AMD:s kylare Wraith Prism uppdateras med fler värmeledningsrör

Permalänk
Melding Plague

AMD:s kylare Wraith Prism uppdateras med fler värmeledningsrör

UPPDATERAD! Den medföljande stockkylaren Wraith Prism från AMD uppdateras igen. Den här gången handlar det om 50 procent fler värmeledningsrör.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

AMD gör en kyllösningen som är väldigt billig att tillverka och den duger säkert åt många.
För mig blir det dock en kyllösning som jag aldrig kommer att använda. Ryzen 9 3900X som nämns känns just som en sådan cpu att man vill köpa en riktigt dyr kylare till.

Så jag är lite halvt positiv till denna nyhet. Undra egentligen vad produktionskostnaden för denna kylare är? Är det småsummor så hade kostnaden för fler versioner blivit högre.

Permalänk
Medlem

39dBA... Sicket junk

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag kör på den inkluderade kylaren till min 1500x. Väldigt nöjd

På den gamla goda tiden, dvs när jag hade mer intresse, så körde jag med en semi passivt kyld ninja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är bra, jag använder faktiskt en sådan i min jobbdator!

Hemma när det alltid någon överdimensionerad tornkylare, men jag börjar bli lite trött på dem. Så meckiga att installera. Tror att det blir något AIO med vatten nästa gång. Celcius S24 eller S36. Känns som det är det som jag borde ha till min 3900X.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Jag kör på den inkluderade kylaren till min 1500x. Väldigt nöjd

På den gamla goda tiden, dvs när jag hade mer intresse, så körde jag med en semi passivt kyld ninja.

Skickades från m.sweclockers.com

Och det är rätt så rimligt. Alltså köper man en billig cpu så är t.ex. Noctua NH-D15 för 900kr väldigt mycket pengar att lägga ut på en kylare.
Man kan diskutera billigare kylare men om AMD får till en likvärdig där tillverkningskostnaden är liten så kan det vara bättre.
Jag skulle tro att det finns rätt stor marginaler på kylare till datorer då de säkerligen inte kostar så mycket att tillverka i riktigt stora volymer.

Skrivet av kelthar:

Det är bra, jag använder faktiskt en sådan i min jobbdator!

Hemma när det alltid någon överdimensionerad tornkylare, men jag börjar bli lite trött på dem. Så meckiga att installera. Tror att det blir något AIO med vatten nästa gång. Celcius S24 eller S36. Känns som det är det som jag borde ha till min 3900X.

Problemet jag tycker är att flytta datorn. Ska man montera ner kylaren innan man gör detta för att ej skada något?
Nå jag kommer köra med den "bästa" kylaren som jag hittar, men så köper jag också en cpu som kostar därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

39dBA... Sicket junk

Jämfört med andra kylare i "gratis" klassen är det bra. Men de är långt ifrån en kylare för 500kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Bra, testade den på min 3800X och kan inte säga att den var speciellt bra. Dock kan jag tänka mig att den funkar fint för mindre kraftfulla CPUer. Ljudnivån var också ett problem samt att mitt 2080Ti som trots allt blir riktigt varmt skickade varm och go luft rakt in i Wraith fläkten, stackarn.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se ett test på hur stor skillnad det gör. Den nuvarande är väl ok, bytte ut den för den lät lite väl mycket under tung belastning samt hördes tydligt när den höjde/sänkte varvtal. Fast jämför man med kylaren som med FX serien så är den gudomligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och det är rätt så rimligt. Alltså köper man en billig cpu så är t.ex. Noctua NH-D15 för 900kr väldigt mycket pengar att lägga ut på en kylare.
Man kan diskutera billigare kylare men om AMD får till en likvärdig där tillverkningskostnaden är liten så kan det vara bättre.
Jag skulle tro att det finns rätt stor marginaler på kylare till datorer då de säkerligen inte kostar så mycket att tillverka i riktigt stora volymer.

Problemet jag tycker är att flytta datorn. Ska man montera ner kylaren innan man gör detta för att ej skada något?
Nå jag kommer köra med den "bästa" kylaren som jag hittar, men så köper jag också en cpu som kostar därefter.

Man behöver ju inte köpa den allra fetaste noctuakylaren, jag har en U12S till min 3700x, stort lyft kontra wriath prism som fick funka tillfälligt medan jag väntade på monteringskit från Noctua. Temperaturerna ligger 10-15° lägre i load och ljudnivån har gått från störande till nästintill knäpptyst.

Just fördelen med Noctua är att de fixar nya monteringskit till gamla kylare när nya socklar släpps av processortillverkarna, och dessutom skickar ut dem gratis till dig som köpt ny hårdvara.

Så jag tycker att det är värt pengarna för en kompetent processorkylare, förutsatt att man återanvänder den vid nya byggen.

Transport är inte heller några problem, jag lägger chassit på sidan så att kylaren står upp på moderkortet när jag fraktar datorn i bagaget på bilen. Jag skulle aldrig låta PostNord eller annat valfritt logistikföretag hantera den, oavsett hur stor eller liten kylare jag har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och det är rätt så rimligt. Alltså köper man en billig cpu så är t.ex. Noctua NH-D15 för 900kr väldigt mycket pengar att lägga ut på en kylare.
Man kan diskutera billigare kylare men om AMD får till en likvärdig där tillverkningskostnaden är liten så kan det vara bättre.
Jag skulle tro att det finns rätt stor marginaler på kylare till datorer då de säkerligen inte kostar så mycket att tillverka i riktigt stora volymer.

Problemet jag tycker är att flytta datorn. Ska man montera ner kylaren innan man gör detta för att ej skada något?
Nå jag kommer köra med den "bästa" kylaren som jag hittar, men så köper jag också en cpu som kostar därefter.

Detta är jag också nyfiken på. Svara någon! xP

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske dags att sälja separat med intelfäste

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Den monterade jag ur illa kvickt! att ha en turbin sitta i datorn och göra oljud nej tack! den låter för mycket.

Permalänk
Medlem

Den gör sitt jobb, inte mer. Finns inte direkt något att klaga på faktiskt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Jag har en sån stock kylare som följer med 3800x på min 2700 och den är knäpp tyst, blev jävligt imponerad av den

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Körde med org de 3 första veckorna till min 3700X 65W tdp funkade bra. Jag vann nästan inget när jag kopplade in mitt vattenkylnings system. I min enfald så trodde jag att oc med hög strömbudget skulle ge ok oc som var värd mödan. Idag kör jag helt utan oC och märker 0 skillnad. Då jag gillar att oC så tycker jag att detta är den tråkigaste cpun som jag köpt någonsin. Den har bra prestanda men allt annat utom att oC ddr4 till 3600MHz ger obefintlig fördel. Så köpa dyra kylare till Ryzen är en mindre bra investering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Körde med org de 3 första veckorna till min 3700X 65W tdp funkade bra. Jag vann nästan inget när jag kopplade in mitt vattenkylnings system. I min enfald så trodde jag att oc med hög strömbudget skulle ge ok oc som var värd mödan. Idag kör jag helt utan oC och märker 0 skillnad. Då jag gillar att oC så tycker jag att detta är den tråkigaste cpun som jag köpt någonsin. Den har bra prestanda men allt annat utom att oC ddr4 till 3600MHz ger obefintlig fördel. Så köpa dyra kylare till Ryzen är en mindre bra investering.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror faktiskt du är något på spåret här.
Bra prestanda stock är ju guld värt, men.. om det är bra prestanda stock med både AMD och Intel så kommer Intel bli det många väljer ändå. Just för att det är kul att klocka. Det går inte att bortse från.
Men fan.. det är härliga tider om det är det som avgör mellan dom två. Lyxproblem

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att den här kylaren endast kommer till 4000-serien, tyvärr verkar det som att hedningarna spenderar tid på RGB, vilket säkerligen kommer läggas på priset. 39dBA låter inte så tyst heller. Kanske vore bättre att skippa kylare för AMD på entusiast CPU'er.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hjälpsam

Vad många missar som inte är nöjda med en kylare är följande.

Många moderkort styr som standard chassifläktarna efter temperaturen på CPUn, fläktpumpandet man hör, kommer från chassifläktarna som varvar upp och ned, inte CPUns.
Fläkten på CPUn, sitter inne i chassit och hörs mycket mindre än chassifläktarna.

Men en bättre kylare går CPUn svalare, vilket sänker pumpandet på chassifläktarna.

Man kan dock ofta välja att chassifläktarna styrs via moderkortets temperatur i stället, på mina Asus moderkort görs det via, UEFI->avancerat läge->Monotering->Q fan configuration, går ofta också att ställa in en viss tröghet på fläktarna.
Resultat, inget hörbarat pumpade längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och det är rätt så rimligt. Alltså köper man en billig cpu så är t.ex. Noctua NH-D15 för 900kr väldigt mycket pengar att lägga ut på en kylare.
Man kan diskutera billigare kylare men om AMD får till en likvärdig där tillverkningskostnaden är liten så kan det vara bättre.
Jag skulle tro att det finns rätt stor marginaler på kylare till datorer då de säkerligen inte kostar så mycket att tillverka i riktigt stora volymer.

Problemet jag tycker är att flytta datorn. Ska man montera ner kylaren innan man gör detta för att ej skada något?
Nå jag kommer köra med den "bästa" kylaren som jag hittar, men så köper jag också en cpu som kostar därefter.

Gillar noctua, de har en betydligt kompaktare kylare, som är hyffsat bra, inte bäst, men ofta tillräckligt bra, TDP på 165W.
https://www.inet.se/produkt/6308879/noctua-nh-u9s

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Har sett några tester på youtube, bla av hardware unboxed där de jämfört med aio-kylare och den mätbara prestandaskillnaden var bara några få procent. Den stora nackdelen var den högre ljudnivån.

Skrivet av TexasRed:

Skulle vara intressant att se ett test på hur stor skillnad det gör. Den nuvarande är väl ok, bytte ut den för den lät lite väl mycket under tung belastning samt hördes tydligt när den höjde/sänkte varvtal. Fast jämför man med kylaren som med FX serien så är den gudomligt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Man behöver ju inte köpa den allra fetaste noctuakylaren, jag har en U12S till min 3700x, stort lyft kontra wriath prism som fick funka tillfälligt medan jag väntade på monteringskit från Noctua. Temperaturerna ligger 10-15° lägre i load och ljudnivån har gått från störande till nästintill knäpptyst.

Just fördelen med Noctua är att de fixar nya monteringskit till gamla kylare när nya socklar släpps av processortillverkarna, och dessutom skickar ut dem gratis till dig som köpt ny hårdvara.

Så jag tycker att det är värt pengarna för en kompetent processorkylare, förutsatt att man återanvänder den vid nya byggen.

Transport är inte heller några problem, jag lägger chassit på sidan så att kylaren står upp på moderkortet när jag fraktar datorn i bagaget på bilen. Jag skulle aldrig låta PostNord eller annat valfritt logistikföretag hantera den, oavsett hur stor eller liten kylare jag har.

Skickades från m.sweclockers.com

Vill bara tillägga att "alla" skickade ut monteringskit till am4 åtminstone. Resterande socklar har väl inte behövts nya fästanordningar om vi kanske inte pratar för jättelängesedan? HEDT?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Faktiskt en riktigt bra kylare i och med att det är en lågprofilare. Slipper man ännu en kostnad när man bygger ITX

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av TexasRed:

Skulle vara intressant att se ett test på hur stor skillnad det gör. Den nuvarande är väl ok, bytte ut den för den lät lite väl mycket under tung belastning samt hördes tydligt när den höjde/sänkte varvtal. Fast jämför man med kylaren som med FX serien så är den gudomligt bra.

Skrivet av 120hz:

Den monterade jag ur illa kvickt! att ha en turbin sitta i datorn och göra oljud nej tack! den låter för mycket.

Det var inte så att ni reglerade chassifläktarna på CPU-tempen?
Det är dumt nog standard på mitt Asus moderkort att göra så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Ratatosk: I mitt fall så är samtliga chassi fläktar kopplade till en separat fläktkontroll i chassiet som kör i konstant hastighet. Så enda rimliga slutsatsen är att det var cpu fläkten som gjorde oväsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag misstänker att den här kylaren endast kommer till 4000-serien, tyvärr verkar det som att hedningarna spenderar tid på RGB, vilket säkerligen kommer läggas på priset. 39dBA låter inte så tyst heller. Kanske vore bättre att skippa kylare för AMD på entusiast CPU'er.

Artikeln är aningen fel, jag vet inte hur det kommer sig men oavsett så följer Wraith Prism tredje generationen Ryzen 3 och 5 medan Wraith Prism rgb (som visserligen är samma fast med rgb-ring ovanpå) följer med Ryzen 7 och 9. Jag hade dock hellre velat att de gjorde en variant till vanliga Ryzen som har utseende som den där ultrasexiga kylaren som de tagit fram till Threadripper.

Permalänk
Medlem

Jag styr sedan länge alla fläktar utom gpu manuellt.
Dom går på lägsta utom då det är som varmast på sommaren, då höjer jag cpu ett snäpp.

Det som låter i min pc är mina mekaniska hårddiskar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av TexasRed:

@Ratatosk: I mitt fall så är samtliga chassi fläktar kopplade till en separat fläktkontroll i chassiet som kör i konstant hastighet. Så enda rimliga slutsatsen är att det var cpu fläkten som gjorde oväsen.

Japp, då var det den lilla cpu-fan som ställde till det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Vill bara tillägga att "alla" skickade ut monteringskit till am4 åtminstone. Resterande socklar har väl inte behövts nya fästanordningar om vi kanske inte pratar för jättelängesedan? HEDT?

Det kan ju hända, följer knappast vad andra tillverkare erbjuder när jag bara äger en Noctuakylare.

Men det är ju jättebra, då håller mitt resonemang för övriga eftermarknadskylare också!

Jag tror i alla fall att nyckeln ligger i att återanvända kylaren till flera system, säljer/slänger man ut hela datorn och köper helt ny rigg varje gång blir det ju mindre prisvärt. Det gäller så klart även dyra chassin, fläktar och diskar, varför lägga pengar på de delarna om man inte tänkt använda dem mer än 3-5 år?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag tror faktiskt du är något på spåret här.
Bra prestanda stock är ju guld värt, men.. om det är bra prestanda stock med både AMD och Intel så kommer Intel bli det många väljer ändå. Just för att det är kul att klocka. Det går inte att bortse från.
Men fan.. det är härliga tider om det är det som avgör mellan dom två. Lyxproblem

Kan så här i efterhand sakna glädjen när man gick förbi 5,6GHz men sin 8350FX även om den var långsammare än min stock 3700X idag.
hittade en 3d mark runda i 5,1 GHz https://www.3dmark.com/spy/3262831

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090