Apple: "Påtvingad EU-standard för laddare hämmar innovation"

Permalänk
Melding Plague

Apple: "Påtvingad EU-standard för laddare hämmar innovation"

EU-förslaget om att etablera en gemensam standard för laddare skulle få negativ effekt på teknisk innovation, enligt Apple.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Eller om det finns en standard som arbetar alla ihop för att förbättra och innovera på standarden...
Tittar man på andra standarder inom teknikvärlden så har de ju ofta lett till bra grejer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Otippat att Apple gnäller när de är branschledande i värdelösa svindyra kablar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk

En undersökning beställd av Apple måste ju vara 100 % opartisk.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Apple kan inte sälja nya tillbehör lika ofta, det är enda anledningen.
Finns flera bra snabbladdningar över usb C standard redan idag.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Vad passande att de inte nämnde mängden elektronikskrot då det är miljön snarare än ekonomi som styr den här standardiseringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Absolut, Lightning kontakten är mer genialisk än folk ger Apple credit för.
Med exposerade pins på kontakten så kommer folk åt dem med sina händer nästan varje gång de tar tag i kontakten. Flottet/fettet/oljan på händerna korroderar kontakterna, och de korroderande ämnena från saltiga händer förs över till varans kontakt.

För ström genom allt och korrosionen accelereras, den obytbara laddkontakten förstörs och kunden tvingas köpa en ny produkt. Oftast märks denna korrosion som en "glapp kontakt", även med en ny laddkabel.

Tar man tag i sladden istället för kontakten för att slippa korrosionen? Kabeln går sönder och de säljer nya kablar som smör.

Ser absolut hur detta hämmar Apples marknadsledande innovation i planned obsolescence.

Permalänk

Apple vill tjäna pengar inget annat!!!

Permalänk
Medlem

Vad fan är det som är innovativt med det här egentligen?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Apple i ett nötskal, mindre intäkter för dom
Bryr sig inte om innovation, de bryr sig om egna standarder de kan ta betalt för.

Permalänk
Avstängd

Apple slutade vara innovativa för flera år sedan och miljön är redan körd.

De kan lika gärna spendera mångmiljonbelopp på att argumentera om vilken pokémon som är häftigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Eller om det finns en standard som arbetar alla ihop för att förbättra och innovera på standarden...
Tittar man på andra standarder inom teknikvärlden så har de ju ofta lett till bra grejer.

Kan också bli så att många företag väljer att inte lägga in pengar för R&D, då "det ändå är en enda standard som vi måste följa" så kan lika gärna låta andra ta den smällen. Vilket kan leda till att det stannar upp helt.

Sedan till frågan som så; Att det i ena änden av ens laddsladd ska vara samma håller jag med om, men i andra änden kan de la få ha vilken jädra kontakt de vill. Så länge jag kan stoppa in ena änden i valfri standard (t.ex. usb-port) så är det ju ett ickeproblem att apple har lightning å android har usb-c.
Värre var det ju förr när sladden inte var utbytbar utan satt fast i laddaren och varje tillverkare skulle ha sin egna variant, gärna flera stycken.

Permalänk
Medlem

Lightning är helt överlägsen micro-USB, men sedan USB-C kom finns det väl egentligen inte något annat argument än bakåtkompatibilitet för att ha kvar lightning. Jag tror Apple kanske syftar på att de vill ha möjlighet att skippa kontakt helt och enbart ha trådlös laddning (som än så länge har sina egna problem).

Permalänk
Hedersmedlem

En gemensam standard som hålls uppdaterad och utvecklas är bättre än flera konkurerande standarder.

Sen bör man tänka på att en standard kan innehålle flera olika lösningar som utvecklas och fasas ut allt eftersom de blir aktuella eller inaktuella.

Jämför med ATX-standarden som är hyggligt gammal, den är dock inte likadan nu som när den kom i mitten av 90-talet. Den har utvecklats allt eftersom marknaden har krävt det. Samma sak med USB, minnes-standarder, PCI, PCI-express och en hel hög med andra saker.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Sådär är det ju inte idag eftersom alla laddare använder USB. Bara sladden som kan skilja sig åt. Där kan det vara micro usb, usb c, lightning eller någon annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JBerger:

Kan också bli så att många företag väljer att inte lägga in pengar för R&D, då "det ändå är en enda standard som vi måste följa" så kan lika gärna låta andra ta den smällen. Vilket kan leda till att det stannar upp helt.

Sedan till frågan som så; Att det i ena änden av ens laddsladd ska vara samma håller jag med om, men i andra änden kan de la få ha vilken jädra kontakt de vill. Så länge jag kan stoppa in ena änden i valfri standard (t.ex. usb-port) så är det ju ett ickeproblem att apple har lightning å android har usb-c.
Värre var det ju förr när sladden inte var utbytbar utan satt fast i laddaren och varje tillverkare skulle ha sin egna variant, gärna flera stycken.

Håller inte med. Jag har nu blandat Apple/icke-Apple hemma och det är ett jädra otyg att vissa av deras produkter kör USB-C medan andra Lightning. Hade de gått över till USB-C även för deras nya iPhones så skulle jag kunna ha en sladd för att ladda i stort sett alla mina olika enheter hemma. Visst, det är bara en sladd till men det är en sladd till i bilen (Car Play och Android Auto funkar bara via kabel på min bil), en till sladd i väskan, olika sladdar hemma där våra enheter laddas (och det känns som det alltid är en för liten av den kabeln man behöver), båda sladdarna på jobbet osv.

Det är inte världens största problem men det irriterar mig att de inte bytte när de redan gjort bytet på iPad.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Citat:

***bort/mod***

Moget inlägg. Inte bara missar du logiken och bristen i koppling mellan den och ditt egna argument... du lyckas även dra in Greta i det. *applåder*

En CPU av typ x86 samt stöd för x86-64 (AMD64) är JUST en standard. Om något så visar dessa varför en standard ÄR bra. Tänk om varje CPU från Intel och AMD hade kunnat vara inkompatibla med varandra och Microsoft hade behövt släppa en version av Windows för varje CPU. Hade det varit något som främjade den tekniska utvecklingen eller slösade resurser?

OS är ett exempel på vad som kan hända när man går hilt olika och inkompatibla vägar. Man tvinga koda samma applikation flera gånger om man önskar att de olika operativsystemen skulle kunna köra dem. Nu är det inte så att det är ett krav att göra för en hel del mjukvara, men om man önskar det så underlättar inte inkompatibla OS arbetet eller innovationen.

Webben är ett bra exempel på vad man kan uppnå när en given standard kan användas och köras på flertalet arkitekturer och OS. Hade varit rätt jobbigt om www.youtube.com fungerade på en x86 CPU som kör Windows men inte Linux tex utan krävde en specifik variant av HTML, JS osv.

OS kan dock ha legitima orsaker till varför man vill ha olika varianter. De kan fylla olika funktioner och då de utgör basen till allt som körs ovanpå dem påverkar de i en enorm grad allt som följer efter.

Men en sladd som är tänkt att mata ström är inte så komplex, man kan mycket lättare identifiera behov och enas om lösningar på en sådan sak än ett OS. Titta bara på alla olika pluggar för elapparater i olika länder som alla egentligen levererar samma ström... Är det "bra"? Främjar det innovation? Jag har svårt att se att det skulle vara den definierande aspekten i de systemen och tror att den stora innovationen hade kunnat göras på andra ställen än pluggen.

Sedan kan man självklart säga "men, sladden till mobilen kan vi ju vilja göra en massa andra saker med. Skicka data, kanske få video output...". Ja, visst. Men det är ju varken något som visat sig omöjligt eller något som man inte skulle kunna skapa standarder kring. Thundebolt 3/USB4 stöd i kontakten så hade vi nog över överskådlig framtid kunnat täcka in de flesta behov. Och något USB visat är att man kan behålla samma fysiska kontakt länge utan att för den delen inte kunna förbättra, innovera och föra tekniken framåt.

Så jag tycker argumenten "emot" en standardiserad kontakt som förs fram här minst sagt haltar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Konstigt. Apple har innoverat ungefär 60 olika laddare till 60 olika Apple-produkter de senaste 15 åren, och trots det var de inte först med snabbladdning av mobiler eller trådlös laddning.

Om jag känner Apple rätt, skulle de helst av allt vilja sälja speciella 240V-vägguttag som bara passar till deras laddare.

Att inte samtliga laddare standardiserats för länge sen är obegripligt. Alla telefoner laddar ju via USB... hoppsan, vänta nu. Apple tog ju USB och bytte kontakt på den bara. Ah, det börjar klarna...

En del trogna kunder har tröttnat på Apples så kallade innovation.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Musikälskare

Brukar gilla Apple men detta var väldigt missriktat av dom

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duckface21:

Apple vill tjäna pengar inget annat!!!

Åfan??????!!!!!! Nästan så man skulle kunna tro att företag bara bedrev verksamhet för att vara schysta!!!!!!!!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Kan också bli så att många företag väljer att inte lägga in pengar för R&D, då "det ändå är en enda standard som vi måste följa" så kan lika gärna låta andra ta den smällen. Vilket kan leda till att det stannar upp helt.

Sedan till frågan som så; Att det i ena änden av ens laddsladd ska vara samma håller jag med om, men i andra änden kan de la få ha vilken jädra kontakt de vill. Så länge jag kan stoppa in ena änden i valfri standard (t.ex. usb-port) så är det ju ett ickeproblem att apple har lightning å android har usb-c.
Värre var det ju förr när sladden inte var utbytbar utan satt fast i laddaren och varje tillverkare skulle ha sin egna variant, gärna flera stycken.

USB är ett exempel vi historiskt kan titta på. Från USB 1 och fram till idag (även om vi börjar gå mot nya) så har vi samma port. De är kompatibla, men det har inte lett till att vi inte fört tekniken framåt, att vi inte innoverat, att bolag inte skapat nya roliga produkter man kunde plugga in i kontakten. Att man kunnat göra detta förut, men att det 2020 och på telefoner helt plötsligt skulle vara en omöjlighet som skulle hindra oss från att kunna vara innovativa verkar ologiskt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Det var länge sedan Apple ägnade sig åt innovation

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Några av er får det att låta som att det sker revolutioner inom mobil kablar vartannat år. Kabeln har blivit mindre och mindre viktig. Allt streamas nu så datahastigheten är ganska orelevant.

Det viktigaste nu är snabbladdning och det har väl mer med kvalitén på kabeln.

Om företagen måste hålla sig till en standard kan alla slå ihop sig och utveckla nästa generations sladd tillsammans. Ingen idé att utveckla en själv. Kostnaden delat på 10 företag låter ju bara som en vinst.

Permalänk
Medlem

1,5 miljarder euro I kostnad pga begränsad innovation För laddningskontakter. Möjligen 1,5 miljarder euro i minskad merförsäljning av apples laddningskablar.

Fruktansvärt bra initiativ, hatar lightningkontakter givet hur dålig hållbarhet de har, även märkesköpta. Heja EU!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ja, det är ju en väldig genomskinlig argument. Undrar hur lång tid det tog för Apple att komma på det motargumentet mot standardiseringen av laddningskablar.

Patetiskt är bara ordet.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Vem bryr sig om vad Apple tycker? EU har en gräns och lagar EU bestämmer vad EU vill i EU. USA bestämmer vad USA vill i USA. Svårare än så är det inte. Vill du inte ha del av marknaden EU skit i det då. Som om ett kinesiskt bolag som säljer alla möjliga konstiga djur skulle gnälla på att de visst borde få sälja otestade levande djur på Marknader och i affärer i Sverige för annars hämmar det innovation om allt måste vara testat, och förpackat enl Sveriges alla regler... Pfft.

Permalänk
Medlem

Stora böter för apple om dom inte kan hålla sig till vettiga alternativ som sparar på miljön.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker detta förslag är positivt i alla fall men den stora vinsten från USB-C överallt är ju inte riktigt på telefonladdare utan för datorer.

Jag känner att jag upprepar mig lite nu från den andra tråden om denna förändring, men i alla fall så är ju USB-C vad alla har försökt uppnå ganska länge, en kabel för "allt". Docka laptopen på jobbet med skärmar, tillbehör och ström med en liten kabel. Samma kabel/docka kan snabbladda telefonen, spegla den till skärmarna och tillåter att man använder samma tillbehör som datorn. En laddare att ta med sig när man reser till dator (-er), surfplatta och telefon. Sist jag var utomlands hade jag tre separata laddare med mig, två till två jobbdatorer samt en till min personliga Surface som också laddade telefonerna med två extra kablar då för Iphone och Android...

Alla som har sett skrotupplaget som finns på de flesta företag med inkompatibla dockor till gamla laptops borde se vinsterna här.

Telefonerna är som sagt ett mindre problem egentligen, men fortfarande är det ju bättre att täcka allas laddningsbehov med en kabel istället för två på alla sätt. Innovation sker inte i kontakten och inget hindrar Apple från att bara köra på trådlös laddning om de nu skulle vilja.

Permalänk
Skrivet av Jfwswe:

Vem bryr sig om vad Apple tycker? EU har en gräns och lagar EU bestämmer vad EU vill i EU. USA bestämmer vad USA vill i USA. Svårare än så är det inte. Vill du inte ha del av marknaden EU skit i det då. Som om ett kinesiskt bolag som säljer alla möjliga konstiga djur skulle gnälla på att de visst borde få sälja otestade levande djur på Marknader och i affärer i Sverige för annars hämmar det innovation om allt måste vara testat, och förpackat enl Sveriges alla regler... Pfft.

Ja och detta är vad som suger med EU, man skapar lagar för att gynna företagen och inte konsumenten.
En ny standard skulle innebära massor av merkostnader då många produkter inte längre skulle bli kompatibla utan tex klumpiga adaptrar, och vad vinner man på det ?
Nej företag ska få designa sina egna produkter anser jag.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Sådär är det ju inte idag eftersom alla laddare använder USB. Bara sladden som kan skilja sig åt. Där kan det vara micro usb, usb c, lightning eller någon annan.

Skickades från m.sweclockers.com

Och vad är USB om inte en standard?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi