Permalänk
Medlem

Coronaviruset (SARS-CoV-2)

Dödssiffran stiger samtidigt som hela städer hålls isolerade i Kina.
Hittills 1300 smittade och 41 döda, troligen fler.
Smittan har även upptäckts i Frankrike, Australien, Thailand, Vietnam, Singapore, Japan, Sydkorea, Taiwan, Nepal och USA.
Risken för fler fall i världen är mycket hög.

Kan viruset ha läckt ifrån ett kinesiskt laboratorium utan/med flit, eller kommer det från ormarna på marknaden i Wuhan?
Är ni rädda för coronaviruset?
Hur kommer ni att göra för att skydda er?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Troligen inte

Möjligtvis

"lagom" Tror WHO kommer få ordning på detta

Ingenting, har en stuga jag kan åka till om det skulle gå så långt men jag tvivlar på det.

Permalänk
Medlem

Det är även upptäckt i Finland,så vi kan stå på tur😬
Om jag oroas,inte direkt.Men nog är det obehagligt allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som en hype, likt Svininfluensan?

Inb4 Sverige är försedd med vaccin för samtliga invånare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahla:

Det är även upptäckt i Finland,så vi kan stå på tur😬

Skickades från m.sweclockers.com

Finland har väl ändå uteslutit att det var detta det handlade om, bra om vi håller oss till fakta.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Läs: https://www.svd.se/viruset-mildare-an-vanlig-influensa--varfo...

"Anders Tegnell på svenska Folkhälsomyndigheten tror att orsaken till de kraftfulla åtgärderna har med Kinas erfarenheter från sarsutbrottet för 17 år sedan att göra. Den senfärdiga insatsen då vill man inte upprepa.

– Det är bättre att börja med omfattande insatser och sedan trappa ner än att börja i liten skala och trappa upp, säger han.

Med sars fanns det en oro för att viruset skulle etablera sig som en smitta mellan människor. Men i slutändan visade det sig att viruset ändå var hanterbart och så småningom dog det ut bland människor.

Reseförbud och screening av kroppstemperatur har enligt kritiker inte så stor effekt på smittspridningen som man kan hoppas – men det har också ett viktigt signalvärde.

Anders Tegnell tror att det faktum att det nya viruset har liknande egenskaper som sars, men samtidigt är något nytt och lite okänt, gör att myndigheterna vill visa att man tar kontroll.

– De ekonomiska effekterna av en sjukdomsspridning som inte upplevs vara under kontroll ska inte underskattas, säger Anders Tegnell.

När 400 000 människor dör i malaria varje år skakar det inga börser. Det mänskliga lidandet är enormt, men det återkommande normaliseras och konvulsionerna uteblir.

Det är när nya virus muterar till rädsla bland friska människor som det på allvar infekterar ekonomin."

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Avstängd

FAKTA.... så att inte det här viktiga spårar ur!!

Om:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smit...

Frågor o svar:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smit...

Som då länkar till WHO
https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-20...

Jag misstänker att sociala medier översvämmas av spökhistorier.....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Jag vet att det är fel, riktigt fel, men blir ändå lite sugen på att spela Plague Inc.

Jag är en dålig människa.

Å andra sidan kanske jag lär mig något om hur virus sprids osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av mill:

Jag vet att det är fel, riktigt fel, men blir ändå lite sugen på att spela Plague Inc.

Jag är en dålig människa.

Å andra sidan kanske jag lär mig något om hur virus sprids osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Du är inte ensam

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv

Se när hen kommer hit och de börjar stänga städer mm så man inte kommer in eller ut.

Permalänk
Medlem

Orolig? Ja kanske lite, men inget jag tänker på. Inget jag kan göra ändå för att påverka något så ingen mening att oroa sig.

Kollade på Pandemi på Netflix däremot och väldigt passade dokumentär nu, mycket bra faktiskt.

Sen borde folk sluta jämföra med saker som Spanska sjukan när det gäller dödsfall.
Går inte jämföra med något som hände för 100 år sedan när det gäller sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Dödssiffran stiger samtidigt som hela städer hålls isolerade i Kina.
Hittills 1300 smittade och 41 döda, troligen fler.
Smittan har även upptäckts i Frankrike, Australien, Thailand, Vietnam, Singapore, Japan, Sydkorea, Taiwan, Nepal och USA.
Risken för fler fall i världen är mycket hög.

Kan viruset ha läckt ifrån ett kinesiskt laboratorium utan/med flit, eller kommer det från ormarna på marknaden i Wuhan?
Är ni rädda för coronaviruset?
Hur kommer ni att göra för att skydda er?

Är det bara jag som tänker ölen Corona

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av prockz:

Känns som en hype, likt Svininfluensan?

Inb4 Sverige är försedd med vaccin för samtliga invånare.

Det är virus, inget man vaccineras mot.

Edit: jag hade fel man kan tydligen vaccineras mot virus också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Lever i en bunker med filtrerad ventilation och vatten, känner mig inte nämnvärt nervös.

Permalänk
Medlem

Bara att läsa populationsekologi på universitet och inse att vi levt på lånad tid länge nu..

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Är det bara jag som tänker ölen Corona

Jag tänker på spelet, hade det som liten, Corona virus, de blir många ringar att skjuta i.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Skrivet av skogsvilden:

Bara att läsa populationsekologi på universitet och inse att vi levt på lånad tid länge nu..

Lite åt det hållet tänkte jag.
Det är skittråkigt att så många drabbas hårt. Men samtidigt när det är så många människor tätt inpå varandra så är detta ett fenomenen som har uppstått sedan livets begynnelse.

Jag blev dock positivt överraskad att Kina satte in karantän så snabbt, synd det inte hjälpte.

Och inte för att vara känslokall. Så finns det extremt många i världen som är äldre och "ligger dödsbädden", det ska inte mycket till för de ska gå bort. Om vissa av de går bort efter en sådan här förkylning är inte bra, men det är något man får räkna med.
Men om yngre personer stryker med så är det riktigt allvarligt. Och när de pratar dödssiffror, så är jag fundersam på vilken typ individer det är.
Förenklat är + 100åringar eller 10 åringar, utan för den skull vara känslokall.

*edit*
När de pratar insjuknade och dödsfall. Så tror jag antalet insjuknade har ett väldigt stort mörkertal, då inte alla kontrollerar sig.

Permalänk
Medlem

Inte så himla länge kvar till Sommar-OS i Japan, kan bli onödigt "spännande".

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Musikälskare

Har nödmat och vatten hemma för några veckor om det skulle bli allvarligt men betvivlar det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är lite oroväckande, man vill ju inte gärna dö liksom.

Permalänk
Medlem

Just nu är risken antagligen större att bli påkörd av en bil än att dö av viruset så gillar oddsen, händer det så händer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Finland har väl ändå uteslutit att det var detta det handlade om, bra om vi håller oss till fakta.

Då har jag bommat den nyheten..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Klart att det är hemskt att folk dör i detta virus och att det ska tas på fullt allvar. Men nästan samtliga som dött i det har varit gamla människor eller folk med nedsatt immunförsvar eller andra sjukdomar som gjort dom mer utsatta. Detta är såklart hemskt nog men det är så onyanserat i tidningarna.

Det är spekulationer och falsk ryktesspridning som skrämmer slag på folk. Folk hämtar sin info från flashback och aftonbladet och får panik. Om siffrorna stämmer så är dödligheten 2.86%

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Klart att det är hemskt att folk dör i detta virus och att det ska tas på fullt allvar. Men nästan samtliga som dött i det har varit gamla människor eller folk med nedsatt immunförsvar eller andra sjukdomar som gjort dom mer utsatta. Detta är såklart hemskt nog men det är så onyanserat i tidningarna.

Det är spekulationer och falsk ryktesspridning som skrämmer slag på folk. Folk hämtar sin info från flashback och aftonbladet och får panik. Om siffrorna stämmer så är dödligheten 2.86%

Ja, jag kom på att tänka på SARS som kom 2003 något? Då var jag i princip byxmyndig och internet hade inte samma spridning av felaktig information så det är intressant att se hur en liknande epidemi kan uppfattas som "Världens undergång via virus" när SARS 2003 (som jag minns det) inte fick samma internationella panikspridning via internet.

Fascinerande konspirationsteorier också. "Vissa påstår" att Bill Gates ligger bakom det hela, eller att Kina försökt skapa ett supervirus som läckte ut från deras biolabb eller att Kina vill påbörja med depopularisering. Ja, underhållande är det nog minst sagt, dvs., den felaktiga informationen som sprids.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat mitt virusskydd på datorn och undviker att handla på "wish" tills vidare så jag känner mig rätt lugn...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Är det bara jag som tänker ölen Corona

Ja eller hur? Corona virus, hur illa kan det va liksom!

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Är det bara jag som tänker ölen Corona

Drack en sån igår innan flyget hem...
Min reskamrat sa att det är dålig karma

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself