Apple: "Påtvingad EU-standard för laddare hämmar innovation"

Permalänk
Medlem

Enda som Lightning är bättre på är väl att den är lite mindre i storlek, annars är den långsammare, klarar inte lika mycket ström etc. Finns ju massa olika snabbladdningstekniker som är proprietära mellan tillverkarna, och det finns ju olika protokoll för data (USB 2.0, 3.0, 3.1, 3.2), så de kan ju börja med att innovera på snabbladdning och protokoll om de vill om de nu tycker det som finns inte duger, men de ligger jäkligt på efterkälken redan idag.

Permalänk
Medlem

Tycker Apple ska ge sig med sitt ekosystem och exklusivitet på småsaker såsom laddningskablar, men dem är inte de kundvänligaste sortens företag..

Skrivet av BerraJobb:

Ja och detta är vad som suger med EU, man skapar lagar för att gynna företagen och inte konsumenten.
En ny standard skulle innebära massor av merkostnader då många produkter inte längre skulle bli kompatibla utan tex klumpiga adaptrar, och vad vinner man på det ?
Nej företag ska få designa sina egna produkter anser jag.

Fast det är precis detta som EU-lagen försöker förebygga, och har alltid varit ett problem med ny teknik?
Nya framsteg i laddningsteknik för teknik på senare tid har resulterat att jag har fått pensionera nästan alla Micro-USB kablar (med få undantag) till USB-typ C. Detta är ingenting nytt och har varit slöseri på resurser och pengar.. man kastade aldrig för att kablarna gick sönder, utan för att dem gamla kablarna passade inte till ens nya prylar.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja Apple hade säkerligen gärna sett en uppdelning av wifi-standarden också om de börjat bygga routrar lite tidigare. För att de då kunde lägga till sina egna nerlåsta speciallösningar.
Problemet är att wifi som helhet hade varit kass som helhet om det funnits konkurrerande standarder. Även om varje enskild part hade haft argument för sin egen standards förträfflighet.

Jag skiter högaktningsfullt i vilken specialvariant som ger någon edge. Det jag vill ha är en universell uppkopplingsstandard. Och det har jag fått för wifi så jag är nöjd ;).

Jag hade bara önskat ha det för något så elementärt som laddning för mobiltelefoner också. Det är inte raketforskning liksom. Och alla andra har hoppat på. Utom då apple. De stjälper istället för hjälper här.
Eller ja, för aktien är det säkert fördelaktigt men det är inge vidare snällt mot användarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Ja och detta är vad som suger med EU, man skapar lagar för att gynna företagen och inte konsumenten.
En ny standard skulle innebära massor av merkostnader då många produkter inte längre skulle bli kompatibla utan tex klumpiga adaptrar, och vad vinner man på det ?
Nej företag ska få designa sina egna produkter anser jag.

Skulle påtvingad standardisering gynna företagen och inte konsumenten? Skulle standardisering av kontakter göra att enheter INTE vore kompatibla med varandra utan adaptrar? Vet du inte vad en standard är eller var det ett skämt som jag inte förstod?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en rimlig invändning. Lightningkontakten till exempel är smalare och mer fysiskt robust, vilket skulle kunna vara avgörande för vissa produkter. En rimligare lagstiftning vore kanske att kontakter och kommunikationsprotokoll som behövs för att ladda en enhet inte får patenteras?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Och vad är USB om inte en standard?

Jo men det handlar ju ”var” man sätter standarden i flödet.

Om vi vill minska elektronikskrotet. Räcker det om laddarna är standardiserade? Det ”känns” som att det är där vinsten ligger.

Sladdarna tror jag inte står för särskilt stort elektronikavfall jämfört med själva laddenheterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vad skulle detta innebära om apple vill ta fram en laddkabel som är lika tunn som en tandpetare för att få plats med innovativa lösningar osv?

Känns ju extremt dåligt att man måste använda en viss kabel. Det är väl enklare att låta marknaden styra istället. Vill folk ha ett "miljövänligt" (lol mobil) alternativ till laddkabel så är det väl bara köpa en telefon med USB C.

Det är tyvärr ingen som har monopol på att leva på jorden så det är free for all att göra precis som man vill med miljön imo. Däremot ogillar jag människor som förstör miljön av egen preferens och det avspeglar sig i hur jag beter mig mot vissa människor.

Marknaden styr, helt enkelt.

Permalänk

En av de första kommentarerna jag hörde ifrån en användare av en USB-C kontakt, var varför den inte var magnetisk på samma sätt som Apples Magsafekontakt. Den har ju funnits länge, och för telefoner osv vore det ju kanon med den funktionen, på samma sätt som för en bärbar.

När man ändå kommer med en helt ny kontakt.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jo men det handlar ju ”var” man sätter standarden i flödet.

Om vi vill minska elektronikskrotet. Räcker det om laddarna är standardiserade? Det ”känns” som att det är där vinsten ligger.

Sladdarna tror jag inte står för särskilt stort elektronikavfall jämfört med själva laddenheterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Även om adaptrarna mest troligt utgör en större del av avfallet så är kablarna också en rejäl miljöbov då de bland annat innehåller ftalater för att kabeln ska vara flexibel. Denna standard kommer att gälla all laddningsbar elektronik och inte bara telefoner. Så målet är att du ska kunna ladda alla dina saker, om det så är telefoner, hörlurar, handkontroller, läsplattor eller leksaker, med en och samma kabel.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Jag vill hellre ha utan kabel, bättre för miljön. Enbart trådlöst röstar jag på!

Permalänk
Inaktiv

Glad att jag har gått ifrån Apple och deras svindyra produkter, hoppas även att de ska bli tillåtet för tredje part att laga deras produkter.
Helt vannsinnigt att du idag köper en produkt som ej går att laga utan måste bytas ut, Apple är nog en av dom värsta miljöbovar som inte tillåter reperationer av deras produkter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av korvOlle:

Jag vill hellre ha utan kabel, bättre för miljön. Enbart trådlöst röstar jag på!

Jag vet inte hur mycket du sett av mobilers trådlösa laddare, men nog är även de försedda med en kabel som kopplas till väggen?
Ja plus laddplattan som också ska till.
Hur blir det bättre för miljön?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja, det är många laddare från Apple i den högen...

Jag använder fortfarande laddaren som kom med min ipod mini ibland. Skäms på Apple som skapar så mycket skrot.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av korvOlle:

Jag vill hellre ha utan kabel, bättre för miljön. Enbart trådlöst röstar jag på!

Det om något är ju sämre för miljön.

Apple borde böta miljarder för allt deras skit de håller på med. Tvinga dem att byta till USB är ett steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Även om adaptrarna mest troligt utgör en större del av avfallet så är kablarna också en rejäl miljöbov då de bland annat innehåller ftalater för att kabeln ska vara flexibel. Denna standard kommer att gälla all laddningsbar elektronik och inte bara telefoner. Så målet är att du ska kunna ladda alla dina saker, om det så är telefoner, hörlurar, handkontroller, läsplattor eller leksaker, med en och samma kabel.

Ja jo. Men som sagt.

Givetvis innebär det ett avfall.

Men frågan är om det verkligen väger upp den begränsningen det defacto innebär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Apple borde böta miljarder för allt deras skit de håller på med. Tvinga dem att byta till USB är ett steg i rätt riktning.

Det "roligaste" är väl att det faktiskt är USB de använder redan idag. Det är ju en gammal USB-A-kontakt på den, de har bara satt en egen kontakt i andra änden av sladden så att de ska kunna håva in licenspengar.

Skrivet av PlogarN97:

Men frågan är om det verkligen väger upp den begränsningen det defacto innebär.

Vilken begränsning är det? Hela mobilmarknaden utom Apple har ju rättat sig i ledet och kör USB-C och även de gör det på allt utom just sina telefoner. De sladdarna är dessutom, som jag nämnde ovan, ändå USB fast med en egen kontakt.

Permalänk
Medlem

Vore skönt att slippa det populistiska apple-hatandet. Förslaget handlar inte om apple utan om laddare av mobiltelefoner.

Mitt problem blir då vem definerar vad en laddare är? Om ett företag vill ha en egen laddare lägger de bara till en funktion som gör den till mer än laddare. Nästa fråga, vem definerar vad en mobiltelefon är? Är handenheter med fler funktioner än dagens mobiler inkluderade?

Totalt sett blir det väldigt mycket teknikspecifik lagtext som kostar miljarder att implementera och kan vara tandlös om fem år. Politiker ska inte bestämma vilken kabel som skall användas till vad, vad är nästa steg? Det får bara finnas ett operativsystem för mobiler för att förenkla för användaren att byta?

Vad händer om tio år med lagen? Ta bort all detaljstyrning från politiker tack.

Om lagen sade att en telefon måste kunna laddas med laddare från tredjepart utan licenskostnad för tredjepart vore det en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Det "roligaste" är väl att det faktiskt är USB de använder redan idag. Det är ju en gammal USB-A-kontakt på den, de har bara satt en egen kontakt i andra änden av sladden så att de ska kunna håva in licenspengar.

Vilken begränsning är det? Hela mobilmarknaden utom Apple har ju rättat sig i ledet och kör USB-C och även de gör det på allt utom just sina telefoner. De sladdarna är dessutom, som jag nämnde ovan, ändå USB fast med en egen kontakt.

Vissa budgetenheter kör väl inte med usb c? Samt många tillbehör gör väl inte det heller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja Apple hade säkerligen gärna sett en uppdelning av wifi-standarden också om de börjat bygga routrar lite tidigare. För att de då kunde lägga till sina egna nerlåsta speciallösningar.
Problemet är att wifi som helhet hade varit kass som helhet om det funnits konkurrerande standarder. Även om varje enskild part hade haft argument för sin egen standards förträfflighet.

Jag skiter högaktningsfullt i vilken specialvariant som ger någon edge. Det jag vill ha är en universell uppkopplingsstandard. Och det har jag fått för wifi så jag är nöjd ;).

Jag hade bara önskat ha det för något så elementärt som laddning för mobiltelefoner också. Det är inte raketforskning liksom. Och alla andra har hoppat på. Utom då apple. De stjälper istället för hjälper här.
Eller ja, för aktien är det säkert fördelaktigt men det är inge vidare snällt mot användarna.

Apple AirPort var ju den första WiFi-routern som var billig nog att faktiskt köpa som en konsument. Minns att den kostade runt ~3000 kr när billigaste motsvarighet i handeln var typ ~10000 kr. (Detta är vad jag kommer ihåg från när detta var aktuellt för ~20 år sedan... så jag kan ju minnas lite fel.) Det var också den första WiFi-AP som vi hade i vårt hem. Var rätt magiskt ändå.

Så de var ju väldigt tidigt ute med WiFi till hemmet!

(Sedan hade ju den AirPorten sina egna problem... bl.a. en kondensator som kroniskt gick sönder, men det fixade jag genom att löda på en bättre...)

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Och vad är USB om inte en standard?

Apples Thunderbolt/Ligthning är den bästa tekniska lösningen med högre kapacitet, då borde Apples produkt vinna standardkriget om vi ska ha en standard som håller 10 år framåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Vore skönt att slippa det populistiska apple-hatandet. Förslaget handlar inte om apple utan om laddare av mobiltelefoner.

Mitt problem blir då vem definerar vad en laddare är? Om ett företag vill ha en egen laddare lägger de bara till en funktion som gör den till mer än laddare. Nästa fråga, vem definerar vad en mobiltelefon är? Är handenheter med fler funktioner än dagens mobiler inkluderade?

Totalt sett blir det väldigt mycket teknikspecifik lagtext som kostar miljarder att implementera och kan vara tandlös om fem år. Politiker ska inte bestämma vilken kabel som skall användas till vad, vad är nästa steg? Det får bara finnas ett operativsystem för mobiler för att förenkla för användaren att byta?

Vad händer om tio år med lagen? Ta bort all detaljstyrning från politiker tack.

Om lagen sade att en telefon måste kunna laddas med laddare från tredjepart utan licenskostnad för tredjepart vore det en annan sak.

Du har så jävla rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Apple AirPort var ju den första WiFi-routern som var billig nog att faktiskt köpa som en konsument. Minns att den kostade runt ~3000 kr när billigaste motsvarighet i handeln var typ ~10000 kr. Det var också den första WiFi-AP som vi hade i vårt hem.

Så de var ju väldigt tidigt ute med WiFi till hemmet!

Så var det kanske? ;). Fair.
Aja. Apple har iaf infört ett proprietärt medieöverföringsprotokoll över wifi. Airplay. Så de har gjort sig förtjänta av "berömmet" den här vändan oavsett.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Själv har jag 2 lightning-kablar och minst 20 olika USB-kablar. Däribland USB-C kablar som inte ens är kompatibla med alla olika USB-C-enheter jag har (skillnad i längd på kontakten vilket gör att vissa inte når in tillräckligt för att träffa kontaktytan i honan).

Jag ser inte riktigt att det stora problemet är att det finns olika kontakter utan att de kontakter som borde vara samma inte fungerar generellt i alla enheter som använder samma kontakt.

Det är, i mina ögon, oklart om problem faktiskt går att lösa eller ej och jag tror inte EU är kompetent nog att göra detta.

Ett problem om de standardiserar är också att det faktiskt kan bli som Apple påstår och ny standard som skulle vara bättre än rådande inte kan komma in på marknaden innan tröga byråkratiska kvarnar malt klart. Det känns absolut inte optimalt ur vare sig konsument eller företagsperspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Vissa budgetenheter kör väl inte med usb c? Samt många tillbehör gör väl inte det heller?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det har du rätt i men att vissa tillbehör kör med äldre kontakter för att hålla nere kostnaden är ändå rimligt på något sätt. Micro-USB tillhör ju ändå standarden. Att köra med en egen kontakt för att tjäna licenspengar på tillbehör är bara sniket och konsumentfientligt.

Skrivet av BerraJobb:

Apples Thunderbolt/Ligthning är den bästa tekniska lösningen med högre kapacitet, då borde Apples produkt vinna standardkriget om vi ska ha en standard som håller 10 år framåt.

Thunderbolt är framtaget av Intel och ingår väl numera i USB-standarden? Dessutom använder den sedan ett tag tillbaka USB-C för anslutning. Lightning är bara en kontakt som Apple använder för att koppla in USB-sladdar i sina telefoner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mordekai:

Vore skönt att slippa det populistiska apple-hatandet. Förslaget handlar inte om apple utan om laddare av mobiltelefoner.

Inte för att jag har några appleprodukter just nu, men jag brukar vanligen vara positiv till dem. Men i det här fallet motarbetar de gemensamma standarder. Något jag generellt har svårt för. Apple sticker ut här och drar därmed också uppmärksamheten till sig så det är inte så konstigt att de får en del skit i just det här fallet. Alltså även om de då också får oförtjänt skit i en del andra sammanhang.

Skrivet av Mordekai:

Mitt problem blir då vem definerar vad en laddare är? Om ett företag vill ha en egen laddare lägger de bara till en funktion som gör den till mer än laddare. Nästa fråga, vem definerar vad en mobiltelefon är? Är handenheter med fler funktioner än dagens mobiler inkluderade?

Totalt sett blir det väldigt mycket teknikspecifik lagtext som kostar miljarder att implementera och kan vara tandlös om fem år. Politiker ska inte bestämma vilken kabel som skall användas till vad, vad är nästa steg? Det får bara finnas ett operativsystem för mobiler för att förenkla för användaren att byta?
Vad händer om tio år med lagen? Ta bort all detaljstyrning från politiker tack.

Om lagen sade att en telefon måste kunna laddas med laddare från tredjepart utan licenskostnad för tredjepart vore det en annan sak.

Definitionerna är väl mindre viktiga i sig i det här fallet. Det där blir mer retoriska frågor än praktiska problem. EU har redan standarder för USBkontakter på mobilladdare, och det har gått bra att ha dessa och ändå gå över till USB-C. Dont worry to much.

Själv skiter jag i om det är branchen själva eller lagstiftare som styr upp ordningen med standardisering. Det går fint att privata aktörer spikar en gemensam wifistandard, eller att det är staten som berättar vilken standard vi ska ha på vägguttagen i huset.
Så länge en standardisering som ger mervärde blir av. I det här fallet har branchen själva misslyckats. Jag ser det som ganska grundläggande och enkelt att få till en gemensam laddningsstandard och jag ser verkligen mervärdet av det.

Aja. Framförallt vill jag understryka det @snajk tidigare tagit upp. En gemensam standardisering hade gjort ännu mer nytta om samma standardisering införs för laptops. Helst igår!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Vad jag kan utläsa av kommentarerna i tråden så verkar folk hata Apple av någon anledning. Dyra produkter, allt deras skit de håller på med osv. Har diverse produkter hemma, android , Apple, Chromebook med flera.
Hur är micro usb laddare bättre kvalitetsmässigt än lightning?
Har en 8 år gammal 30 pins kontakt som fortfarande funkar kanon efter 8 års användning. Sen har jag nyare lightning laddare till nyare telefoner och har inte haft några problem med dem heller.
(Kanske pga att fettet från fingrarna smörjer pinsen. )
Har däremot flertalet micro usb kablar från bland annat Samsung som har lagt av. Har då köpt billiga kablar från tex DELTACO mfl. Dessa har hållit ett tag för att sedan behövt bytas ut.
Har bara skummat igenom artikeln men ska en gemensam standard minska elektronikskrotet?

Lobbar absolut inte för Apples produkter men kanske ska lightning vara den gemensamma standarden just för att minska elektronikskrotet?

Sen när EU ändå är i farten kan de ju lagstadga för en gemensam standard på övriga elkontakter vi har i husen. Vore kanon när man ska resa. Slipper man adaptrar som man efter en resa sen tappar bort och köper nya inför varje kommande resa.

Permalänk
Skrivet av MrPasty:

Jo det har du rätt i men att vissa tillbehör kör med äldre kontakter för att hålla nere kostnaden är ändå rimligt på något sätt. Micro-USB tillhör ju ändå standarden. Att köra med en egen kontakt för att tjäna licenspengar på tillbehör är bara sniket och konsumentfientligt.

Thunderbolt är framtaget av Intel och ingår väl numera i USB-standarden? Dessutom använder den sedan ett tag tillbaka USB-C för anslutning. Lightning är bara en kontakt som Apple använder för att koppla in USB-sladdar i sina telefoner.

Thunderbolt är dock snabbare med 40gbps mot USB-C som klarar 10 gbps.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phoenix_1976:

Vad jag kan utläsa av kommentarerna i tråden så verkar folk hata Apple av någon anledning. Dyra produkter, allt deras skit de håller på med osv. Har diverse produkter hemma, android , Apple, Chromebook med flera.
Hur är micro usb laddare bättre kvalitetsmässigt än lightning?
Har en 8 år gammal 30 pins kontakt som fortfarande funkar kanon efter 8 års användning. Sen har jag nyare lightning laddare till nyare telefoner och har inte haft några problem med dem heller.
(Kanske pga att fettet från fingrarna smörjer pinsen. )
Har däremot flertalet micro usb kablar från bland annat Samsung som har lagt av. Har då köpt billiga kablar från tex DELTACO mfl. Dessa har hållit ett tag för att sedan behövt bytas ut.
Har bara skummat igenom artikeln men ska en gemensam standard minska elektronikskrotet?

Lobbar absolut inte för Apples produkter men kanske ska lightning vara den gemensamma standarden just för att minska elektronikskrotet?

Sen när EU ändå är i farten kan de ju lagstadga för en gemensam standard på övriga elkontakter vi har i husen. Vore kanon när man ska resa. Slipper man adaptrar som man efter en resa sen tappar bort och köper nya inför varje kommande resa.

Den här diskussionen handlar inte om micro-USB över huvud taget. Enda anledningen till att Apple får skäll här är att de är den enda mobiltillverkaren som inte har gått över till de-facto-standarden USB-C. Okej, lite för att folk här tenderar att ogilla Apple generellt men i sak handlar det om att det bara är de som inte följer standarden och dessutom gnäller nu när de kanske kommer att tvingas.

Tillägg: Kul förresten att du verkar ha gjort dig besväret att skapa ett konto här bara för att skriva ett inlägg om hur dåliga micro-USB var men inte orkade läsa artikeln så noga först att du insåg att den handlar om USB-C.

Skrivet av BerraJobb:

Thunderbolt är dock snabbare med 40gbps mot USB-C som klarar 10 gbps.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, USB-C är en kontakt och har ingen hastighet i sig. Thunderbolt är snabbare än exempelvis USB 3.1 men eftersom båda använder USB-C har det ingenting med kontakten att göra. Det blir lite knäppt när du använder Thunderbolt som ett exempel på saker som är bättre än USB-C när det faktiskt är USB-C.

Permalänk
Medlem

Att jag vill minska elektronikskrotet och kunna låna en mobilladdare av vem som helst har inte så mkt med vad jag tycker om Apple att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Jag vet inte hur mycket du sett av mobilers trådlösa laddare, men nog är även de försedda med en kabel som kopplas till väggen?
Ja plus laddplattan som också ska till.
Hur blir det bättre för miljön?

Du har helt rätt.