Permalänk
Medlem
Skrivet av Kochkramer:

@Falcon: Vi har precis köpt nytt hus utan silverfisk tack å lov, men i det gamla så finns det. Jag vet att dom inte är farliga men folk blir avskräckta när man säger att de finns och man försöker sälja huset.

Hur "många" är det? Vi hade dit Anticimex och dom sa att så länge du inte ser typ +20st per dag så har du ingen fuktskada, mest troligt, utan i vårt fall står huset på betongplatta och där är de lagom fuktigt å mysigt för dem så de lever å frodas där.
Vårt problem är litet där, ca 3-4 per vecka när de var som värst. Anticimex la ut "Myrnix" de är ett kiselpulver som i mikroskop är taggigt å skär sönder silverfisken underifrån så att dom torkar ut. Det funkar skitbra, vi la ut det när vi lagt nytt golv in mot väggen så det hamnade under golvet och bakom listen.
Sen är det bara att pytsa dit mer efter ett tag när man lyckats dammsuga/torkat bort det.
Det är helt ofarligt för andra djur och människor

Lycka till, det är svårt att bli av med dem.

Flyttat från hus(150kvm, 1½ plans)
Hade inga problem med "silverasen", dock myror.
Men de(myrorna) hade vi zero problem med. Av någon anledning var dessa mindre otäcka...

Nu; bostadsrätt(hsb) högst upp.
Silverfiskar som du säger 3-4ggr / vecka.

Permalänk
Medlem

Spindlar eller katt som gäller alltså? <3
Hatar spindlar mer än silverfisk så får skaffa katt då.
[/quote]

Katt är inte fel, när den ätit upp dom så har man en som alltid vill ligga på magen och mysa ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Spindlar eller katt som gäller alltså? <3
Hatar spindlar mer än silverfisk så får skaffa katt då.
[/quote]

Katt är inte fel, när den ätit upp dom så har man en som alltid vill ligga på magen och mysa ☺️

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså, menar du allvar?
Jag älskar katter, så det vore en "investment" på flera plan.

Någon specifik ras som gillar detta "silvret"?(kan inget om katter, hade en stor newfoundland när jag var liten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Fifan, visst är de vidriga? Vilka lister tätade du?
Tror du den funkar mot silverfisk?

Jag drog en sträng i botten på alla lister i lägenheten, jag har bara 40 kvm så det tog bara några timmar och syns inte om man gör det på rätt sätt.

Efter det så slutade jag hitta silverfiskar i lägenheten

Att dom kommer in genom avloppet är mest en myt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag drog en sträng i botten på alla lister i lägenheten, jag har bara 40 kvm så det tog bara några timmar och syns inte om man gör det på rätt sätt.

Efter det så slutade jag hitta silverfiskar i lägenheten

Att dom kommer in genom avloppet är mest en myt.

Har en tvåa om crika 65kvm.
Helt nytt badrum.

Vad var det för "gegga"?

Tack

Permalänk
Medlem

1. Klorin blandat med vatten i en sprejflaska. Städa listerna med det regelbundet. Även i badrummet.
2. Ingenting på golvet speciellt inte kartonger eftersom dom äter lim
3. Städa regelbundet
4. Anticimex fällor

Silverfiskarna kommer oftast utifrån (?) och du bör ha kontroll på dina grejer när du är på jobbet/skolan/hos kompisar genom att till exempel inte lägga ner din ryggsäck/väska på golvet.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Har en tvåa om crika 65kvm.
Helt nytt badrum.

Vad var det för "gegga"?

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

1. Klorin blandat med vatten i en sprejflaska. Städa listerna med det regelbundet. Även i badrummet.
2. Ingenting på golvet speciellt inte kartonger eftersom dom äter lim
3. Städa regelbundet
4. Anticimex fällor

Silverfiskarna kommer oftast utifrån (?) och du bör ha kontroll på dina grejer när du är på jobbet/skolan/hos kompisar genom att till exempel inte lägga ner din ryggsäck/väska på golvet.

Koll på mina grejer?
Ser ut som en "copy paste"...

Badrummet är helt nytt, helt nytt allt!
Vägg, golv, stammar, toastol. Allt är sprillans...

Har inget med städ/hygien att göra.

Permalänk
Medlem

@Chromatic: Haha, rakt på sak, inga konstigheter!

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem

Det är alltså ett random foglim?

Någon i tråden sa att de äter lim, så det låter inte så bra?

Permalänk
Medlem

Kanske missat det i tråden men vart finns dom?

Badrummet? Sovrummet? Hallen?

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Alltså, menar du allvar?
Jag älskar katter, så det vore en "investment" på flera plan.

Någon specifik ras som gillar detta "silvret"?(kan inget om katter, hade en stor newfoundland när jag var liten)

Tyvärr är det olika mellan individer. Vissa äter dom mer än gärna, vissa bryr sig inte. Skaffa katt om du vill, dom ger så mycket mer än man kan tro, men de är aldrig säkert att de är en jägare man får.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Koll på mina grejer?
Ser ut som en "copy paste"...

Badrummet är helt nytt, helt nytt allt!
Vägg, golv, stammar, toastol. Allt är sprillans...

Har inget med städ/hygien att göra.

Menar du att jag kopierat texten? jag skrev allt det där själv då jag har varit i kontakt med Anticimex som sagt dessa saker till mig.
Då sa man att silverfiskarna gärna äter tapetlim om jag kommer ihåg rätt. Anledningen till renhållningen är att döda hudceller/sånt skit ska inte ligga på golvet så att det blir åtkomligt för dom. Ju renare, ju färre död hud i din lägenhet till exempel. Bara att börja städa, det hjälper inte direkt men det är en del av det hela du måste göra.

Det spelar ingen roll att allt är nytt, det kan ha kommit med en snickare som varit på en annan bygge där det är fuktigt och finns silverfiskar.

Kan tillägga att klorin har ingenting med rengöringen att göra, utan det är så att lukten skrämmer iväg silverfiskarna så att dom inte vill gömma sig eller bygga bo i listerna.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Det är alltså ett random foglim?

Någon i tråden sa att de äter lim, så det låter inte så bra?

Dom äter typ allt, men har du hål i grunden och dom kryllar in den vägen så är det en lösning som iaf funkade för mig!

Permalänk
Medlem

Finns fällor med gift att köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Kanske missat det i tråden men vart finns dom?

Badrummet? Sovrummet? Hallen?

Primärt badrum. Men har sett ett par as i både hall och vardagsrum.
Hallen är helklinkad samt parkett i vardagsrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

men de är aldrig säkert att de är en jägare man får.
Skickades från m.sweclockers.com

underbart svar.
Påminn mig att jag är skyldig dig en öl. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Menar du att jag kopierat texten? jag skrev allt det där själv då jag har varit i kontakt med Anticimex som sagt dessa saker till mig.
Då sa man att silverfiskarna gärna äter tapetlim om jag kommer ihåg rätt. Anledningen till renhållningen är att döda hudceller/sånt skit ska inte ligga på golvet så att det blir åtkomligt för dom. Ju renare, ju färre död hud i din lägenhet till exempel. Bara att börja städa, det hjälper inte direkt men det är en del av det hela du måste göra.

Jag menar att du inte har läst tråden!
BADRUMMET ÄR HELT NYTT. VAD HAR DET MED STÄD ATT GÖRA?

Ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Dom äter typ allt, men har du hål i grunden och dom kryllar in den vägen så är det en lösning som iaf funkade för mig!

Nä tror inte HSB har några hål i grunden, förutom vatten etc.
Bor högst upp, som jag skrev tidigare. Så grunden är lite längre ner...
Men jag ska testa det. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Finns fällor med gift att köpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Fällor? För så små?
Länk?

edit:
Till alla som svarat i tråden, grymt tack.
Har fått två-tre tips som jag ska påbörja, inkl. katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

underbart svar.
Påminn mig att jag är skyldig dig en öl. <3

Vi kan dela en kanna 😘

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Vi kan dela en kanna 😘

Skickades från m.sweclockers.com

Malå är en bit bort från Helsingborg, vore trevligt annars.
Men jag får swisha dig. PM ditt nummer så ordnar jag en bira i Malå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Malå är en bit bort från Helsingborg, vore trevligt annars.
Men jag får swisha dig. PM ditt nummer så ordnar jag en bira i Malå.

Ingen fara, att ha gjort din dag bättre är bra nog för mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Fällor? För så små?
Länk?

edit:
Till alla som svarat i tråden, grymt tack.
Har fått två-tre tips som jag ska påbörja, inkl. katt

När jag skrev silverfisk i Google så var rekommenderade sökningen fällor.

Köpte själv mina via Anticimex hemsida (gå dit o läs på om silverfisk). Men hittade billigare på Klasse:
https://www.clasohlson.com/se/Fälla-för-silverfisk-Silvalure/...

Det är en kemikalisk fälla som lockar till sig dem. Funkade för oss. Vi lägger ut en ny ca 1 gång per år för att döda de nya som kommer efter ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Vi hade långsprötad silverfisk i lägenhet. Anticimex hade i ett halvår sprutat gift och det där pulvret som skär sår i dom och tätat lister men jag hittade ändå ca 70st nya var 3-4e dag i bara sovrummet på 10kvm när jag svängde förbi o tittade, men dom fanns i hela lägenheten. Vi sa upp kontraktet tillslut och flytta därifrån.

Åkte förbi lägenheten ett år senare och den står fortfarande tom och outhyrd.

Lycka till. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bästa lösningen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vi hade långsprötad silverfisk i lägenhet. Anticimex hade i ett halvår sprutat gift och det där pulvret som skär sår i dom och tätat lister men jag hittade ändå ca 70st nya var 3-4e dag i bara sovrummet på 10kvm när jag svängde förbi o tittade, men dom fanns i hela lägenheten. Vi sa upp kontraktet tillslut och flytta därifrån.

Åkte förbi lägenheten ett år senare och den står fortfarande tom och outhyrd.

Lycka till. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Oh fyfan, 70.
Det är som jag skrev ingen invasion, eftersom jag "bara" ser 3-4 i veckan.
70 låter helt sjukt
Fan vad vidrigt...fifan...

Vilket våningsplan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

Ingen fara, att ha gjort din dag bättre är bra nog för mig!
Skickades från m.sweclockers.com

Underbart, tack. Om du ångrar dig, så står det kvar, förevigt.. <3
Älskar bra folk, som du(eller ska det var dig..) Tack.

Skrivet av talonmas:

När jag skrev silverfisk i Google så var rekommenderade sökningen fällor.

Köpte själv mina via Anticimex hemsida (gå dit o läs på om silverfisk). Men hittade billigare på Klasse:
https://www.clasohlson.com/se/Fälla-för-silverfisk-Silvalure/...

Det är en kemikalisk fälla som lockar till sig dem. Funkade för oss. Vi lägger ut en ny ca 1 gång per år för att döda de nya som kommer efter ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack

Länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag menar att du inte har läst tråden!
BADRUMMET ÄR HELT NYTT. VAD HAR DET MED STÄD ATT GÖRA?

Ok?

Jag läste självklart din trådstart. Det är omöjligt för mig att besvara mer än så som jag gjorde i första inlägget, du efterlyste ju tips. Jag hade exakt samma problem som dig och det löste sig för mig på det sättet.

Ber om ursäkt för att jag inte gav dig ett bra svar.

Hoppas att det löser sig med silverfiskarna.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Falcon:

Hur svårt kan det vara att läsa?
Väldigt svårt, tydligen. Kan inte hjälpa dig med det, men skapa en egen tråd om läsförståelse.
Splitternytt allt, hur har det med städ/hygien att göra?

Nej jag förstår vad du skriver....

Vad spelar det för roll att det är nytt? Det finns massor med näring i osynligt byggdamm och precis som Anticimex skriver så är städning AO.

Så det är bara att sätta igång!

Sen eftersom det är nytt så finns det en viktig omständighet och det är om ventilationen är korrekt justerad?

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y