som glappade för mig. Har klarat mig med de äldreiPhone kontakterna samt nya Lightning.
Har varit någon gång som den inte fått kontakt med då var det endast lite ludd i hålet.

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • 7900 XT •

Permalänk

Jo USB-C på min nuvarande telefon men problemet verkar dock ha försvunnit efter uppgraderingen till Android 10.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem

Dom få gångerna min lightningkabel har glappat är när det kommit in damm som packats in i uttaget. Bara att rensa ut och sen har det funkat klockrent.

Det här med att laddkablar går sönder ofta förstår jag inte riktigt heller. Känns som att "folk" är mer oförsiktiga än man vill erkänna.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Har inte haft problem med USB-C än. Men det känns lite bräckligt, att ett knyck kan förstöra kontakten i telefonen.

Är riktigt glad att Micro-B fasas ut. Har varit mycket glappande.

Har även haft glapp med lightning och att ibland bara ena sidan fungerar men inte den andra.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, har aldrig haft det problemet på mina egna telefoner. Däremot har jag haft jobbtelefon med den gamla Ericsson-kontakten som liksom glappade från första sekund, hur fan man än gjorde.

Som sagt tidigare i tråden. Det är skit på blecken i telefonen. Man skrapar rent dessa med något, som en tandpetare i trä.
Förövrigt samma problem med Micro USB, där kan samma problem uppstå och det kallar folk "glapp"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

I 90% av fallen så är det damm/smuts av något slag.
Har aldrig haft en glappande kontakt.

Kan hålla med om att kablarna är dåliga men det är något annat.

Permalänk
Medlem

Har en usb c till en dator på jobbet som glappar. Kan dock bero på datorn. Iphonen har jag bara haft problem med en gång och då var det ludd i telefonkontakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: gtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Skrivet av D.:

De flesta kontakter glappar mer eller mindre efter ett tag.

Kör sen något år med en magnetkontakt där man sätter en liten plugg i kontakten på mobilen och sen en del i änden på laddkabeln. Den lösningen sliter betydligt mindre på mobilens kontakt och det samlas inte heller skräp däri. Dock glappar även den varianten.
Man kan använda samma laddare oavsett enhet, bara man har satt en plugg i enheten.

Det som ev strular till det med laddningen i allmänhet är att kontakten ska kunna användas till mer än bara laddning. En ren laddkontakt utan data el annat borde kunna göras mindre känslig. Dock krävs det ju någon bra lösning för att föra över data också.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var exakt en sån som pajade laddporten på min telefon. Jag fick ta i lite mer än vanligt för att få i pluggen och efter att ha tagit ut den glappade porten rejält (tog bort den för att det var helt värdelöst att ha i bilen, dessutom fanns inget stöd för snabbladdning). Nej, nästa telefon blir nog en med trådlös laddning.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja