Google och Microsoft oense om reglering av artificiell intelligens

Permalänk
Medlem

Jag tolkar uttalandet som att Microsoft är närmare att lansera sin AI/ansiktsigenkännings-tjänst än vad google är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag tolkar uttalandet som att Microsoft är närmare att lansera sin AI/ansiktsigenkännings-tjänst än vad google är.

I så fall är det nog snarare att dom tror sig vara närmare en lansering, medans google redan passerat det där stadiet och redan funderat på vad tjänsten egentligen skulle användas till och utvärderat vad en reglering skulle innebära för google, och antagligen kommit fram till att det inte skulle göra någon större skillnad för google, eller att i långa loppet så vinner dom på att redan från början vara för reglering. . . *phew*.
Antagligen så skulle en helt oreglerad tjänst så småningom göra bolaget skada. (missbruk, stämningar, böter, osv.) Att vara för regleringar redan från början gör att dom kan sitta med och bestämma hur det ska regleras, och då kanske dom slipper ett totalstop och dryga böter om tjänsten skulle missbrukas.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte för en sekund att det är några etiska betänkligheter bakom Googles ställningstagande. För all del inte Microsofts heller, men de har i varje fall rätt i att regleringar hämmar utvecklingen. Vad det snarare lär handla om är politisk manövrering med syfte att tillskansa sig själva största möjliga fördelar och hindra andra aktörer (vilket kommer slå hårdast mot små innovativa företag). Och det handlar givetvis inte om ansiktsigenkänning.

Permalänk
Medlem

Reglering gynnar självklart Google med tydliga spelregler på marknaden blir konkurrens mer "jämställd" google riskerar inte att konkurreras ut av oseriösa aktörer som inte har ett varumärke värt miljardvis med dollar att skydda. Microsofts inställning känns även den berättigad och självklar då de själva av etiska skäl begränsat en del av sina ansiktsigenkänningsdatabaser av just etiska skäl samtidigt som de inser potentiella nyttan i kriser som jordbävningar/översvämningar etc för att identifiera personer och dess geografiska plats. Reglering försvårar också för mindre aktörer att "lära" sig genom att göra, detta gynnar såklart de stora aktörerna ytterligare.

Mycket komplicerat ämne och som vanligt är EU inte en oändlig källa av genomtänkta lagförslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Intressant att MS ger som exempel att hitta försvunna barn men säga sig vara mot massövervakning för hur skulle det gå till i så fall ?

Edge AI som får profiler att leta efter och bara dessa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mordekai:

Edge AI som får profiler att leta efter och bara dessa.

Jo men släpper man loss en aibot att leta efter nått hos samtliga användare så är det väl massövervakning om något ? Det handklar ju inte om att tex undersöka nått tämligen begränsat man hittat vid en husrannsakan eller liknade eller skulle de tex ha profilerat folk som kidnappare och pedofiler innan och bara köra aiboten mot dessa, hur har de då profilerat dessa från början ?
Jag har otroligt svårt att se att det går att leta efter nån specifik person utan att övervaka "massan" och då är det ju per definition massövervakning det handlar om ?
Motsatsen blir ju absurd, typ att man ställer upp en terminal nånstans på en offentlig plats och ber de som är försvunna barn att identifiera sig i den för då är det inte massövervakning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ansiktsigenkänning kommer att bli vanligt oavsett vad man tycker om det skillnaden blir bara att vi blir 10år efter Kina

Visa signatur

Gigabyte GA-X99-UD7,Intel 5820k, 32Gb DDR4 3000Mhz, Sapphire R9 290 4Gb Tri-x Crossfire x3, Samsung 850pro 1Tb, EVGA Supernova 1300w G2

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av ACR83:

Ansiktsigenkänning kommer att bli vanligt oavsett vad man tycker om det skillnaden blir bara att vi blir 10år efter Kina

Hallå! Det skulle ju JAG skriva! 😡

Nu får jag komma på nåt annat....😝

Men ärligt, A.I är en av framtidsteknologierna som jag tror kommer förändra världen lika mycket eller mer än datorerna gjorde. Så de som forskar o utvecklar det kommer öka chansen att vinna detta århundrade.

Det landet kommer bli Kina....

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Om man nu "tänker på barnen" vore det väl vara vettigast att vara EMOT att använda AI/ansiktsigenkänning. Att ett barn som blivit kidnappat dyker upp på övervakningskameror osv är väl mindre sannolikt. Däremot blir det ju oerhört mycket enklare att hitta de som lever med skyddad identitet.
Det är ju ofta genom bilder på nätet som förövare/våldsverkare hittar de som fått nya liv idag fast genom att själva scanna igenom bilderna eller med tips från bekanta. Med dessa hjälpmedel blir det ju mycket enklare.

När jag var ute med kameran i närområdet var det en liten kille som blev väldigt skärrad/orolig över att jag skulle ha fotat honom. Jag vet ju inte om detta var ett fall enl. ovanstående men säg att jag faktiskt HADE fotat honom och lagt upp bilderna på nätet...

De som använder dylika tekniker för illegal verksamthet lär väl dock inte brys sig så mycket om regleringar men...