Intel planerar ytterligare prissänkningar för att möta AMD Ryzen

Permalänk
Medlem

Det värsta är väl inte att det kanske tar 4 veckor att få in dom först. Blir värre om man måste byta ut dom samma dag, nästa dag eller liknande, som är rätt vanligt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapperswe:

Håller inte med alls, min 1600x hade jag i två år och skillnaden mellan den och 3700x är ju betydligt större än vad det är mellan intels generationer...

Åja, om du vid ungefär samma tidpunkt (hösten 2017) köpt en Core i5-8600K med Z370 moderkort hade du nu, utan att byta moderkort, kunnat skaffa en Core i9-9900K och få ungefär samma skillnad i prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Spännande, Så HPE har alltså inte leveransproblem med t ex DL385 och 325 med rome modeller i sverige? Vad är är det för levanstider vi pratar om, och hålls dom utan förseningar?

Vi får se hur det blir men inte vad jag har hört. I och med fusionen skall leverantörer och allt sådant ses över så det blir mer insikt i det framöver. Skulle tippa på att det tar ett par månader till innan allt sådant är utrett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vi får se hur det blir men inte vad jag har hört. I och med fusionen skall leverantörer och allt sådant ses över så det blir mer insikt i det framöver. Skulle tippa på att det tar ett par månader till innan allt sådant är utrett.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha ursäkta men jag begriper inte alls vad du skriver här.

Jag tar och kontaktar en HPE-representat eller vår IT-partner istället och kollar läget. Tycker det låter väldigt märkligt att du säger att det inte verkar vara några problem och att alla köper Epyc Rome hårdvara, när alla andra jag pratat med pratar om tillgångsproblem, något jag vet iaf dell har eftersom jag redan fått det bekräftat att det är läget från deras håll.

edit.
Nu börjar jag fatta vad du snackar om. "Jag jobbar på det som efter fusionen är klar nog blir nordens största IT bolag" Jag läste det som att ni var näst störst efter fusionen (alltså som att det skulle vara något IT-bolag som var störst som man aldrig hade hört talas om ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

1. Det bör ha räckt att byta CPU och moderkort, inte "hela datorn".
2. Du kunde kanske hittat en begagnad Kaby Lake till lägre pris. (Men jag tvivlar på det.)
3. En Core i7-7700K borde prestandamässigt vara tillräcklig för era behov under överskådlig tid. Tyvärr är den redan så gammal att den inte är prisvärd eftersom priserna på Intels processorer inte ändras.
4. Skylake släpptes för snart fyra år sedan. Om det inte vore för AMDs nya policy att "disrupt the market" (genom att släppa bra processorer med många fler kärnor till överkomligt pris) skulle den varit fullt tillräcklig några år till.

Ryzen 2900??? (Skulle vara 3700X, med tanke på prislappen?)

Tja, Windows 10 följer ju med datorn, så det är ju värt en del och det känns ju kanske enklare att sälja hela datorn sen. Detta var 2018 så det fanns bara Ryzen 2xxx att välja på. Men det är ju bra att det finns en CPU med dubbelt så många kärnor att uppgradera till vid behov! Processorn kan man ju enkelt uppgradera utan att behöva installera om datorn etc.

Skrivet av Olle P:

Anta att behovet uppstår om tre-fyra år och en 3900X känns lika välmotiverad då som en 7700K nu, kommer du gå vidare med den uppgraderingen?

Kanske fortsätter AMD att supporta AM4 och då kanske man uppgraderar till AMD 4900 istället?

Annars är ju 2900->3900X är ju ett större steg än 6600K->7700K.

Själv satsade jag samtidigt på betydligt dyrare Intel Z390 och är förmodligen fastlåst till 8-cores ända tills jag byter ut moderkortet igen.