Trött på openmediavault, vad ska jag testa

Permalänk
Medlem

Trött på openmediavault, vad ska jag testa

Jag har tröttnat på openmediavault, jag har en hemmanas och behöver egentligen inte så många funktioner men en sak som jag tycker är omständigt är att göra en FTP och gör en användare som bara ha rättigheter till vissa kataloger för en enskild sak är krångligt. Dessutom tycker jag utveckligen är seg.

Vad ska jag ta en titt på för system?

Permalänk
Medlem

Beror ju på vad du är ute efter. Freenas om du vill ha bra NAS funktion. Proxmox om du vill ha lite mer, till exempel virtualisering.

Permalänk
Medlem

Vad har du för användningsområden för din NAS? Enbart filserver?

Är det just FTP-hanteringen du stör dig på? Finns ju en massa andra protokoll du kan använda annars.

Från OMV's wiki:
Protocols: CIFS (via Samba), FTP, NFS (versions 3 and 4), SSH, rsync, iSCSI, AFP and TFTP

Vad är det som går segt med utvecklingen?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Det är en NAS jag är ute och enbart filhantering inget annat. Jag vill även kunna dela ut filer via FTP (sftp) externt och intern i nätverket via SMB. vill enkelt kunna sätta upp ett FTP-konto som heter typ jorgen och dela ut en mapp till den användaren och ställa in om den ska kunna skriva till katalogen. Jag vet att det går i openmediavalut men jag gillar det inte och tycker det är omständigt.

Det är de funktionerna jag vill ha och jag vill att det ska vara smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Det är en NAS jag är ute och enbart filhantering inget annat. Jag vill även kunna dela ut filer via FTP (sftp) externt och intern i nätverket via SMB. vill enkelt kunna sätta upp ett FTP-konto som heter typ jorgen och dela ut en mapp till den användaren och ställa in om den ska kunna skriva till katalogen. Jag vet att det går i openmediavalut men jag gillar det inte och tycker det är omständigt.

Det är de funktionerna jag vill ha och jag vill att det ska vara smidigt.

SFTP har absolut noll, nada och ingenting att göra med FTP. Det kan vara bra att känna till så du vet både vad du vill ha och vad du frågar efter.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Funderat på att köra en owncloud om du vill kunna hantera användare och filprivilegier enkelt? Där kan du dela vissa kataloger via http(s) med lösenskydd och liknande. tänk dropbox?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

@Pete_79:

Proxmox är nu ingen NAS-distro, bara ett skal för virtualisering

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

SFTP har absolut noll, nada och ingenting att göra med FTP. Det kan vara bra att känna till så du vet både vad du vill ha och vad du frågar efter.

Jag kan tänka mig båda alternativet därför jag skrev inom parantes nej det har väl mer med ah att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av olol:

Funderat på att köra en owncloud om du vill kunna hantera användare och filprivilegier enkelt? Där kan du dela vissa kataloger via http(s) med lösenskydd och liknande. tänk dropbox?

För och främst ftp eller likade då jag vill kunna hämta massor av filer/katalog i ett svep och det är stora filer. / kataloger. Dropbox blir rätt kasst när man ska börja med flera filer som är 10-20 gb stora

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersknyffel

Har du tagit en titt på Unraid?

Jag gick över till det för ca ett halvår sedan efter att ha testat både OMV & Freenas, är supernöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Det är en NAS jag är ute och enbart filhantering inget annat. Jag vill även kunna dela ut filer via FTP (sftp) externt och intern i nätverket via SMB. vill enkelt kunna sätta upp ett FTP-konto som heter typ jorgen och dela ut en mapp till den användaren och ställa in om den ska kunna skriva till katalogen. Jag vet att det går i openmediavalut men jag gillar det inte och tycker det är omständigt.

Det är de funktionerna jag vill ha och jag vill att det ska vara smidigt.

https://www.xigmanas.com/
Ovanstående är före detta Nas4Free.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freemax:

Har du tagit en titt på Unraid?

Jag gick över till det för ca ett halvår sedan efter att ha testat både OMV & Freenas, är supernöjd!

Nej, har inte testat det mest för att det kostat pengar och inte velat satsa på det men nu är jag bredd att göra det bara jag får ett system jag är nöjd med. Bara för ren nyfikenhet varför gillade du inte OMV eller Freenas?

Skrivet av backspace:

https://www.xigmanas.com/
Ovanstående är före detta Nas4Free.

Ska ta en titt på det.

Permalänk
Vila i frid

Om man har lite rymligt samvete kan man prova xpEnology som bygger på Synology DSM. Finns både som bare metal och VM. Supportar i princip allt dvs sftp, ftps, rsync, webdav etc. Användarinterfacet måste väl anses som marknadens bästa vad gällade dess GUI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

För och främst ftp eller likade då jag vill kunna hämta massor av filer/katalog i ett svep och det är stora filer. / kataloger. Dropbox blir rätt kasst när man ska börja med flera filer som är 10-20 gb stora

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, fast nä. https är inte "dåligt" på att flytta filer, mot din egen server får du iprincip samma hastighet på https som med ftp/sftp. jag menade dropbox liknande interface, inte tjänsten i sig

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Vila i frid

Nackdelen med https/webdav är att det är svårt att få till överföring av stora filer, speciellt mot microsofts webserver som cachar hela biddevitten i ram innan filen skrivs ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Om man har lite rymligt samvete kan man prova xpEnology som bygger på Synology DSM. Finns både som bare metal och VM. Supportar i princip allt dvs sftp, ftps, rsync, webdav etc. Användarinterfacet måste väl anses som marknadens bästa vad gällade dess GUI.

Den där verkar ju smidig men känns inte helt säkert och rätt vad det är kanske den slutar att fungera eller uppdateras.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av jan-banan:

Den där verkar ju smidig men känns inte helt säkert och rätt vad det är kanske den slutar att fungera eller uppdateras.

Min äldsta xpenology är från 2013 och kör DSM 6.1.7-15284 Update 3 (exponeras ej mot internet) och communityn är fortfarande väldigt aktiv och 6.2* av DSM funkar både för bare metal och vm men det är ingen plugin uppdatering från 6.1 - därav min sölighet. Som sagt, jag kör tre bare metal och en som esxi vm.

Permalänk
Medlem

Jag skulle behöva ha ut den mot nätet och absolut gillar jag synology men det där känns lite osäkert.

Har testat FREEnas för länge sen men tyckte det var lite för svårt och omständigt så bytte till omv.

Ska försöka ge unraid en chans jag blir bara skeptiskt när den där linustech dyker upp och ska kränga allt möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har kört unraid i några år nu och kan säga att det är nog det enklaste systemet jag kört som är extremt flexibelt och fylld med features. Tror man kan köra en 30 dagars testperiod för att se ifall det är något för dig och sedan uppgradera till betald. Det är värt alla pengarna

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Såg att man kan köra 30dagars, ska installera det på min Vm-burk och få en känsla för operativtet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jan-banan: Om du inte tyckte om OMV ska du nog inte testa FreeNAS igen även om det hänt mycket på den fronten med bra guider etc.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Min äldsta xpenology är från 2013 och kör DSM 6.1.7-15284 Update 3 (exponeras ej mot internet) och communityn är fortfarande väldigt aktiv och 6.2* av DSM funkar både för bare metal och vm men det är ingen plugin uppdatering från 6.1 - därav min sölighet. Som sagt, jag kör tre bare metal och en som esxi vm.

Varit sugen på att testa en VM med xpenlology ett tag nu men har blivit bromsad då jag fått för mig att uppdateringar upp till nyare versioner är ett problem, rätt eller fel??

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gnarf:

@jan-banan: Om du inte tyckte om OMV ska du nog inte testa FreeNAS igen även om det hänt mycket på den fronten med bra guider etc.

Nej, jag tror säkert det är bra och ha bra funktioner men just i detta tillfälle vill jag bara ha det så enkelt som möjligt.

Skrivet av Chichin:

Varit sugen på att testa en VM med xpenlology ett tag nu men har blivit bromsad då jag fått för mig att uppdateringar upp till nyare versioner är ett problem, rätt eller fel??

Det är detta jag fått för mig och sen vet man inte i framtiden vad som händer eller om en uppdatering förstör allt, jag gillar synology men är tveksamt på att ha något sådant där system särskilt när jag kommer ha jobbsaker på nasen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chichin:

Varit sugen på att testa en VM med xpenlology ett tag nu men har blivit bromsad då jag fått för mig att uppdateringar upp till nyare versioner är ett problem, rätt eller fel??

Det är delvis rätt, små enkla uppdateringar är sällan ett problem men när det faktiskt kommer uppdateringar som är viktiga och har lite mer "tyngd" i sig så är det mer regel än undantag att det skiter sig.
Det är bara att läsa diverse trådar på internet när det kommer en stor patch, folk installerar denna och sen rapporterar att det skitit sig rejält.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av jan-banan:

fått för mig och sen vet man inte i framtiden vad som händer eller om en uppdatering förstör allt, jag gillar synology men är tveksamt...

Mina är inställda att meddela om uppdateringar men aldrig att installera automagiskt. Skulle det blå skåpet öppnas kan man alltid boota från en Linux CD och komma åt filerna. I princip är Synology DSM en Linux-dist med en app som GUI.

Permalänk
Medlem

Vad är det du inte får till mer konkret då?
Antar att du går bet på att tilldela rätt rättigheter till din ftp-mapp och dina users?
Har inte provat andra NAS-os men systemet med rättigheter lär ju vara liknande där med då de är unix-baserade?
Sen om du inte gillar omv överlag så är det väl en sak och kanske läge för byte.
Kört omv5 hemma nu ett tag och tycker det fungerar riktigt bra. Innan har jag kört omv4 i åratal.
Tar ju ett tag att sätta upp allt men sen rullar det ju bara på.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Vad är det du inte får till mer konkret då?
Antar att du går bet på att tilldela rätt rättigheter till din ftp-mapp och dina users?
Har inte provat andra NAS-os men systemet med rättigheter lär ju vara liknande där med då de är unix-baserade?
Sen om du inte gillar omv överlag så är det väl en sak och kanske läge för byte.
Kört omv5 hemma nu ett tag och tycker det fungerar riktigt bra. Innan har jag kört omv4 i åratal.
Tar ju ett tag att sätta upp allt men sen rullar det ju bara på.

Jag går inte bet på det tycker bara det är osmidigt att göra de allra enklaste sakerna.

Skickades från m.sweclockers.com