Huvudvärk i vissa spel och program. Skärmens fel?

Permalänk
Medlem

Huvudvärk i vissa spel och program. Skärmens fel?

Tjena!

Jag har ofta suttit mycket vid datorn och aldrig haft problem med ont i ögonen, huvudvärk etc.
Hittils har jag spelat mest world of warships, GR breakpoint och filmredigerat.
Men för nöjes skull har jag börjat lira fortnite med mina söner. Men ca 30 min av fortnite så börjar jag få huvudvärk och ont i ögonen.

Kan detta bero på min skärm? En billig Acer 24tums IPS 60Hz. Kan det vara bluelight? Skärmen är inte så ljusstark heller.

Uppskattar svar:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Ronnie60:

Tjena!

Jag har ofta suttit mycket vid datorn och aldrig haft problem med ont i ögonen, huvudvärk etc.
Hittils har jag spelat mest world of warships, GR breakpoint och filmredigerat.
Men för nöjes skull har jag börjat lira fortnite med mina söner. Men ca 30 min av fortnite så börjar jag få huvudvärk och ont i ögonen.

Kan detta bero på min skärm? En billig Acer 24tums IPS 60Hz. Kan det vara bluelight? Skärmen är inte så ljusstark heller.

Uppskattar svar:)

Kan vara så att synen har försämrats och att du hela tiden försöker koncentrera ögonen för mycket vid datorn. Man kan lätt få ont i huvudet då, och eftersom du får ont i ögonen också känns det inte helt otänkbart.

Annars kan det vara dåligt ljus i rummet som orsakar det, t.ex skärmens ljusstyrka i förhållande till rummet (vet inte hur du har det så gissar vilt).

Permalänk
Medlem

@Kenneth: funderat i de banorna med. Kör väl belyst och ingen skillnad. På jobbet där jag har en Samsung skärm känner jag inget äns efter 5 timmar. Känner det mest lustigt att det känns i vissa spel men inte andra. Kanske dags för synundersökning.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

En sak som man tenderar att göra i spännande spel jämfört med annat innehåll på skärmen är viljan att få en mycket detaljerad bild av hela omgivningen och alla detaljer i spelmiljön(särskilt i spel där det finns saker och hemligheter man ska leta upp). Det som då händer är att ögonen går höger/vänster fram o tillbaka väldigt mycket vilket kan leda till överansträngning av muskulaturen vilket kan ge huvudvärk eller t.o.m illamående och yrsel. Det kan även påverka med anspänningen om ett spel är intensivt och man sitter på helspänn framåtlutad och därmed ofta håller andan och spänner muskulaturen kring käkarna. Kan också ge huvudvärk och illamående.

Är du medelålders så blir linsen i ögat stelare och därmed långsammare på att skifta fokus från nära till långt håll och det kan också ge överansträngningssymptom såsom yrsel, illamående eller huvudvärk. Läs/monitorglasögon kan hjälpa i dessa fall. Likaså att spela på stor skärm från längre håll kan hjälpa.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Viktigt att ögonen kan fokusera på skärmen utan ansträngning. Om inte, så skaffa terminalglasögon.
Skaffa gärna glasögon som filtrerar bort en del blått ljus.

Permalänk
Skrivet av Ronnie60:

Tjena!

Jag har ofta suttit mycket vid datorn och aldrig haft problem med ont i ögonen, huvudvärk etc.
Hittils har jag spelat mest world of warships, GR breakpoint och filmredigerat.
Men för nöjes skull har jag börjat lira fortnite med mina söner. Men ca 30 min av fortnite så börjar jag få huvudvärk och ont i ögonen.

Kan detta bero på min skärm? En billig Acer 24tums IPS 60Hz. Kan det vara bluelight? Skärmen är inte så ljusstark heller.

Uppskattar svar:)

Har det problemet om FOV inställningen är för låg vill helst upp mot 110-120 om jag ska sitta länge med något spel. Har dock aldrig märkt det när jag sitter på skrivbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

En sak som man tenderar att göra i spännande spel jämfört med annat innehåll på skärmen är viljan att få en mycket detaljerad bild av hela omgivningen och alla detaljer i spelmiljön(särskilt i spel där det finns saker och hemligheter man ska leta upp). Det som då händer är att ögonen går höger/vänster fram o tillbaka väldigt mycket vilket kan leda till överansträngning av muskulaturen vilket kan ge huvudvärk eller t.o.m illamående och yrsel. Det kan även påverka med anspänningen om ett spel är intensivt och man sitter på helspänn framåtlutad och därmed ofta håller andan och spänner muskulaturen kring käkarna. Kan också ge huvudvärk och illamående.

Är du medelålders så blir linsen i ögat stelare och därmed långsammare på att skifta fokus från nära till långt håll och det kan också ge överansträngningssymptom såsom yrsel, illamående eller huvudvärk. Läs/monitorglasögon kan hjälpa i dessa fall. Likaså att spela på stor skärm från längre håll kan hjälpa.

32 år ung som man säger:) Ska kolla upp synen, återkommer med större skärm:)

Skrivet av Irre:

Viktigt att ögonen kan fokusera på skärmen utan ansträngning. Om inte, så skaffa terminalglasögon.
Skaffa gärna glasögon som filtrerar bort en del blått ljus.

SKa boka en synundersökning och kolla upp glojärnen:)

Skrivet av AstroFinken:

Har det problemet om FOV inställningen är för låg vill helst upp mot 110-120 om jag ska sitta länge med något spel. Har dock aldrig märkt det när jag sitter på skrivbordet

Testade men gjorde följande:
Ska boka synundersökning nästa vecka ( Får sånt ifrån jobbet)

Köpte mig en 27tums curved 144hz med antiflicker och bluelight shield.
körde 3 timmar Fortninte igår och det kändes bra! Dock hade jag en Whiskey och 2 öl i mig och alkohol är ju avslappnande samt smärtlindrande så det kan ju vara en bidragande faktor till att det kändes bra.
Men mer utvärdering kommer:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ronnie60:

Tjena!

Jag har ofta suttit mycket vid datorn och aldrig haft problem med ont i ögonen, huvudvärk etc.
Hittils har jag spelat mest world of warships, GR breakpoint och filmredigerat.
Men för nöjes skull har jag börjat lira fortnite med mina söner. Men ca 30 min av fortnite så börjar jag få huvudvärk och ont i ögonen.

Kan detta bero på min skärm? En billig Acer 24tums IPS 60Hz. Kan det vara bluelight? Skärmen är inte så ljusstark heller.

Uppskattar svar:)

Jag har en 144hz skärm som jag kan sitta framför i timmar ja hela dagar utan problem, har hänt ibland efter uppdatering av drivrutin till grafikkortet att skärmen växlat ner till 60hz och de märker jag direkt, räcker med 20-30 min innan jag får ont i huvet så mig påverkar de mycket, förra skärmen jag hade klarade 120hz och jag märkte även där skillnad då jag bytte till min nuvarande med 24hz mer.

Permalänk
Medlem

@anon301768: Köpte en 27tums curved 144Hz igår:)
Den har även antiflicker och anti bluelight. Än sålänge bra:)

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ronnie60:

@Guggen64: Köpte en 27tums curved 144Hz igår:)
Den har även antiflicker och anti bluelight. Än sålänge bra:)

Du verkar inte medveten om att den här bluelight grejen är helt påhittad? Dessutom kan man ändra färgbalansen på de flesta skärmar samt även i windows, du behöver inte köpa någon särskild modell för det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@Ronnie60: Klarar personligen inte av att spela en del spel pga "motion sickness". Kan vara samma för dig.

Permalänk
Medlem

En sak som inte verkar nämnts, som kan verka uppenbar:
glöm inte att blinka

Om du spelar ett mer actionorienterat spel som fortnite, så finns nog risken att du koncentrerar dig hårdare och hela tiden har fokus på vad som händer på skärmen så du blinkar för lite. Kan leda till grusiga ögon och huvudvärk...
Det kan ju även bero på att du spänner nacke och sånt som nämnts redan också...

Och håll nere ljusstyrkan på hyfsat låg nivå - speciellt om du har relativt mörkt i rummet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hade en hel del huvudvärk jag med. Sänkte ljusstyrkan på skärmen och ändrade höjden på armstöden så att jag var mer avslappnad i axlarna.
Innan tog det max 30min innan huvudvärken kom, nu kan jag sitta timmar i sträck
Men även skärmen har stor inverkan. Lanade hos en polare och fick låna hans extraskärm. Eftersläpet på den skärmen var inte nådigt. En billig fylla kan man säga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Inaktiv

Kolla om du behöver gLasögon