"Installerat RAM-minne: 5,00 GB (2,99 GB går att använda)"

Permalänk

"Installerat RAM-minne: 5,00 GB (2,99 GB går att använda)"

.
I rutan 'system' går att läsa:
"Installerat RAM-minne: 5,00 GB (2,99 GB går att använda)"

Borde jag inte kunna utnyttja 4 GB RAM-minne?

Dator:
- Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6550 2,33GHz
- W10 Pro
- 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av calle_o_swe:

.
I rutan 'system' går att läsa:
"Installerat RAM-minne: 5,00 GB (2,99 GB går att använda)"

Borde jag inte kunna utnyttja 4 GB RAM-minne?

Dator:
- Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6550 2,33GHz
- W10 Pro
- 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor

- 32-bitars operativsystem,

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_o_swe:

.
I rutan 'system' går att läsa:
"Installerat RAM-minne: 5,00 GB (2,99 GB går att använda)"

Borde jag inte kunna utnyttja 4 GB RAM-minne?

Dator:
- Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6550 2,33GHz
- W10 Pro
- 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor

Du har installerat 32 bitars OS, vilket har en gräns på runt 3 till 4GB. Du ska installera 64 bitars versionen av Windows 10, då kan du använda allt RAM

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Det bör påpekas att 64 bitars system och applikationer drar lite mer i minne så i praktiken om man har så lite RAM så kanske man inte vinner så mycket på att gå över till 64 bitars system man blir lika begränsad avseende minnet i alla fall. Jag skulle rekommendera att uppgradera till minst 8GB vid användandet av 64 bitars system.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Du har installerat 32 bitars OS, vilket har en gräns på runt 3 till 4GB. Du ska installera 64 bitars versionen av Windows 10, då kan du använda allt RAM

.
Är ej expert, så några frågor:
- går det inte att utnyttja 4GB med 32-bit? Har läst detta på flera ställen. Eller gäller detta bara vissa datorer?
- går det att "byta" från 32 till 64 utan att behöva ominstallera allting? Som det funkade när jag uppgraderade från W7 till W10?
.

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av calle_o_swe:

.
Är ej expert, så några frågor:
- går det inte att utnyttja 4GB med 32-bit? Har läst detta på flera ställen. Eller gäller detta bara vissa datorer?
- går det att "byta" från 32 till 64 utan att behöva ominstallera allting? Som det funkade när jag uppgraderade från W7 till W10?
.

4 GB (egentligen 4 GiB) är den teoretiska maximala minnesmängden som går att adressera i ett 32-bitars system som inte utnyttjar minnesbankning. Detta eftersom ett 32-bitars tal kan addresera ungefär 4 miljarder byte (232 = 4 294 967 296). I praktiken mindre än så eftersom minnesadresser reserveras för annat än åtkomst till själva RAM-minnet, vilket gör att den praktiskt användbara mängden minne blir lite mindre. Exakt hur mycket mindre beror på operativsystemet.

På samma sätt kan inte applikationer som är 32-bitars utnyttja mer än teoretiskt 4 GiB åt gången även om de körs på ett 64 bitars system. I praktiken mindre.

För att gå från 32 till 64 bitars operativsystem måste du installera om hela datorn.

Permalänk
Medlem

Vill du absolut inte installera om så kan du multiboota win10-32 och ett nytt win10-64 eller Linux. En lämplig bootloader som inte stör Windows är grub2win. Har du dåligt med plats och inte vill partitionera om så kan Linux finnas loop-monterad på Windows C-disk (leta på internet hur).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Irre:

Vill du absolut inte installera om så kan du multiboota win10-32 och ett nytt win10-64 eller Linux. En lämplig bootloader som inte stör Windows är grub2win. Har du dåligt med plats och inte vill partitionera om så kan Linux finnas loop-monterad på Windows C-disk (leta på internet hur).

Skickades från m.sweclockers.com

.
Tyvärr så vet jag inte vad som menas med "multiboota". Kanske någon kan förklara lite kort/enkelt vad det innebär? Eller skicka en länk till en bra beskrivning?
.

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Medlem

@calle_o_swe: Multiboot är när du har två operativsystem installerade och väljer när du startar datorn vilket som ska starta.

Det absolut lättaste sättet att göra det på är att ha två hårddiskar med ett OS var.

Den datorn du har är ganska svag, men bör funka ett tag till som kontorsdator.
Så det är klart värt att installera om allt med win 64.
Men skaffa minst 8Gb minne. Gärna 16Gb.
Det är inte dyrt om du handlar det på sweclockers marknad.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Du kan se om du kan aktivera PAE, gick att göra på Windows 8 rätt lätt men vet inte hur det är med Windows 10

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

.
Tack för all input i ämnet!
Det är som sagt bara en kontorsdator. Och som en sådan så funkar den ok än så länge. Så hel ominstallation + inköp av mer minne är nog inte aktuellt i nuläget.
.

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.