WD Red i WD My Book 10 TB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

TLER har väl betydelse beroende på vilken NAS man nu använder. Till exempel Synology använder väl inte hårddiskarnas TLER då Synology kör mjukvaru-RAID och använder sin egna version av TLER? Och då borde rimligen inte TLER nyttjas, om man nu sitter med en NAS från Synology förstås. De är iaf så jag har förstått de.

Diskarna startar så jag behöver inte tejpa och det är en Synology NAS så så är allt lugnt.
Tack för era svar.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Diskarna startar så jag behöver inte tejpa och det är en Synology NAS så så är allt lugnt.
Tack för era svar.

Jag hade kollat vidare på det där med synology NAS och TLER.
Jag är ganska säker på att det gäller även för synology... Värsta fall så skadar det ju inte att slå på det ändå. Är ju super simpelt med ett script som laddar vid startup bara så kan du känna dig helt säker sen..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag hade kollat vidare på det där med synology NAS och TLER.
Jag är ganska säker på att det gäller även för synology... Värsta fall så skadar det ju inte att slå på det ändå. Är ju super simpelt med ett script som laddar vid startup bara så kan du känna dig helt säker sen..

"The responses I received from Synology, QNAP, NETGEAR and Buffalo all indicated that their NAS RAID controllers don't depend on or even listen to TLER, CCTL, ERC or any other similar error recovery signal from their drives. Instead, their software RAID controllers have their own criteria for drive timeouts, retries and when a drive is finally marked bad."

Källa:
Should You Use TLER Drives In Your RAID NAS?

Nu är den artikeln visserligen från 2010, men jag tror inte att det är ändrat på.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

"The responses I received from Synology, QNAP, NETGEAR and Buffalo all indicated that their NAS RAID controllers don't depend on or even listen to TLER, CCTL, ERC or any other similar error recovery signal from their drives. Instead, their software RAID controllers have their own criteria for drive timeouts, retries and when a drive is finally marked bad."

Källa:
Should You Use TLER Drives In Your RAID NAS?

Nu är den artikeln visserligen från 2010, men jag tror inte att det är ändrat på.

Jag känner igen det där från när ja studerade ämnet. Vet att jag stötte på de som sa motsatsen också. Nu var de kanske inte reportrar för smallnetbuilder som han Tim Higgins verkar vara.. Men för mig är det inte bombsäkert när han säger att "svaren jag fick från synology indikerar att..." . Det känns inte som ett definitivt 100%igt svar enligt mig.

Det finns andra kunniga inom ämnet som ändå säger att man ska slå på det. Dom kanske har fel, det kanske inte behövs. Men det tar nån minut extra att slå på det och det är såpass viktigt att det faktiskt ska vara på, så jag kommer varjefall inte ta bort mitt skript pga den artikeln och tipsar ändå andra att slå på det ändå, varför inte... Så simpelt, så viktigt, kanske redan är på - kanske inte...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

Jag känner igen det där från när ja studerade ämnet. Vet att jag stötte på de som sa motsatsen också. Nu var de kanske inte reportrar för smallnetbuilder som han Tim Higgins verkar vara.. Men för mig är det inte bombsäkert när han säger att "svaren jag fick från synology indikerar att..." . Det känns inte som ett definitivt 100%igt svar enligt mig.

Det finns andra kunniga inom ämnet som ändå säger att man ska slå på det. Dom kanske har fel, det kanske inte behövs. Men det tar nån minut extra att slå på det och det är såpass viktigt att det faktiskt ska vara på, så jag kommer varjefall inte ta bort mitt skript pga den artikeln och tipsar ändå andra att slå på det ändå, varför inte... Så simpelt, så viktigt, kanske redan är på - kanske inte...

Jag började söka lite. Skall göra mer sökningar imorn. Men av de jag hittar tyder mer och mer på Synology ignorerar TLER även om man har de aktiverat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Kom vi fram till vad det är för disk som sitter i WD My Book 10TB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Kom vi fram till vad det är för disk som sitter i WD My Book 10TB?

Med all sannolikhet en wd White label

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Jag började söka lite. Skall göra mer sökningar imorn. Men av de jag hittar tyder mer och mer på Synology ignorerar TLER även om man har de aktiverat.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu förstår jag inte riktigt hur man kan ignorera TLER? Vad TLER innebär är att disken ska rapportera fel inom 8 sekunder o inte försöka läsa dåliga sektorer längre.

Och att disken rapporterar fel kan man ju inte ignorera. Däremot kan man ju ha längre timeouts i sin raid-programvara och sen ha snällare kriterier för när disken är kass.

Är det kanske de som avses med "ingorera TLER"?

Själv har jag kört filservrar/NAS:ar (mjukvaruraid i Linux) med WD-Green 2TB som inte har TLER, där nån disk fått dåliga sektorer utan disken markerats som kass. Kommer dock inte ihåg om jag hittade felet pga smart lång test innan jag försökte läsa den...

Permalänk
Medlem

Har man sådant problem så blir diskraiden långsam som sjuttsingen (speciellt fallet om det är i filsystemets metadata har fel och som jag råkade ut för...) och om man tittar som root så kommer dmesg att skriva floder med retry och annat lågnivå-meck som RAID:en gör

Med andra ord att titta som root i dmesg kan vara väldigt bra sätt att se om man har problem på gång på diskarna och det inte täcks in i SMART.

För mig var det också en WD-green som dessutom ljög och sa att skrivningen var OK vid varje omskrivning av de trubbliga sektorerna tills nästa sektor avropades eller samma sektor avropas. Provade också att kika i SMART innan spänningsomstart och det var inte en anmärkning - efter en spänningsomstart så var den död på riktigt och felet förmodligen relaterat till diskens kontrollerkort

Permalänk
Medlem

Black friday runt hörnet och tittar på My Book 10TB, någon som har en direkt erfarenhet?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Köpte en mybook duo 20tb. 2st 10 tb wd red diskar.
Extremt lätt att plocka ur då man plockade bort locket med medföljande plastverktyg och tog ut slädarna.
De snurrar nu i min synology nas. 2x 3tb diskar ska ned i mybook en ikväll då dataöverföring är klar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte på mig ett par WD Elements 12 TB på BF. Innan jag chuckar vill jag gärna verifiera att hårddiskarna klarat leveransen helskinnade. Hur kollar jag det på ett vettigt sätt? Räcker det att bara köra Windows inbyggda "Error checking"? Eller finns det någon rekommenderad programvara?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Jag köpte på mig ett par WD Elements 12 TB på BF. Innan jag chuckar vill jag gärna verifiera att hårddiskarna klarat leveransen helskinnade. Hur kollar jag det på ett vettigt sätt? Räcker det att bara köra Windows inbyggda "Error checking"? Eller finns det någon rekommenderad programvara?

CHKDSK i Windows bör räcka om man kör den "långa" varianten som kollar alla kluster. Jag provade HDDScan och gjorde motsvarande lästest innan jag chuckade min 10TB mybook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

CHKDSK i Windows bör räcka om man kör den "långa" varianten som kollar alla kluster. Jag provade HDDScan och gjorde motsvarande lästest innan jag chuckade min 10TB mybook.

Ok, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Dessa 10TB WD MyBook, går de att plocka ur direkt utan att tejpa 3.3v pinnen och stoppa i en Synology NAS?

Permalänk
Medlem

Kanske, kanske inte - det beror på moderkortet. Jag fick tejpa mina som jag köpte på black friday - men då använder jag inte Synology.
Men det är lätt att tejpa då man kan sätta över de yttersta tre pinnarna om man inte vill fiddla med en millimeterbred strimma eltejp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Dessa 10TB WD MyBook, går de att plocka ur direkt utan att tejpa 3.3v pinnen och stoppa i en Synology NAS?

Jag behövde inte tejpa

Skickades från m.sweclockers.com