9600KF eller Ryzen 3600, samt mobo för lättare OC

Permalänk
Medlem

9600KF eller Ryzen 3600, samt mobo för lättare OC

Det verkar inte bättre än att mitt gamla moderkort sakta men säkert har gett med sig och eftersom jag inte känner mig särskilt sugen på att köpa ett nytt mobo med socket 1150 så tänker jag att jag säljer av min 4790K och köper nåt nytt.

Jag använder främst datorn till surf, plugg, och CSGO, även andra spel, men i liten utsträckning.

Jag har ett gtx 980 som jag hoppas kunna köra nåt eller ett par år till och är verkligen inte ute efter någon absolut topprestanda.

Nu till min fundering, det verkar som det självklara valet för många i min prisklass är en Ryzen 3600, men hur står den sig egentligen mot en 9600KF? Vad är för och nackdelarna med de olika chipen? Min känsla är att jag har väldigt lite användning av de extra trådarna eftersom jag ändå inte gör något som kräver många trådar utan snarare snabba kärnor och borde således gå på en 9600KF?

Undrar även vilka moderkort ni rekommenderar som är i budgetsegmentet, max typ 1300:- som är okej för överklockning?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Viking
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det verkar inte bättre än att mitt gamla moderkort sakta men säkert har gett med sig och eftersom jag inte känner mig särskilt sugen på att köpa ett nytt mobo med socket 1150 så tänker jag att jag säljer av min 4790K och köper nåt nytt.

Jag använder främst datorn till surf, plugg, och CSGO, även andra spel, men i liten utsträckning.

Jag har ett gtx 980 som jag hoppas kunna köra nåt eller ett par år till och är verkligen inte ute efter någon absolut topprestanda.

Nu till min fundering, det verkar som det självklara valet för många i min prisklass är en Ryzen 3600, men hur står den sig egentligen mot en 9600KF? Vad är för och nackdelarna med de olika chipen? Min känsla är att jag har väldigt lite användning av de extra trådarna eftersom jag ändå inte gör något som kräver många trådar utan snarare snabba kärnor och borde således gå på en 9600KF?

Undrar även vilka moderkort ni rekommenderar som är i budgetsegmentet, max typ 1300:- som är okej för överklockning?

Jag skulle säga ryzen 5 3600 av den enkla anledningen att i5 9600kf bara har 6 trådar. Nya spel använder och kommer att använda fler och fler trådar, speciellt nu när konsoler kommer att ha 8c/16t. I5:an kommer att ha lite mer fps i många spel, men att 3600:an skulle ligga hack i häl. Dessutom är ryzen bättre i stort sätt allt, så tycker definitivt att du ska gå för Ryzen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz