[OMRÖSTNING] Har du haft en glappande mobilladdare?

Permalänk
Medlem

[OMRÖSTNING] Har du haft en glappande mobilladdare?

Vi har nog alla en mobiltelefon idag, men hur många av oss har haft problem med glappande laddare, och i så fall med vilken kontakt?

Permalänk
Hedersmedlem

Ericssons skräpkontakt glappade
Nokias pyttelilla kontakt glappade
Micro USB gick förvånansvärt bra
USB-C är jag bara allmänt trött på på grund av mängden damm som fastnar i kontakten och att de glappar...

Lightning har förbrukat många kablar men kontakten i telefonen verkar hålla.

På listan över kontakter som aldrig borde kommit ut på markanden kan allt utan vettig låsning läggas till, HDMI är i vissa fall ruggigt kass hållbarhet på.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Jepp! Dock bara sladden och inte laddaren itself. Köpte en custom tyggbeklädd sladd för ett par år sedan och den har börjat glappa för någon månad sedan, micro-usb änden är det som glappar varenda jäkla gång.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

Hade önskat kunna markera flera.
Haft glappande Lightning och Micro-USB.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk

i stort sett alla laddare oavsett kontakt.

men avstod röst iom att jag inte kunde välja alla alternativen utan var tvungen att välja en.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tommy:

Vi har nog alla en mobiltelefon idag, men hur många av oss har haft problem med glappande laddare, och i så fall med vilken kontakt?

Skrivet av Rouge of Darkness:

i stort sett alla laddare oavsett kontakt.

men avstod röst iom att jag inte kunde välja alla alternativen utan var tvungen att välja en.

Jag har nu gjort omröstningen till en flervalsfråga.
/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Vad jag kan minnas har jag än så länge bara haft problem med en Micro-USB.

Permalänk
Medlem

Haft flertalet micro usb som glappat, men nu glappar min usb c på så sätt att snabbladdningen endast fungerar om mobilen ligger i "rätt läge".

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ericssons skräpkontakt glappade

Om det är samma ericsson som jag tänker på så var det i regel smuts på stiften i telefonen som var problemet, inte kabeln. Var lätt att göra rent med en tandpetare eller liknande eller något.

Ontopic, 30-pin köpt från ebay är enda jag kan minnas gett upp för min del.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

har haft 2 telefoner nu där usb type c uttaget på telefonen fylls med damm och skit, varför kör inte våra kära tillverkare med en liten plast flärp som skyddar ifrån smuts? kommer ihåg att jag haft en telefon innan med detta.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Nej, har aldrig haft det problemet på mina egna telefoner. Däremot har jag haft jobbtelefon med den gamla Ericsson-kontakten som liksom glappade från första sekund, hur fan man än gjorde.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Senast igår häll det på att göra mig vansinnig, klockan tolv på natten och något app skit hade gått igång och dragit ut batteriet totalt...
Instämmer i kören om att alla kontakter jag provat har glappat...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Har inte haft problem med mina, däremot har någon kompis haft problem med Lightning kontakten, vilket är det klassiska luddet som fastnat nere i botten där. Bara ta en tandpetare och dra upp det så vipps är det som nytt igen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Micro-USB och Lightning på Iphone för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

har haft 2 telefoner nu där usb type c uttaget på telefonen fylls med damm och skit, varför kör inte våra kära tillverkare med en liten plast flärp som skyddar ifrån smuts? kommer ihåg att jag haft en telefon innan med detta.

Det hade dessa "vattenskyddande" mobiler ex Samsung S5 osv.
Jag tyckte det var asjobbigt varje gång man skulle ladda

Permalänk

Jag har haft extremt mycket elektronikprylar. När det gäller usb så skaffade jag en pentium 2 runt 1998 med en sådan. Och jag har aldrig någonsin varit med att en usb kontakt har glappat. Dock har jag billigare usb kablar där kabeln har börjat ruttnat. (plasten åldras)
När det gäller föregångarna till laddkablar så valde jag att de hade glappat. Men när jag tänker efter är det polares mobiltelefoner och ej min. Så under mina snart 30 år med daglig mobilanvändning har jag ej fått glappkontakt i en laddare, detta fast jag inte på något sätt är rädd om prylarna.
För att ta mobilerna på senare tid så brukar jag vara ute och promenera och ha en usbbatteripack inkopplad samtidigt. Jag är alltså inte ett dugg rädd om porten, men den har aldrig glappat för det. Porten är dock inte grann på telefonen, då färgen runt omkring har lossnat.

Men pratar man hörlurar, oj vad många jag har förstört.

*edit*
Min första NMT var det lite glapp med batteriet. Men den var sån redan när jag köpte den. Man hade med sig runt 3 st batterier när man skulle ut och festa så att batteriet räckte för kvällen.

Permalänk
Medlem

Aldrig hänt.

Permalänk
Medlem

@OSkar000: USB-C, damm! Inte för att kontakten går sönder men damm hamnar i porten så kontakten inte kommer in ordentligt!

Permalänk
Medlem

De flesta kontakter glappar mer eller mindre efter ett tag.

Kör sen något år med en magnetkontakt där man sätter en liten plugg i kontakten på mobilen och sen en del i änden på laddkabeln. Den lösningen sliter betydligt mindre på mobilens kontakt och det samlas inte heller skräp däri. Dock glappar även den varianten.
Man kan använda samma laddare oavsett enhet, bara man har satt en plugg i enheten.

Det som ev strular till det med laddningen i allmänhet är att kontakten ska kunna användas till mer än bara laddning. En ren laddkontakt utan data el annat borde kunna göras mindre känslig. Dock krävs det ju någon bra lösning för att föra över data också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av D.:

De flesta kontakter glappar mer eller mindre efter ett tag.

Kör sen något år med en magnetkontakt där man sätter en liten plugg i kontakten på mobilen och sen en del i änden på laddkabeln. Den lösningen sliter betydligt mindre på mobilens kontakt och det samlas inte heller skräp däri. Dock glappar även den varianten.
Man kan använda samma laddare oavsett enhet, bara man har satt en plugg i enheten.

Det som ev strular till det med laddningen i allmänhet är att kontakten ska kunna användas till mer än bara laddning. En ren laddkontakt utan data el annat borde kunna göras mindre känslig. Dock krävs det ju någon bra lösning för att föra över data också.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är därför hörlurar år sönder stup i kvarten för mig. Jag har mobilen i fickan och hörlurar inkopplade och bryter och bänner.
Däremot laddkabeln sitter oftast i när telefonen ligger på en bänk. Att slita ut den låter väldigt vårdslös. Min laddkabel till telefonen hemma används 1 gång per dygn, där det är försiktig in och utkoppling. Säg att den håller för 10 000 inkopplingar av denna typ, ja då klarar den 27år.
På jobbet är det en annan laddkabel som utsätts för samma slitage, på mina usb batteripack så har de också en egen kabel. Där denna kabel borde slitas mer, men kabeln har en förmåga att komma bort innan.
*edit*
Honkontanten på telefonen borde slitas mer. Men jag byter mobil minst vartannat år..

Permalänk
Medlem

Nope, inte på min smartphone tid, varken med Micro-USB eller med USB-C

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Faktiskt, usb-c, men det är för att det fastnar så mycket damm som för många andra. Lätt åtgärdat med liten tandpetare, men jag har aldrig haft problemet med någon annan kontakttyp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ingen av mina, min familjs eller någon på jobbet har har haft problem med kontakten i telefon på våra Iphone telefoner. Däremot bygger det efter ett tag upp med lite för mycket ludd i dem som en tandpetare ordnar.
Laddkablarna speciellt icke original har också en förmåga att gå sönder då o då.

Permalänk

Iphone Lightning flertal gånger men det har alltid varit pga packat damm i "mobil-jacket"
Dvs kontakten går inte in riktig hela vägen och glappar.
Har stängt av och försiktigt rensat ut med nål och komprimerad luft, sedan har det fungerat som nytt.
Jag behöver göra detta någon gång per år verkar det som. Har haft samma lur i säkert 4-5 år.

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

Nej, jag slänger dem direkt när det händer.
Har haft en hel del (med all säkerhet > 10) micro-USB-sladdar som börjat glappa, köper inte laddare utan borttagbar kabel om jag kan undvika det. Tror däremot bara att jag behövt skrota en enda USB-C-kabel.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Med min nuvarande telefon, Oneplus 5T (USB-C), har jag fått utstå glappande mobilladdning senaste tre månaderna. I dagsläget kan jag endast ladda med mobilladdaren som kom med telefonen och då om jag gör ett hastigt knyck vid isättning...

Jag har i och med detta lovat mig själv att nu inte köpa en telefon utan trådlös laddning.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Sötast

Av alla micro usb telefoner jag hade så slets "hållaren" loss på alla, så att man fick placera sladden och telefonen ner för att de skulle ladda.

På ett fåtal så blev det så illa att man var tvungen att ex lägga telefonen upphöjd och sedan en vikt på sladden för att den skulle få kontakt XD

Permalänk
Medlem

Micro USB är/var det alltid problem med efter 2-3 år.

Har även en NetOnNet USB-C kabel som börjat glappa efter 2 år. Fungerar för laddning, men går inte så bra att koppla till datorn. Ibland får den för sig att ladda EXTREMT långsamt via den också...

Men annars har USB-C varit utmärkt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Har tagit som vana att blåsa till i laddkontakten innnan kabeln sätts på plats. Slipper man situationen med att ludd, damm, grus eller ännu värre saker mosas ner i botten eller mot stiften av själva kabeln. Verkar fungera ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det hade dessa "vattenskyddande" mobiler ex Samsung S5 osv.
Jag tyckte det var asjobbigt varje gång man skulle ladda

Då var det nog på min Z5 compact den där laddluckan fanns då som jag hade innan XZ2 och Oneplus 7 pro vilka är de senaste telefonerna jag haft där båda har fått problem med just laddporten full med skit, däremot hade jag en Nexus 5x med usb type-c i flera år som aldrig hade detta problem vilket är lite märkligt?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.