Permalänk
Medlem

Laptop till spel ~6k

Hej!

Sonen fyller 10 år och ska få en dator. Budgeten är helst under 6000 kr. Han spelar Roblox, Minecraft och Fortnite.

Jag har kollat på två datorer ena är listad som gamingdator och kostar 2000 kr mer än den andra som är en "vanlig", men jag hittar ingen större skillnad mellan dom.

Har ni tips på annan dator så länka gärna.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/laptop-14...

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Permalänk
Moderator
Moderator

Första alternativet har endast integrerad grafik vilket går bort direkt om det ska vara någorlunda spelbart i Fortnite och jag antar även i de andra spelen. Det andra alternativet är helt klart det bättre på den fronten.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Om ändå kan tänka dig sträcka dig till 8000kr

https://cdon.se/hemelektronik/99-acer-aspire-7-a717-i5-8gb-25...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Första alternativet har endast integrerad grafik vilket går bort direkt om det ska vara någorlunda spelbart i Fortnite och jag antar även i de andra spelen. Det andra alternativet är helt klart det bättre på den fronten.

Okej. Jag är helt lost när det gäller detta. Hur påverka det spelet?

Vad ska jag kolla efter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Ecco87:

Jag har kollat på två datorer ena är listad som gamingdator och kostar 2000 kr mer än den andra som är en "vanlig", men jag hittar ingen större skillnad mellan dom.

Skrivet av Ecco87:

Okej. Jag är helt lost när det gäller detta. Hur påverka det spelet?

Vad ska jag kolla efter?

Gaming datorn har ett dedikerat grafikkort RX 560X medan den andra kör på det inbyggda Vega 8.
Vega 8 kommer inte ge bra prestanda i spelen som nämns.
Du vill att datorn skall ha AMD RX eller Nvidia GTX grafikkort.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av [!]:

Om ändå kan tänka dig sträcka dig till 8000kr

https://cdon.se/hemelektronik/99-acer-aspire-7-a717-i5-8gb-25...

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt jag är helt lost men vill lära nig, vad är bra med denna?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Ecco87:

Som sagt jag är helt lost men vill lära nig, vad är bra med denna?

GTX 1060 är vad som är bra med den, det krossar RX 560X. 100% bättre prestanda.
GTX 1060 vs RX 560

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Gaming datorn har ett dedikerat grafikkort RX 560X medan den andra kör på det inbyggda Vega 8.
Vega 8 kommer inte ge bra prestanda i spelen som nämns.
Du vill att datorn skall ha AMD RX eller Nvidia GTX grafikkort.

Okej, hur kommer det märkas på spelet?
Han är ju inte så kinkig. Spelar idag på min gammla dator. Säger att det tar lång tid att ta sig in i spelet och att det ibland laggar, men att det är okwj.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ecco87:

Som sagt jag är helt lost men vill lära nig, vad är bra med denna?

Den har ett betydligt bättre grafikkort, GTX 1060 är bra mycket starkare än 560X.
Det handlar dock om en 17"-laptop så den är bra mycket större och mindre mobil än de övriga, det kanske inte spelar någon roll för din son men tänkvärt.

Skrivet av Ecco87:

Okej, hur kommer det märkas på spelet?
Han är ju inte så kinkig. Spelar idag på en gammal dator. Säger a tr det tar lång tid att ta sig in i spelet och att det ibland laggar.

Skickades från m.sweclockers.com

Första alternativet med integrerad grafik kommer mer eller mindre att vara som ett bildspel, inte spelbart.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

GTX 960M presterar ännu sämre än RX 560X...
GTX 960M vs RX 560
Går att hitta laptops med bättre grafikkort för de pengarna.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Någon specifik anledning till bärbar? ska den bäras med ofta? dubbla boenden kanske eller känns det bara smidigast? Stationära lever ju ofta längre eftersom att det går att uppgradera dom. t.ex en https://www.webhallen.com/se/product/311538-Acer-Nitro-50-600...

Inget fan av Acer men men, 1060ti spöar RX 560X kortet i den bärbara hårt. Dock tillkommer skärm, tangentbord, mus men det kan säkert nån bekant skaka fram.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av adfactory:

Någon specifik anledning till bärbar? ska den bäras med ofta? dubbla boenden kanske eller känns det bara smidigast? Stationära lever ju ofta längre eftersom att det går att uppgradera dom. t.ex en https://www.webhallen.com/se/product/311538-Acer-Nitro-50-600...

Inget fan av Acer men men, 1060ti spöar RX 560X kortet i den bärbara hårt. Dock tillkommer skärm, tangentbord, mus men det kan säkert nån bekant skaka fram.

Rätt stort hopp från 6k till 9.5k exkl alla nödvändiga tillbehör..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att bygga ihop en stationär dator av begagnade delar, datorn kommer att kosta mindre och prestera bättre än en bärbar. Men om du trots allt behöver en bärbar så skulle jag tagit en med ett grafikkort som orkar med spelen och som även har lite marginal så att ni inte måste byta dator sedan när ni byter spel framöver. 1060 eller 1660 är en vettig ingångspunkt när det gäller gpu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Denna mot den 17tum som länkades tidigare.

Bättre sämre?

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Som några redan skriver så är spela på en laptop dyrare än på motsvarande stationär. Man betalar rätt mycket för att få ett portabelt format, batteri, inbyggd skärm o.s.v och det första som ryker när man pressar priset är just spelprestanda.

Var inte dumsnål och försök få till en spel-laptop för 6000. Ungen växer dessutom så risken finns att han vill spela något mer om 2 år och dessa tre spel är typiska exempel på spel som har extremt låga krav, långt under 'medelspelet'. Då blir det 6000 till som du kanske kan skjuta på i alla fall ett tag till om du lägger på lite idag.

8000 ska du nog se som ett minimum för en spel-laptop, och tipset som [!] gav dig är helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecco87:

Denna mot den 17tum som länkades tidigare.

Bättre sämre?

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Skickades från m.sweclockers.com

Grafikkortet är ungefär hälften så snabbt och resten är också sämre. https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1060-Mobile-...

Vill du ha något som kan spela dagens alla spel på okej nivåer, och kanske lite i framtiden också, ska du ha ett GTX 1060 (eller bättre), 8gb ram och minst 4 cpu-kärnor.

Det är en röra att välja laptops, så jag förstår förvirringen..

*edit*
Många spel-laptops är f.ö. 17 tum, i alla fall om de ska vara billiga. Det är helt enkelt billigare och enklare att bygga och kyla när allt inte behöver vara så minimalt.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Ecco87:

Denna mot den 17tum som länkades tidigare.

Bättre sämre?

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Den har ett GTX 1050 istället för ett GTX 1060, betydligt sämre, nästan endast halva prestandan, hörs nästan på namnet att den är sämre (mindre siffra=sämre (även om det inte gäller för allt...)).
GTX 1050 vs GTX 1060

Den har också Ryzen 5 istället för Intel i5, de är väldigt lika så det spelar mindre roll.

Någon specifik anledning att du kollar på laptops???
Jag fick min första egenbyggda stationära när jag fyllde tio år och det har verkligen skapat en passion!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Satsa på begagnat! Räkna med halverat pris varje år de första åren eftersom garanti och reklamtionsrätt försvinner efter hand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Rätt stort hopp från 6k till 9.5k exkl alla nödvändiga tillbehör..

Jo kanske var lite väl...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

En gratislösning är att familjen delar på en enda men kraftfull dator. Man kan konfigurera så att var och en har en egen profil att logga in på, eller att man multibootar olika system. Komplettera gärna med en platta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Den har ett GTX 1050 istället för ett GTX 1060, betydligt sämre, nästan endast halva prestandan, hörs nästan på namnet att den är sämre (mindre siffra=sämre (även om det inte gäller för allt...)).
GTX 1050 vs GTX 1060

Den har också Ryzen 5 istället för Intel i5, de är väldigt lika så det spelar mindre roll.

Någon specifik anledning att du kollar på laptops???
Jag fick min första egenbyggda stationära när jag fyllde tio år och det har verkligen skapat en passion!

Tittar mest på laptops för att ha möjlighet att kunna ta med och köra hemma hos kompisar och kusiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

En gratislösning är att familjen delar på en enda men kraftfull dator. Man kan konfigurera så att var och en har en egen profil att logga in på, eller att man multibootar olika system. Komplettera gärna med en platta.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använder aldrig dator 😅 Därför han använder min gamla men det funkar ok och morfar mfl vill ge han en egen.

Då min gamla räcker åt mig och dottern.

Permalänk
Medlem

Men om jag nu ska ev. Skulle fundera på stationär så är det begagnat isf.

Är detta något alternativ då?

https://shop.inrego.se/speldatorer-tillbehor/gamingdator-prem...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Ecco87:

Tittar mest på laptops för att ha möjlighet att kunna ta med och köra hemma hos kompisar och kusiner.

Man kan ta med sig en stationär dator.
Så folk har lanat de senaste decennierna.

Skrivet av Ecco87:

Men om jag nu ska ev. Skulle fundera på stationär så är det begagnat isf.

Är detta något alternativ då?

https://shop.inrego.se/speldatorer-tillbehor/gamingdator-prem...

Om du skall köpa begagnat skulle jag definitivt rekommendera att köpa av privatperson.
Liknande dator till den du länkar hade kostat kanske 3000 kronor av en privatperson.
i5 dator 2000 kronor
GTX 960 500 kronor

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Ecco87: Kolla marknaden på denna sidan.
Sortera efter där du bor kan hitta en bra gaming dator.
Samt så kan du fråga säljaren att tex hjälpa dig installera W10 med allt som behövs om inte du klarar av det själv.
Gratis eller mot en kostnad, hur som så blir det billigare än gå till butik/netonnet tex

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Man kan ta med sig en stationär dator.
Så folk har lanat de senaste decennierna.
Om du skall köpa begagnat skulle jag definitivt rekommendera att köpa av privatperson.
Liknande dator till den du länkar hade kostat kanske 3000 kronor av en privatperson.
i5 dator 2000 kronor
GTX 960 500 kronor

Ja jo visst kan man släpa med sig den, omöjligt är det inte. Men det kräver skjuts inget han kan ta i en liten väska på bussen. Är mest Roblox han spelar hemma hos anadra idag och han skulle iofs kunna spela på telefon som han gjort hitills.

Okej, ja det är kanske billigare.
Gillade att dessa hade garanti..

Men är det en bra dator i övrigt?

Fattade iaf att den hade grafikkortet du pratat om, haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Ecco87:

Ja jo visst kan man släpa med sig den, omöjligt är det inte. Men det kräver skjuts inget han kan ta i en liten väska på bussen. Är mest Roblox han spelar hemma hos anadra idag och han skulle iofs kunna spela på telefon som han gjort hitills.

Är inte din dator han spelar på idag en laptop?
Om det är en laptop kan han väl ta med sig den och ha en stationär hemma?
Om din är stationär så kanske man kan uppgradera den?

Finns små stationära datorer som är lätta att ta med sig (kanske till och med går för en tioåring), ligger en Dell Optiplex 9010 SFF här på marknaden för 1500 kronor.
Man kan stoppa i ett GTX 1050Ti LowProfile för 1000 kronor i den och få en bra spelmaskin!

Skrivet av Ecco87:

Okej, ja det är kanske billigare.
Gillade att dessa hade garanti..

Mängder med människor köper 3 år gamla begagnade bilar utan garanti.
Du ser inte andrahandsvärdet på begagnade Kior med 7 års nybilsgaranti vara 50% högre än motsvarande Honda för att Kian har kvar på nybilsgarantin.
Absolut bra med garanti, men är det verkligen värt så mycket?

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

@Ecco87: Kolla marknaden på denna sidan.
Sortera efter där du bor kan hitta en bra gaming dator.
Samt så kan du fråga säljaren att tex hjälpa dig installera W10 med allt som behövs om inte du klarar av det själv.
Gratis eller mot en kostnad, hur som så blir det billigare än gå till butik/netonnet tex

Finns inga gär eller i angränsande län tyvärr. Finns inga på blocket heller. Hittar inga på andra sajter heller i närheten. Är inte beredd att åka land och rike runt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Ecco87:

Finns inga gär eller i angränsande län tyvärr. Finns inga på blocket heller. Hittar inga på andra sajter heller i närheten. Är inte beredd att åka land och rike runt

PostNord!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|