Använder du Ray Tracing?

Använder du Ray Tracing?

Tja,

Som topic så undrar jag hur många som använder Ray Tracing idag.

-I vilka spel använder du det till?
-Ser du stor skillnad med det On och Off?
-Är det värt fps:en som det kostar?

Provade att spela med Ray Tracing på Ultra i Metro Exodus, kostade en del fps men vet inte om jag såg någon större skillnad. Det blev typ suddigare?

Jag sitter med ett RT kort, men aldrig testat, jag ville bara generellt ha ett bättre kort, med möjlighet till RT. Men har hört att det är krävande, och speciellt för mig som spelar i 1440p.

Skrivet av qwertylol1:

Tja,

Som topic så undrar jag hur många som använder Ray Tracing idag.

-I vilka spel använder du det till?
-Ser du stor skillnad med det On och Off?
-Är det värt fps:en som det kostar?

Provade att spela med Ray Tracing på Ultra i Metro Exodus, kostade en del fps men vet inte om jag såg någon större skillnad. Det blev typ suddigare?

Suddigare, hmm, körde du möjligen med DLSS påslaget också?

Själv har jag inget kort med RT-stöd men även om jag haft det är jag tveksam till att jag använt det då jag har en 1440p-skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Joppis:

Suddigare, hmm, körde du möjligen med DLSS påslaget också?

Själv har jag inget kort med RT-stöd men även om jag haft det är jag tveksam till att jag använt det då jag har en 1440p-skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja exakt, DLSS var påslaget. Ingen aning om vad det är men det var On som default.

Har bara spelat ett spel med RT stöd sedan jag skaffade mitt 2080 kort och det var Control.

Velade ganska mycket fram och tillbaka mellan olika inställningar så minns knappt vad jag landade på till slut men har för mig att det var medium-nivå på RT som jag tyckte var en lagom balans mellan prestanda & visuella förbättringar.

Skrivet av qwertylol1:

Tja,

Som topic så undrar jag hur många som använder Ray Tracing idag.

-I vilka spel använder du det till?
-Ser du stor skillnad med det On och Off?
-Är det värt fps:en som det kostar?

Provade att spela med Ray Tracing på Ultra i Metro Exodus, kostade en del fps men vet inte om jag såg någon större skillnad. Det blev typ suddigare?

RTX 2080, överklockat 2040mhz kärnan och 8100mhz minnet (Samsung).

-I vilka spel använder du det till?
Inget. Har testat det i Metro Exodus, Battlefield V, COD.

-Ser du stor skillnad med det On och Off?
NEJ. Du observerar skillnaden för att du letar efter den.

Så fort du tar ett steg fram och inför rörelser i bilden så:

1. blir det desto svårare att ens notera RT
2. dyker FPSen och det märker man direkt

-Är det värt fps:en som det kostar?
Nej. Tekniken är fantastisk och kommer att bli standard. Vi är testkaniner, ett syfte för utvecklare att notera efterfrågan och därefter utveckla RT mer i spelen. Om ca 1-2 år kan det vara på sin plats till viss del. Min teori är att 2080Ti kommer duga, i övrigt är det 30 serien som gäller för bra gameplay med RT on.

Edit: vägrar DLSS. Ser utsmetat ut i 1440p.

Senast redigerat 2020-01-16 10:27

Nej, jag har inte ens testat slå på det i spel.
Känns mest som en gimmick just nu som kostar mer än vad det smakar tyvärr.

Använder det inte, finns inga vettiga kort för det och spelutbudet är fortfarande för dåligt. Men om ett år kanske, förhoppningsvis kanske nästa generations grafikkort har kapacitet nog att använda det till något vettigt.

Har ett 1080Ti med drivare med DXR stöd som provades en stund när dessa släpptes. Inte övertygad och än mindre så när man jämförde med RTX korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har testat det i Battlefield V, Metro: Exodus, Shadow of the Tomb Raider och Control. Där de sistnämnda är där man märker störst skillnad, framförallt i Control.
Där var det riktigt bra implementerat, både prestandamässigt men också visuellt.

SP, ballt att ha på
MP, horribelt du haglar i FPS och får en klar nackdel

har 2070s och aldrig använt det. Jag föredrar flyt framför RT

Skrivet av hakd:

SP, ballt att ha på
MP, horribelt du haglar i FPS och får en klar nackdel

har 2070s och aldrig använt det. Jag föredrar flyt framför RT

Håller fullkomligt med, därför ja kör 2000 serien, och kommer fortsätta med det trots att 3000 släpps.

Bara i Control, där var det riktigt jävla imponerande. Ser fram emot fler titlar.

Kört med det en hel del i Control, där jag tycker det ser riktigt snyggt ut!
Minskade lite i FPS, men i ett SP spel så gör det inte så mycket känner jag

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av qwertylol1:

Ja exakt, DLSS var påslaget. Ingen aning om vad det är men det var On som default.

Ahh, i så fall slår du även på en funktion som gör att spelat renderas i mycket lägre upplösning för att sedan skalas upp med hjälp av på förhand framräknad data från Nvidias datacenter. Skippa DLSS om du vill se hur Raytracing faktiskt bör se ut med nativeupplösning.

Använder det på jobbet för att få realtidsvisningar i UE4 att "poppa" lite extra

Väntar på Minecraft RTX. Allt annat drar ner för mycket FPS i 1440p med RT på.

Har det på i COD:MW.
Tror inte jag har något annat spel med stöd.

Köpte precis ett 2060 RTX men jag har ej testat det ännu. Finns det något gratis där ute som man kan testa?

Skickades från m.sweclockers.com

Provade några ggr i BF5 och märker ärligt talat ingen större skillnad med raytracing på, däremot fps dropsen.. Har ett rtx 2070 och spelar i 1440. Jag bytte iofs ut grafikkortet för några dagar sedan, så det huserar nu mer i min sons dator. (Han blev nöjd)

Skrivet av downup:

Köpte precis ett 2060 RTX men jag har ej testat det ännu. Finns det något gratis där ute som man kan testa?

Skickades från m.sweclockers.com

Quake II rtx på steam

Har provat alla titlar som finns tror jag. Det har ju varit en blandad upplevelse, Control absolut bäst. Nu har även Metro fått en update så det ser skapligt ut. Sitter på en 4k 120hz 27tum skärm och jag tycker det ser riktigt bra ut när DLSS funkar. Med native 4k + rtx är det tungdrivet även på mitt 2080ti, anser att 65+ fps är ett måste för g-sync ska fungera perfekt och flyta "skönt".

Jag har endast provat Quake 2 RTX och upplevelsen är blandad.

Det är till en början ungefär samma grymma upplevelse som när man startade Quake 2 på sitt första dedikerade 3D-grafikkort (3DFX Voodoo 2) nån gång i slutet av 90-talet. Sen ser man vilken FPS ens 20år nyare grafikkort levererar i samma titel och blir minst sagt besviken.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är en liten uppförsbacke för Nvidia här. De presenterade en funktion med en ny fantastisk nivå av visuellt godis för en publik som med tiden börjat bortprioritera just sådant i jakten på så hög FPS som möjligt.

Och stänger man av RT så är delar av kislet bara oanvänd yta dessutom. En lika stor krets med maximal mängd av gamla hederliga CUDA-kärnor istället hade ju blivit ett monster som jag tror hyllats av en större kundskara. Men det hade ju känts tråkigt på samma gång.

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på vilken typ av raytracing man syftar på. Jag har kört ray tracing sedan 2012 http://www.rigidgems.sakura.ne.jp/index.html

Måste man aktivera Ray Tracing?😱

Skickades från m.sweclockers.com